VVD’er staat op loonlijst van de auto-industrie

Auteur: , 43 Reacties

Je. Verwacht. Het. Niet.

Hansie toch

Het dieselschandaal bij Volkswagen vliegt als een sloopbal door de auto-industrie. Nu blijkt dat één van ’s werelds grootste autoproducenten 11 miljoen diesels heeft uitgerust met manipulatieve software, kruipen de haters uit hun holen. Zoals het populistische GroenLinks, dat vind dat de overheid geen VW’s meer mag aanschaffen. Nu de auto-industrie onder een vergrootglas ligt worden ook interessantere zaken tegen het licht gehouden. Zoals de macht van de automotive lobbyclubs in Brussel.

43 lobbyisten in dienst van Volkswagen

Dat de auto-industrie veel geld uitgeeft om invloed uit te oefenen in het Europees Parlement is geen geheim. Bovendien kan iedereen dit inzien via het transparantieregister van de Europese Commissie, zichtbaar gemaakt door Lobbyfacts. Daar is bijvoorbeeld te lezen dat Volkswagen AG in 2014 met 3,3 miljoen euro het meeste spendeerde aan lobbyisten (43 op de payroll). Gevolgd door en BMW en Mercedes, met respectievelijk 2,5 en 1,5 miljoen euro.

Mocht u zich dus afvragen waarom testcycli nog uit de jaren zeventig stammen: lobbyisten doen er alles aan om de invoering van nieuwe testmethoden te vertragen. En als de CO2-grens opeens dreigt te worden verlaagd, dan hebben ze altijd bondskanselier Merkel nog die er hoogstpersoonlijk voor zorgde dat dit op de lange baan werd geschoven. Lobbygame strong.

RAI en Mercedes-Benz Nederland betalen VVD’er

Maar wié zijn nou die lobbyisten en politici die door autofabrikanten betaald worden om wetgeving ten gunste van de auto-industrie aan te passen? Onderzoeksjournalist Ton F van Dijk heeft er eentje gevonden: VVD Europarlementariër Hans van Baalen (gifje). De VVD’er met het meest VVD-achtige uiterlijk in de geschiedenis van de VVD. Jaarlijks strijkt hij zo’n 12.000 euro op voor nevenfuncties in de auto-industrie. Hij zit in de Raad van Advies van de RAI, waar hij 4.000 euro per jaar voor ontvangt, en staat op de loonlijst van Mercedes-Benz Nederland, die hem jaarlijks 8.000 euro’s toeschuift.

“Ik zie echt geen enkel probleem.” aldus Van Baalen over zijn nevenfuncties. En wettelijk gezien is dat er ook niet. Maar om als Europarlementariër vervolgens in interviews te pleiten voor “minder regelgeving” in de auto-industrie en voor een verdrag met Amerika, dat het makkelijker moet maken voor auto-fabrikanten om zaken te doen in de VS (twee zaken die we toejuichen, -red.) terwijl je fuck you-money van automerken incasseert, dan ben je natuurlijk niets meer een ongeloofwaardige en schaamteloze handpop. Europarlementariër onwaardig.

UPDATE: Hans van Baalen legt per direct zijn functies neer bij Mercedes Benz en de RAI vereniging.



43 reacties

In de regel is grapjes over iemands uiterlijk maken niet leuk. Maar “De VVD’er met het meest VVD-achtige uiterlijk in de geschiedenis van de VVD.” is toch wel een leuke uitzondering op die regel :-)
@ramshoek: Ik meost om die zin ook zo lachen dat ik nieuwe koffie moest halen. Omgestoten…
@ramshoek: ja echt mooi! Heeeeee luuullllll!
Ik blijf het een dubieus punt vinden. Je kan natuurlijk een regelgeving ontwerpen van achter het bureau zonder dat er iemand er naar kijken kan of het ook haalbaar is, aan de andere kant krijg je dit soort invloeden.

Ik ben bang dat er niet echt een oplossing voor is.
@ronnys:
Je hebt organisaties als TNO, Dekra e.d. Er zijn genoeg onafhankelijke onderzoeksinstituten, hogescholen of universiteiten die zaken voor een wetgever kunnen testen en doorrekenen.

