Wat wielrenners voor automobilisten zijn, zijn automobilisten voor vrachtwagenchauffeurs.
Mensen met een hoge bloeddruk kunnen maar beter de bus of een taxi nemen, want als je zelf achter het stuur zit is er genoeg om je aan te ergeren. Als je daarvoor kiest. Zelf ben je uiteraard nooit een bron van ergernis voor anderen, dat spreekt voor zich.
Enfin, niet alleen automobilisten hebben hun ergernissen, dat geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs. Die ergeren zich soms kapot aan automobilisten. Niet geheel onterecht.
Dankzij het Nationaal Chauffeurs Onderzoek weten we nu waar truckers zich het meest aan storen. De nummer één ergernis blijken automobilisten te zijn die bij het uitvoegen voor een truck schieten. Deze wordt op de voet gevolgd door ergernis nummer twee: brakechecking.
Volgens Logistic Force, die het onderzoek uitvoerde, komt dit steeds vaker voor in Nederland. 86,9% van de ondervraagde chauffeurs heeft wel eens meegemaakt dat mensen moedwillig in de ankers gaan. 77,3% heeft het zelfs meerdere keren meegemaakt.
Ergens is het wel een grappig fenomeen, want als het mis gaat (zoals hieronder) heb je er als automobilist waarschijnlijk het meeste last van. Maar als je doel is om vrachtwagenchauffeurs te irriteren, dan is dit wél een effectieve manier. Dat is met deze enquête aangetoond.
Wat je nog meer moet doen als je truckers wilt irriteren: op je telefoon zitten en langzamer dan 80 gaan rijden op de snelweg. Daarmee irriteer je trouwens waarschijnlijk meer mensen dan alleen vrachtwagenchauffeurs.
Om terug te komen op het brakechecken: de truckers doen een vriendelijk verzoek om hier gewoon mee te kappen. Onder meer via de onderstaande video met Brabone… pardon Brabander Steven Brunswijk:
Robert zegt
Omgekeerd erger ik me aan vrachtautochauffeurs die massaal het inhaalverbod negeren. Of zo dicht achter hun voorligger rijden dat in- of uitvoegen bij op- of afritten vrijwel onmogelijk is, dan wel en hachelijke onderneming. En dan heb ik het nog niet eens over die Oost-Europese sloebers die rommelen met de rij- en rusttijden, de toerentalbegrenzer, die rondrijden met gladde banden, afwezige veiligheidsvoorzieningen en gare kerstboomverlichting. Die zich standaard twee voorsorteerstroken toe-eigenen bij het nemen van een bocht, of voorrang gewoon afdwingen onder het mom van ‘ik ben lekker groter’. Brr…
En nee, een vrachtautochauffeur zal ik nooit brake checken, want zie beelden hierboven. En als ze zich gedragen, krijgen ze van mij alle ruimte. Maar wat ik alleen dagelijks al tijdens het woon-werkverkeer zie, dat tart soms ieder voorstellingsvermogen.
pogostick zegt
Ik maak me vooral druk waarom je direct naar de ander wil wijzen, en ‘een vrachtwagen nooit zal brakechecken’. Wie the f*ck ga je wel brakechecken dan? Dat doe je gewoon nooit. Simpel, toch?
dedon zegt
Ik moet zeggen dat ik me al die frustratie helemaal niet voor kan stellen.
Ik heb eigenlijk helemaal geen last van ze. (En ik ben echt wel een “dynamische rijder” zeg maar)
Maar als je je even verplaatst in wat ze doen en wat ze wel niet meenemen, heb ik er alle begrip voor dat ze soms wat vertraging veroorzaken.
Natuurlijk zoals overal zitten er ook wel eens rotte appels tussen, maar verder heb ik eigenlijk alleen maar respect voor zo…
ArnoldH zegt
Waarom zou je überhaupt een brakecheck doen bij een vrachtwagen. Dan ben je als bestuurder toch niet helemaal lekker. Wat mij betreft, gevaarzetting en invorderen rijbewijs. Nee ik ben geen chauffeur
mashell zegt
Supergrappig joh, als ‘je een vrachtwagen een brakecheck geeft en de vrachtwagen remt flink af dan zie de luchtgeveerde cabine schudden als een wackeldackel. Met wat lachgas is dat echt superlachen…
ikkewirja zegt
Ik heb na bijna 40 jaar het (vrachtwagen-)stuur aan de muur gehangen. Wegens privéredenen,medische redenen, en om dit soort dingen, nl “het verkeer “. Het wordt je als chauffeur allemaal zo zuur gemaakt dat je er wel vanaf WIL, laat staan aan beginnen.
