• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vrijdag Diablodag

Auteur: appeltje, gepost 13 maart 2009 om 19:45 – 43 Reacties

Lamborghini Diablo VT6.0


Ik kan er maar niet van afblijven. Telkens als ik de kans krijg om weer iets over deze auto te vertellen kan ik het niet laten liggen. Één van de meest legendarische Italiaanse raspaardjes uit de jaren ’90 en de vroege 21ste eeuw is de Diablo. Meer nog dan de Murciélago nu is, als je het mij vraagt. De icoon-status die Ferrari in de jaren ’80 en ’90 met de Testarossa haalde, haalde Lamborghini met de Diablo. Op zijn minst…

De Diablo volgde in 1990 de Countach op, een model dat vanaf 1974 te koop was geweest en na vele updates pas in januari 1990 voor het laatst van de band rolde in de vorm van de 25Th. Anniversary. Aan de Diablo was duidelijk te zien dat het een modernere interpretatie was van de Countach. Natuurlijk was het een geheel nieuwe auto, maar hij had een gelijkend kort neusje dat zonder hoek overging in de voorruit, vanaf waar de auto in één lijn weer afliep tot de kont. Deze auto is niet in segmenten te hakken, het is één grote, elegante, snelle lijn. Marcello Gandini van Bertone heeft ze op papier gezet, net die van de Countach.

Voor de achteras lag een hagelnieuwe V12 met een inhoud van 5.707cc en een maximum vermogen van aanvankelijk 492 pk. Later werd dit 510 pk bij de SV, en 530 pk bij de modellen van na de facelift (met plexiglas koplampen). Dit was dus nog niet de 6.0. Die kwam pas in januari 2000, toen de laatste exemplaren van de “oude” Diablo van de band rolden. De 6.0 is de laatste versie, zoals te zien op de foto’s. De V12 levert nu 550 pk.

De gele is nieuw gekocht in Nederland en nog steeds in handen van de eerste eigenaar(ondanks dat de laatste tenaamstelling van 2006 dateert), die er met mooi weer zo nu en dan eens mee door Laren rijdt. Het blauwachtige exemplaar is gespoten in flip-flop/chameleon, dit is weer zo’n (extreme) auto dat het hem prima staat, helemaal niet sjonnie of misplaatst als je het mij vraagt.

Ik zie alweer dat dit een veel te lang verhaal aan het worden is. Het door de jaren van-me-afschrijven van m’n passie voor deze auto heeft blijkbaar maar weinig geholpen…

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Lamborghini Diablo VT6.0

Voor meer informatie en/of wallpapers kun je me zoals gewoonlijk e-mailen. Het is me inmiddels gelukt een Supra te vinden, dus volgende week is de lang verwachte Japan aflevering. Ik ben bang dat ik daar niet zo veel over kan vertellen als over de Diablo…

Ook interessant!

  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer
  • Gespot - Bloedgave Lamborghini Miura, gewoon in Nederland
  • Gespot: de duurste Lamborghini Huracán van Nederland
  • Buitenkansje: Diablo SV op te halen bij Domeinen

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

diablo, geel, Gespot, Lamborghini, Supercars, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Grootste Lambo-dealer bekent schuld: 30 jaar celstraf geëist
Volgend bericht: Video: Powersliden met de Lamborghini LP670-4 SV »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochem zegt

    13 maart 2009 om 19:46

    Volgens mij is er op de mainpage iets fout gegaan, dit hele bericht staat daar nu ook helemaal

    OT: Altijd leuk zo’n diablo

    -edit: foutje, staat weer goed-

    Login om te reageren
  2. RS60-SPYDER zegt

    13 maart 2009 om 19:48

    blijft een raar ding. wel koel!

    Login om te reageren
  3. Greg zegt

    13 maart 2009 om 19:49

    Heerlijk laag is ie…. Kijk ‘m eens naast die CLK staan, zo laag aan de grond!

    Login om te reageren
  4. Tommeke zegt

    13 maart 2009 om 19:53

    Lelijk :shock:

    Login om te reageren
  5. gileinbrouwer zegt

    13 maart 2009 om 19:53

    mag wel wat meer lucht in die achterste slof van die licht blauwe. voor de rest inderdaad een icoon en de coolheid zelve. iets wat een murci naar mening nooit zal halen.

    Login om te reageren
  6. Headhunterz zegt

    13 maart 2009 om 19:54

    dat was toen Lamborghini nog met blokkendozen speelde :P
    nee ff serieus, die auto is echt prachtig en ik denk dat het mwah.. misschien wel de mooiste Lambo is, moeilijk te zeggen vanwege de Murcielago :D

    Login om te reageren
  7. G-STAR zegt

    13 maart 2009 om 19:57

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  8. F355GTB zegt

    13 maart 2009 om 19:58

    Gaaf!
    Eigenlijk toch wel de laatste échte Lambo…

    Login om te reageren
  9. wotevajjjj zegt

    13 maart 2009 om 20:01

    fantastische wagen die diablo’s
    als kind had ik altijd van die diecast modellen op mijn kast staan
    kben nu nog maar 16 maar toch
    aah die goeie ouwe tijd :p

    off topic: is diablodinsdag niet logischer ?

