• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trexa EV-platform evolueert, met werkend prototype

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 april 2011 om 10:55 – 41 Reacties

Trexa Enertube chassis


Vorig jaar schreven we over het Trexa-platform, een chassis met daarin accu’s dat voertuigbouwers als basis voor hun eigen EV-creatie kunnen gebruiken. Destijds had het nog de vorm van een surfplank, maar inmiddels zijn ze op een buisconstructie overgestapt. Een constructie die ze, heel toepasselijk, Enertube hebben genoemd. En ze hebben een werkend prototype.

Het platform zit dusdanig in elkaar dat er een chassis mogelijk is met lengtes tussen 2,44 en 4,57 meter. Hierin zit centraal een buis met daarin de batterijen met vermogens die variëren van 7 tot 90 kWh. Ter vergelijking: een Mitsubishi iMiev heeft 16 kWh en een Nissan Leaf 24 kWh. Hiermee kan je dus alle kanten op, van kleine wagens tot zware trucks. Of je kunt een EV-buggy maken, zoals hieronder afgebeeld.

Trexa Buggy

De batterijen zijn verwijderbaar, waardoor je dus niet per se met slechts 1 accupakket toe moet, maar batterijen zijn duur, dus aan de optie voor meerdere accu’s hangt uiteraard een prijskaartje. Zoals we weten zit de EV-technologie nog in een beginstadium en wordt er continu doorontwikkeld, maar dit concept van Trexa ziet er bijzonder innovatief uit. Meer beelden vind je in de gallery.

Met dank aan Yunus voor de tip!


Ook interessant!

  • Nieuwe elektrische auto's vinden hun weg vaak naar de zakelijke markt. Elektrische auto occasions zijn echter meer interessant voor de particulier. Het aanbod groeit de laatste tijd hard, maar wat zijn de meest interessante elektrische auto occasions voor de particulier?
    Deze EV occasions zijn interessant voor de particulier
  • Twintig procent van EV kopers gaat terug naar benzineauto
  • Autoblog EV 10 Daagse 2021
  • Kia Soul EV Boardmasters
    Kia Soul EV Boardmasters is Top Gear waardig

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Techniek

Vorig bericht: « Waar kunt u uw sleurhut het beste achter koppelen?
Volgend bericht: We kopen steeds meer bij grote dealers »

Lees Interacties

Reacties

  1. mout zegt

    15 april 2011 om 10:57

    Wat is eigenlijk de beste EV om voor je caravan te zetten, als je naar Zuid-Spanje wilt?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 april 2011 om 11:03

      4 nissan leafs?

      Login om te reageren
      • girls_VS_cars zegt

        15 april 2011 om 11:03

        @sir_smokalot: LOL

        Login om te reageren
      • mout zegt

        15 april 2011 om 11:21

        @sir_smokalot: Als je dan de 8erste drie volstouwt met extra accu’s, dan zijn ze tenminste niet allemaal tegelijk leeg.

        Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      15 april 2011 om 11:18

      @mout: Geen EV’s kunnen geen aanhangsels trekken, wordt van fabriek uit niet toegestaan. En doe je dat wel zal je garantie vervallen.

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        15 april 2011 om 11:33

        @tvrspeedsix: En toch hè… eigenlijk gek.. als er nou iets koppel heeft is het een electromotor heb ik mij hier laten vertellen. Dus waarom kan het niet? Worden de accu’s dan te heet door de hogere belasting? Of omdat de electromotor harder moet werken, daardoor meer zuipt en de actieradius helemaal terug zakt tot Utrecht – Nieuwegein.

