Vroeger, toen MINI nog Mini was [gespot]

Auteur: , 29 Reacties

Vroeger, toen zag je het verschil in omvang met een Mercury Grand Marquis tenminste nog, en was een Ford(-afgeleide) altijd groter dan een Mini. Tegenwoordig is dat al lang niet meer vanzelfsprekend op de Amerikaanse markt.

Mini vs Grand Marquis

Sinds de overname door BMW is Mini MINI geworden, met lekker schreeuwerige koeienletters. Om die grote letters luister bij te zetten is de hormonenspuit in het modellengamma gegaan, met dikbilkoeien als de Countryman en Paceman tot gevolg. Mijn smaak is het niet helemaal, maar het verkoopt, dus niet iedereen houdt die mening er op na.

Ramonn spotte onlangs een gouwe ouwe Mini, die geparkeerd stond tegenover een Grand Marquis, een jaren ’70-slee van Fords inmiddels geëuthanaseerde luxevehikel, Mercury (gelukkig hebben ze Lincoln nog). Toch een aardig verschil in omvang, nietwaar? Bekijk zijn spot op autojunk.



29 reacties

Geef mij dat gigantische, ijsbeerkillende, belachelijk inefficiënte landjacht maar.
Dat heb ik toch veel liever dan zo’n opgefokte rolschaats.
@carmasterr: Geef mij dat kleine, wendbare, fantastisch leuke mini’tje maar. Dat heb ik toch veel liever dan zo’n zwabberende slee op wielen.
@carmasterr: Zo’n oude Mini schijnt anders toch een zeer plezierig bochtenriddertje te zijn, ik zou ‘m dan ook altijd verkiezen boven zo’n bochtenmijdend slagschip als deze Ford.
@martijn1993:

*Mercury
Een Mini is gewoon niet toereikend voor 1.95.
Ik wil eigenlijk ook wel kunnen zitten, in een auto.
Sturen als een kart is fijn, maar zitten als een kart toch een stuk minder.
Mini, die samen met Renault’s 4L de kleine auto volwassen hebben gemaakt.
De ene door zijn rij eigenschappen die menig spoooortwagen deden verbleken, de ander door zijn utilitaire karakter.
Allebei toevallig ook nog eens sexloze autootjes, geen wijvenwagentjes noch macho bakken.
En idd, zo’n Mini draait rondjes om zo’n Amerikaanse drol heen.
Heeerlijk zon oude mini!!! Heb er zelf 2 gehad. Rijd echt super! Helaas heb ik m niet meer maar als ik weer wat geld vind dan komt er echt weer een! :D
Die Mini is net zo lang als de motorkap van de Mercury, grappig gezicht.
Toch fijn dat je zo 2 parkeerplaatsen kan delen.
Ik verkies de mini zelfs boven veel andere moderne ”sportieve” auto’s. Het bochtenwerk is fantastisch, en met de makkelijk op te voeren 1300cc variant zijn ze nog relatief snel ook! Ik rijdt altijd rond met een lach!
@rene-mini: gaaf!! Wat heb je allemaal aangepast? Carb of injectie? Heb zelf n 1275 injectie stage 1 gehad. Heerlijke auto!
@edje: Ik heb hem redelijk tam gehouden, o.a. andere carburateur en speciaal uitlaatsysteem, hang rond de 65pk (bij 620 kg). Wilde hem eigenlijk verder opvoeren maar ben toen begonnen aan een mini rwd vtec conversie met 172 pk :D
.
als iemand goed is met het elec aansluiten van een vtec…(help)
@rene-mini: hahah okee ben je ook actief op het minisevenclub forum?
Wel gaaf idee dat blok.. alleen iets te hoog gegrepen voor mij. Ben wel monteur maar ik houd t liever bij de aserie blokken en wil daar dan t meeste uithalen
@edje: ja ben ik, onder dezelfde naam, houdt ’n klein topic bij op engelse versie http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/253824-dutch-rwd-mini-vtec-b16a-jdm/page-2
Zullen we even dat nostalgisch gelul achter ons laten? Mini was, is en zal altijd een modeaccessoire zijn. Vroeger werden die auto’s net zo min voor de rijeigenschappen verkocht als heden ten dage. De populariteit heeft Mini te danken aan de popsterren die dat ding in de jaren ’60 aanschaften. Dat deden ze niet omdat het ding zo fantastisch reed of omdat het hier en daar weleens een wedstrijdje won. Dat deden ze alleen naar om te laten zien hoe apart, hip en trendy ze waren. Verder geen waardeoordeel over die mensen, maar laten we nou niet doen alsof dat ding z’n populariteit te danken heeft aan het feit dat het zo’n fantastische wagen was. Was het niet voor het feit dat popsterren die dingen aanschaften dan was dat merk lang geleden al ter ziele gegaan. Ik kan dan ook alleen maar lachen om mensen die met een bepaalde dedain over de nieuwe Mini spreken alsof je pas een echte Mini-liefhebber bent als je een oude Mini rijdt. Please give me a break…
@Rick-dos: zeker nog nooit in gereden…? Moet je eens doen dan praat je wel anders
Die oude minis rijden echt gaaf :D
@edje en @flightom: ik heb in zo’n oude Mini gereden en het rijdt inderdaad leuk, maar dat betwist ik ook niet. Wat wel mijn punt is is dat men altijd spreekt over de nieuwe mini alsof dat een verkrachting is van het origineel maar feitelijk is dat onjuist. De nieuwe Mini heeft ook prima rijeigenschappen en wordt voornamelijk gekocht omdat het hip en trendy is net als de ouwe Mini. Ja, het ding is groter geworden maar noem mij een auto die in de loop der jaren niet groter is geworden.
@Rick-dos: ‘zo’n ding’ rijdt wel degelijk fantastisch. Naast m’n 205GTI nummer twee op mijn lijst van best sturende auto’s. (En nee, dit zijn echt niet de enige twee die ik gereden heb).
@Rick-dos:
Laten we vooral het nostalgisch gelul koesteren.
Zeker wat de MINI betreft.
De Mini, die bewees dat een lichte kleine auto het kon opnemen tegen de reuzen in de autosport.
De Mini die op menig circuit aan een ieder zijn billen liet zien.
De Mini die 3 algemene overwinningen in de Rally van Monte Carlo behaalde.
De Mini die verantwoordelijk is voor de kickstart van de aftermarket cq assecoire industrie of handel.
De Mini die nog steeds in ontwikkeling is.
De Mini, DE auto die JAPAN al 40 jaar probeert uit te vinden.
De Mini, DE auto waarbij HET verschil in modellisering is uitgevonden, Cooper of Cooper S
De Mini, die hede ten dage nog steeds als voorbeeld voor ieder nieuw stuk te ontwikkelen blik wordt gebruikt, zij het voor VW zij het voor Adam.
De Mini is gewoon de stamvader van de kleine auto.
Ooit een docu gezien waarbij ze allemaal toonaangevende Italiaanse ontwerpers op het dak van deFIAT fabriek in Turijn bij elkaar hadden gezet.
1 van devragen was : Welke auto had u willen ontwerpen?
In 1 koor was het antwoord Mini.
De Mini die door Enzo Ferrari werd gekoesterd, zo errug was het met Enzo, dat hij zijn versnellingsbak maker Carlotti er een nieuwe speciale versnellingsbak voor liet ontwerpen met vijf verzetten erin.

