• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Knipperend groen verkeerslicht voor oranje: goed idee?

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 december 2012 om 17:39 – 54 Reacties

Oranje

Verkeerslichten: ze zijn irritant en staan te kort op oranje. China heeft daarom besloten ze maar helemaal te negeren, maar er is een ander idee: vóór oranje het groene licht bij wijze van aankondiging even laten knipperen. In het Franse parlement ligt een dergelijk voorstel.

Als automobilist heb je dagelijks onvermijdelijk met verkeerslichten te maken, tenzij je in een negorij woont en hier nooit uit komt. Voor sommige mensen is een oranje licht niet genoeg, vandaar dit (lumnineuze?) idee.

Het idee er achter is dat een oranje licht een weggebruiker anders te veel ‘overvalt’, en deze misschien rare dingen doet, zoals keihard remmen zonder in de spiegels te kijken, of het tegenovergestelde: proberen hem nog ’te halen’, maar door rood rijden.

Nuttig? Zelf heb ik hier een vrij duidelijk mening over: als je niet met een normale driekleur om kunt gaan, dan hoor je niet in het verkeer thuis. Met oranje heb je tijd zat om adequaat te reageren, mits je zit op te letten. Dat gezegd hebbend: als er een roodlichtcamera naast staat, voel ik me nooit op mijn gemak.

Ik zou daarom eerder pleiten die gevaarlijke rotdingen te verwijderen, want zij zorgen juist voor twijfel en angst om geflitst te worden, en werken gevaarlijk gedrag in de hand.

Omgekeerd (bij rood oranje, en dan groen, zoals ze in Duitsland doen) kan ik het begrijpen. Als je vooraan staat bij het verkeerslicht heb je tenminste nog even de gelegenheid je auto in de versnelling te zetten. Beter nemen we deze generatie verkeerslichten, dat lijkt me een stuk nuttiger. Of deze smartphone-app. Daarnaast werken fabrikanten ook al aan mogelijke oplossingen.

Maar terug naar de vraagstelling: zie jij heil in een knipperend groen licht? En waarom wel/niet? (via Le Blog Auto)

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Video: dit was al heel lang geen groen meer
  • Video: verkeerslichten meer dan een suggestie?
  • Er komen veel meer slimme verkeerslichten en dit kunnen ze

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer, verkeerslichten

Vorig bericht: « Blauw/Turquoise: kan de 911 Carrera 4 GTS ’t hebben?
Volgend bericht: Video: dit doet Rusland met ‘andersparkeerders’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    14 december 2012 om 17:43

    verkeerslichten gehoorzamen is uberhaupt al voor sukkeltjes ..

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 december 2012 om 21:34

      @lincoln: O, u woont in Rusland?

      Login om te reageren
  2. paulaner zegt

    14 december 2012 om 17:44

    Vraag me al jaren af waarom wij niet het zelfde systeem als onze oosterburen hebben.

    Login om te reageren
    • MartijnGizmo zegt

      14 december 2012 om 17:46

      @paulaner: ik las eens ergens dat onze lichten meer overlap hebben, waardoor het netto niets scheelt voor de doorstroming. Qua gevoel lijkt het natuurlijk wel sneller te gaan.

      Login om te reageren
    • ben_bauters zegt

      14 december 2012 om 17:54

      @paulaner: jullie hebben in nederland al veel ‘slimmere’ verkeerslichten dan bij ons hier in belgie. Als wij groen krijgen en geven gas tot max snelheid dan staan wij steeds voor het rood bij het volgende licht. Onze lichten zijn niet afgestemd op elkaar en al zeker niet op het verkeer. Als bij jullie veel mensen naar links willen dan blijft jullie licht langer branden naar links. Heb ik al dikwijls ondervonden.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      14 december 2012 om 18:00

      @paulaner:
      Zeker nu steeds meer auto’s een start stop hebben is het duitse rood,oranje een uitkomst. Dan kunnen ze da rem vast loslaten. Ook handig voor de kneusjes die hem in zijn vrijzetten voor rood.

