• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de 1 Serie Sedan erger dan het einde der tijden is

Auteur: perry_snijders, gepost 28 februari 2017 om 17:50 – 68 Reacties

Wintertrial


De dag die je wist dat zou komen, maar toch is het infaam en abject.

Zelf ben ik een tevreden BMW-rijder, al een jaar of twaalf. Maar vlak voor het koperen jubileum zitten we in een stevige huwelijkscrisis, de Beierse motorenfabriek en ik. De reden daarvan is de BMW 1 Serie Sedan. Zelf heb ik ook een 1 Serie gehad, van het eerste type; eerst een 120d, daarna een 130i. Mooi? Wie maalt er om mooi, er zat een dikke motor in, plus achterwielaandrijving. Dat was ook de reden dat ik in eerste instantie een BMW kocht: de best rijdende auto in zijn klasse.
Daarna heb ik nog allerlei andere BMW’s gehad, van een tamelijk eenvoudige E36 tot een E34 M5. En een E32 750iL, gewoon, omdat het leuk is om eens een keer een V12 te hebben. En in gedachtenspelletjes als ‘stel dat je met een onbeperkt budget drie auto’s mag kiezen waarmee je de rest van je leven moet doen’ komt bij mij eigenlijk altijd wel een BMW voor — meestal de 3.0 CSL overigens. Afgelopen maand zag ik in de Winter Trial nog een prachtig exemplaar rijden. ‘Zo moet een BMW zijn,’ dacht ik nog. En daarom zie je een foto van die auto bij dit verhaal, want de auto waarover het eigenlijk gaat willen we niet nog eens zien.

De boot is aan, namelijk. BMW heeft een voorwielaangedreven auto geproduceerd. Die hadden ze al, zul je zeggen. Ja en nee; wij BMW-rijders ontkennen het bestaan van de 2 Serie Nordicwalking namelijk. Leuk voor je opa die zijn hele leven BMW heeft gereden, of voor verstokte BMW-rijders die onverwacht ouders van een vierling zijn geworden. De rest van de wereld kan die busjes gewoon uit z’n gedachten bannen. En dan is er de X1, die je ook met voorwielaandrijving kunt krijgen, maar SUV’s zonder vierwielaandrijving zijn hoe dan ook een beetje gemankeerd. Belangrijker nog is dat je die auto’s niet in eerste instantie koopt voor hun rijplezier, maar vanwege hun praktische eigenschappen.

De hardcore BMW-liefhebbers vinden nog altijd dat een échte BMW een sedan of coupé is, of als het echt niet anders kan een Touring, met de motor in de lengte voorin, met achterwielaandrijving, het standaardrecept dat BMW al een jaar of 90 gebruikt. De X’en gedogen we, de MPV’s ontkennen we. Maar nu is er dus een BMW met voorwielaandrijving — en we hebben het niet over een stompzinnig busje of over een SUV, maar over een gewone sedan.
Een auto waarvan je verwacht dat hij een soort moderne reïncarnatie is van de 2002 of de E21 323i blijkt in werkelijkheid een braaf sedannetje met voorwielaandrijving en een treurig driecilindertje. Vooralsnog is ‘ie alleen voor China bedoeld, maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd. Het zal niet lang duren of BMW wil ook in Europa (en elders) de strijd aan met auto’s als de Audi A3 Limousine en de Mercedes CLA; kwaad met kwaad bestrijden.

In het persbericht over de nieuwe 1 Serie Sedan spreekt BMW over een ‘sporty, highly emotional model’. Over dat ‘sporty’ kun je discussiëren, maar ‘highly emotional’ is ‘ie zeker. BMW-rijders liggen namelijk massaal huilend op de vloer, bij te komen van deze snoeiharde aanval op de merkwaarden van BMW. En áls we ooit weer opstaan, is het om de kachel aan te maken met het persbericht over deze nieuwe 1 Serie.

