• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waar kunt u uw sleurhut het beste achter koppelen?

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 april 2011 om 09:59 – 49 Reacties

Premium campingvervoer


Het antwoord op de prangende vraag die al het hele jaar op een ieders lippen brandt…

Is het een Panamera of een 911? Een Rolls-Royce misschien? Een GranTurismo? Of toch een E39 M5? Neen! Niets van dat alles, wij kunnen aanstaande zomer het beste in een Koreaan of een Fransoos de zon tegemoet rijden en tegelijkertijd onze medeweggebruikers naar goed Hollands gebruik het bloed onder de nagels vandaan halen.

Dit is het resultaat van de 2011-editie van de felbegeerde Trekauto van het Jaar-verkiezing, gehouden door het magazine Kampeer & Caravan Kampioen. Hiermee vertel ik niets nieuws, want bij elke autoblog-lezer valt dit blaadje van de Seniorenclub natuurlijk al sinds 1842 op de deurmat. Maar omdat we van herkauwen houden, hier de resultaten:

A-klasse: Kia Venga 1.4 CRDI
B-klasse: Peugeot 508
C-klasse: Citroën C5 Break 1.6 THP automaat
D-klasse: Nissan Qashqai 2.0
4WD-klasse: Hyundai Santa Fe 2.4
MPV-klasse: Volkswagen Touran 1.4 TSI met DSG-transmissie

We noteren 2 Koreanen, 2,5 Fransen en slechts één Duitser. Een afgetekende overwinning voor onze niet-Germaanse fabrikanten, maar ook hiermee vertellen we niets nieuws, want we weten al jaren dat Duitse fabrikanten alleen maar rotzooi maken. Wilt u dus heelhuids op de camping aankomen, schaf dan een auto uit het bovenstaande lijstje aan. En niet vergeten flink veel toeren te maken.

Een lijstje met de winnaars van vorig jaar vindt u HIERRR.

Ook interessant!

  • Video: is deze auto op tijd aan de goede kant?
  • Meer dan een half miljoen euro voor een oude caravan
    Meer dan een half miljoen euro voor een oude caravan
  • Video - Porsche en haar vijf beste bijnamen
  • Video: transportoplossing voor schoonmoeders

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan

Vorig bericht: « Bodybags verzamelen in de Xenatech Coupe
Volgend bericht: Trexa EV-platform evolueert, met werkend prototype »

Lees Interacties

Reacties

  1. alexh zegt

    15 april 2011 om 10:05

    508 in B-segment?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 april 2011 om 11:50

      @alexh: ja dat viel mij ook al op. De C5 en 508 zijn onderhuids zelfs verregaand dezelfde auto, beetje vreemd om ze dan in verschillende klassen in te delen.

      Login om te reageren
  2. fant zegt

    15 april 2011 om 10:12

    *giechel* trekauto van het jaar!

    Login om te reageren
  3. mightymike zegt

    15 april 2011 om 10:15

    Waarom geen knight xv? Zal tenminste niet veel toeren maken en staat wel netjes op de camping vloer

    Login om te reageren
  4. bohica zegt

    15 april 2011 om 10:20

    Volgens mij is de schrijver gefrustreerd dat hij geen premium duitse auto kan betalen.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 april 2011 om 11:46

      @bohica: Sarcasme van het artikel niet gemerkt?

      En een leuke towing car? Doe mij dan maar deze

      Login om te reageren
  5. mmfd zegt

    15 april 2011 om 10:25

    508 en C5 niet in hetzelfde segment?

    Login om te reageren
  6. rh95 zegt

    15 april 2011 om 10:27

    waarom geen pagani? heeft toch genoeg kracht?

    Login om te reageren
  7. kraakensmaak zegt

    15 april 2011 om 10:27

    Ja ik snap het b en c ook niet helemaal, als je bedenkt dat de 508 een omgebouwde C5 is.