Ik kan boeken schrijven over wat je allemaal doormaakt op de weg.
OT: Brakecheck heb je bij iedere afslag op de snelweg. Ik zat soms te wachten/hopen dat het fout zou gaan. Ik had maar één ding in mijn hoofd: mijn eigen leven. Ik remde nooit harder, dan de lading zou kunnen verdragen, zonder dat die zich zou “misdragen”.
Als het al fout gaat, hou er dan rekening mee, dat de chauffeur een sigaretje staat te roken terwijl de hulpdiensten met die sukkel bezig zijn uit zijn wrak te opereren, onder het genot van bijna 100graden sijpelende koelvloeistof, en 120-140 graden motorolie om zich heen.
Het merendeel realiseert zich niet waar wij mee bezig zijn. Het doel is om ALLE spullen waar we mee te maken hebben op tijd bij de mensen thuis te krijgen. Met zulke dingen als dank.
Ik ga het stuur aan de muur afstoffen…
generaalalfa zegt
Maar goed dat jij gestopt bent met rijden, want als je bij iedere afslag gebrakecheckt word zou ik toch eens bij mijnzelf te rade gaan wat ik fout doe.
Misschien reed je een beetje te hard van de afslag? Kan me niet voorstellen dat je dit bij iedere afslag hebt natuurlijk.
En als dat wel zo zou zijn dan zouden er veel meer ongelukken gebeuren met dit als oorzaak. En dat is ook niet het geval.
Breakchecken bij wie dan ook is sowieso idioot. En bij een vrachtwagen een soort van Kamikaze actie. Maar als je ziet hoe die gasten zelf rijden. Inhalen waar niet mag, bumperkleven. Te hard inrijden op een file…
Dat zijn dan beroeps chauffeurs…. Nou ze zouden die mannen en dames eens wat vaker op cursus moeten laten gaan zodat ze zelf begrijpen dat ze beroeps chauffeurs zijn en dat daar mee van verwacht word dan van een zondags rijder.
Als je met kranen werkt of in de veiligheid dan moet je ook om de 2/3 jaar opnieuw op cursus. Waarom zou dat niet kunnen met de beroeps chauffeurs? ( Ja ik weet het wel, dan blijft er geen chauffeur meer over want ze hebben bijna allemaal schijt aan de dagelijkse weggebruiker want zei zijn beroeps chauffeurs…….)
mashell zegt
“nummer één ergernis blijken automobilisten te zijn die bij het uitvoegen voor een truck schieten”
Dank u, doen we niks mee. Uiteraard voeg je voor een vrachtwagen uit want je wilt gewoon niet achter een vrachtwagen zitten, ze nemen heel je zicht weg en stel je voor dat de vrachtwagen ook uit voegt… ze trekken vervolgens weer heel erg langzaam op. Bovendien als je niet voor vrachtwagen A uitvoegt dan is het wel voor vrachtwagen B, eentje moet gewoon deze ergernis doorstaan. Deze ergernis kan alleen door de vrachtwagenchauffeurs zelf verhinderd worden door potjandorie gewoon eindelijk eens 100m afstand tot de vrachtwagen er voor te houden.
Henkie zegt
U snapt de ergenis niet. Het maakt een chauffeur geen zak uit of je voor of achter zijn vrachtwagen uit voegt. Wat wel irritant wordt ervaren is om dat voor een vrachtwagen te doen met minder dan 2 meter ruimte tussen de bumper van de auto en die van de vrachtwagen. En als je niet kan uitvoegen dan ben je gewoon een enorme kneus. Er staan al borden minimaal 1200 meter voor de uitvoegstrook. En als je verder kijkt dan jouw motorkap dan kan je zeker een geschikte plek vinden om normaal uit te voegen. En nee ik ben geen vrachtwagen chauffeur of wat dan ook. Wel iemand die weet wat het is om met groot materieel onder weg te zijn.