Foto-credit: Luuk van Kaathoven

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, Columns, sedan

Vorig bericht: « Zo is een leaseprijs opgebouwd
Volgend bericht: Hoe verging het Max op zijn eerste werkdag van 2017? »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    28 februari 2017 om 17:54

    Dramaqueen ;-)

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      28 februari 2017 om 18:01

      @gertjan2012: idd, don’t like it? Don’t buy it.:

      Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      28 februari 2017 om 18:53

      @gertjan2012: precies, je gaat toch niet iets kopen als je bij voorbaat al denkt dat je hem niet mooi vindt en/of twijfelt.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      28 februari 2017 om 20:19

      @gertjan2012: BMW staat kennelijk voor bijzonder melodramatische w…ven. altijd dat geemmer over merkwaarde.

      Login om te reageren
  2. donvinnie zegt

    28 februari 2017 om 17:55

    Er bestaat ook zoiets als aandeelhouders tevreden houden en marktaandeel in segmenten vergroten…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 februari 2017 om 18:10

      @donvinnie: hé dat zeggen ze bij mij op het werk ook! Wat er alleen een beetje bij vergeten wordt, is dat je omzet genereert bij de gratie van… klanten. Dus geen aandeelhouders. en als je je klanten een beetje vergeet, dan kun je daarmee je aandeelhouders op de korte termijn misschien wel tevreden houden, op de langere termijn ziet dat er niet goed uit. Want de meeste klanten houden er niet zo van als ze er achter komen dat ze enkel nog als melkkoeien worden beschouwd.

      @perry_snijders: Spijker. Kop. Raak. Je bent voor mij de held van de dag. Kan iemand deze column even naar de PR afdeling van BMW Nederland forwarden? Of nee, nagel hem in groot formaat op de poort van VDL NedCar in Borne. Met veel drama er omheen. Komt -ie vanzelf wel aan, denk ik.

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        28 februari 2017 om 20:14

        @RRRobert: in zekere zin eens met de redenering. Al is het wishful thinking dat voor een (NV) aandeelhouders minder belangrijk zijn dan klanten. Het is gewoon niet zo.

        Bovendien, denkt u dat het gros van potentiële kopers van een BMW deze laat staan vanwege de voorwielaandrijving ? Ik denk namelijk dat ik het antwoord wel weet…

        Login om te reageren
      • donvinnie zegt

        28 februari 2017 om 20:25

        @RRRobert: De klanten zorgen voor omzet, maar de aandeelhouders voor het eigen vermogen. Dankzij de aandeelhouders is er genoeg geld voor de ontwikkeling van nieuwe auto’s. BMW heeft 1 grote aandeelhouder en dat is de familie Quandt. Het management heeft te luisteren naar die familie.

        BMW moet met de tijd mee. Vroeger was er de druk van de politiek niet, dus grote motoren met veel PK’s en CO2 uitstaat waren zeer interessant. Tegenwoordig moet het zuiniger, ecologischer en groen. Wat betekent: kleinere motoren, alternatieve brandstoffen? En gebruik van turbo’s. Dit resulteert in minder belasting op de auto en wordt het goedkoper in aanschaf.

        Verder is het uitbreiden van segmenten ook noodzakelijk. (Is de Cayenne voor Porsche niet de redding geweest?) De Active Tourer is een goed voorbeeld. Het segment van MPV is heel groot en daar wil je best een graantje van meepikken. Zeg nou zelf, als je kan kiezen tussen een VW touran of een 2 AT? Ik zal het wel weten. Bovendien, iedereen maakt zelf de keuze wat voor een auto hij/zij koopt.

        Als wij kijken naar de verkoopcijfers van de laatste jaren, zien wij elk jaar een stijging. Ondanks de modellen die een schande zou moeten vormen voor het merk BMW. Stiekem verkoopt de X1 het beste van de X-modellen, ja de FWD…. De 2 AT snoept van het marktaandeel van de B klasse, espace en touran. Ik zie hier een succesvolle beslissing.

        Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      28 februari 2017 om 18:56

      @donvinnie: dat is echt onzin, dus je koopt iets omdat je het segment wil vergroten, maar wat je geen goed product of model vindt.

      Login om te reageren
  3. bmwnumberone zegt

    28 februari 2017 om 17:56

    Bmw god has spoken ?

