• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voordelen “groen” rijden blijven toch bestaan? [updated]

Auteur: CasperH, gepost 1 juni 2011 om 20:10 – 40 Reacties

Wie durft nog?


Zoals we vorige week al meldden gaat het belastingvoordeel voor milieuvriendelijke auto’s op de schop. Tegen de algemene verwachting in worden de regelingen echter niet afgeschaft, ze blijven zelfs een jaar langer, tot 2014. In dat jaar gaat de hele regeling op de kop.

Het kost de staat (en dus de belastingbetaler) zakken met geld maar we gaan vrolijk verder met het stimuleren van zogenaamd schoon rijden. Er lijkt iets van een overgangsregeling te komen maar het einde van de geldverspilling is nog lang niet in zicht.

Vanaf 1 juli 2012 gaat de maximale CO2 uitstoot voor een auto met 20 of 14 procent bijtelling namelijk omlaag. Een 20% bijteller mag voorlopig dus gewoon maximaal 140 gram (benzine) of 116 gram (diesel) CO2 uitstoten. Benzineauto’s die minder dan 110 gram CO2 uitbraken blijven in de 14% bijtellingsgroep vallen. Voor diesel geldt voor 14% een grens van 95 gram CO2 per kilometer. Deze auto’s zijn ook gewoon BPM en wegenbelastingvrij, dat laatste zelfs tot en met 2014 in plaats van 2013.

Vanaf 1 juli 2012 zal de grens van het aantal toegestane grammen CO2 per kilometer per jaar aangescherpt gaan worden.

Voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling:
Nu: diesel: 95 gram en benzine: 110 gram
1 juli 2012: diesel: 91 gram en en benzine: 102 gram
2013: diesel: 88 gram en en benzine: 95 gram
2014: diesel: 86 gram en en benzine: 89 gram
2015: diesel: 83 gram en benzine: 83 gram

Dieselauto’s krijgen daarbij een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram ter compensatie van de lage accijns.

Voor 20 procent bijtelling:
Nu: diesel: 116 gram en benzine: 140 gram
1 juli 2012: diesel: 114 gram en en benzine: 132 gram
2013: diesel: 112 gram en en benzine: 124 gram
2014: diesel: 111 gram en en benzine: 112 gram
2015: diesel: 110 gram en benzine: 110 gram

Wel is er een leuk nieuwtje voor iemand die 14% nog veel te veel vindt: een auto die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot is bijtellingsvrij te sturen vanaf 1 januari 2012. Kom er maar in Nissan Leaf en Opel Ampera-fans, dat wordt smullen!

Bijtelling 2010 -2015

Ook interessant!

  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, 20%-bijtelling, bijtelling, bpm, Elektrisch, Hybride, milieu, muesli-autos, wegenbelasting

Vorig bericht: « Gumball 3000: Razernij in Italië met Jon Olsson
Volgend bericht: Dit is wat Hartge voor je 6-serie kan betekenen »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    1 juni 2011 om 20:17

    Wat is dat toch met die bijtelling tegenwoordig, alsof iedereen in een huurauto rijdt. Er zijn ook nog gewoon mensen die hun Bimmertje contant aftikken en dus schijt hebben aan dit soort regelingen.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      1 juni 2011 om 20:23

      @alcantara: Haha mooi punt. Leasen is eigenlijk pas kort gemeengoed geworden, maar lijkt nu de standaard.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        2 juni 2011 om 08:38

        @floryn: We gaan naar Amerika! Iedereen wil al iets hebben voordat ze t kunnen betalen! Iedereen denkt dat ze handig bezig zijn, maar eigenlijk is het verspilling! Een hoop mensen hadden het anders gedaan als ze de kosten die het een bedrijf kost om je in zo’n bakkie te stoppen zelf op hun rekening hadden
        (bij de degelijke 52% betalers zal t misschien weer iets anders zijn)

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 juni 2011 om 09:40

          @gregorius: het ligt toch iets anders. Voor de netto kosten die ik aan mijn lease auto heb kan niet zelf iets vergelijkbaars rijden. Ook dat het onderhoud en brandstof inclusief is, is erg prettig. Het is gewoon nog altijd een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Het nadeel, het regeringsbeleid dat sneller wisselt veranderd dan je leasecontract en al die kilometers die de baas van je verlangt natuurlijk.