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        14 december 2012 om 19:41

        @jrk68: dat zijn geen kneusjes, maar mensen die weten hoe het hoort… Ik doe het als ik niet vooraan sta ook altijd. Is ook beter voor je druklager + drukgroep.

        Login om te reageren
        • flippert zegt

          14 december 2012 om 19:44

          @RRenault: kneus, taas op met drukgroepdruklagergelul van je benepen kneuzenautootje, je houdt het verkeer op!

          Login om te reageren
          • nibor zegt

            14 december 2012 om 19:49

            @flippert: lezen: ik zeg daarom ook dat ik dat alleen doe als ik niet, ik herhaal: NIET, vooraan sta. Dat bevordert inderdaad de doorstroming niet nee… Zo duidelijk?

            Login om te reageren
          • BaRa zegt

            14 december 2012 om 20:47

            @flippert: is ook beter voor je knie en rug. Iets wat je nu nog niet kan begrijpen, daarvoor heb je nog niet genoeg met de auto gereden.

            Login om te reageren
            • flippert zegt

              14 december 2012 om 23:05

              @BaRa: slecht voor je knie en rug is die honkbalknuppel die je daar op mept omdat je het verkeer op houdt met je ‘vrijstand bij stoplicht’ onzin. Hufterig gedrag in het verkeer is dat, alleen maar aan je eigen k*tkoppeling denken. Ik wil drie miliseconden eerder thuis zijn en dat belet je me daarmee!!

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                14 december 2012 om 23:11

                @flippert:

                goedzo ..
                keihard aanpakken die mongolen die je kostbare autoblog-tijd ontnemen ..

                geen genade mee hebben ..

    • bungabungastig zegt

      14 december 2012 om 21:35

      @paulaner: is hier destijd niet ingevoerd omdat NL-ers over onvoldoende discipline bleken te beschikken om dan nog te wachten op groen alvorens gas te geven.

      Login om te reageren
  3. arnoferrari zegt

    14 december 2012 om 17:49

    Laat het nou maar gewoon zo, al moeilijk genoeg voor sommige mensen

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    14 december 2012 om 17:51

    Hang er ook gelijk een disco bol onder.

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    14 december 2012 om 17:54

    Ik rijd altijd door groen. Helaas verschilt mijn idee van groen nogal is met die van agenten.

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      14 december 2012 om 17:56

      @E34M5Touring: stoer joh

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        14 december 2012 om 17:57

        @ferrari94tr: Niet zo serieus menneke

        Login om te reageren
  6. mmot05 zegt

    14 december 2012 om 17:57

    Ik kan geen minpunt verzinnen, dus als sommige mensen dit prettiger vinden waarom niet

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      14 december 2012 om 19:01

      @mmot05: omdat het geldverspilling is?

      Login om te reageren
      • nickmercedes zegt

        14 december 2012 om 23:48

        @Svenska_Aeroplan_AB:
        Het is een kwestie van 1 klein dingetje in de algemene software veranderen. Kost dus (bijna) niks..

        Login om te reageren
        • bartjuh zegt

          15 december 2012 om 01:25

          @nickmercedes: kleine softwarematige aanpassingen in nederland lopen al snel in de miljoenen. En hoogstwaarschijnlijk komen er dan nog onvoorziene omstandigheden bij, hop nog een paar miljoen. Ik ben opzich voor, ze kunnen alleen beter aandacht besteden op het doorrijden en niet 50 meter weer voor het volgende stoplicht stoppen. Daarmee haal je pas winst.

          Login om te reageren
      • mmot05 zegt

        15 december 2012 om 08:42

        @Svenska_Aeroplan_AB: administratie kosten? :p

        Login om te reageren
  7. MAB zegt

    14 december 2012 om 18:00

    of gewoon een teller der bij.

    Login om te reageren
    • rsvbf1 zegt

      14 december 2012 om 18:22

      @MAB: zoals bij de fietsstoplichten met die aftellende ledlampjes die als die bij de laatste een minuut lang blijven staan voordat het licht groen word

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        14 december 2012 om 18:29

        @rsvbf1: ik snap heel je zien niet, en heb nooit zoiets gezien bij fiets stoplichten?

