Cupra weekt zich los en wordt nog meer een zelfstandig merk in de toekomst.
Het was niet helemaal duidelijk wat de Volkswagen Groep voor ogen had met het zelfstandige merk Cupra. Dat was eerst een badge voor de snelste Seats. Vervolgens werden de Seat Cupra’s voorzien van een Tribal-esque badge en was het ineens een merk.
De Cupra Ateca is natuurlijk een snelle Ateca en de Cupra Leon is een snelle Seat Leon. Is dat erg? Helemaal niet. Maar had het niet gewoon beter dan bij een badge kunnen blijven in plaats van een merk?
Cupra weekt zich los
Volgens sommige ‘hooggeplaatste individuen’ is dit slechts het begin en komen er meer en meer unieke modellen bij voor het merk. Cupra weekt zich als het ware los van Seat. Cupra moet een sportief merk zijn dat tussen de prijsvechters (Seat dus) en premium merken invalt. Sommige van die modellen komen al heel erg snel. Denk aan de Cupra Born waar Wouter onlangs nog een blokje om mee reed. Ook de Tavascan zal enkel en alleen als Cupra verschijnen.
Over de Cupra Rebel is men iets minder duidelijk. Dat is een kleine elektrische auto die hoogstwaarschijnlijk ook onder andere badges verkocht wordt. Die auto gaat wel gebouwd worden door Cupra, maar dan dus ook met Seat- en Skoda-logo op de neus.
Niet compleet uniek
Dat wil overigens niet zeggen dat de Cupra’s van de toekomst compleet uniek worden. Net als de andere merken uit de Volkswagen Group zal Cupra gebruik maken van de beschikbare platforms en aandrijflijnen. Ondanks alle goede bedoelingen zal Cupra nog wel het meest gelinkt blijven aan Seat. Kijk maar naar de Cupra Formentor.
Dat is een uniek model met apart koetswerk, maar het dashboard is bijvoorbeeld identiek aan de Seat Leon. Seat heeft onlangs nog een submerk gelanceerd: ‘MO’. Dat is meer een vervoersconcept dan echt een (auto)merk. Onder de MO-naam gaat men bijvoorbeeld die elektrische scooters aan de man brengen. Wellicht dat MO ook een rol gaat spelen bij de kleine elektrische auto van het conern die Cupra gaat bouwen.
Via: Autocar.
florisf89 zegt
Eigenlijk dus wat Infiniti voor Nissan is maar dan iets sportiever en toegankelijker voor de Europese markt.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Een Golf R voor GTI geld was waar Cupra voor stond, nu als los merk doen we heel moeilijk met logo’s en imago, en feitelijk leveren ze een gechipte ID-3 met een rare kleur. Nee, doe mij dan maar een oude Cupra met gewoon een Seat badge.
boomhauwer zegt
@dutchdriftking: Ibiza cupra 1.8T 20v. In het geel met rode 4 zuiger brembo klauwen. Goede tijden..
st33fie zegt
@boomhauwer: jaaaa wat een wagen was dat!
st33fie zegt
@dutchdriftking: precies dat
Robert zegt
Ik vraag me serieus af of een ‘sportief’ merk zonder ‘race pedigree’ of andere roemruchte historie op de lange termijn wel bestaansrecht heeft.
willeme zegt
@rrrobert: Aangezien het merk nu al beter scoort dan Alfa Romeo (dat VW altijd heel erg graag wilde kopen voor dit marksegment), denk ik van wel.
Puur persoonlijk: het zijn de auto van VAG die mij het meest aanspreken. Gewoon leuke uitvoeringen, dikke motoren en een prima prijskaartje.
Robert zegt
@willeme: LOL, ik kom uit een VAG nest, heb er ook meerdere gehad, maar ben al een aantal jaren een beetje klaar met de prijs-kwaliteitverhouding, die m.i. helemaal zoek is.
Puur op ontwerp te beoordelen kan ik vaak nog wel gecharmeerd zijn van hun modellen, maar voor de merken Seat en Cupra wordt ik persoonlijk niet warm of koud. De laatste auto die mij daarvan wist te beroeren was de tweede generatie Leon – wat m.i. vooral een geslaagde reïncarnatie van de Alfasud was.
saxoke zegt
@RRRobert: bedoel je niet de eerste gen Leon?
Robert zegt
@saxoke: u heeft helemaal gelijk.
bernoulli zegt
Geen racing pedigree?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cupra_Racing
Robert zegt
@bernoulli: kijk, zo leer ik nog eens wat 👍🏻👍🏻
freek1 zegt
@bernoulli: die cupra GT uit 2004 heeft een veyron koets of zie ik dat scheef?
meneerdemeneer zegt
@freek1: Haha, volgens mij zie je dat goed.
julez zegt
CUPRA staat letterlijk voor Cup Racing. Het merk heeft juist enkel en alleen maar racing pedigree.
Edge zegt
Waarom niet? Ook de bestaande sportieve merken met race pedigree moesten ergens beginnen.
Charles Taycan 4S zegt
Leuke auto’s, sportiever en exclusiever.. wordt mi een succes.👍
goodvibrations zegt
Alfa Romeo is voor mij een beetje het knapste/aantrekkelijkste meisje van de klas dat faalt omdat ze haar huiswerk niet doet…
Cupra gaat die plek nu innemen.. Net als Mazda min of meer al doet..
Toch blijf ik nog even hoop houden op Alfa, kom op Alfa!
Edge zegt
Sorry, maar die vergelijking zie ik niet echt. Cupra krijgt van Volkswagen gewoon geld en techniek om moderne dingen te doen, en hangt niet zoals Alfa Romeo al jaren aan de beademing. Cupra probeert meer dat stereotype filmmeisje te zijn; saai en nerdy aan het begin van de film, maar met wat make-up, een strakker truitje en een sexy minirokje liggen de jongens allemaal aan haar voeten.
LaLancia zegt
Oftewel; adios Seat.
florisf89 zegt
Mooie verschijningen. Nu al groot fan!
bernoulli zegt
Het heeft ook even tijd nodig om je als nieuw merk los te weken van het merk waar je uit voort bent gekomen. Vraag maar aan Abarth. Die bouwen nog steeds alleen maar stokoude 500jes en in de occasionhoek staan nog wat Punto’s en een Fiat MX5.
kevertje zegt
Weer een VAG-merk teveel omdat Volkswagen zelf een plat, zielloos concept geworden.