Voor 10k koop je deze unieke 560 SEC Kompressor

Auteur: , 71 Reacties

Voor de bouwsels van het Carat Duchatelet mag je doorgaans diep in de buidel tasten. Heel diep. Dit is daar een prettige uitzondering op.

In de krochten van de zoeksites voor tweedehandsjes vond een openlijk Mercedes 560-geil redactielid deze Mercedes-Benz W126. Uitgevoerd als het 560 SEC topmodel, dus met een 5,6 liter achtcilinder aan boord, die in standaardtrim 300 pk’s richting de achterwielen werpt. Deze heeft echter een compressor op het inlaatkanaal zitten, dus de vermogensafgifte zal een stukje hoger liggen. Hoe hoog precies wordt niet gemeld.

We weten niet exact welke aanpassingen het Belgische bedrijf heeft uitgevoerd. Dat horen we graag van de Carat Duchatelet-kenners onder jullie. Wel zien we dat er een episch stuur met nét iets te veel knoppen is gemonteerd, afkomstig van Rinspeed. Verder staan er nog maar 95.000 kiloemters op de teller van de de zwarte tweedeurs pimp-Benz, die gebouwd werd in 1990. Aandachtspuntje: de Duitse verkoper van de 560 SEC zegt dat de motor niet aanslaat. Dus alleen geschikt voor handige Harry’s met wat tijd over. Advertentie HIER.



71 reacties

Wat een stuur!
@Brokkenpiloot: Wat een uitlaat!
Lijkt op een petjes bak, zeker met die uitlaat en stuur! Maar dat is mijn mening, trek het je niet al te veel aan.
@dylan_taylor: :
Maar je kunt hier best iets echt leuks van maken!
Er lijkt niks echt verkloot.
Andere uitlaat, ander stuur. DOHC onzin er af.
10k!! WTF!!
Heel fout maar ook weer oud genoeg dat het weer een coole wagen is.
DOHC terwijl het er geen is ???
@st33fie:
Wat is er niet dohc aan 1 bovenliggende nokkenas op de linker en 1 op de rechter cilinderbank…?
Ik tel dan toch echt 2 bovenliggende nokkenassen….


Sarcasmemodus uit
@jrk68: verrek !!dankje
@jrk68: omdat DOHC staat voor het ontwerp van een nokkenas voor twee inlaatkleppen en een nokkenas voor twee uitlaatkleppen. Per cilinderbank dus.

Nerdmodus uit.
@gtwillem: Double Over Head Camshaft. Zegt niks over het aantal in of uitlaatkleppen dat er per nok bediend worden. DOHC was er dan ook al lang gemeengoed voordat 4 of zelfs 5 kleppen per cilinder de norm werden.
@clubbtraxx: dat klopt helaas niet. Het DOHC ontwerp duidt op een nokkenas boven de cilinder voor twee inlaatkleppen en een nokkenas boven de cilinder voor twee uitlaatkleppen. Dus per cilinderbank. Als een DOHC is toegepast op een V-motor of boxer, spreekt men van een Quadcam, dus vier nokkenassen.

Het is overigens een keuze van de fabrikant. Chevrolet kiest bewust voor een grote cilinderinhoud, maar dan wel van aluminium om het gewicht laag te houden. De LS3 V8 is geen eens een DOHC of SOHC, maar SC. Singel Camfshaft. Om gewicht te besparen en de motor zo compact mogelijk te maken, heeft de motor een nokkenas, in het midden van de ‘V’. Dit betekent dat de motor laag en en achterin het chassis geplaatst kan worden. De LS7 motor uit de Corvette Z06 en Camaro ZL-1 is weliswaar 7 liter groot, maar qua dimensies erg compact en qua gewicht erg laag.
@gtwillem: Grapjas. Er zijn DOHC’s met 2 t/m 5 kleppen per cilinder. Clubtraxx heeft gewoon gelijk.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: nope. DOHC is per cilinderbank.
@gtwillem: Gelukkig ben je ook niet een klein beetje eigenwijs hé?
We kunnen natuurlijk plenty voorbeelden gaan Googlen voor je met DOHC 4 cilinder 8 kleppers of welke variant je eigenlijk maar wilt.
Geloof het of niet maar de term dubbel bovenliggende nokkenas, zoals we dat in het Nederlands noemen, heeft NIETS met het aantal kleppen van doen!
@clubbtraxx: over het algemeen bieden de dubbele nokkenassen voordelen om meerdere kleppen te bedienen. On 95% van de gevallen is dit ook zo, want je hebt zo eenmaal een betere vullingsgraad. Dit hoeft niet per se het geval te zijn, volgens mij hebben Toyota (12 kleps) en Ford (8 kleps) dubbelnokkers gehad.

