
Liefhebbers van de Mazda MX-5 met race-ambities kunnen hun hart ophalen. Vanaf het komende raceseizoen komt er een klasse bij, speciaal voor de raceliefhebber met de kleine beurs: de MaX5-racing cup.
Tijdens de presentatie van deze nieuwe klasse op Circuit Park Zandvoort heeft de racewagen direct zijn vuurdoop beleefd, aangezien hij meteen werd ingezet tijdens de zgn. kopppelrace, waar hij netjes als tweede eindigde.
Er wordt geracet met de eerste generatie MX-5 (productiecode NA), voorzien van een 1.6 liter motor. Voor meer informatie en foto’s, check de officiële site. Het technisch reglement is hier te vinden.







man man man….binnenkort nieuwe klasse: aixam challenge!
wat heb je hier aan, met een gangetje van 130 over een circuit te racen, correctie, rijden…
Ik denk dat het niet zozeer om de snelheid gaat maar meer om de race ervaring. Een gaat ook maar iets van 80km/h toch kun je er leuke race ervaringen mee op doen. ;)
@ jelleken, who cares hoe snel het gaat? Karten gaat vaak ook niet harder dan 130! En toch is dat de meest beoefende racesport, zelfs de f1 coureurs blijven karten. Als je snelheid wil ga met het vliegtuig of zo, voor mensen die race-ervaring willen is dit gewoon hartstikke leuk.
Nou, w0o0dy?
@ vincentvld: al eens de bochten en breedte van een kart parcours vergeleken met een f1 circuit?
@ Sei
Een gaat ook maar iets van 80km/h????
nu word ik nieuwsgierig
@Jelleken,
Nooit een MX5 gereden zeker? Ook nog nooit in de verste verte iets met racen gedaan?
Een MX5 is een erg leuk sturende auto, RWD, en omdat in deze klasse heel veel origineel moet blijven is het lekker competitief en betaalbaar. In Engeland bestaat deze klasse al langer, met een groot startveld!
dit is misschien ook leuk
http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2007/10/nieuw_autovisie_caterham_/index.xml
@juppe: bezit zelf een lotus exige S….
en ik dacht dat je op een forum of blog of wathever, je mening mocht zeggen, en ook wel eens iets ironisch of sarcastisch zeggen, maar blijkbaar zijn jullie allemaal gefrustreerde pubers die als aasgieren hierop zitten, om te kunnen vitten op de comments van iemand!
Ik heb zelf het genoegen gehad om in een Mazda MX5 te mogen sturen, zo’n ding handelt zo goed dat het me echt gaaf lijkt om daar mee te racen, dan maar wat langzamer, ik denk dat je echt super veel plezier er aan kan beleven!
CA
Vraag
“Nooit een MX5 gereden zeker? Ook nog nooit in de verste verte iets met racen gedaan?”
Antwoord
“@juppe: bezit zelf een lotus exige S….”
Ik mis iets :-)
@Jelleken .. niet iedereen heeft een Exige S … of kan een Exige S betalen. ;)
Is een leuke instap klasse! Voor een relatief laag budget lekker racen met gelijkwaardige wagens.
Competitie is vaak nog leuker dan snelheid ;) En dat is denk ik de opzet van deze klasse.
@tim: lotus exige: klein, vinnig, RWD, leuk stuurgedrag, licht…
beter?!
Ziet er iig beter uit als de volvo 360 cup :)
Jelleken :)
volgens mij ben jij de puber hier hoor, met je Exige S.
Begrijp je dan gewoon niet dat het RACEN is? inhalen, ingehaald worden, proberen te winnen, winnen. Dan maakt niet uit of het slome auto’s zijn!?
@Jelleken,
Dat gefrustreerde valt wel mee hoor :) Maar als je deze klasse gaat vergelijken met het rijden in een invalidewagen dat getuigd dat niet echt van verstand van zaken. Dan klink je meer als een puberende scooterrijder die later als ie groot is een auto wil hebben met minimaal 400pk.
Verder mag je van mij je mening ventileren (wie ben ik), maar het in bezit hebben van een Exige verandert niks aan je ongefundeerde mening. Tja, tenzij die sarcastisch was :)
Maareh… koffie?
@renjie: man, het gaat mij hier niet om het feit dat ik een exige bezit, het ging hem om het feit dat ik wouw duidelijk maken dat ik wel weet hoe het is om een mx5 te rijden n.a.v de opmerking van juppe.
snapje?
p.s: sorry dat ik niet in jullie plaatje pas van de perfecte kenner van alles
of is dit allemaal omdat ik “als eerste zomaar een reactie geplaatst heb die iets te weinig gefundeerd is”, om toch maar de eerste te zijn, en omdat jullie allemaal de eerste willen zijn ofzo? of is het verboden om eens te lachen met een RIJBEWIJSVRIJ wagentje, die door andere mensen veralgemeend wordt al mindervaliden auto!
aangezien ik zonet de 28 gepasseerd ben, ben ik bij mijn weten al groot…of niet?