          Login om te reageren
  2. Gregor zegt

    1 juni 2011 om 20:18

    Vergeet de Volvo V60 Plugin Hybrid niet, die in 2012 op de markt komt, die heeft ook minder dan 50 grCO2/km uitstoot. Link: http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/03/de-volvo-v60-voor-milieupeeps-en-schrapers.

    Login om te reageren
  3. vanopzij zegt

    1 juni 2011 om 20:22

    -edit: check, danku!-

    Login om te reageren
  4. nivado zegt

    1 juni 2011 om 20:26

    Wat een teleurstelling zeg! Ik had echt gehoopt (en verwacht) dat er wat meer staffels zouden komen. Dat de wegenbelasting zeg maar op basis van je gewicht én CO2 uitstoot bepaalt wordt. I.p.v. die achterlijke harde grens. Nee jij stoot 1 gram teveel C)2 uit, jij betaald gewoon het volle pond, net als iemand in een hummer…
    Idioten!

    Login om te reageren
  5. cesarestevao zegt

    1 juni 2011 om 20:27

    Ik rijd lekker F label!!!! lekker snel

    Login om te reageren
    • Joost1990_2 zegt

      1 juni 2011 om 20:31

      @cesarestevao: heeft niks met snelheid te maken. Volgens mij heeft zelfs een Defender een G-label. Maar ja, je zal zelf wel weten of je in een snelle auto rijdt of niet :)

      Login om te reageren
      • cesarestevao zegt

        2 juni 2011 om 13:32

        @Joost1990_2: haha nee ik rijd en irmscher vectra i500!!

        Login om te reageren
    • quasimodo zegt

      1 juni 2011 om 22:31

      @cesarestevao: He, jou herken ik. Jij rijdt af en toe achter me in de file. Hoe doe je dat dan sneller rijden en toch steeds achter mij blijven?

      Login om te reageren
      • cesarestevao zegt

        2 juni 2011 om 13:33

        @quasimodo: haha nee je bent in de waar met iemand anders lol

        Login om te reageren
  6. bobb zegt

    1 juni 2011 om 20:32

    Het kost de staat geen geld, ze hebben alleen minder inkomsten.

    Login om te reageren
  7. bigcar zegt

    1 juni 2011 om 20:34

    f*ck bijtelling.

    Login om te reageren
  8. Dev zegt

    1 juni 2011 om 20:41

    Zucht, hoe frustrerend is dit. Nog steeds geen besef dat CO2 geen primair broeikasgas is. Man Made Global Warming is een concept dat inmiddels is ontkracht. De grootste boosdoeners zijn waterdamp, ozon en methaan, en bovenal zonne-activiteit. Gezien de biodiversiteit en hoeveelheid water op aarde gaan we daar nul nakkes nada aan doen.

    Intussen verspilt zo’n Leaf of Ampera ontzettend veel materiaal en manuren tijdens productie en recycling, moet tijdens de levenscyclus alsnog het “oh zo kwade” CO2 gegenereerd worden om ze op te laden en iemand die gewoon de dagelijkse forens uit hangt in z’n golfje diesel wordt zwaarder belast dan de vertegenwoordiger die de snelweg op en neer ploegt in z’n Prius waar de elektra al niet meer bij te pas komen.

    Maakt de liefhebberij voor de heilige koe steeds onmogelijker.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      2 juni 2011 om 11:30

      @Dev:
      En die andere dan?
      De grootste boosdoener – overbevolking –

      Login om te reageren
  9. Brum zegt

    1 juni 2011 om 20:59

    Een auto die 1 op 25 of nog zuiniger rijdt blijft natuurlijk interessant, met of zonder fiscale voordelen. Zo’n auto brengt je namelijk goedkoop van A naar B.
    Als autogekken zouden we het juist aan moeten moeidgen dat er zuinige auto’s komen, dat zijn namelijk de auto’s die je in de praktijk rijdt. De hele snelle auto’s waar we hier op Autoblog hardop van dromen, zijn niet de auto’s waarmee we ons verplaatsen. En hoe meer autofabrikanten zich gaan richten op zuinige auto’s, hoe groter de kans dat er in dat segment ook echt begeerlijke auto’s komen.
    Ik zou zelf graag een hele zuinige (en dan heb ik het over 1 op 30 of beter), mooi gelijnde, strak sturende auto willen hebben. Eén met emotie; gevoel in het stuur en aandacht voor details. Waarbij nog eens extra aandacht besteed is aan het interieur; daar kijk je zelf namelijk het meeste naar.