    Login om te reageren
  8. koluh zegt

    15 april 2011 om 10:28

    zijn de auto’s voor het B en D segment niet omgedraait?

    Login om te reageren
  9. V-Power zegt

    15 april 2011 om 10:29

    Dat toeren verhaal klopt ook nog gewoon trouwens, terwijl je wel heel veel toeren moet maken met een 1.4 + caravan. Tijdens mijn B+E rijexamen werd ik door de exerminator nota bene verteld dat het niet de bedoeling was dat ik pas bij 3.000toeren schakelde (2.0tdi + 1300kg). Hij vond dat 2200 toch echt wel maximaal was bij het nieuwe rijden. Ik moest hier wel aan gehoor geven, want anders slaagde ik natuurlijk niet. Maar dan hoor je gewoon aan de motor dat hij 1500 toeren niet lekker vind… en zo wordt het ons gewoon aangeleerd door die idioten! Afgelopen zomer in oostenrijk had ik met mijn 2.2L TDi gewoon ruim 3.000 toeren nodig om het hele zwikje omhoog te trekken. Rot toch op man met je 2.200! Zo zie je maar weer: het wordt je gewoon aangeleerd…

    Login om te reageren
    • Haakie zegt

      15 april 2011 om 10:37

      @V-Power: Dat werd mij bij het B+E ook aangeleerd. Ik houd mijn hart vast als ik al die nederlanders met hun 2e huis getrokken door hun 14% bijtelling, greenline gebakje de alpen in zie trekken.

      Login om te reageren
      • GeoBem007 zegt

        15 april 2011 om 10:49

        @Haakie: Hier in België zijn trekhaken op sommige ‘groene’ modellen niet leverbaar, omdat dit de zuinigheid ten koste gaat en ze hierdoor niet meer gehomologeerd geraken ;)

        Login om te reageren
        • Vreddy_B zegt

          15 april 2011 om 10:51

          @GeoBem007:

          In Nederland zijn ook niet op alle modellen groene modellen een trekhaak mogelijk.

          Login om te reageren
  10. av_diver zegt

    15 april 2011 om 10:37

    2 jaar geleden op de camping in Frankrijk opgeschrikt door een ongelooflijk geluid. Even kijken natuurlijk, komt er een mega caravan aan, getrokken door een RS6.

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      15 april 2011 om 10:49

      @av_diver: dat kan niet, een RS6 heeft geen trekhaak…

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        15 april 2011 om 10:56

        @NLBUURMAN:

        Kan wel, de RS6 C5 is het laatste type met trekhaak.
        Dat is dit model:

        4,2L Turbo V8

        Login om te reageren
        • Vreddy_B zegt

          15 april 2011 om 10:58

          @jack_abarth:

          Is het ook niet mogelijk om een aftermarket trekhaak te monteren? Zou toch belachelijk zijn.

          Login om te reageren
          • Freewarefreak zegt

            15 april 2011 om 11:16

            @Vreddy_B: Zie hier:

            bron: Autoblog

            Login om te reageren
            • Vreddy_B zegt

              15 april 2011 om 11:31

              @Freewarefreak:

              Begrijp ik ;-) Maar toch bedankt! Doelde met de vraag op de nieuwe RS6.

              Login om te reageren
            • TSI-tje zegt

              15 april 2011 om 14:00

              @Freewarefreak: Wel een hele deftige combinatie zo…
              Doemijdiemaar !!! ( Maar dan zonder sleurhut a.u.b.)

              Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            15 april 2011 om 11:35

            @Vreddy_B:

            Geen idee maar een ander voorbeeld met mijn eigen wagen.

            Een normale grande punto 1,4 T-jet met 120pk en 206Nm mag geremd 1.000kg trekken.

            Dezelfde wagen als Abarth uitgevoerd, dus 1,4 T-jet met 155pk en 230Nm MET betere Brembo remmen mag maar 500kg geremd trekken.