Wat ik voornamelijk bedoelde is dat DOHC staat voor de dubbele nokkenas op de cilinderbank; niet twee nokkenassen verdeeld over meerdere cilinderbanken. Dan heb je twee keer OHC. En ik keen geen motor met twee centrale nokkenassen (zoals een Corvette er eentje heeft).
@gtwillem: Jullie hebben gelijk was een beter en simpel antwoord geweest.
Je hoeft mij bovendien niks uit te leggen over motortechniek want je verteld echt niks nieuws, maar dat terzijde.
@gtwillem: er kunnen ook 3 kleppen of 5 kleppen bediend worden door een dohc motor.. Dus het aantal kleppen wordt daarmee niet per se 4. Remember de 1.8 20v?
@w0o0dy: klopt, maar ook die heeft twee nokkenassen per cilinderbank.
@gtwillem: dat klopt wel idd. Ik kwam trouwens net tegen dat er ook ooit een 30klepper v6 is geweest van Audi. Dat wist ik dan weer niet.
@w0o0dy:
Er is zelfs een 36 klepper V6 biturbo geweest, van Maserati en daardoor waarschijnlijk nog onbekender.

Wel lachen trouwens hoeveel mensen er nog serieus op mijn Dohc uitleg happen….
@jrk68: Toch blijft het een SOHC…

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenliggende_nokkenas

http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M_116/M_117
@406_v6:
Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan “sarcsme modus”?

Of kon je daarvan op Wiki geen uitleg vinden.
Ik reed al met Dohc motoren toen 90% hier vloeibaar was.
een geil brok germaans staal! zou er opzich altijd nog wel eentje willen. ook gaaf dat die tv in het handschoenenvlakje geïntegreerd zit! deze of de 560 sec amg? keuzes keuzes…..
@henkhupelschoten: beter kan men deze slee niet beschrijven
https://www.youtube.com/watch?v=Z2wN0nL5zQA voor de liefhebbers een mooi filmpje over de 560 sec amg, zit net overigens ook nog te twijfelen over de 500 sec brabus……… de keuze is reuze alleen het geld niet…..
@henkhupelschoten: in Epe staat een mooie 560 SEC voor €7.250. Two tone kleur: mosgroen met donkergrijs, notenbruin interieur en platte Borber velgen. 2,5 ton gelopen, daar kun je nog een paar ton bovenop doen ;-)
Die velgen zijn wel echt heeeel fout en dan heb ik nog nieteens iets gezegd over het stuur..doe bij dan maar de black on black merc die van de dominee was…
Met dit model Mercedes heb ik dus helemaal niks.
Doe mij maar een Jaguar XJS met TWR spulletjes. Dan ben je tenminste nog stijlvol héél fout bezig ;-)
http://images.pistonheads.com/nimg/26912/2e69225bc114db59997eeedef382e967-L.jpg
http://images.pistonheads.com/nimg/26912/437ffb3a50b51c9b5e1ac58709407c00.jpg
@Rob: of een Lister Jaguar XJ-S. En als je nog niet gegeten hebt: de XJ-S van Koenig Specials.
@gtwillem:
Of die van Arden;
http://static.autoblog.nl/images/wp2013/IMG_5699_neu.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2013/IMG_5699_heck.jpg

Laten we het er maar op houden dat de XJ-S zich uitstekend leent –misschien wel iets te goed– voor foute creaties ;-)
@Rob: Er staat in de States een XJ-S te koop die door een echte liefhebber en kenner gebouwd is. Optisch helemaal stock maar met een totaal overhauled drivetrain. 6.0l V12 met mods ( cams, kleppen, uitlaat etc.350pk ong.), volledig nieuw onderstel, handbak (aan de V12, jammie!). Echt een plaatje. Heb hem al eens gelinkt naar GTWillem. Dat zou hem voor mij wel zijn. The line between proud en fout is very thin bij de XJS vind ik. Maar dat vind ik echt een toppertje. 18k USD.
@E34M5Touring: ben erg benieuwd. Heb je toevallig nog ergens een link?
@e550: Ik ga zoeken, moment.
@E34M5Touring:
Damm, die V12 met een handbak! Dat moet haast wel zalig rijden.