Mmm.. ik zal de humor wel niet begrijpen, Jelleken. Ik lees een post over iets leuks, met meteen een rare en negatieve comment eronder. Het is zo makkelijk om iets af te kraken, that’s all. Volgens mij is het niet zo boeiend om een first post te hebben op autoblog. Das meer wat voor andere blogs.
Maar goed, (juist) als Exige rijder moet je het racen met een Miata toch wel kunnen waarderen? Of mis ik iets?
trouwens, het ging mij ook al niet om het rijbewijs autootje zelf, maar om het feit dat er altijd maar nieuwe klassen opduiken, zoals de volvo dinges, en de dacia logan cup, en nu dit, dacht ik in mezelf, hmm, wat zou het volgende zijn, aixam?
sorry, volgende keer weeg ik meer af voor ik iets zeg, want m’n vingertoppen doen al zeer van me zo hevig te moeten verantwoorden na een domme comment…manmanman
Je maakt het jezelf moeilijk Jelleken.
Als het er niet toe doet wat voor een auto je rijdt, waarom haal je het dan zelf ;) Er wordt jou gevraagd of je zelf wel eens een Mx5 gereden hebt, of überhaubt iets met racen gedaan hebt. Als antwoord geef je op dat je een Exige S rijdt.
waar ik mee bedoel dat dit ongeveer de zelfde ervaring moet zijn, en ook al op circuit gereden heb!
moeten jullie niet werken ofzo? ga es wat nuttigs doen:)
waar ik mee bedoel dat dit ongeveer de zelfde ervaring moet zijn, en ook al op circuit gereden heb!
Dus een Exige lijkt op een Aixam? waarmee je met een gangetje van 130 over een circuit racet, correctie, rijdt…
Sorry, dat was een inkoppertje ;)
mooie discussie,
Leuk iig mag niet al te veel veranderen. En omdat iedereen zijn mening mag zeggen zal die door “sommige” autobloggers niet altijd gewardeerd worden… maar ja boeiend
@ jelleken: Bespaar je de moeite, je maakt het zo alleen maar erger. Ik krijg nu steeds meer de indruk dat je maar wat in de loze ruimte zit te lullen.
OT: Dit soort soort race-klasses is een briljant idee, een mooi excuus om (relatief) goedkoop eens lekker met een auto te scheuren. Moet je voor zoiets als dit trouwens in het bezit zijn van een race-licentie (ik snap dat het sowieso wel handig is om er eentje te hebbenals je mee wilt doen, maar is het ook echt verplicht?)
@Silverarrow,
Voor zover ik weet hoef je in dit soort klassen (KNAF) geen race-licentie te hebben, maar een zg. clublicentie. Die kun je gewoon aanvragen, daarvoor moet je wat regels, gedragsregels etc. kennen en een licht medisch onderzoek. Kost iets rond de 100 eurie. Hangt er ook weer wat vanaf welke races je rijdt.
Ben hier niet 100% zeker van, maar volgens mij geld dit voor Nederland, en voor wedstrijden in de Benelux die door de KNAF georganiseerd worden.
De auto moet voor een groot deel origineel zijn. Er is een bepaald minimum gewicht (dichtbij oorspronkelijk gewicht), motorgebeuren moet origineel zijn, geen sper etc. Mag wel verlaagd worden (tot een bepaalde hoogte), camber mag tot een bepaalde waarde aangepast worden, en er is een velg en schokbreker set voorgeschreven. FIA rollbarretje, brandblusser etc. erin en gaan!!
Vraag eens aan de Jemme (Jemeke is zijn nick geloof ik) op het MX5 forum welke van zijn twee MX-en de snelste is op zolder, zijn MX 5 turbo met 235 pk, of zijn race MX 5 zonder turbo, beiden 1.6jes geloof ik…
Een maat van mij heeft een MX5 1.8 turbo( te koop trouwens )met T3 turbo op. Heb ik enkele keren mee gereden, auto heeft aangepaste ophanging en aangepaste remmen. Vermogen regelbaar tot meer dan 250 pk. Nul tot 100 in 4.5 sec.
Ondanks al de aanpassingen denk ik dat die geprepareerde MX 5 jes op circuit wel een stuk sneller zijn, als ik vroeger de Jemme hoorde praten hierover.
Een Lotus exige is een leuk speelgoedje maar om zo een mx 5 met aangepaste veren/dempers/remmen op een circuit zoals bijvoorbeeld Zolder te volgen, zal je toch je tenen moeten uitkuisen denk ik ;)
@ Juppe: Thnx, het leek me ook al onwaarschijnlijk dat je hier een “echte” licentie voor moet hebben.
Heb het technische reglement ook ff doorgelezen, klinkt allemaal erg logisch en het laat genoeg ruimte over om aan de auto te sleutelen, en toch iedereen (technische en minder technische mensen) een gelijke kans geven.