        Login om te reageren
        • rsvbf1 zegt

          14 december 2012 om 22:18

          @MAB: hier in Veenendaal heb je bij sommige stoplichten voor fietsen een soort klokje dat aftelt voor wanneer hij op groen gaat

          Login om te reageren
        • rsvbf1 zegt

          14 december 2012 om 22:20

          @MAB: hier in Veenendaal heb je bij sommige stoplichten voor fietsers een klokje dat aftelt voordat het licht op groen gaat

          Login om te reageren
      • hahahi20 zegt

        14 december 2012 om 22:28

        @rsvbf1: In Zaandam zaten er vorig jaar nog gewoon digitale tellers op, die dus echt met cijfers het aantal seconden aangeven.

        Maar ze hebben ze vervangen door die rotdingen met die circel van ledjes. Die idd aan het einde langzamer gaan. Ik snap het wel, maar het blijven kunt dingen.

        Login om te reageren
        • rsvbf1 zegt

          15 december 2012 om 00:55

          @hahahi20: gewoon naar groen kijken en wedstrijdje wie als snelste weg is, train je ook nog je reactietijd mee

          Login om te reageren
  8. reactief zegt

    14 december 2012 om 18:17

    Is oranje niet al bedoeld als overgang van groen naar rood?
    Compleet overbodig dus… Zometeen krijg je groen, knippergroen, oranje, knipperoranje, knipperrood en dan rood!
    Oranje gebruiken bij de overgang van rood naar groen vind ik altijd wel fijn… Maar laat t lekker zoals het is! Scheelt knaken en werkt prima!

    Login om te reageren
    • rsvbf1 zegt

      14 december 2012 om 18:23

      @reactief: mensen hebben weer werk, goed voor de economie

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        14 december 2012 om 18:37

        @rsvbf1: goede schijn economie…

        Login om te reageren
  9. 4991 zegt

    14 december 2012 om 18:25

    ik heb liever dat ze oranje aan laten gaan voor dat ie op groen springt.

    Login om te reageren
  10. CL65 zegt

    14 december 2012 om 18:35

    In Tehran (Iran) werken ze met timers boven elke stoplicht, ideaal.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 december 2012 om 18:52

      @CL65:

      tis daar alsnog een constante file ..

      Login om te reageren
  11. dheep zegt

    14 december 2012 om 18:39

    Le blog auto, klinkt goed.

    Login om te reageren
  12. alassad zegt

    14 december 2012 om 18:47

    Zelfs in Syrië zijn er gewoon tellers bij de stoplichten. Daarbij gaan de lichten, vlak voor ze op groen gaan, op rood en oranje. Ideaal! Iedereen let op en is snel weg. En dat schijnt onmogelijk te zijn om hier te implementeren

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 december 2012 om 18:51

      @alassad:

      yep ..
      op wegen waar het constant vol staat van alle kanten is dat idd makkelijk ..
      zie je ook veel in Azie .. werkt ideaal ..

      hier in NL is dat niet altijd zo ..
      dus liggen hier “lussen” onder het asfalt ..

      Login om te reageren
  13. Alwood zegt

    14 december 2012 om 18:52

    Fuck dat, een oranje licht voor het op groen springt, daar zou Nederland eindelijk eens aan mee moeten doen. Stoplichtsprintjes houdt men toch wel, verandert zo’n makkelijker verlichting niks aan.

    Login om te reageren
  14. mercedesclk350 zegt

    14 december 2012 om 19:02

    Volgens mij heeft degene dit dit heeft bedacht de toekomst gezien… De auto gaat weg en we worden allemaal voetgangers (althans, dit systeem word bij voetgangers gebruikt (?)).

    Login om te reageren
  15. faalhaas zegt

    14 december 2012 om 19:13

    Je hebt van die stoplichten, die vrij snel op oranje springen.
    Dan kan je nog vrij vlot stoppen door het anker uit te gooien, alleen die whiplash als gevolg door de nono achter je..

    Denk dat het niet eens zo gek is.

    Login om te reageren
  16. Tommy2 zegt

    14 december 2012 om 19:42

    Liever oranje licht voor groen zodat ik hem in de versnelling kan rammen en gelijk weg ben bij groen licht.