Natuurlijk kun je als autofabrikant ook bij directies van dergelijke instanties met geld gaan wapperen. Maar het grote verschil tussen politieke en wetenschappelijke processen is dat de laatste volgens strak gedocumenteerde protocollen verloopt, dat zaken altijd verifieerbaar en controleerbaar moeten zijn. En da’s in de politiek helaas wel anders. Daar gebeurd klaarblijkelijk nog wel eens iets onder de tafel…
In Amerika doen ze dit tenminste gewoon openlijk, hier doen ze net alsof.
Lobbyen is normaal en hoort er gewoon bij, maar doe het openbaar, in het zicht van iedereen..
@lekkaah: Nou, veel openlijker dan dit gaat het niet worden, hoor.
Er is dus gewoon een lijstje, waarop alle bijverdiensten van politici staan. Een journalist vraagt dat op, en stelt vast dat deze meneer geld krijgt van de RAI en van Mercedes.
En als ie vervolgens daarop aangesproken wordt, dan zegt hij: Inderdaad, dat klopt.
Een stuk opener dan jou en mijn inkomen, lijkt me. Tenminste – wat ik bijverdien (of het nu 0 is of niet) staat niet ergens op een openbare lijst.
@lekkaah: je hebt in de VS gewoon banen die dit fasciliteren.
anyway, VVD betekent geld voor EIGEN zak, en geld voor multinationals… die alleen maar naar nederland komen voor belastingvoordeel, opslokken van de nederlandse bedrijven met patenten en merknamen en vervolgens na massaontslagen de patenten mee naar de VS sleuren en nederlanders in de shit laten vallen… DAT is VVD.
Ik verafschuw eigenlijk alles waar de VVD voor staat (stelletje nep liberalen). Vind het ook merkwaardig dat Hans van Baalen zo’n ontzettend zijn best doet om op Hans Wiegel te lijken. Ik keur het ook af dat hij vaak naar Den Haag reist om bij het VVD bewindslieden overleg mee te doen (dat is geen taak voor een Europarlementariër). Maar om hem nou zo aan te vallen? Heeft hij dat verdiend? Ik vind hem eigenlijk juist een integere politicus. En die zijn zeldzaam geworden binnen de VVD.
@mashell: “Maar om hem nou zo aan te vallen? Heeft hij dat verdiend? Ik vind hem eigenlijk juist een integere politicus.”

Hier een beetje hetzelfde 4.000 euro per jaar, en 8K. Volgens mij kun je als lid van het EP meer verdienen door je elke dag fictief in te tekenen op de intekenlijst.

Deze man is een machtspoliticus, en hij praat graag over auto’s, is ook een liefhebber. Hij heeft graag invloed als het gaat over auto’s, prima. Ik neem ook eigenlijk aan dat zijn invloed op de RAI groter is dan andersom. Invloed van politici zal best te koop zijn, maar dat van Balen zich een mening laat opleggen voor een cheque van 12K.. is gewoon buitengewoon ongeloofwaardig.
@mashell: bij PvdA en D’66 zijn de meeste achterbaks en hebben het achter de ellebogen. D’66 verloochenen de Nederlander in de EU en bij PvdA is het links lullen rechts vullen.
Alles beter dan al die geldverkwisting aan prutsclubjes als Groen Links of Milieudefensie
@parker: Precies. Deze opmerking van Groen Links slaat weer eens nergens op. Gewoon populair lullen. Daar zou de politiek eens mee moeten stoppen.
@gregorius: politiek zou moeten stoppen met politiek correct lullen. dat zet zoden aan de dijk…
Goh, verrassend…..
Misschien ben ik het maar begrijp even niet waar mijn verontwaardiging over moet gaan?

Dat alle grote partijen een lobby hebben is toch standard practice? Dat je daar je vraagtekens bij kunt zetten is een andere discussie, maar als er regelgeving dreigt te komen die directe invloed heeft op je bedrijfsvoering dan wil je er toch ook invloed ophebben welke kant het op gaat? Lijkt mij niet meer dan logisch.

En vwb van Baalen wat heeft hij gedaan dat niet door de beugel kan? Als hij vanuit z’n politiek standpunt idd minder regelgeving wil hebben dan kan dat toch? Als hij wat werkzaamheden doet voor Merc en dit netjes opgeeft dan is er toch niks aan de hand? Een groenlinkser die lid is van Greenpeace zou toch ook een logische kunnen zijn? Er is niet iets zoals objectieve politici. Een parlementariër is in de basis al gekleurd. Ze zitten daar niet voor het gehele volk, maar voor dat deel dat hun ideeën en meningen delen. Dat is nou eenmaal een democratie.

Begin een beetje het gevoel te krijgen dat we nu een heksenjacht openen…
@Rick-dos: Het is een beetje schoppen om het schoppen…
@Rick-dos: Een Groen-Linkser die lid is van Greenpeace betaalt daar contributie voor – en dat doet hij niet vanwege financieel gewin, maar vanwege een ideologische overtuiging.

Een VVD-er die in een Mercedes-Benz rijdt omdat die lekker rijden, en daar ook normaal voor betaalt is geen enkel probleem.