    Login om te reageren
  4. Boomer zegt

    28 februari 2017 om 17:56

    Jaja dat riepen ook alle puristen bij de eerste watergekoelde 911, en recent nog bij elektrische stuurbekrachtiging… Of de 4 cilinder in de cayman (wat ik compleet verantwoord vind omdat een viercilinder meer thuis hoort in een porsche dan een 6 trouwens maar dat terzijde). Allemaal emoties. Feit is dat fabrikanten winst moeten maken en als dat moet met 3 of 4 cilindersin een 1 serie proppen, naast de ‘reguliere’ lay-out so be it… Als BMW vast blijft houden aan haar ‘merkwaarden’ is er straks geen BMW meer. Wil je dat liever dan?

    Login om te reageren
    • bmwe81 zegt

      28 februari 2017 om 17:59

      @airc: geloof niet dat het slecht gaat met bmw, er rijden er nog genoeg rond.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        28 februari 2017 om 19:07

        @bmwe81: wie denkt dat het slecht gaat BMW is niet goed snik of snapt er gewoon de ballen niet van. Denk dat het momenteel in Wolfsburg er een stuk beroerder voor staat.

        Login om te reageren
        • Boomer zegt

          28 februari 2017 om 19:44

          @bmwfreak038: Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat BMW mee moet met veranderingen.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            28 februari 2017 om 20:24

            @airc: precies. Als er iets duidelijk is dan is het dat die merkwaarde alleen voor autonerds van belang zijn. Veel mensen zal het een biet zijn. Aan de andere kant: waarom überhaupt dan nog een BMW kopen?

            Login om te reageren
    • ukbob zegt

      28 februari 2017 om 18:01

      @airc: precies!
      Allemaal drama op t moment dat de genoemde modellen geïntroduceerd worden..
      aan Die mensen die klagen:
      Stap voor de lol eens in een Mini, zo eentje met de verfoeide drie cilinder! Je zilt mogelijk kunnen ontkennen dat dat lekker rijdt…

      Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    28 februari 2017 om 18:07

    Wat verwacht je van een merk dat dit soort auto’s heeft gebouwd?
    hardcore, sportief, achterwielaandrijving?
    http://starmoz.com/images/bmw-isetta-300-8.jpg
    Moeten overleven door een in licencie gebouwde bubble car van nota bene een Italiaanse koelkastboer te bouwen.
    Of deze ‘schoonheid’ die al ouderwets was toen’íe uitkwam :
    http://cdn.bmwcase.com/2015/11/29/bmw-501-v8-barockengel-k-nigsblau-1956.jpg

    ’t kan altijd nog erger zoals je ziet.

    Login om te reageren
  6. cla220 zegt

    28 februari 2017 om 18:13

    Mooi geschreven stuk!

    Login om te reageren
  7. bohica zegt

    28 februari 2017 om 18:13

    Ik vind het een kansloos geschreven verhaal .
    Je maakt je druk en schrijft een relaas over een auto die je nooit zal zien .
    Deze is namelijk alleen voor de Aziatische markt .
    Daar wordt dit soort sedans wel gewaardeerd .

    Login om te reageren
    • bennyblisto zegt

      28 februari 2017 om 22:59

      @bohica: je vindt het gek dat er een mening geschreven wordt over de essentie van een automerk? En dat nog wel op een blog over auto’s..?! Inderdaad volkomen belachelijk..

      Login om te reageren
  8. sracert zegt

    28 februari 2017 om 18:18

    De nieuwe 1 serie is ook een hok/gedrocht v/d allerhoogste categorie. ik vond de good old Alpina 323i met dubbele pijpen vroeger zo mooi.

    Login om te reageren
  9. granlusso zegt

    28 februari 2017 om 18:19

    Ik snap de kern van het verhaal en de passie rondom het merk die om de hoek komt kijken. Natuurlijk is het jammer dat ze van hun merkwaarden afstappen, maar heel erg storend vind ik het ook niet.
    Het is immers een bedrijf en de mogelijk te behalen winsten in het oosten met deze auto zijn ontzettend belangrijk voor het bestaansrecht van het merk in Azië.

    Login om te reageren
  10. bmwzcsi zegt

    28 februari 2017 om 18:19

    Niets mis mee, iedere koper die ze van Audi, MB, Opel, Ford, VW, Volvo etc kunnen afpakken is er 1. Marktaandeel is wat men wil.

    Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    28 februari 2017 om 18:21

    90% van de kopers/leasers van deze auto doen het toch niet voor de achterwielaandrijving. Die zullen de extra binnenruimte meer kunnen waarderen.
    En daarnaast geldt dat hij waarschijnlijk alsnog een van de best sturende auto’s in zijn klasse zal worden. Dat heeft BMW al bewezen.

    Hoe jammer ik het verdwijnen van RWD ook vind, vind ik het ook begrijpelijk.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      28 februari 2017 om 23:16

      @berlinetta: daarbij zijn er ook mensen die rijplezier uit een FWD (kunnen) halen.

      Login om te reageren
  12. Goed_Koopman zegt

    28 februari 2017 om 18:23

    Tien jaar geleden zou ik het hartgrondig met je eens zijn geweest. Tien jaar geleden zou dit namelijk een enorme flop zijn geworden. Maar tien jaar geleden hadden simpele Chinezen nog geen geld, wij geen geestdodende smartphones, waren we ook offline sociaal en reden echte mannen in BMW’s en de rest van de mensheid verplaatste zich in simpele koekblikken.

    Inmiddels is de massa echter rijp voor dit concept. Nu telt vooral schone schijn. Wij zijn in tien jaar totaal afgestompt. In het totaalplaatje van grootdoenerij op sociale media, Kia’s die ook voor Alfa Romeo door kunnen gaan, schouderophalende reacties bij aanspoelende waterlijken en platvloerse dating door van links naar rechts te vegen… past ook een fakende BMW. Nobody gives a shit. En de familie Quandt weet dat en wordt slapend rijk.

    Login om te reageren
  13. henkp1 zegt

    28 februari 2017 om 18:24

    Perry, je hebt gewoon gelijk. Degene die dat anders zien, zijn geen echte autoliefhebbers. Zo is dat.

    Login om te reageren
  14. Dagg zegt

    28 februari 2017 om 18:24

    Get over it!

    Login om te reageren
  15. 50mchljn zegt

    28 februari 2017 om 18:48

    Man man man , kan jij zeuren ! Tijd verandert , ook voor sjonnies met een liefde voor ouwe zooi. Kijk naar de nieuwe 5 ; keurige auto maar ” dat is wat het is ” !

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    28 februari 2017 om 18:50

    Kijk tja. Als je hiermee begint “Dat was ook de reden dat ik in eerste instantie een BMW kocht: de best rijdende auto in zijn klasse.” terwijl je het over een BMW 1 serie hebt dan is er wel sprake van een gebrek aan kennis. En op basis daarvan verdere aannames doen is leidt tot dwalingen. De beste rijdende auto in het C segment is namelijk de Ford Focus. Ja, die rijdt beter dan de 1 serie. Hoewel de Ford ook behoorlijk stug is doen ze dat beter dan BMW. Qua stuurgevoel is er geen merkbaar verschil.
    De vraag is dus kan BMW een Ford Focus bouwen? Ik denk inmiddels wel. BMWs worden steeds minder stug, BMW heeft dat stugge niet meer nodig voor een goed weggedrag. Kan Focus een BMW 1 serie bouwen? Nee, nog lang niet, de afwerking, infotainment, uitstraling krijgen ze niet op dat niveau. Conclusie, is de voorwielaangedreven 1 serie sedan een probleem? Ja een enorm probleem, want waarom nog een 3 serie kopen? Deze rijdt minstens zo goed, is niet veel krapper van binnen en wel goedkoper!

    Login om te reageren
    • Goed_Koopman zegt

      28 februari 2017 om 19:00

      @mashell: Je bent een held! Super aardig van je om binnen 24 uur naar China af te reizen en verslag uit te brengen van de rijeigenschappen, interieurmaten en prijzen. Fantast…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 februari 2017 om 19:11

        @goed_koopman: je hebt gelijk. Ik ben een held, een superheld zelfs en dat gewoon van achter het bureau.
        Dit is een wagen op basis van een bekend platform waarvan we weten dat het goed rijdt, van bekende afmetingen van een bekend merk. Dan weten we ook nog dat die 3 serie helemaal niet zo ruim is en dan is de conclusie een heel logische.