griffendahl zegt
Volgens mij snapt hij het perfect, als er zo’n eindeloze colonne vrachtwagens met 20 meter er tussen achter elkaar rijden, dan zal je er als automobilist ergens tussendoor moeten, gezien een beetje auto toch minimaal een meter of 4 lang is, houd je dan maximaal slechts 8 meter over voor en achter de auto. Ik snap dat een vrachtwagenchauffeur dat als krap ervaart, maar als hij gewoon iets meer afstand houdt dan lost dat probleem zichzelf op…
hooesi zegt
@Henkie: ik heb met je te doen, geen vrachtwagenchauffeur zijn is tot daar aan toe, maar ook nog eens geen wat dan ook…pfff, das niet mis.
Ot92 zegt
@mashell Volgens mij wordt er meer gedoeld op echt letterlijk er voor langs de uitvoegstrook (op het laatste moment) op schieten. Hierdoor schrik je wel even, vooral in een vrachtwagen. Dat vind ikzelf als een bestuurder van een auto ook irritant. Maak meer vaart waardoor je ruim ervoor langs kan, of ga er achter langs. Zo moeilijk is dat niet. Nu moet ik ook toegeven dat dit deels ook aan henzelf te verwijten is. Als ze meer afstand zouden houden, dan zouden deze situaties minder optreden.
blikmetwielen zegt
Ff wat anders.
Olav mol geen commentator meer bij formule 1. 😭😭😭
Dat kan toch niet.
Met zn allen boycotten die handel
beetec zegt
@blikmetwielen: straatfeest!
Flutterbi zegt
Goed nieuws voor hem. Heeft hij nog meer tijd over om voor een spiegel te gaan zitten masturberen.
toniominestrone zegt
@blikmetwielen: Nelson Valkenburg geen geen verkeerde keuze, vakman!
MoeWat zegt
@blikmetwielen: eindelijk!!
Flutterbi zegt
Vrachtwagenchauffeurs zijn de moraalridders van de weg.
Robert zegt
@flutterbi: nee, da’s de Wegenwacht. Vanwege de ANWB-jassen, natuurlijk.
moveyourmind zegt
Van zulke idioten mogen ze van mij gelijk minimaal een paar maanden het rijbewijs invorderen en voordat het weer teruggegeven wordt eerst een EMV cursus laten volgen.
LaCotse zegt
Brake checkers mogen van mij standaard 5jr rijontzegging krijgen. Maar als de heren chauffeurs iets verder uit elkaar zouden rijden zijn én de kettingbotsingen iets minder vaak aanwezig én als ze in treintje rijden, kan ik ook nog een keer fatsoenlijk een afslag nemen, zijn we allemaal blij.
Variomatic zegt
Volk dat steeds andermans remmen wil controleren is ook kansloos, klopt. Maar (jawel..) truckervolk heeft ook boter op het hoofd met eindeloze inhaalacties met 0,7132 km/h snelheidsverschil (liefst waar een inhaalverbod geldt), het er gewoon tussen rammen op de linkerbaan ‘omdat knipperlicht’, treintje rijden en niemand laten in-en uitvoegen, en achter het stuur frituren, porno kijken, gehaktstaven eten, de administratie doen: allesbehalve op de weg letten. Dat remmencontroleurs dat soort gedrag willen bestraffen met een brakecheck is niet goed te praten, maar het is altijd een reactie op het weggedrag van de truckert. Hun begonnen!
vaakbenjetebang zegt
@Variomatic: Op die manier kom je nauurlijk nergens. ‘Hun begonnen’ is van het niveau kleuterschool. Wat mensen vaak lijken te vergeten is dat het allemaal veel vlotter gaat als je elkaar een beetje ruimte geeft en wat gunt.
Als ik in de truck zit, zie ik letterlijk vaak al van een kilometer afstand in mijn spiegels welke auto hem er wel eens tussen kan gaan gooien – bij mij of ergens anders. Merk, type, kleur van de auto en wijze van naderen zijn vaak goede indicatoren, en dan zijn er eigenlijk twee hoofdgroepen: de agressieve gewoontedieren die veel snelwegkilometers maken en/of vaak dezelfde route rijden, en de onzekere weinigrijders danwel mensen die op onbekend terrein zijn.
