Waarom Audi de stekker uit de elektrische R8 trekt

Auteur: , 43 Reacties

Geen hond die het ding zal missen.

Op basis van de nieuwe R8 kondigde Audi een e-tron versie aan. De coupé leverde de verbrandingsmotor in voor een accupakket van 92 kWh. De R8 e-tron had een theoretische actieradius van 450 kilometer. Het model moest het doen met 460 pk, 920 Nm en een sprintje naar de honderd was binnen vier seconden gedaan.

Er was echter geen hond geïnteresseerd in de elektrische R8 van Audi. Volgens CarandDriver hebben de Duitsers daarom dan ook de stekker uit het project getrokken. Van de 1 miljoen euro kostende R8 e-tron zijn uiteindelijk minder dan 100 exemplaren gebouwd.

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar dit spreekwoord gaat voor Audi niet op. Van de vorige R8 was er ook een e-tron en ook dit model was alles behalve populair. Uiteindelijk koos Audi ervoor om de elektrische R8 intern te gebruiken. De nieuwe R8 e-tron heeft het verkoopstadium wel gehaald. Het bleek echter alles behalve een succes.

De peperdure elektrische Audi bediende een kleine markt en zeg nu zelf: wie gaat er een miljoen dokken voor een geruisloze R8 waar je in de praktijk hooguit 350 kilometer mee kunt rijden op een volle lading? Anderhalf jaar na diens aankondiging is de R8 e-tron (weer) een snelle dood gestorven.



43 reacties

Toch jammer. De boulevard op en neer rijden heb je geen groot bereik voor nodig…
@topcom: daar kun je ook een i8 voor gebruiken. Of je wacht ff en bestelt in 2017 een Microlino. Dan maak je helemaal de blits.
@topcom: Een lekker klinkende motor doet ook wat. Ik heb deze E-tron R8 één keer voorbij zien komen. Hij klonk als een Prius en dat is volgens mij nou net het probleem.
@poursuivant: Het probleem is de prijs. Ik denk dat er best een markt is voor elektrische sportauto maar met een prijs die 4-5x zo hoog ligt dan de reguliere versie gaat het natuurlijk niet lukken.
Gelukkig.
Überhaupt al knap dat ze er verkocht hebben voor dat bedrag! Misschien dat ze over 10 jaar nog eens proberen als er wellicht meer interesse is en meer kennis op het gebied van accu’s om een langere range aan te bieden.
Jammer. Toch wel lekker in het blauw.
Zou niet eens een slechte investering zijn met zo’n oplage.
Een miljoen?!! Ik heb ff gauw opgezocht wat een “gewone” R8 kost en die beginnen vanaf €230.000, hoe hebben ze ooit zon elektrisch ding kunnen verkopen voor die prijs?!
Ze hebben bijna 100 miljoen euro verdiend in een jaar, dat is eigenlijk best wel goed
@uncivilsum: Waarschijnlijk komt dat niet eens in de buurt van de ontwikkelingskosten van dit model…
Belachelijk veel geld inderdaad.
De gemiddelde eigenaar van een R8 rijd waarschijnlijk rond de 3500 km/jaar. Dan zie ik een actieradius van 350 km niet echt als een probleem
Schep dan maar die 5-in-lijn erin.
Een miljoen euro voor een elektrische R8? Nooit geweten dat hij zo veel geld zou kosten. Gekkenwerk en het is een logisch vervolg dat niemand, op net geen 100 man na, dit wilt uitgeven aan zo’n auto.
1 miljoen? Is de versie met verbrandingsmotor niet ‘slechts’ voor een paar ton?
Ik heb er één in Munchen zien rijden, ironisch genoeg kwam hij bij de BMW HQ zijn accu opladen. Ik vond het al een vreemde auto, wist namelijk niet eens dat die dingen in productie waren genomen. Maar inderdaad, wie betaalt er nou een miljoen voor zo’n ding man
Konden ze dat zelf niet bedenken, voordat ze 100 stuks hadden gebouwd? €1.000.000, 4.0 seconden en 460 km? No, thanks.
@e550: heb liever dat ze miljoen uit geven aan een ‘groene-auto’ ipv van 8miljoen voor een kentekenplaat..
Jammer, was best een mooi ding. Die sleuf in het kofferdeksel mag ook wel optioneel op de V10 vind ik!
Lol, een miljoen voor een r8…
Gelukkig. Sportauto’s/supercars horen niet 100% elektrisch. Punt.
@thomasbol: Probeer jij het dan maar vol te houden met benzine. Elektrisch rijden is nou eenmaal de toekomst, whether we like it or not
@ariif: wat is het toevoegende deel van een elektrische onpraktische sportwagen die net zo snel is als een 4 of 7 persoons forensen-Tesla? Als sportwagens elektrisch worden kan je deze markt net zo goed stopzetten. De beleving is weg. Daarbij ben ik toch al dood zodra de olievoorraden opraken #positiefblijven
@thomasbol: maar de beleving is juist veel indrukwekkender. Door het koppel en het niet hoeven schakelen gaat het versnellen soepeler. Door het ontbreken van de grommende motor maakt het nog meer indruk. Als je veel geluid hebt zoals bij een klassieke wagen heb je weinig echte snelheid nodig om toch een grote snelheidsbeleving te krijgen, “hoor die motor loeien, we moeten we heel hard gaan”. Terwijl het bij een electrische auto meer is, “ik hoor niks maar aan de bomen te zien gaan we heel erg snel”.
@mashell: ik denk dat dat heel persoonlijk is. In het geval van een Honda Civic met rioolpijp zeg ik ja, een sportwagen/supercar is een ander verhaal.
@mashell: als je dat onder beleving van een sportwagen vindt vallen, dan heb je het niet echt begrepen.
Voor meer dan 7 ton kun je lang tanken met je dikke R8 V10. Veel meer plezier ga je er ook aan hebben trouwens dan aan zo’n opgevoerde dyson.
Een miljoen euro voor een Audi R8 met zoveel beperkingen is dan ook wel héél veel geld. Ik snap heel goed dat op een handje die-hard Audi-adepten en milieubewuste miljonairs na die auto geen klanten weet te vinden. Wellicht dat ze in de toekomst een nieuwe poging kunnen wagen, als de technologie wat verder ontwikkeld is en betaalbaarder is. Met het elektropakket van die aankomende elektrische SUV bijvoorbeeld.
@RubenPriest: Nee hè, juist niet letterlijk. Als je zegt letterlijk, wilt dat zeggen dat er iemand bij Audi momenteel een stekker uit een R8 aan het trekken is.
@simonmc: Oh duh! Voor straf nog een bakkie gezet.
Had er ook nog nooit van gehoord. Maar zo weinig dan zal de prijs wel stijgen…
1 miljoen voor een elektrische sportwagen, waarbij je door menig andere elektrische auto het snot voor ogen wordt gereden. In dit geval niet echt voorsprong door techniek te noemen.
Zoiets is toch ook volslagen zinloos als je voor 1/10e een Tesla koopt die net zo hard gaat en veel meer ruimte heeft. Laat staan andere brandstofauto’s die ook goedkoper en sneller zijn.