        Login om te reageren
        • Goed_Koopman zegt

          28 februari 2017 om 19:53

          @mashell: Aannames als logische conclusies presenteren. Hm, het is maar goed dat ik dat niet op mijn werk doe ;)

          Login om te reageren
    • super zegt

      28 februari 2017 om 20:12

      @mashell:
      Bijna elke fabrikant “kan” in technische zin een bmw bouwen, het is alleen dat bmw er dmv badgebeleving meer geld voor kan vragen en het daardoor rendabel kan maken. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een bmw en vind het fijne autos (op de belachelijke onderhoudskosten na) maar als lexus een vergelijkbare auto maakte van mn 3 touring zou ik mn bmw daar tzt graag mee vervangen.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      1 maart 2017 om 08:06

      @mashell: Als het typenummer met 11 begint kan ik het best voorstellen. Maar ik zou direct weer in m’n 125d stappen en er een Focus RS diesel voor laten staan. In een snelle bocht kunnen voelen hoe je de auto er met de achterwielen doorheen duwt, dat kan een auto met FWD gewoon niet. Ik ben het volledig met je eens dat dat niet betekent dat BMW de beste auto maakt, maar het maakt wel een model met een unieke propositie. Het is jammer dat juist dat verloren gaat. (Goede) FWD modellen zijn er reeds genoeg, juist dat wat BMW aanbiedt is schaars, en wordt schaarser.

      Maar goed, de 1-Serie Sedan is slechts een symptoom. Freude am Fahren wordt tot Freude am ehemaligem Fahren. Rijplezier komt namelijk nog maar op twee afdelingen voor bij BMW: //M en de marketingafdeling. Verder is het connectiviteit en autonoom rijden wat de klok slaat. Daar wil BMW de boot niet missen, en wat heb je dan nog aan een ouderwets leuke RWD configuratie? Dan is het inderdaad zorgen dat je het beste infotainmentsysteem hebt, de meest geavanceerde en comfortabele autonome technologie, en een paar goede stoelen. Wat dat betreft zijn ze goed op weg, het is dus afwachten wanneer ze hun cocon afwerpen en BMW 2.0 zich zal tonen.

      Login om te reageren
  17. super zegt

    28 februari 2017 om 18:52

    Maak me meer zorgen over de belabberde kwaliteit die bmw kennelijk normaal vindt.

    Login om te reageren
  18. rhellema zegt

    28 februari 2017 om 18:54

    @perry_snijders: Jezus Christus wat een gezeik en een gejammer. De auto zal hier niet leverbaar zijn dus waar maak je je in hemelsnaam druk over. Je had de tijd die je aan dit artikel hebt besteed beter kunnen benutten aan een wel hoogwaardig artikel in plaats van dit treurige epistel.

    Login om te reageren
  19. skinnybmw zegt

    28 februari 2017 om 19:06

    Zo lang ze in München nog ‘echte’ BMW’s (rwd, coupé en minimaal dikke 6IL’s) er naast blijven bouwen, vind ik het prima! Als Freude am Fahren maar de toon blijft van BMW.

    Login om te reageren
  20. dare2think zegt

    28 februari 2017 om 19:35

    Jammer dat bepaalde merkwaarden steeds meer aan het verdwijnen zijn waardoor auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken. Hierdoor wordt het kiezen van een auto steeds meer auto=emotie!
    De dingen audi-quattro, bmw=RWD, merc=comfort zijn steeds meer aan het vervagen en in elkaar over aan het lopen.

    Login om te reageren
  21. Dutchdriftking zegt

    28 februari 2017 om 19:36

    Gewoon een mini met een kont dus.

    Login om te reageren
  22. escort77 zegt

    28 februari 2017 om 19:37

    De 507, Z4 en Z8 zijn dus geen echte BMW’s volgens de liefhebber?

    OK, weer wat geleerd.

    Enne, voor- of achterwielaandrijving is leuk voor de purist maar het zal veel kopers ook echt niet uitmaken hoor. Is Volvo minder gaan verkopen toen ze overgingen naar FWD?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      28 februari 2017 om 19:47

      @escort77: Nee maar de liefhebberij is wel afgenomen.

      Login om te reageren
    • super zegt

      28 februari 2017 om 21:04

      @escort77:
      niemand kocht dan ook een volvo vanwege het rijgedrag, die laatste rwd volvos waren iha underpowered, zwaar, en met aandrijving via een starre as.