Meestal zit ik met iemand anders in de truck en dan maak ik er een spelletje van: ik benoem ver van te voren de auto, en probeer te voorspellen wat voor doms hij gaat doen. Hartstikke leuk, en teleurstellend vaak heb ik nog gelijk ook. Voordeel is wel dat je er dus behoorlijk goed op kunt anticiperen en dat je eigen rit dan een stuk relaxter wordt.
20vtsport zegt
Je mag zelf ook je teksten inhoudelijk controleren op juistheid voordat je een ander aanspreekt op taalgebruik.
‘Hun’ in de onjuiste vorm doet nog meer pijn aan mijn ogen/oren inderdaad, maar jouw komma’s zijn grotendeels overbodig. Zelfs als je het (deels) als opsomming bedoelt hoeft er niet voor alle woordjes ‘en’ een komma geplaatst te worden. Soms maak je het er dan alleen maar onduidelijker van.
Daarnaast is het ‘van tevoren’.
Ik haat mensen verbeteren, maar in dit geval kon ik het niet laten. Dat begrijp je zelf ook wel mag ik hopen.
Goed, to the point…
Truckers die ‘ons’ telefoongebruik afkeuren?
Dan hebben ze blijkbaar nog nooit in die grote spiegels naar zichzelf gekeken.
vaakbenjetebang zegt
@20vtsport: Het ging me hier niet om de spelling of de grammatica, want de rest van wat hij schrijft laat wel zien dat hij ‘hun begonnen’ niet per ongeluk doet. Wat ik bedoelde was dat de ‘ja-maar-hij-begon-rationale’ achter een brake check of andere ‘corrigerende maatregel’ van welke verkeersgebruiker dan ook er eentje is van het niveau kleuterschool. Maar goed, als je mij de maat wilt nemen op een paar komma’s en een ontbrekende spatie in een op een telefoon getypt bericht, moet je dat vooral doen.
En nogmaals, voor de goede orde: ik ben geen trucker in de zin van chauffeur in het beroepsgoederenvervoer. Wel rijd ik regelmatig vrachtwagen en ik verbaas me iedere keer weer over wat er allemaal om me heen gebeurt. Alsof mensen dat grote ding niet zien. Evengoed verbaas ik me over wat andere vrachtwagenchauffeurs soms uitspoken. Waarom zou je in hemelsnaam een andere truck inhalen met minimaal snelheidsverschil? Het enige wat je bereikt is dat je 3 minuten later naar een andere laadklep zit te staren. Nog vreemder wordt het als zo’n chauffeur pas tijdens zijn inhaalmanoeuvre ziet dat er vlak voor de truck die hij aan het inhalen is, nog 15 van die dingen rijden en dat er eigenlijk nergens ruimte voor hem is om weer naar rechts te gaan. Moet-ie dat ding er toch weer ergens tusssen zien te wringen. Lijkt me heel vermoeiend om zo onderweg te zijn.
Overigens: waar schrijf ik iets over een telefoon?
jprc zegt
@variomatic: Het inhalen met 0,7132 km/h is niet alleen toebedeeld aan de truckers, menig automobilist doet precies hetzelfde (verschillen in tellerafwijking). Over het niet laten invoegen; tijdens het lessen met zo’n truck word je eigenlijk verboden naar de linkerbaan te gaan om auto’s te laten invoegen, het snelheidsverschil kan behoorlijk groot zijn als en dus gevaarlijke situaties opleveren. Dat truckers elkaar wel laten invoegen en daarbij het overige verkeer hinderen is natuurlijk ook niet de bedoeling, het hangt gewoon een beetje van de situatie af (drukte, doorstroming). Stereotype opmerkingen over gehakstaven, porno kijken en een bierbuiken is een beetje goedkoop scoren en achterhaald. De chauffeurs die bij ons komen blijken fitter/gezonder dan de gemiddelde kantoor medewerker kan ik je vertellen….
pogostick zegt
Nog even inhakend:
Niet laten invoegen….. invoegen is nog altijd de verantwoordelijkheid van degene die invoegt. Als je naast een vrachtwagen uitkomt heb je een behoorlijk slechte inschatting gemaakt. Je geeft gas bij om er voor te komen, of neemt gas terug om er achter te komen. Als een domme pannenkoek midden naast een vrachtwagen uitkomt is diegene vaak zichzelf, degene achter zich en wellicht de vrachtwagen tot last.