Maar een VVD-er die bijklust bij Mercedes Benz krijgt daar geld voor; daar komt geen enkele ideologie bij kijken, maar heeft alles te maken met geld. Dat is toch wel een groot verschil lijkt me.

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat de ideologie van meneer van Baalen exact overeenkomt met die van Mercedes-Benz, maar hij heeft de schijn zo wel heel erg tegen. Meneer Van Baalen is namelijk democratisch gekozen, met als doel de belangen van zijn achterban (zijnde zijn kiezers, niet zijn geldschieters) te behartigen. Maar wat gaat hij nu doen als de belangen van zijn achterban niet dezelfde zijn als die van Mercedes-Benz? Gaat-ie dan zijn bijbaantje op het spel zetten?
@potver7: Kapitalisme is ook een ideologie. Als je aanhanger bent van het kapitalisme dan zullen jouw belangen vaak genoeg in lijn liggen met big business. Een conflict van belangen zal eerder uitzondering zijn dan regel.

Zo ook met GroenLinks en z’n aanhangers alleen dan aan de andere kant van het spectrum. Ik durf te betwijfelen dat een GroenLinks politicus geen vergoeding krijgt voor z’n verdiensten maar laten we stellen dat het niet zo is, dan nog zal die politicus beïnvloedbaar zijn. Alleen zal dat dan niet uit politiek gewin zijn maar vanuit z’n ideologie. Ook hier zul je zien dat de belangen overeen zullen komen met de achterban.

Het verschil zit ‘m dus in het feit dat de één er betaald voor krijgt en de ander niet. We neigen alleen degene te veroordelen als hij er voor betaald krijgt en de ander niet omdat dat wat nobeler klinkt. Als je er echter objectief naar kijkt zul je zien dat er geen wezenlijk verschil inzit.

Ik ben overigens pleitbezorger van geen van beiden, maar we moeten niet doen alsof het één beter is dan het ander.
Zon VVD Varken als Van Baalen is natuurlijk Europarlementariër voor een reden.
Misselijk dat op dit niveau invloed kopen eigenlijk algemeen geaccepteerd is. Dat noemen we dan met een chic woord ‘lobbyist’. Naja, welkom op de wereld. Survival of the wealthiest.
Lekker opgeklopt, de RAI adviesraad zit vol met (oud)politici, van Elco Brinkman (vz.) tot en met Ella Vogelaar en Marjet van Zuijlen aan toe.

https://www.raivereniging.nl/over-ons
Tja, lobbyen hoort er gewoon bij. En waarom zou je het gratis doen als je er ook geld voor kan krijgen? Maar men zou er wel transparanter mee om moeten gaan.
En die nieuwe testcyclus moet er nu wel echt komen! En niet weer een of ander door de Duitser afgezwakt baggertestje.
wat is er fout aan wat hij doet ? Gewoon een nevenfunctie ? Ik heb naast mijn baan als CEO van een mediabedrijf ook diverse andere functies zelfs 1 die rechtstreeks met de autobranche te maken heeft.

Resume ik ben nu ook een crimineel en moet de brandstapel op.
@Soulmaster: Als hij de belangen van Mercedes-Benz wil behartigen, dan had hij niet in het EP moeten gaan zitten. Simpel zat.

Hij is ‘democratisch’ gekozen door een aantal VVD-kiezers, hún belangen moet hij behartigen en daar wordt hij vorstelijk voor betaald.

Het is misschien niet zozeer fout wat hij doet, daar zijn namelijk genoeg regeltjes voor. Maar als je in het EP zit en binnen je fractie verantwoordelijk bent voor het beleid t.a.v. automobiliteit, en je tegelijk laat betalen door een grote autofabrikant, dan lijkt het me vrij lastig om je dagelijkse taak objectief uit te kunnen voeren.
Wat had je dan gedacht, dat een volksvertegenwoordiger er puur en alleen zit om het volk te vertegenwoordigen? Of dat de meeste stemmen gelden belangrijker is dan lobbygeld??
@C6_R: Een EP’er verdient ongeveer 250.000 per jaar. Dus ja, ik heb het vermoeden dat de belangen van het volk net wat zwaarder zullen wegen dan van de RAI (eigenlijk een borrelclubje van veel oud politici) die hem 4.000 euro per jaar toeschuiven.
@martinus: Het lijkt mij voor de rai een juist een kans om iemand bij de club te hebben, die goed is ingevoerd over de nieuwe regelgeving die aanstaande is.
@martinus: Vergeet het gedeelte “belastingvrij” niet. Ik snap wel dat van Balen daar zit.
Wat een vervelende vent zeg.
“Zoals het populistische GroenLinks, dat vind dat de overheid geen VW’s meer mag aanschaffen.”
Nu sta ik qua politiek gedachtegoed mijlenver van GL af, maar hier ben ik het toch wel met ze eens. Is de politie misschien eindelijk verlost van die krengen…
@e1000bmw523i: ik hoor er weinig agenten over klagen. Maargoed, qua salaris zijn het ook een beetje wat veredelde minima verdieners natuurlijk. Dan ben je al blij dat je niet in een skoda of daihatsu gezien hoeft te worden.