En inderdaad de grens tussen gewoon mooi en fout is héél dun. De kleuren combinatie maakt of kraakt de XJS. Volgens mij is hier ooit de XJS van Sinatra voorbij gekomen. Die was perfect; groen, ronde koplampen, beige interieur en spaakvelgen. Maar nog steeds heb ik het nooit een écht mooie auto gevonden, zeker naar de Jaguar maatstaven niet ;-)
@Rob: We hebben er 1 gehad thuis. Een XJS-C (targa achtig). Ook een V12 maar dan met de 3bak sledgehammer automaat. Persoonlijk vind ik het wel een fraaie auto (liefst wel de facelift want die achterkant vind ik mooier). Reed als een dweil als cabrio maar wel keihard rechtdoor. Ding had gewoon de pech de E-Type op te moeten volgen. En dat ie gebouwd werd door mensen die daar helemaal geen zin in hadden hielp natuurlijk ook niet. Al was onze erg betrouwbaar moet ik zeggen. Nooit electrische problemen gehad en motorisch was ie helemaal oersterk.
@E34M5Touring: klopt, die is heel, heel erg gaaf. Klopt aan alle kanten. Harry Metcalfe heeft trouwens nu ook een heel gave handgeschakelde V12 XJ-S (check hem even op Harry’s Garage).
@gtwillem: zo’n koenig is wel heel vet. Kan er geen koenig-special komen? Iets voor @dizono? Ik wil m zelf trouwens ook wel schrijven hoor ;-)
@scottishcarspotter2000: inderdaad, Koenig heeft toch een paar interessante badkuipen op de weg gezet: Testarossa, 911, XJ-S, SL, 560 SEC en 928 (ik zal het verklappen, die is héél erg breed), F50 Twin Turbo, Countach. 360 Modena Turbo en BMW 7 en 8 serie.
Jammer dat er een koepel van een planetarium op het dak is gebouwd, anders had ik ‘m wel gekocht denk ik.
@jaapiyo: ik heb zo’n “koepel” ook op mijn e34. Ideaal als je met je dakje open rijdt. En voegt wat extra’s toe vind ik. Best vet, past goed bij de periode
Zie ik daar nou een beeldscherm op de plek van het dashboardkastje?
Ze mogen hem houden !!!
Als je dit gaat kopen hoeft je glazen bol te hebben om te voorspellen dat je een probleem auto gaat kopen hier op ga je leeglopen bij de garage.
Volgens mij zijn alle aanpassingen louter cosmetisch geweest bij de Clarity. Extra zware kwaliteit lak, gelooid leder, schuif kanteldak, telefoon, houtinleg: dat soort dingen. En fantastische gesmede putdeksels die niet hadden misstaan in de AutoBlog Velgen top 19.
Haha heerlijk dat stuur! En dan nog die overdaad aan letters op de achterkant. Samen met het woonwagenkamp uiterlijk de ultieme pauperbak!
Wat een sjonniebak zeg.
Ik willen hebbe, altijd al fan geweest van deze type
@mercedesbenz63: Dan ben je niet de enige:-)
Ultieme sweksterbak als je het mij vraagt…oftewel….de auto voor rapper Sjors?
Zit ook wel een luchtje aan als ze de motor niet lopend krijgen, zal wel iets heel kostbaars zijn wat stuk is
Kun je ook smsen met dat stuur?
Die uitlaat kan echt niet. Verder zou een ander kleurtje het kampimago ook wel goed doen denk ik. Verder niet mijn kopje thee dit
Is deze ook gepantserd? Carat Duchalet is toch ook of juist bekend voor het pantseren van zeer luxe autos?
@centho: portierramen in ieder geval niet.
Fantastische bak…. als klein mannetje had ik van siku ook een mercedes 560 …. damn wat heb ik daarmee een kruipafstand gemaakt.
Deze sla ik even over.
Ik wil hem eigenlijk wel, zo fout dat het lekker is.

Alleen dat klein burgerlijke ‘wat gaan de buren denken’ zou me kunnen tegen houden moest ik een eigen keten benzinepompen hebben.
Heel gaaf! Lekker fout en destijds ongetwijfeld onbetaalbaar. Eén van de mooiste coupé’s ooit gemaakt door Mercedes. Had ik maar een grote schuur…….
Voor de gangsters onder de gangsters.
Een 560 V12 motor heeft toch bijna tegen de 400 pk’s aan?
@jeanclaude: Das de 600 van de generatie daarna.
@jeanclaude: Een 560 is altijd al een V8 geweest, de V12 kwam pas in de W140 en werd 600 genoemd. De V8 -M117.968- heeft een slagvolume van 5547 cc, en leverde afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn van een katalysator tussen de 242 en 300 PK.
Wat n rotzooi…… Ben best gek op de oude sec…zeker in goede staat maar dit??? Sjonniebak voor petjes…
nee dan liever de 560Sec die van Bruinsma is geweest.
Maar ik moet zeggen; altijd makkelijk zo’n ingebouwde rekenmachine in het stuur ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).