SimonMc zegt
Hun wat begonnen?
jeroen20vt zegt
Onderweg kom ik ook verschrikkelijk veel beroepschauffeurs tegen die met hun telefoon bezig zijn. Vanuit mijn eigen waarneming denk ik dat er procentueel gezien meer vrachtwagen chauffeurs dan automobilisten constant op de telefoon kijken. Ik heb ook wel eens dat ik een inhaalactie start en vervolgens blijken er 20 vrachtwagens achter elkaar te rijden waar je ook nauwelijks tussen kunt komen. Ik ga ook niet achter een vrachtwagen blijven hangen, omdat ik over 10 km de afslag moet hebben. Verder heb ik wel respect voor chauffeurs. Relatief laag salaris veel uren weinig thuis. Oneerlijke concurrentie van de witte platen uit het Oostblok. Tuig op parkeerplaatsen waar je moet overnachten.
jmeverts zegt
Als vrachtwagenchauffeur zou ik in bovenstaande geval gewoon doorrijden. Eigen schuld. En bovendien wil je de confrontatie met zo’n opgewonden standje niet aan…
vaakbenjetebang zegt
Nu rijd ik zelf ook wel eens vrachtwagen en ik verbaas me altijd over de capriolen die mensen om je heen uithalen. Dat brake checken zie ik zelden tot nooit, tenminste, zelden tot nooit dat iemand dat echt bewust doet met kwade bedoelingen. Wel gebeurt het heel vaak dat mensen erg dicht voor je langs van de linkerbaan naar de uitvoegstrook schieten en dan voor je neus maar vast flink op hun rem gaan staan om de bocht op die uitvoegstrook nog te halen (of zo). Dat is echt heel irritant en gevaarlijk, maar volgens mij beseffen mensen ook domweg niet hoe dicht ze dan bij een kusje van 35 ton komen. In hun hoofd zijn ze die langzame truck al voorbij dus dat-ie dan maar 3 meter achter ze zit komt volgens mij niet eens in ze op. Wat je er ook van krijgt is files, want als ik hard op mijn rem moet, moet de truck achter mij dat ook enzovoort – en dan heb je het harmonica-effect te pakken, Het zou een hoop schelen als mensen niet op het allerlaatste moment pas dat uitvoegen zouden plannen; als je weet dat je er over een kilometer af moet, en er rijden veel vrachtwagens: bespaar jezelf het risico en rijd een kilometertje achter die dingen aan tot je er af kunt.
Anderzijds, het ìs ook vaak erg druk op de weg en rijden veel vrachtwagens domweg te dicht op elkaar. Tja, dan krijg je dat natuurlijk. Het valt ook niet mee: als ik met mijn truck keurig de 2-ish seconden achter de truck voor mij ga rijden, komt er in no time een andere truck mij inhalen, en die gooit hem dan in dat gat tot hij de volgende inhaalmanoeuvre kan maken. Dat gat is een meter of 40, hij is een meter of 16 lang, en dan blijft er een goeie 10 meter over voor hem en achter hem. En als je daar dan als auto midden in gaat zitten, dan ben je donders dichtbij.
Dat inhalen is ook volkomen kansloos natuurlijk, en ik zal het ook eigenlijk nooit doen – maar ik ben dan ook geen beroepschauffeur met een planner in zijn nek en de stress van de rijtijden versus de weinige beschikbare parkeerplekken langs de snelweg. Het meest rustgevende is om je erbij neer te leggen dat je toch al langzaam bent en van het uitzicht te genieten. Maar ja, nogmaals: ik heb makkelijk praten.
berlinetta zegt
Hebben jullie echt de regel om 2 tellen achter een andere vrachtwagen te blijven rijden? Dat lijkt me wel erg kort. Dan begrijp ik ook wel waar die treintjes van vrachtwagens vandaan komen.