            Dus het is goed mogelijk dat een aftermarket trekhaak nog niet eens kan en/of mag van de RDW.

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              15 april 2011 om 11:39

              @jack_abarth:

              Ter info.

              Zojuist even op Autoweek gekeken, en bij de huidige RS6 staan inderdaad ook streepjes bij het te trekken gewicht.

              Kan/mag dus inderdaad niet.

              Login om te reageren
              • Vreddy_B zegt

                15 april 2011 om 11:48

                @jack_abarth:

                Oke bedankt! Trek gewicht heef toch altijd te maken met de stijfheid van de carressorie? Dus dacht dat het daarom niet uit zou moeten maken. Maar kan er volledig naast zitten natuurlijk.

      • xilver zegt

        15 april 2011 om 11:52

        @NLBUURMAN: Ik geloof niet dat Maserati een trekhaak in zijn optielijst heeft staan…

        Login om te reageren
      • av_diver zegt

        15 april 2011 om 13:18

        @NLBUURMAN: Het was een nieuwer type dan die blauwe op de foto. Helaas geen foto gemaakt. Het was er 1 met de V10, vandaar het geluid.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          15 april 2011 om 17:37

          @av_diver:

          Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het type wat ik net post, is het ENIGE model waarbij volgens de RDW een trekhaak onder kan/mag.

          Login om te reageren
  11. GeoBem007 zegt

    15 april 2011 om 10:50

    Neem toch iets met wat cilinderinhoud en een berg koppel!

    Vorig jaar een BMW E30 cabrio op een trailer gehad, getrokken door een gechipte 325d met 500Nm koppel en die had het nog lastig!

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      15 april 2011 om 12:55

      @GeoBem007: Wij moesten laatst een autotransporter trekken met een e28 erop. Dan ben je toch wel blij dat je een 3.0 diesel hebt ipv zo’n 4 cilindertje. De auto trok het goed, mocht 2000kg hebben. We waren blij dat we niveauregeling hadden, anders had hij waarschijnlijk met z’n achterbumper over de grond geschraapt.

      Login om te reageren
  12. mout zegt

    15 april 2011 om 10:55

    Deze klasse-indeling is blijkbaar iets anders dan de ‘segment-indeling’ die we normaal gebruiken. Ik zou A,B,C en D in een ander segment zetten.
    Nu kan iemand natuurlijk op de deurmat gaan uitzoeken wat deze indeling wél is. Maar het is veel leuker om zelf te bedenken wat de logica is. Wie biedt?
    Ik heb zelf maar een suggestie: een indeling op transmissie. Dan zouden C en D automaten zijn, A en B niet. Of zo.

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      15 april 2011 om 11:24

      @mout: Je gewoon niet met de klasses en zo bezig houden, het is van de ANWB, die waaien ook met alle winden mee, als het hen uitkomt. Zij buigen ook alles wat recht is krom en andersom, als het moet.

      Het enige goede en de belangrijkste taak van de ANWB is de Wegenwacht, schoenmaker houdt je bij je leest. Dit soort flauwekul hoeft van mij niet, maar misschien denkt Nederland daar anders over, blijkbaar wel, want het instituut wordt nog steeds aan de gang gehouden.

      Login om te reageren
  13. Orichy zegt

    15 april 2011 om 11:09

    Gelukkig zijn de meeste, die met een sleurhut rijden, niet opgeleid met het nieuwe rijden, dus dat scheelt dan ook weer. Ook hebben de meeste mensen, die zo’n “groene” bak rijden, hun rijbewijs ook al ver voor het nieuwe rijden gehaald, dus dan is er minder te vrezen voor die auto’s.
    Rij-instructeurs/-examinatoren hebben ook niet altijd de wijsheid in pacht, want dat blijkt wel uit het “advies”, wat sommige hebben gekregen. Als ik dan een advies mag geven, Rijdt je auto op je eigen gevoel, luister hoe de auto reageerd op je rijstijl, zeker met een aanhanger, annex sleurhut er achter.