Verder is het net als die die VW XL1, die zuinige 1 zitter. Ja nogal logisch dat het niet loopt als hij 100.000 euro kost en uberhaupt moeilijk is af te nemen.

Vervolgens kregen ze wel op hun flikker van de aandeelhouders hoe het kan dat er voor een ongeziene auto als de Model 3 honderduizenden preorders zijn gekomen. Hoezo die markt is er niet? Maar dan moet je wel iets bouwen wat de markt vraagt.
Het maximaal haalbare voor Groen Links fanboys is dan toch de obligate Tesla.
De uitstoot bleek toch hoger te zijn?
De markt is denk ik ook helemaal nog niet klaar voor elektrische sportwagens. Zulke auto’s koop je vanwege de prestaties, het geluid en de emoties die het bij je opwekt. Een elektrische sportauto kan zoiets (nog) niet bieden.
Voor dagelijks vervoer daarentegen is het echter prima.
Vraagprijs is absurd idd. En niemand in het ontwikkelteam van Audi dat beetje realistisch kon denken? Je zou het bijna humor kunnen vinden. Alleen gaat dat niet samen met Duitsers.

Doe voor die prijs maar 5 Tesla’s en 2 Audi R8. Heb je voor iedere dag van de week een andere auto :). Geen gebrek aan actieradius dan, ben je 5 van de 7 dagen groen bezig en kan je op mooie dagen ook gewoon genieten van een leuke V8
1mlj voor een auto die niet bovenmatig presteert…. kom dan met een Bugatti killer. Maar dat ligt misschien wat gevoelig in de familiesfeer. Als je met een Model S al in 2,5 sec op de 100 zit voor 150k ga je toch geen 2-zitter kopen voor ruim 6x meer. En als ie leeg is onderweg duurt het even voordat je hem vol hebt hoor met 380 volt wisselspanning. Bij Tesla kun je gratis door heel Europa rijden nadat je 30min je accu hebt volgeladen met gelijkspanning 140amp. Oké model R8 is mooi maar stop met het maken van 100% elektrische auto’s van bestaande iconen. Maak iets nieuws 100% elektrisch wat betaalbaar is en te gebruiken is ook voor langere afstanden dan de accu aan kan. Nou, weer aan het werk VAG
Het is vrij eenvoudig te verklaren:

1. Die prijs is ridicuul. 2 tot 3 ton is wat je er voor kan vragen. Alles daarboven is te veel. Ook al zijn de kosten voor de ontwikkeling hoger.
2. De R8 heeft als USP die atmosferische tiencilinder. De elektro variant staat daar haaks op.
3. Het is gewoon een lelijke auto. Een dure supercar moet op zijn minst indrukwekkend zijn.
4. Prestaties zijn matig. Heb je een miljoen uitgegeven aan een sportwagen, trekt een Tesla je er uit bij de sprint.
5. Ze hebben niet eens hun best gedaan om de auto te verkopen. Officieel is de auto nooit echt verkocht (met het volledige marktapparaat erachter). Toevallig hebben ze 100 stuks per ongeluk te duur verkocht.

Dan mag je spreken van een regelrecht succes!
Ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was van wat er zoal rondrijdt op ons continent. Maar ik had dus echt geen idee dat ze die elektrieke versie ook echt al verkochten! :P
Nou ja niet dat mijn klandizie het project had kunnen redden hoor
Gaat in de toekomst dus een goede investering worden.
Deze wagen hoeft z’n dienst gedaan. Het enige doel was te bewijzen dat Audi ook een wagen met deze reikwijdte kon bouwen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).