        Login om te reageren
        • tvrspeedsix zegt

          15 april 2011 om 16:54

          @Freewarefreak: Het heeft denk ik niet veel met het verbruik te maken los van het feit dat je meer verbuikt met een aanhangsel,… Nee gok dat het de moter zelf is die er niet tegen opgewassen is, misschien niet na 1 trekken maar veelvuldig en zwaar belasten kan een Electromotor door “branden”. (mijn ervaring met een slotracebaanje en zelf gefabriceerde caravans tijdens mijn jongere jaren :P )

          Login om te reageren
  2. avsdesign zegt

    15 april 2011 om 11:03

    Chapeau voor de mensen die dit ontwikkelen!

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      15 april 2011 om 11:35

      @avsdesign: Handig zo een holle buis. *mogelijkheden tot wit poeder smokkelen zien doet*

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        15 april 2011 om 14:07

        @Freewarefreak: niet ver genoeg jij komen gaat met maar 1 batterij

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          15 april 2011 om 14:21

          @Simpson: :mrgreen:

          Login om te reageren
  3. girls_VS_cars zegt

    15 april 2011 om 11:04

    Knap staaltje werk

    Login om te reageren
  4. tvrspeedsix zegt

    15 april 2011 om 11:20

    Er ontgaat mij iets,… waar zijn de stuur/ pendalen aaneen gesloten?

    Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      15 april 2011 om 11:34

      @tvrspeedsix: drive by wire

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        15 april 2011 om 16:55

        @dotternetta: It has to be,….

        Login om te reageren
  5. dotternetta zegt

    15 april 2011 om 11:22

    Idee is goed, maar nog niet af. Lijkt me lastig om dit netjes in te bouwen.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      15 april 2011 om 12:45

      @dotternetta: Mij niet. Vertoont veel overeenkomsten met de basisstructuur van bijvoorbeeld de Kever of de Lotus Elan en Esprit. Ik zou zeggen: Heren ontwerpers, leeft u uit!

      Login om te reageren
  6. Den zegt

    15 april 2011 om 11:29

    Tof, ben benieuwd naar de eerste concepts op dit platform! Wordt er trouwens nog iets gezegd over de actieradius?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 april 2011 om 12:04

      Dat is uiteraard afhankelijk van wat je er op bouwt.

      Login om te reageren
      • Den zegt

        15 april 2011 om 13:48

        @sir_smokalot: uiteraard, daarom, maar er kan best iets algemeens gezegd worden over categorieen voertuigen. Dus van een standaard bestelbus, offroader etc.

        Login om te reageren
  7. Mee zegt

    15 april 2011 om 11:43

    Die 2de foto met de batterijen heeft wel een erg groot film-met-nucleaire-bommen-gehalte :).

    Login om te reageren
  8. rgtrue zegt

    15 april 2011 om 11:54

    Hoezo kunnen elektrische auto’s niets trekken?
    http://www.youtube.com/watch?v=jY76N8GVRnI

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 april 2011 om 14:30

      @rgtrue: Ze kunnen het wel, als ze ervoor gemaakt zijn. De meeste interne trekkers in constructie-bedrijven zijn elektrisch. Kan perfect dus.

      Probleem is dat de huidige elektrische auto’s daar niet voor gemaakt zijn. De elektro-trekkers hebben een actieradius van misschien 20 km, en dat is genoeg ook om een dagje rond te zoemen in de fabriek, met een kar+lading van 3000 kg erachter, en ’s avonds weer in de lader. Voor auto’s focust men voorlopig op actieradius en niet op sleurkracht. Maar komt vast nog wel, als we twintig jaar verder zijn…

      Login om te reageren
  9. laurensje zegt

    15 april 2011 om 12:14

    Leuk chassis, maar wat voor opbouw zou hier in redelijke aantallen op gecoachbuild kunnen worden? Als campertje is de actieradius waarschijnlijk ontoereikend (en de kostprijs te hoog in verhouding tot gereden kilometers).

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 april 2011 om 14:31

      @laurensje: Wat dacht je van een auto?