Neemt niet weg dat ik me goed kan voorstellen dat het irritant is voor truckers dat auto’s voor langs schieten, maar je hebt gewoon soms geen keus meer.
MetalLaires zegt
Als vrachtwagenchauffeur zijnde kan ik dit alleen maar beamen.
De reacties hierboven zeggen heel erg veel over de vele mensen, die denken echt dat het besturen van een vrachtwagen hetzelfde is als een auto, alleen dan ietsie groter met een aanhanger erachter. In een vrachtwagen, en zeker een trailer, moet je erg ver vooruit kijken vanwege het gewicht dat je verplaatst. Automobilisten kijken echter nooit ergens naar en vinden zichzelf al geweldig omdat ze tussen de lijntjes rijden
Misschien als men zelf eens een jaartje op de vrachtauto zal hebben gezeten, dan zal men zelf beseffen hoeveel ongelukken je als vrachtwagenchauffeur aan het voorkomen bent.
In ieder geval, de mensen die gaan janken dat ze 10 seconden van hun reistijd moeten afschaven omdat ze om een vrachtwagen heen moeten zijn echt zielig. En dan nog denken dat je met een rem-actie ff je gram kan halen, het domste wat er is, want je gaat het nooit winnen, Je kan nog beter rico verhoeven uitdagen!
vaakbenjetebang zegt
@msfiorentina: Inderdaad, het is heel wat anders dan een normale auto met een karretje er achter (zie ook mijn andere reactie, als die ooit goedgekeurd wordt door de heren moderators), maar dat krijg je mensen natuurlijk moeilijk aan het verstand gepeuterd. Als je nooit zelf gevoeld hebt hoe 40 ton zich dynamisch gedraagt is dat denk ik ook wel lastig. Neemt niet weg dat er ook aardig wat beroeps-marginalen achter het stuur van een truck zitten waar je je als automobilist groen en geel aan kunt ergeren – net zoals het omgekeerde eigenlijk.
Ot92 zegt
Ik was er met de volle snelheid tegen die auto geramd, dan denkt ie de volgende wel twee keer voordat ie weer zoiets probeerd.
Gezien ie bewijs heeft, zal ie in het gelijk gesteld worden. Hier wordt overduidelijk een brakecheck uitgevoerd. Dat vinden de verzekeringsmaatschappijen niet zulke leuke grappen.
scott zegt
Mooi dat ie nog even door dat hek gaat.
petroldrinker zegt
Logisch dat ze willen dat we dat minderen, maar willen zij dan ook ophouden met inhalen op 2 baans wegen? Dat is 1 van mijn grootste ergernissen, van die truckers die met 1 a 2kmh verschil een andere truck gaaan
Ot92 zegt
@petroldrinker Gewoon een inhaalverbod implementeren voor vrachtwagens tussen 06;00 en 19:00 uur. Boete hiervan verhogen met 200 of 300%. Buitenlandse chauffeurs op locatie laten betalen. Dan wordt dit probleem heel snel opgelost.
petroldrinker zegt
gewoon rijbewijs in beslag nemen, dat werkt pas goed, geen rijbewijs, geen werk, geen inkomen, dat komt nog harder aan dan een geldboete
mashell zegt
19:00u dat is precies dat je weer 130 km/h mag met je personenauto. Wat vervolgens niet kan omdat je allerlei vrachtwagens op de linker rijstrook toelaat… Geen goed idee.
Er zijn allang regels dat vrachtwagens chauffeurs die in Nederland rijden volgens de Nederlandse CAO uitbetaald moeten worden, Nederlandse transport ondernemers hebben daarop allerlei vestigingen in het oostblok geopend zodat ze hun oostblok chauffeurs gewoon lokaal een appel, ei en handvol zlotties kunnen betalen.
pogostick zegt
Meteen anderen de schuld geven, staat je goed…
Het gaat hier om brakechecken, niet dat jij jezelf belangrijker vindt dan vrachtverkeer. Doe ff een reality check.