Wat ik van de nieuwe Mini vind (mocht je dat überhaupt interesseren) :
Ik deel de mening met Patrick Le Quement, ieder retro-ontwerp is eigenlijk een gebrek aan fantasie.
Hoewel ik dolgraag met zo;n nieuwe Fiat 500 rijd, vooral een gechipte met die twee cilinder, zijn retro ontwerpen eigenlijk een teken van zwakte.
Maar ik ben ervan overtuigd dat er niet mis is met zo’n nieuwe Mini.
@desjonnies: We moeten de geschiedenis zeker niet vergeten maar we moeten het ook niet groter of mooier maken dan het is.

De punten die je opsomt kloppen niet allemaal en anderen zijn logisch te verklaren. Het was immers niet Mini die bewees dat je met kleine lichte auto’s races kon winnen maar eerder John Cooper.De ontwerper van de Mini (ben even z’n naam kwijt) wilde eigenlijk helemaal niet meedoen aan races. Het is dat Cooper hem er van heeft overtuigd. En John Cooper was zelf al geen onverdienstelijke F1 en Rallyauto ontwerper. Het zo brengen alsof de Mini op eigen kracht won van de reuzen in de autosport is dus een beetje geschiedvervalsing.
Ook het benoemen van de uitvinding van het verschil tussen modellisering vind ik een dubieuze. Immers waren zulke samenwerking schering en inslag in die dagen en ook daar voor. Eén naam die mij zomaar even te binnenschiet waarbij het zelfde geldt is Shelby. Dus wat is er precies zo bijzonder aan?
En is de Mini wel daadwerkelijk de oervader van de kleine auto? Wat was de Messerschmitt dan? Of de Isetta? Of iets verder terug de BMW Dixi bijvoorbeeld?
M.a.w. wat definieert een kleine auto?
Japan heeft genoeg kleine auto’s gemaakt denk aan de Honda Civic mk I of de Suzuki Alto om maar wat te noemen. Maar goed, je kunt niet iets uitvinden wat al uitgevonden is en dus ook die opmerking is een beetje een loze.