    Login om te reageren
  10. Jonas zegt

    13 maart 2009 om 20:04

    Een lambo zonder audi-bucht, good times ;)

    Login om te reageren
  11. GOD zegt

    13 maart 2009 om 20:06

    Lamborghini Diablo / Lotec door Gemballa had een topsnelheid van 410km/h!!!
    Vind een Roadster uitvoering het mooiste

    Login om te reageren
  12. AMG Powerrr zegt

    13 maart 2009 om 20:06

    De Lamborghini voor de echte die-hards.

    Login om te reageren
  13. VivelaFRANCE zegt

    13 maart 2009 om 20:07

    Sorry, maar ik houd toch meer van Ferrari’s!

    Login om te reageren
  14. Headhunterz zegt

    13 maart 2009 om 20:09

    @ AMG Power
    je slaat de spijker op z’n kop :D

    Login om te reageren
  15. GOD zegt

    13 maart 2009 om 20:14

    whoops vergat de allermooiste de GTR in het oranje.
    ging toen een keer ff langs bij een dealer hier in NL ff naar de GTR kijken maar dat vonden ze niet fijn die stijve harken daar. toen ik vroeg om een test rit was het helemaal gebeurd :D

    Login om te reageren
  16. AutoInformatief zegt

    13 maart 2009 om 20:15

    De Diablo blijft inderdaad ook een prachtig icoon. Ik ben vooral fan van de latere serie zoals hierboven afgebeeld, die plexiglas koplampen vind ik hem beter staan dan de klaplampen.

    Maar dan toch liever wel in het geel ipv dat blauw zeg! (of misschien overspuiten in oranje!)

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    13 maart 2009 om 20:20

    @F355GTB

    eigenlijk is de Murci de laatste échte… Die is nog door Lamborghini ontwikkeld, voordat audi de boel over nam. Daarom ook is de rijpositie wat scheef en zit het geheel niet superefficient in elkaar :P

    @AMG Powerrr
    Hmm… doe dan maar een Lamborghini Diablo SV, oude stijl :) gewoon RWD en opklaplampjes :D

    Login om te reageren
  18. GOD zegt

    13 maart 2009 om 20:25

    Inderdaad de Gallardo is een audi.
    Het blok is van audi en niet anderzom zoals iedereen beweerd, ook heeft de Gallardo Quattro hoe gek dat ook mag klinken

    Login om te reageren
  19. Tom307 zegt

    13 maart 2009 om 20:29

    even critiek

    die zit toch wel met zen uitlaat tegen de stoeprand :-p4

    te gekke auto dit

    Login om te reageren
  20. Peter Hoekstra zegt

    13 maart 2009 om 20:36

    De murcilago is hier duidelijk ook gebasseerd

    Login om te reageren
  21. RenesisHP zegt

    13 maart 2009 om 21:08

    Supergaaf. En gewoon buiten zetten.. Lef hoor. ;)

    Login om te reageren
  22. bozewolf zegt

    13 maart 2009 om 21:17

    Fantastisch apparaat. Het zijaanzicht is subliem. Een en al agressie. Net een kat die klaar staat een muis te pakken.

    En die ekte Lambo velgen zijn ook zeker fap-o-rama.

    Mooie spots, appeleman.

    Login om te reageren
  23. BmwMPower zegt

    13 maart 2009 om 21:22

    Wat kan ik hier over zeggen?
    Ik ben sprakeloos, zo’n mooi machien!

    Login om te reageren
  24. Crosscabouter zegt

    13 maart 2009 om 21:27

    @Tom307: Misschien omdat de achterband een barretje of 2 lucht als ‘noodzakelijk’ zou bestempelen?

    Login om te reageren
  25. ManicManiac zegt

    13 maart 2009 om 22:08

    :D Zo zie ik ze graag. Dat blauw is inderdaad zeker niet slecht.

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    13 maart 2009 om 22:16

    Ík vind een vroege Countach een meer uitgebalanceerd ontwerp hebben. Nog zonder de spoilers en wielkastverbreders. En veel vooruitstrevender toen het ding uitkwam.

    Bij de Diablo lijkt men op het laatste moment bedacht te hebben dat de door de technici vergrote spoorbreedte niet in de achterwielkasten paste.

    Login om te reageren
  27. ManicManiac zegt

    13 maart 2009 om 22:17

    :D Zo zie ik ze graag. Dat blauw staat hem trouwens best wel…

    Login om te reageren
  28. ManicManiac zegt

    13 maart 2009 om 22:18

    kijk ‘ns aan, F5. Dat ik die nog niet kende…

    Login om te reageren
  29. Bas zegt

    13 maart 2009 om 22:31

    en daarom houd ik van lamborghini. voor altijd. het blijven gewoon echt geweldige auto’s ookal hebben ze minpunten… heb dan het geluk dat ik zo nu en dan n ritje mee mag, maar het is zo ontzettend mooi… als ik het geld heb, dan het liefst zo snel mogelijk een countach…

    Login om te reageren
  30. Le Feber zegt

    13 maart 2009 om 22:56

    Mooier bestaan ze haast niet!