      Login om te reageren
  10. khkh zegt

    15 april 2011 om 12:17

    leuk concept. Niet echt brandstof-besparende banden lijkt mij. Die dikke buis mag wel lager bij de grond. Ik wil er een met een T1 carrosserie er op (maar dat zal wel heiligschennis zijn).

    Login om te reageren
    • oli4k zegt

      17 april 2011 om 13:18

      @kh: Waarom heiligschennis? Lijkt me juist een geschikte body om erop te zetten. Er zit een bedrijf in Amsterdam dat elektrische auto conversies doet en ik hoorde dat daar iemand bezig is met een T1. Ben de naam van dat bedrijf even kwijt maar d’r is hier vast wel iemand te vinden die er meer van weet.

      Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    15 april 2011 om 14:09

    inderdaad een leuk concept. Als de heren en dames ontwerpers de toegang tot de batterijvak ook nog open laat, kun je a la renault fluenze straks bij het tankstation gewoon je DDDDDD-cellen wisselen en verder rijden.

    Login om te reageren
  12. Vanquish zegt

    15 april 2011 om 14:40

    Hij lijkt me wat hoog

    Login om te reageren
  13. erwh zegt

    15 april 2011 om 15:27

    Prijs van accu’s lijkt me bij uitwisselen niet echt een argument, aangezien deze dan van de maatschappij zullen zijn die ze aanbiedt op de uitwisselstations. Anders ga je natuurlijk nooit je eigen accu inwisselen. En een tweede pack thuis bewaren lijkt me ook niet bijzonder zinvol..

    Login om te reageren
  14. Dagg zegt

    15 april 2011 om 15:58

    Ik zie wel goede mogelijkheden, zelfs om hier een sportauto omheen te bouwen. De vraag hoe stijf die is kan ik lastig beantwoorden maar ik zie wel mogelijkheden zat.

    Login om te reageren
  15. Dagg zegt

    15 april 2011 om 16:01

    Eigenlijk is dit wel een erg toegankelijk platform als ik er nog eens naar zit te gapen. Zeer netjes, beter dan de ‘surfplank’ qua mogleijkheden denk ik.

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    15 april 2011 om 16:02

    Hadden ze er nu nog deftige velgen opgezet ipv die reservewielen, dan oogde het ook nog leuk.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 april 2011 om 14:33

      @SimonMc: Ik vind het wel leuk zo. Stoere, no-nonsens, zwarte, oerdegelijke velgen…

      Login om te reageren
  17. driftkicker zegt

    15 april 2011 om 23:54

    @tvrspeedsix: het is de versnellingsbak die het niet aankan.

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      16 april 2011 om 02:39

      @driftkicker: Hoezo denk je dat dat het is?

      Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    16 april 2011 om 14:33

    Leuke ontwikkeling. Miljaar, ik wou dat ik er aan meegewerkt had…

    Login om te reageren
  19. tstile zegt

    16 april 2011 om 15:07

    Het grote voordeel van een EV is toch juist dat je die accu kan wegstoppen waar je wil.

    Waarom hij hier dan dwars door de auto moet lopen is me een raadsel. Je wilt de stoelen laag hebben. Nu krijg je een middentunnel waar je U tegen zegt.

    Ik wacht nog even op wielen met de motoren erin. Die zet je dan op een leuke lichte oldtimer. Accu in de kofferbak schroeven en gaan:)

    Login om te reageren
  20. vegazosten zegt

    18 april 2011 om 09:38

    wat een gelul toch allemaal dat evs geen kracht hebben
    er zijn branstofvoertuigen die ook niets kunnen hoor
    nb die voetzoolplatform vond ik toch mooier ontworpen

    Login om te reageren
  21. reed zegt

    18 april 2011 om 13:30

    Links en rechts van die buis een kuipstoel (op 20cm van de grond) en een laag coupé chassis eromheen.

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      23 april 2011 om 21:23

      @reed: Dat zou wel kicken zijn! Alleen het blijft elektrisch, wat erg jammer is…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North