Al met al kun je voor bijna elke auto uit het verleden een hartstochtelijk pleidooi houden van een Golf (GTI) Mk I naar een Ford Escort Mk I tot een Saab en BMW 2002 en ga zo maar verder aan toe. Feit is dat je die tijd niet kunt vergelijken met de huidige tijd. Toen stond veel nog in hun kinderschoenen terwijl wij nu juist in een tijd staan dat alles van toen wel een beetje uitontwikkeld is. Wie weet praten we (of anderen) over 40 jaar liefkozend over de eerste Toyota Prius (brrrr the horror….).
Terugkomend op mijn originele punt; er kan wel met enige dedain over de nieuwe Mini gesproken worden maar feit blijft dat er toentertijd niet anders aangekeken werd tegen de Mini als nu. Het was en is een hip en trendy ding. Een modeaccessoire

Je opmerking dat de nieuwe Mini een retro auto zou zijn klopt ook niet (ben het overigens eens met Patrick maar dat terzijde). In tegenstelling tot de Fiat 500, Mustang, Beetle, Camaro en ga zo maar door is de Mini geen retromodel maar een evolutie van een ontwerp. De oude Mini liep tot 2000 waarna de nieuwe mini z’n intreden deed. Het heeft dus niet teruggegrepen op een design uit het verleden maar is gewoon geëvolueerd naar de 21e eeuw. Waar porsche dat bijvoorbeeld met tussenstappen heeft gedaan heeft Mini dat in één keer gedaan. Daarnaast heeft zelfs Cooper actief meegewerkt aan het ontwikkelingsproces van de eerste nieuwe Mini Cooper. Dus als hij zijn zegen heeft gegeven wie zijn wij dan om het te verachten?
@Rick-dos: Was de Mini niet de eerste auto met de motor en versnellingsbak dwars voorin?
Daarmee was het de auto die hiermee de technische grondlegger was voor de moderne kleine en auto’s.
Goedkoop te produceren en agiel handelbaar..
@Rick-dos:
Issigonis en Cooper waren bevriend.
Issigonis zag idd het nut er niet van in om een snelle versie te lanceren.
Cooper wist hem te overtuigen en Issigonis heeft Cooper in Longbridge aan de BMC directie voorgesteld.
Die een snellere Cooper versie wel zag zitten.
Cooper was bekend met de A series motor uit de Mini die oa de Austin A 30 en de Morris Minor aandreef.

Uiteraard waren het -weer- de Fransen die als eerste met een snellere verise van een seriewagen uitkwamen dat ie me allemaal bekend.

Verder heeft zoals @rob68 terecht poneert de Mini de wereld doen veranderen als concept. o.a. door de dwarsgeplaatse motor met de versnellingsbak erop gemonteerd en op iedere hoek van het voertuig een wiel.

Naar aanleiding to Japan, refereer ik aan het concept, dat proberen de Japanners al jaren uit te vinden.
Zoals de Twingo 1, die onmiddellijk, na in Frankrijk gelanceerd te zijn op transport stonden naar Japan, in een zeer afgezonderd hoekje van een grote auto carrier stond er wel een dozijn.
Ik werd letterlijk weggejaagd van die plaats toen ik een kijkje ging nemen, had nl nog n nooit eenTwingo gezien.
En werd door de eerste officier zeer duidelijk de les gelezen, terwijl je in een zgn Supercar (die er altijd aan boord staan) bij wijze de motor kon starten.
Ja! De Mini was een leuk skeltertje en beslist revolutionair in die tijd. Mijn hart bleef echter kloppen voor die onhandelbare grote Amerikaanse sleeën, totdat het downsizen begon. Het prachtige geblobber van die bakken, met motoren tot wel 8,1 liter. Héérlijk vond ik ze. Maar, zoals oud-autojournalist Fritz B. Busch van Auto Motor und Sport in 1958 al schreef, toen hij in de States een Ford Lincoln testte: “Over wegligging hoeven we het helemaal niet te hebben, want die heeft ‘ie gewoon niet.” Ach ja, je kocht hem ook niet om er mee te gaan scheuren, maar om er (toen nog wel) chique mee voor de dag te komen en te cruisen. Toch een mooie nostalgische herinnering aan auto’s, die in verhouding tot nu, weinig PK’s leverden, maar heerlijk comfort boden.
Ah dat is bij king cruise classics
De oude mini’s waren geweldig en verdienen het om goed onderhouden te worden. Toch vind ik de nieuwe modellen echt mooi en verdienen ze meer dan alle negatieve publiciteit. Het is ondenkbaar dat de oude mini’s in deze tijd zouden worden gemaakt en daarom is dit een logische stap geweest.
Beste auto ooit.
@599fiorano: de mercury?
Beide erg gave auto’s, elk op hun totaal verschillende manier.
Kan jullie vertellen dat de mini inderdaad super rijd, je er makkelijk in past als je lang ( 1.97) bent en nee, hij wordt niet ingeruild voor een volkswagen (tenzij ze besluiten de t1 weer in productie te nemen :-P ) T is namelijk de mijne. Trouwens, de mini heeft zijn bekendheid wel degelijk (mede) te danken aan zijn geweldige prestaties in de rally sport…
Volgens mij hebben sommige een minachting voor de originele Mini.
De nieuwe is misschien net als de 500 of de beetle wat luxer geworden maar wel minder gaaf.
Vooruitgang is veelal achteruitgang.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).