    Login om te reageren
  17. laulau zegt

    14 december 2012 om 19:43

    is idd heel gevaarlijk als een auto plotts voor je op zijn rem trapt, verder vind ik ook dat ze de Amerikaanse manier van als je naar rechts gaat dat je door rood mag rijden hier ook moeten toepassen.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 december 2012 om 21:37

      @laulau: Koop een fiets!

      Login om te reageren
      • laulau zegt

        14 december 2012 om 21:41

        @potver7: wrm?

        Login om te reageren
        • rsvbf1 zegt

          15 december 2012 om 00:58

          @laulau: boete is minder duur

          Login om te reageren
  18. imaginenl zegt

    14 december 2012 om 19:45

    Lijkt mij eigenlijk geen gek idee om een LED stoplicht te maken met 1 rond vlak waarin oranje wordt vervangen door knipperend rood of knipperend groen. Mochten de lichten uitgeschakeld worden dan kan er alsnog oranje knipperend tevoorschijn komen. Lijkt me zo dat deze stoplichten veel goedkoper zijn in uitvoering, ook wel belangrijk in deze tijden.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 december 2012 om 21:39

      @imaginenl: Leg dat maar eens uit aan een kleurenblinde, die ziet dus met een beetje pech alleen maar een knipperende of constant brandende grijze bol.

      Login om te reageren
  19. ar156sw zegt

    14 december 2012 om 22:53

    van mij mag de Nederlandse overheid hier over gaan nadenken zodra ze alle, maar dan ook alle andere problemen hebben opgelost…

    Login om te reageren
  20. CRX zegt

    14 december 2012 om 23:01

    Mmm, 80 km weg, stoplicht met flitsding er naast… Toch hard remmen als hij dan op het verkeerde moment naar oranje gaat. Dan zou het wel fijn zijn om iets eerder een waarschuwing te krijgen, kan de snelheid er vast een beetje uit.
    Hoeveel moeite (en geld) zou het kosten om dat te programmeren?

    Login om te reageren
  21. stnectaire zegt

    15 december 2012 om 07:19

    Hier in Dubai hebben we het ook, en het werkt ideaal: Bij knipperend groen keuze maken om gas bij te geven of te remmen. Oranje (kort) gebruik je om het laatste stukje te remmen of om door oranje te rijden als je de knipperend groen periode verkeerd ingeschat hebt. Als het dan rood wordt staat iedereen stil of is inmiddels doorgereden. Rij je dan nog door rood, is het opzettelijk en wordt dus ook je auto in beslag genomen….

    Het grote voordeel is dat wanneer het stoplicht op rood gaat, een ander licht gelijktijdig op groen springt. Er is niet die paar seconden marge, om het kruispunt vrij te maken van doorrijders. Het wegvlak van het kruispunt kan dus veel intensiever gebruikt worden, wat de wachttijd voor het verkeerslicht verkort.

    Login om te reageren
  22. p993 zegt

    15 december 2012 om 10:07

    missch is het een idee om er RGB leds in te zetten en dan gradueel van groen naar oranje naar rood te gaan ;-)

    Login om te reageren
  23. max147 zegt

    17 december 2012 om 14:47

    Ik blijf in landen zoals Thailand, de secondeteller naast het stoplicht toch ideaal vinden. In rode letters een countdown hoe lang nog op rood en in groen, hoe lang het stoplicht nog op groen blijft staan. Enorm duidelijk en volgens mij echt niet heel veel extra qua inverstering. Hiermee voorkom je tevens dat mensen niet zo zitten op te letten, bij groen blijven staan, etc Omdat de kans dat indien je ziet, ok, 10, 9, 8 dat je tevens alerter bent. Plus men kan eindelijk eens met de hele rij tegelijk gas geven zoals het hoort, ipv eerste de 1e, dan de 2e, dan de 3e pfffff. Groen is met 100 man tegelijk optrekken, dat zou tevens enorm veel tijd schelen (moet je alleen wel alle stoplichten opnieuw inregelen denk ik ha ha)…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North