Ik vermoed ook dat voor de agenten, salarisverhoging belangrijker is dan onnodig geld uitgeven voor een andere badge op de politie auto’s.
@martinus: ik hoor agenten er wel over klagen. Gebrek aan vermogen en gebrek aan wegligging. Komt bijna niet van zijn plek daardoor en glijd bij elke bocht rechtuit.
@martinus:
Ik hoor ook heel weinig leaserijders klagen (die een enorm aandeel van de in NL verkochte VeeWeetjes voor hun rekening nemen).
Maar die klagen ook niet over de prijs van brandstof langs de snelweg (want brandstofpas), die hoeven zich niet druk te maken over de prijs van een grote beurt of een litertje ruitenwisservloeistof bij de dealert en die interresseert het ook niks als hun blok of bak gereviseerd moet worden. Ze claimen gewoon een bruikleen auto en leggen bij de eerst volgende gelegehied weer zonder schaamte hun VW- of beter nog hun Audi-sleutels op de bar…
@e1000bmw523i: gister kwamen er twee tourans langs ‘met toestemming’. De trekhaak op het asfalt van alle meuk die ze mee moeten voeren. De motor gierde het uit, terwijl er totaal geen snelheid in zat.

Waarom moeten die lui in een auto met een wegligging van niks, zonder voldoende hulpveren en zonder voldoende vermogen op weg naar een melding? Als mijn moeder een hartaanval krijgt heb ik toch echt liever dat ze er die halve minuut eerder zijn en dat mag best wat kosten ( ja, dat is ook werk van de politie aangezien die vaak eerder ter plaatse kunnen zijn dan de ambulance).
@e1000bmw523i:
Groenlinks is ook niet mijn partij. Maar GroenLinks als Populisten bestempelen terwijl onze VVD premier zich geregeld door NSB … correctie … PVV voorman Wilders laat verleiden tot een potje populistich verplassen, is een beetje krom.
Heb nog eens met Van Baalen in een Pauw uitzending gezeten. Het was 130 voor en 130 na. Fuck de mensen die eerder doodgaan door de uitstoot en de herrie, als ik m’n stress maar lekker mag afreageren in m’n 1500 kg wegend apparaat met anderen om me heen!
“schaamteloze handpop. Europarlementariër onwaardig.”. Dat klopt natuurlijk niet, een schaamteloze handpop is juist uitstekend Europarlementariër waardig.
Een(euro)parlementariër moet er ten alle tijde voor het volk zitten ne niet om zijn eigen zakken te vullen!
En al helemaal niet voor een bedrijf lobbyen wat al jaren de boel belazerd en technologische vooruitgang m.b.t. het testen van auto’s op een reële manier die dagelijks in de praktijk voorkomt te vertragen of zelfs tegen te houden.
@ricardo: helemaal mee eens!
Integer? Hahaha. Ik zie ‘m nog staan samen met Verhofstadt, alsof ze de Lennon & McCartney zijn onder de europarlementariers, relschoppende (lees: vrijheidslievende) Oekrainers een hart onder de riem stekend. De man zit voor eeuwig in het voorportaal van nooit een belangrijke functie kunnen bekleden, Doet hij dat, rakelt iemand wel z’n bruine verleden naar boven. En misschien dan met meer permanente gevolgen.
“dan ben je natuurlijk niets meer een ongeloofwaardige en schaamteloze handpop. Europarlementariër onwaardig.”

Volgens deze conclusie kunnen dan alle Europarlementariërs hun koffers wel pakken.
Tja, Hansje van Baalen. Ken ‘m zijdelings uit mijn eigen studentenverleden. Was toen al een echt prototype Leidse Bal. Vervelend mannetje eigenlijk. Goed fout mbt ultra-rechtse sympathiën. Altijd jammer gevonden dat-ie bij de VVD is binnengekomen, was toch ook beetje mijn partij. Binnen de VVD heeft-ie zich overigens nooit heel erg pro-auto gemanifesteerd, veel meer op Buitenlandse Zaken en ook wel Defensie.
Mooie opmerking over z’n VVD uiterlijk…. :) In dat licht bezien is wellicht wenselijk dat-ie ook een lobby functie gaat bekleden voor het belang van de Varkenshouders in Nederland. De kop heeft-ie er in ieder geval al voor…..
Zo, die is weg!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).