    Login om te reageren
  14. kets zegt

    15 april 2011 om 11:19

    @mmfd: dacht ik ook

    Login om te reageren
  15. tvrspeedsix zegt

    15 april 2011 om 11:34

    Een oude Renault 5!:
    http://www.youtube.com/watch?v=VVQ35FmfkpE&feature=player_detailpage

    Een landcruisert:
    http://www.youtube.com/watch?v=wk6KJXeOM0k&feature=player_detailpage

    Een Maser GranTurismo:
    http://www.youtube.com/watch?v=58NnJPi6138&feature=player_detailpage

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      15 april 2011 om 12:25

      @tvrspeedsix: Dat filmpje met die Landcruiser.. respect. Hoe gaaf. Ik vind dat type ook één van de mooiste. Samen met de FJ40

      Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    15 april 2011 om 11:41

    DE trekauto van het jaar staat hieronder vermeld.
    Lekker ongebrensd 272km/h jakkeren met een vouwwagen erachter.
    Durf te wedden dat de vouwwagen de grond niet eens meer raakt en gewoon achter de auto wappert.

    Login om te reageren
  17. the-budel-guy zegt

    15 april 2011 om 12:21

    allemaal klijne turbo blokkies kan toch nooit. goed gaan as jr in de bergen rijd.

    doe mij maar gewoon een A6 E klasse of 5serie met een 3.0 diesel en automaat

    Login om te reageren
    • davyschouw zegt

      15 april 2011 om 12:49

      @the-budel-guy:
      precies!
      comfortabele en krachtige auto’s met een fijne automaat. daarmee rijd je veel fijner naar de spaanse kust dan met een polo bluemotion..

      Login om te reageren
  18. janklaassen zegt

    15 april 2011 om 12:53

    Hekel aan kamperen, hekel aan caravans en een hekel aan trekhaken. Geen hekel aan vakantiehuizen in Italie om er met een 6-cil coupe heen te gaan!

    Login om te reageren
  19. RubenPriest zegt

    15 april 2011 om 12:55

    Mijn broer rijd dit jaar naar Italië in een 206 CC met boot op een trailer aan de trekhaak. Is dat zo gek?

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      15 april 2011 om 13:07

      @rubenpriest:

      Ja dat is gek

      Login om te reageren
  20. Tommy2 zegt

    15 april 2011 om 13:14

    508 in B-segment? Nu breekt mij de klomp! Wat een gare test.

    Mijn keuze: Q7 V12 TDI uiteraard! :D

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      15 april 2011 om 13:41

      @Tommy2:

      Dan hoop ik dat je een groot rijbewijs hebt. Anders zit je zo over de 3500kg ;-)

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        15 april 2011 om 20:18

        @Vreddy_B: Gewoon en klein minimalistisch vouwwagentje erachter hangen.

        Login om te reageren
  21. jobh zegt

    15 april 2011 om 15:41

    Zijn ze gaan zoekne naa r de auto met de kleinste motor ofzo? Allenmaal 1.4 of 1.6 motors

    Login om te reageren
    • quattroporte zegt

      15 april 2011 om 16:15

      @jobh: tjah gierige nederlanders

      Login om te reageren
  22. betonstaal zegt

    15 april 2011 om 20:19

    Caravans zijn voor mensen zonder fantasie.

    Login om te reageren
  23. driftkicker zegt

    16 april 2011 om 00:03

    Ik trek af en toe wel eens een zware aanhanger tegen 160 km/u. Nog nooit een caravan. Ik weet niet of de motor dat leuk vindt, maar hij trekt het zonder problemen in 6de. Ok, het is maar 750kg, maar het is ook maar een 2liter dieseltje.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 april 2011 om 11:12

      @driftkicker: Das flink te hard dan =p

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North