    @ManicManiac: LOL, Technologie van tegenwoordig hé…

    Login om te reageren
  31. Ice zegt

    13 maart 2009 om 23:17

    Laatste echte Lambo inderdaad. Erg mooi en puur, en niet te commercieel. Ok, de Gallardo is ook mooi, maar is zoooo commercieel.. Dat is het gewoon niet.

    Een Diablo is echt super en de Countach vind ik zelfs nog mooier.

    Login om te reageren
  32. Een betere ontwerper zegt

    14 maart 2009 om 00:18

    De diablo VT6.0 is pas het vetst in het zwart. En wat nog vetter is, autoart het em als schaalmodel 1:18 :D.

    Diablo is in mijn ogen gewoon DE lamborghini.

    Login om te reageren
  33. GOD zegt

    14 maart 2009 om 02:42

    @ Een betere ontwerper

    Autoart maakt gewoon de beste en meest gedetailleerde schaalmodellen.

    Login om te reageren
  34. Tombnolz zegt

    14 maart 2009 om 02:51

    Sinds ik de Murcie voor het eerst zag en ter plekke mezelf onderplaste, kan ik geen foto van de Diablo meer zien zonder er proberen een Murcie in te zien… En dat pleit dus in het voordeel van de Murcie. Toch vind ik de Diablo owat ok echt helemaal het einde, gewoon een beetje minder mooi dan het mooiste men ooit kan creëren.

    Deze VT’s zijn ook echt de mooiste Diablo’s: de goeie koplampen, de juiste neus, géén spoilers, geen haaievinnen van opzij en een van de lekkerste setjes velgen ever.

    Login om te reageren
  35. Carlos zegt

    14 maart 2009 om 06:33

    Lamborghini, zelfs een klein kind kan die basislijnen tekenen.. En toch zo mooi.. De style die ze hebben, gewoon prachtig..

    Login om te reageren
  36. Marly zegt

    14 maart 2009 om 09:52

    Schrijf maar lekker door over deze prachtbak. Ik vind dit sinds kind al DE supercar. Ik weet zeker dat ik deze auto binnen 10 jaar in mijn bezit zal hebben. Ik begrijp dan eindelijk de mensen die in zo’n oude alfa rijden en zeggen dat het hun kinderwens was om er ooit eentje te hebben.

    Schrijf aub ook eens over mijn uber-diablo, de GTR ;)

    Hier een leuk filmpje van Martin Brundle die de Diablo GT test:
    http://www.youtube.com/watch?v=0tlj9jmCcYs

    Login om te reageren
  37. xavier zegt

    14 maart 2009 om 12:35

    voor z’n leeftijd blijft het een mooie auto

    Login om te reageren
  38. EJS zegt

    14 maart 2009 om 14:00

    Eén van de mooiste auto’s allertijde! Wat ik zwz wel mooi vind is dat ie nog zo puristisch is, waardoor het vaak nog echte liefhebbers zijn die erin rijden;) Wat dat betreft beter dan een Gallardo of een Murcie, alhoewel ook die prachtig zijn:D

    Login om te reageren
  39. Jorden zegt

    14 maart 2009 om 14:01

    deze auto heeft de eeuwige jeugd!

    ik moet wel zeggen dat ik de mucielago wel op z’n minst een waardige opvolger vind! (je zou die taak maar hebben als designer)

    Login om te reageren
  40. BananaFlip zegt

    14 maart 2009 om 15:16

    Wauwie!
    Ik vind de gele toch het mooist.
    Het silhouet van de zijkant is echt een plaaaaaaaaaaaaaatje!!!!!!
    Nog beter dan alle andere Lambo’s.

    Login om te reageren
  41. Danny zegt

    15 maart 2009 om 12:55

    de gele vind ik het mooist
    de blauwe is ook prachtig mooier dan de Ferrari F50 !

    Login om te reageren
  42. rider zegt

    15 maart 2009 om 20:35

    dat azuro nuvola van alfa staat hem inderdaad erg mooi! alleen jammer van die lekke band. ook nu nog is het een zeer geslaagd design.

    Login om te reageren
  43. vt5700 zegt

    27 april 2012 om 19:47

    De open koplampen in de Diablo zijn van glas, niet van plastic !

    En de Murcielago is echt helemaal Audi voor zover ik weet. Dat het ontwerp een voortborduursel is op de Diablo kan zo zijn, maar Audi heeft in 1997/98 Lamborghini overgenomen en dat kun je al zien aan de 1999 modellen waar het Dashboard is vervangen door een veel modernere.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North