@juppe: neen, kwestie van rijgedrag een heel klein beetje te vergelijken met een mx5, en van snelheid 6à7 keer die van een aixam, nu goed? als je hier ook maar iets te onduidelijk iets zegt wordt er al onmiddelijk iets in gezocht waar mee gelachen kan worden….maar, denk nu niet dat me dat iets doet hoor (zet ik er voor alle zekerheid bij, want de volgende comment zou anders handelen over het feit dat ik lach met dingen, maar dat niet kan verdragen dat dit gebeurt bij mezelf :D), dus sorry aan juppe dat ik hem de woorden uit de mond neem…
Nou, ik ben blij dat het je niks doet, Jelleken. Dat was ook de bedoeling, vandaar de smilies en ‘koffie?’ etc. Maar het is alweer bijna etenstijd begrijp ik.
OT:
@Silverarrow,
Dat klinkt allemaal goed idd. Aanschaf auto en andere verplichte delen zijn wel wat meer dan de V360 cup, maar het spreekt mij wel aan.
Doet autoblog ook aan sponsoring? Beetje financiele ondersteuning tegen ruil van een stickertje van 1,5m op de zijkant, en raceverslagen op de site? :)
@juppe: smakelijk! ( ditmaal niet ironisch bedoeld) :)
Wordt een vette cup!! laat maar komen.
En Jelleken…. Ga toch fietsen jongen
Ik wil niet veel zeggend zijn maar met een stevige turbo halen deze dingen toch al zo’n +200Kmh
Moet je eens kijken naar het gewicht, deze auto’s wegen “bijna niks” dus zo langzaam als “80 per uur is toch echt een “beetje” (wat je een beetje noemt) overdreven….deze halen makkelijk het dubbele!
@ x_X_x
Goed getuned met turbo gaan ze wel heel hard hoor, ben er al drie in mijn leven tegen gekomen, een 200 pk versie, kon ik niet volgen met mijn vorige 160 pk sterke 1000 kilo lichte Volvo 480 turbo , een 235pk versie (mee meegereden) en een +250pk versie, die laatste 2X bestuurd,
Maar een ‘geprepareerde’ straatversie is op een circuit zoals Zolder toch nog langzamer dan een raceversie zonder turbo, die nog lager liggen én racebanden hebben.
Ik heb al wat ervaring met snelle auto’s maar voor mij liever toch een auto op circuit met iets minder pk’s.
Heb erin gereden. Om precies te zijn 180km einde rechte stuk remmen bij een meter of 80 afhankelijk van de lef.. Rondetijd zandvoort begin dit jaar 2.10.8
En de smile als je eruit komt omdat je weer eens licht overstuurd de marlboro uitkomt: onbetaalbaar
@ X_X_X met een turbo 200+?
Dat hoop ik wel ja, ik heb ook een mx-5, een 1.8 dan.
Deze loopt makkelijk over de 200 :)
Echt een leuke cup, ik zou zo mee willen doen.
mensen snappen kennelijk niet dat harder niet per sé leuker is… Tuurlijk kun je discussiëren over welke auto sneller is…. maar daar gaat het bij zo’n raceklasse niet echt over. Dit gaat over voertuigbeheersing en over balans, gevoel voor waar de limiet ligt en daar zo dicht mogelijk tegenaan zitten.
Als ik een mille of 10 “vindt” dan doe ik wel mee, maar ook deze goedkope raceklasse zal een paar centen kosten. Neemt niet weg dat ik meteen ja zeg als er iemand een stoeltje “over heeft”. ;)
Oh mooi, nog meer amateurracerij om onze zondagen mee op te vullen….
@ Jelleken,
Waarom snelheids en pk’s geil? Ten eerste is de mx-5 gewoon een heerlijk uitgebalanceerde auto. Het inhalen e.d. kan ook zonder f1 snelheden enerverend zijn. Ik denk dat het in ee raceklasse als deze gewoon het belangrijkst is dat het leuk is, en dat de verschillen tussen de auto’s niet te groot zijn. En als dat voor een leuk budget kan is dat nog mooi meegenomen ook.
Jelleken… je bent 18 jaar oud in plaats van 28, woont in Belgie en rijdt absoluut GEEN Exige S Dream on boy!
Vincent, ben jij privédetective? lol
Btw, buiten mijn ervaringen in een mx 5 turbo zoals hier eerder vermeld, heb ik een keer met een mx 5 1.6 mogen rijden, al een heel oud model.
Het ding ging bij wijze van spreken voor geen meter vooruit, had maar een 90pk geloof ik. Maar het was echt een zalig autootje om mee te rijden. Was zelfs leuker dan het 250 pk ding van mijne maat Michel, alhoewel, meer dan 250 pk is wel kicken hoor, zolang het enkel rechtdoor gaat, in bochten was het echt wel heel link :s