Homer55 zegt
Verkeer in Nederland is toch al zo traag als stront. Brakecheck bij voor een vrachtwagen 🤦🏻♂️
Rijd nou maar gewoon door…..
sleepyj zegt
Vrachtwagenchauffeurs zijn he-le-maal klaar met slecht werkende Autoblog app.
frank2b zegt
@sleepyj: Dat was inderdaad een glorieus moment. Strike!
frank2b zegt
Bij deze geven we de beroepschauffeur-met-30-ton goedkeuring om bij een brake-check gewoon door te rijden.
kniesoor zegt
Wat een droplöl in die stationcar. Presteert het dan ook nog om een afgeblokte afslag te nemen. Rijbewijs (voor zover aanwezig) door de shredder en de rest van z’n treurige leven per OV/met de fiets.
MetalLaires zegt
Ik vermoed dat de mensen die reageren met “Ja maar…” zelf dus van die brake-checkers zijn!
Echt te dom voor worden, een levensgevaarlijke actie proberen goed te praten met een ergernis.
pogostick zegt
Precies mijn gedachte. Meteen proberen de verantwoordelijkheid of schuld bij de ander te leggen, want alles komt altijd door een ander. Wanneer zij asociaal zijn, komt dat niet door hen.
db14 zegt
Mogen pas zeiken als ze een keer rechts blijven bij een inhaalverbod.
db14 zegt
En nee, ik ben het er absoluut mee eens dat het bizarre acties zijn, iemand brakechecken.
rendomjoeser zegt
Omg. Hoor voor het eerst van dit fenomeen. Doen mensen dit echt?
karhengst zegt
Ik mag me vaak ergeren aan truckers vanwege het stompzinnige, spiegelvrije inhaalgedrag en de daarmee gepaarde filevorming. Maar zolang ze zich netjes met hun werk bezig houden is mijn ervaring met hen positiever als met de gemiddelde automobilist. Met een beetje anticipatie en communicatie blijken het net mensen te zijn, probeer het eens en het zal je verbazen.
Het helpt niet dat het gedrag van de gemiddelde automobilist de afgelopen 10 jaar toch wel rap naar een dieptepunt is gegaan.
RiKe zegt
“De nummer één ergernis blijken automobilisten te zijn die bij het uitvoegen voor een truck schieten.”. Dan moeten de vrachtwagens ook eens stoppen met het creëren van die Berlijnse muur aan ijzer door zo dicht op elkaar te rijden dat je als automobilist soms niet eens tussen de enorme colonne heen komt als je een afslag moet hebben
wesley zegt
Weet je wat pas irritant is? Bumperklevende truckers!
J.johansen zegt
Ik ben dan altijd benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch afloopt. Dashcam beelden duidelijk te zien dat auto breakcheck doet, dan lijkt mij alle kosten toch voor automobilist? Keert de verzekeringsmaatschappij überhaupt uit in zo’n situatie? Of moet de automobilist alle kosten uit eigen zak betalen?
Max zegt
Ik erger mij groen en geel aan de vrachtwagenchauffeurs die in een trein achter elkaar aan gaan rijden waardoor er géén ruimte is om naar rechts te gaan. Ook het seinen met groot licht omdat ze een collega trucker tegen komen is verwarrend en storend. Ook vinden vrachtwagenchauffeurs het normaal om iemand van de weg te drukken die er rechts langs moet en niet meer kan remmen voor de van rijbaan wisselende trucker. Overigens probeer ik altijd genoeg ruimte te laten wanneer ik voor een vrachtwagen van rijbaan wissel.
fedal zegt
Het is maar goed dat ik géén vrachtwagen bestuur want er zouden dan doden vallen. In plaats van af te remmen, zou ik gas bijgeven. Vorig jaar zag ik zo’n iemand die een vrachtwagenchauffeur aan het irriteren was. Ben toen voor hem gaan rijden en deed wat hijzelf ook deed…ik gaf hem een brakecheck. Hij naar links…ik ook naar links. Heb hem tot stoppen gedwongen. Ik had alles op video vast staan en politie gebeld. Hun hadden geen wagen vrij op dat moment, dus moest ik voor rechter spelen. Heb 2 banden van die automobilist kapot gestoken.
Men moet begrijpen dat die vrachtwagen vele tonnen meesleurt en dus niet altijd optijd stil kan staan. Vaak gaan er ook spullen kapot, als zij hard de rem moeten intrappen. Deze mannen doen ook maar hun werk en het is voor hunal zwaar genoeg.