    Login om te reageren
  10. retetikker zegt

    1 juni 2011 om 22:23

    Is die auto op plaatje soms een Audi R8??

    Login om te reageren
    • Gideon zegt

      1 juni 2011 om 23:01

      @retetikker: Correct, een R8 V10 om precies te zijn.

      Login om te reageren
  11. weekert zegt

    1 juni 2011 om 22:47

    Waarom worden alle kosten niet doorgerekend in de brandstofprijs.. een auto die in een wegenbelastingvrije categorie valt zal alleen zo weinig uitstoot behalen als er enorm zuinig mee gereden wordt.. wat je op het moment veel ziet is dat er vertegenwoordigers kiezen voor zo een belastingvoordelige auto, en vervolgens vol gas gaan omdat de baas de brandstof toch betaald… dan is die auto ineens niet zo groen meer natuurlijk. Daarbij komt dat de wegenbelasting die ik betaal voor een auto die maar een paar kilometer in het jaar op de weg is even hoog is (of in mijn geval meestal hoger) dan iemand die een ton weg rijdt in een jaar. Als alles wordt doorgerekend in de brandstofprijs worden de zuinige, groene auto’s beloont met een laag verbruik en dus minder kosten en de onzuinige auto’s met een hoog verbruik dus meer kosten. En de auto’s die veel op de weg zitten, hebben meer brandstof nodig dus betalen ook meer. Of is dit te makkelijk?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 juni 2011 om 09:52

      @weekert: te simpel, kan alleen als de hele wereld het doet anders krijg je over de grens tanken en brandstof smokkel. Ook hebben de mensen dan te goed door wat de auto kost als ze alles aan de pomp betalen.

      Login om te reageren
  12. BetaArkUser zegt

    1 juni 2011 om 23:15

    @bobb dus kost het ze geld
    want ze missen toch die centen
    en als ze die nou net nodig hebben om rond te kunnen komen
    kost het ze dus geld

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      2 juni 2011 om 09:23

      @BetaArkUser: In die zin kost m’n baas me ook geld.

      Login om te reageren
      • nielsvanderweiden zegt

        2 juni 2011 om 10:17

        @bobb: Precies. BPM kost de belastingbetaler geld, maar het niet heffen van BPM kost de belastingbetaler ook geld? LOLWUT?

        Login om te reageren
  13. domdom zegt

    1 juni 2011 om 23:50

    Het voordeel is toch al dat ze zuinig zijn? Afschaffen die handel

    Login om te reageren
  14. blo3to3t zegt

    1 juni 2011 om 23:51

    ik snap al dat gezeur niet zo goed, volgens mij voornamelijk reacties van mensen die dolgraag zo een auto willen rijden maar geen geld er voor hebben en dus veroordeeld zijn tot een ouwe bak. am i right?

    mijn ergo: koop zo’n auto als je je ergert aan het feit dat de buurman geen MRB betaalt en jij wel.
    koop je bewust niet zo’n auto omdat je persé als eerste weg wilt zijn bij een stoplicht, dan moet je ook niet zeuren.

    Login om te reageren
    • Dev zegt

      2 juni 2011 om 00:24

      @blo3to3t: In het engels heb je daar zo’n leuke uitspraak voor. “When you assume, you make an ass out of u and me.”
      Het punt is nou juist dat 2 vergelijkbare auto’s met vrijwel identieke prestaties toch een compleet verschillend kostenbeeld kunnen hebben. Een auto als zo’n Leaf en Ampera krijgt tientallen duizenden euros belastingvoordeel op basis van valse aannames.

      Als mensen plezier, comfort en praktische toepassing hoog in het vaandel heeft staan (hopelijk wel, op een AUTOblog) dan zijn veel van die auto’s waar ongelooflijk met kortingen op wordt gesmeten simpelweg ongeschikt. In plaats dat men marktwerking z’n werk laat doen gaat de overheid dicteren wat je moet kopen.

