
MINI neemt een leuke verrassing mee naar Frankfurt, namelijk een race versie van de MINI Cooper S. Dit race bommetje zal gebruikt worden in de MINI Challenge merkencup die al sinds 2004 bestaat. De Challenge versie van de Cooper S beschikt over 210 pk en 280 Nm aan koppel. Daardoor snelt de Challenge in slechts 6,1 seconden naar de 100 en afremmen van 100 tot nu duurt slechts 3,1 seconden (en 31 meter). En als je de JCW Challenge op een weegschaal zou zetten dan zou die 1.150 kilo aangeven.
En dat alles voor een prijs van nog geen 50.000 euries!




The MINI Challenge race series is fast gaining presence and popularity around the world. Since 2004, Challenge races have been staged in Germany, the Netherlands, Belgium, Austria and New Zealand. In 2008, MINI Australia will also hold a Challenge competition.
Race teams will receive the first MINI CHALLENGE cars from March 2008. Private customers not competing in the MINI Challenge series can expect deliveries of cars from June 2008. An order form for the car can be downloaded from 11 September 2007 at www.MINI.com/challenge-car and the expected price is €49,900 inc. VAT.
MINI John Cooper Works Performance Engine:
Four-cylinder inline power unit with twin-scroll turbocharger and direct petrol injection, racing exhaust
Capacity: 1,598 cc Output: 154 kWMax torque: 260 Nm (280Nm with overboost)
Power transmission: Front-wheel drive, six-speed manual
Suspension:
Independent suspension, MacPherson spring struts at the front, central-arm rear axle, EPAS (Electrical Power Assisted Steering), 17-inch aluminium rims in MINI CHALLENGE design, dampers adjustable both inbound and rebound (KW Automotive), adjustable spring strut support at the front, racing brakes, race-specific ABS, limited-slip differential, motorsport tyresBody:
John Cooper Works Aerodynamics Package with a new performance front spoiler, adjustable rear spoiler and rear diffuser, Air pressure jack systemPerformance:
Acceleration 0-100 km/h in 6.1 seconds,
top speed 240 km/h, deceleration 100-0 km/h in 3.1 seconds (31 metres)Safety:
Rollcage welded into the car, six-point safety belt, automatic fire extinguisher, racing seat including Head And Neck Support (HANS) systemWeight: Max 1,150 kg including driver
(All technical data is preliminary.)





Dat is dus wel even 110.000 ouderwetse guldens… en dat voor een Mini…
@Michiel, maar je kan er wel mee racen ;)
Road legal? Dan issie wel leuk ja..
Denk dat ie ook wel de straat op mag ja :)
kopenkopenkopenkopen
ik vind m zeer mooi en geloof me dan heb je ook wat voor dat geld;)
“Dit race bommetje zal gebruikt worden in de MINI Challenge merkencup die al sinds 2004.”
Zoek de fout. ;)
@Citrofiel, …bestaat ;)
een voorwielaangedreven ciruitauto…
31 meter is extreem kort…moet met slicks zijn (Porsche GT3 heeft zo’n 33kg nodig en dat is al extreem), en 1150kg is niet echt veel lichter dan het origineel (55kg) Je zou toch denken dat alles eruit slopen minstens 100kg moet opleveren?
Ahhhhhhhhhhhhh nog 1 rondje :-D
Wat een gaaf karretje zeg!!!
wat zal dat fantastisch rijden zeg
Weight: Max 1,150 kg including driver
Dus eerder iets van een pakweg 1080kg leeggewicht. Dus alsnog een mooie besparing tov het origineel (130kg!).
En owja : heerlijk autootje dit. Brok venijn op wielen, maar iets vertelt me dat dat nu net is waar het om gaat bij dit ding… Ik zou er zeker geen nee tegen zeggen.. :)
Lekkere sloefen hebben ze eronder gegooit :D
Nu ja dan toch maar een gewone coopers s kope is de helft goedkoper en dan wat een lekker toegapste chip in steke, en die velge eronder is nogaltijd goedkoper en die is pas roadlegal.
ziet er wel relexed uit voor de mini
@ Robbie: Misschien word ik oud, terwijl ik nog best jong ben, maar ik stam nog uit de tijd dat een ton in guldens best veel was voor een BMW 5 serie… ;)
Nu heb je er wel weer een BMW voor, maar dan vier keer zo klein en met een andere naam…
deceleration 100-0 km/h in 3.1 seconds (31 metres)
Da’s zo maar even 7 meter beter dan een standaard Cooper S. Leuk karretje lijkt me!
Weight: Max 1,150 kg including driver
Wat een vreemde manier voor het opgeven van het gewicht van de auto, inclusief chauffeur. Waarom?
zkkr vette bak mag van mij ook wel een straatversie van komen
Hoeveel peekaa is dat per 4kante meter :D
Als ie road legal is zou ik het er nog wel voorover hebben. Maar in Belgie vrees ik er allesinds voor met die rolkooi voor de deuren, weet niet wat de wetgeving ivm rolkooien is in Nederland maar in Belgie mag dit niet, en als ze vastgelast zijn kan je ze ook niet demonteren voor de autokeuring.
@LC: 210 :D
@ L-Fred, omdat het een merkencup is, daar moeten alle auto’s gelijk zijn (op de kilo dus). en over het gewicht, er komt ook nog een rolkooi bij.
Kan er niet iets van een krachtige BMW motor in? 1.8 of een 2.0 ofzo?
het leeggewicht van een wagen wordt zelfs altijd weergegeven met inbegrip van een aantal lieters brandstof, een bestuurder van 75 klg en 15 kg bagage!!!
Ik vind het wel een leuke auto maar het is toch veel geld voor zo’n kleine auto
@ M Freak:
Bwa…waarom?!
Die 1.6L met turbo is opzich groot genoeg, weegt niet zovéél, redelijk vééél trekkracht (Nm.) en is nog vrij zuinig.
Waarom moeilijk doen, als het nu éénmaal makkelijk gaat :D
Mooie paint-job!!
@tom; ik denk zelf dat je hem niet verzekerd (voor op de weg dan) krijgt met dergelijke rolkooi.
Wel aan de dure kant, maar ja, je kiest er zelf voor. Ik heb nooit het nut begrepen van een centrale klokkenwinkel, lijkt mij onhandig in een land met zoveel flitspalen. nu het blijven knoddigaards (=west vlaams voor leuk…)
”afremmen van 100 tot nu duurt slechts 3,1 seconden”
nu??
Van mij mogen ze hem zo road-legal voor de deur afzetten, alleen die spoiler vind ik wat minder.
vind hem zeer geslaagd
@Michiel van den Brink
Valt wel mee hoor, een basis 5-serie is 50400 euro, 110.000 gulden, dus dat is helemaal niet zo veel meer dan vroeger. En ik weet niet over hoe veel vroeger je heb hebt, maar in 1990 had je voor 100.000 gulden ook maar net een 525i, met 192pk. Het basismodel is nu de 523i, met 190pk, en een stuk meer goodies.
50.000 euro is gewoon veel voor een mini, ook vergeleken met moderne auto prijzen.
What a piep die is focking snel!!!!!!!!!!
En hij is even snel van nul tot honderd als een BMW 130i!!!! En die heeft een drieliter!!!!!!!!!!!!!!!
P.S. Ik zou alsnog de Mini liever willen hebben