      En dat is kwalijk vooral als de overheid over milieu preekt en dan stiekem erg schadelijke (voor zowel milieu als het wegdek) auto’s bevoordeeld .

      Login om te reageren
  15. lacasitos zegt

    2 juni 2011 om 00:39

    Goed nieuws voor Bluemotion-rijders, zitten op 87 gram. Minder goed voor de meeste andere 14%-karretjes…

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      2 juni 2011 om 12:58

      @lacasitos: mits je een comfortline heb, een trendline ligt 1 gram hoger.
      de Smart ForTwo zit zelfs op 86 gram, maar goed.. daar zou ik nog niet dood in gevonden willen worden (en meerdere met mij, want je ziet ze écht heel weinig in vergelijk tot een 107 C1 Aygo)

      Login om te reageren
  16. boygeorge zegt

    2 juni 2011 om 01:52

    Deze post is natuurlijk onder voorbehoud.
    In 2012 komen er nieuwe verkiezingen.
    De Max.150 KM Partij krijgt 38 zetels.
    Ik krijg een extra bonus voor mijn Ford Sierra.
    Politiek en langetermijn beloften. Bestaat niet.
    Schoon rijden bestaat niet.
    Echt autorijden doe je uitsluitend in een Ford Sierra.
    Aan de kant aub. Ik verbruik 1 L / 7 km.
    * met een glimlach * [kuch]

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    2 juni 2011 om 08:31

    Begrijp het wle, die jaar verlenging; dan zijn alle C1’s, Aygo’s, 107’s, Polo’s, Corsa’s etc aan vervanging toe ! Punt is namelijk dat een zuiniger auto juist meer uitnodigd om zo hard mogelijk te rijden. Let er maar eens op, op de snelweg. De Honda en Prii, Ecodiesels en ‘kleintjes’ rijden allemaal standaard te hard…want, het kost ze relatief toch weinig.

    Overheidje, overheidje, overheidje…gij zijt door onzekes verkozen…maar voor deze regering ben ik het hokje niet meer ingedoken ! Kortom, het is allemaal JULLIE schuld ! ;-)

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      2 juni 2011 om 08:54

      @Megakix: klopt, daarom ben ik ookk voor een extra milieu-boete op de snelheidsovertredingen van muesli-auto’s! Met je dikke V8 te hard: 150,- euro boete, dezelfde overtreding met je Prius: 650,-!

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        2 juni 2011 om 16:59

        @Svenska_Aeroplan_AB: Ha, zo had ik er nog niet naar gekeken ! :lol:

        Overigens, het gaat weer een beetje beterderder met Saab ! Netjes !

        Login om te reageren
    • lacasitos zegt

      2 juni 2011 om 15:14

      @Megakix: Ja gelijk heb je. Ik kan nog zo als ’n idioot trappen in m’n Bluemotion, het vebruik krijg ik niet boven de 6 liter. Diesel. Echt lachen.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        2 juni 2011 om 17:01

        @lacasitos: laatst nog ff geschopt in een 107 ! Lekker doorrammen in z’n 2 tot 130km/h !!!! En dan een verbruik dat overeenkomt met een Tibetaanse Monnik die besloten heeft zichzelf niet meer te wassen noch zichzelf te verzadigen met wat gerstennat ;-).

        Login om te reageren
  18. mashell zegt

    2 juni 2011 om 09:49

    Dus de hardwerkende Nederlanders waar de regering haar mond altijd zo vol van heeft met een lease auto in de 20% klasse worden al in juli 2012 gepakt maar Henk en Ingrid die werkeloos in hun Aygo zitten mogen daar zelfs tot 2014 van blijven genieten? Sociaal beleid voor de minima ten koste van de werkenden van deze regering, wie had dat gedacht?

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      2 juni 2011 om 13:00

      @mashell: een echte hardwerkende nederlander pakt gewoon de volle 25% BAM! ;)

      Login om te reageren
  19. Directeur zegt

    2 juni 2011 om 15:01

    Godverdomme, daar gaat mn 20% bijtelling met de Polo GTI. Klote overheid :|

    Login om te reageren
  20. janklaassen zegt

    2 juni 2011 om 15:31

    R8 V10 op achtergrond?

    Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      2 juni 2011 om 16:11

      @philipzuidijk: jep.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North