      Login om te reageren
  23. moveyourmind zegt

    28 februari 2017 om 19:40

    Tijden veranderen nu eenmaal…

    Niemand die nog schrikt als je een gril met nieren van een afstand in de binnenspiegel aan ziet komen. Dat was vroeger nog wel anders, dan maakte je dat je aan de kant kwam, zo niet werd je wel aan de kant geduwd…

    Maar de echte BMW rijder van weleer rijdt zelfs niet eens BMW meer, maar maakt de wegen onveilig met een baby-Volvo, een Peugeot 308 of iets hoogs waar een stekker in kan…

    Login om te reageren
  24. dennisdd zegt

    28 februari 2017 om 19:52

    Ach, het zal weinig uitmaken. Ik moest laatst een collega tijdens een slipcursus uitleggen dat hij al 3 jaar met achterwielaandrijving rijdt. De meeste hebben geen idee.

    Login om te reageren
  25. jeroenwz zegt

    28 februari 2017 om 20:22

    Perry, even gallen: https://www.youtube.com/watch?v=yVZul_oCWTE
    Nu ter zake. Ja, de automarkt en dus ook BMW is heel erg veranderd. En ja, dat gaat bij een klassiek merk als BMW erg ver en snel. Maar wanneer je het nuchter bekijkt wil BMW heel simpel zo veel mogelijk auto’s verkopen. Autoliefhebbers veranderen mee. In China, waar de wagen naar toe gaat, let men vooral op het zitcomfort van een auto, en dan het liefst achterin. Dan ben je volgens de “echte” liefhebbers geen echte liefhebber, want die driftend op alle vier wielen elke bocht door. Maar:
    a) China is de grootste automarkt ever en
    b) 15-20 jaar geleden reden slechts partijbonzen in een auto. Het volk verplaatste zich op de fiets.
    BMW zou gek zijn die markt links te laten liggen.
    Dat gezegd hebbende, vond ik de BMW’s van “vroegâh” ook interessanter. Een BMW had een 6-cilinder in lijn en achterwielaandrijving. Je had 3 sedans: de 3, de 5 en de 7 en een coupé (6). En daar had BMW een benijdenswaardig imago mee opgebouwd. En dan te bedenken dat de opbouw van dat imago eigenlijk pas begon met de komst van de BMW 1500 in 1961 (voorgesteld op de IAA, te koop vanaf oktober 1962).

    Login om te reageren
  26. LaLancia zegt

    28 februari 2017 om 20:29

    Alfa en Ford laten al jaren zien dat voorwielaandrijving helemaal niet erg is. Het belangrijkst is dat de 1 Serie sedan er gewoon als een BMW uitziet, en wetende hoe Mini’s rijden en hoe enthousiast de pers is over het rijgedrag van de 2 AT, hoef je je nergens druk om te maken. Als BMW z’n grotere/performance modellen maar met achterwielaandrijving blijft uitrusten. Voor een auto uit het c-segment is voorwielaandrijving i.v.m. ruimtegebruik veel beter.

    Login om te reageren
  27. LaLancia zegt

    28 februari 2017 om 20:30

    Moet ik er wel bij vermelden dat als ik een BMW-fan was geweest ik waarschijnlijk hetzelfde gereageerd zou hebben als de schrijver des artikels, haha.

    Login om te reageren
  28. vetnek zegt

    28 februari 2017 om 20:59

    Mooie Moszkowicz quote..

    Login om te reageren
  29. bassx zegt

    28 februari 2017 om 21:48

    Je gaat toch ook niet klagen over het zitcomfort bij de snackbar op de hoek? Je zit hier te klagen over een auto uit het A-segment; het goedkoopste prul dat te koop is van BMW.

    Login om te reageren
  30. tazmania zegt

    28 februari 2017 om 22:05

    Briljant artikel, heerlijk geschreven. Ik schrik van de hoeveelheid zure reacties. Allemaal mensen die achterwielaandrijving niet op waarde kunnen schatten. Ik denk veel reaguurders van een jonge generatie die niet weet hoe leuk sturen in een RWD auto is. Of dat beseffen. Jammer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 februari 2017 om 22:23

      @tazmania: of dat de reaguurders een vrij recente BMW rijden en weten dat je van die achterwielaandrijving niet echt meer wat merkt.

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        28 februari 2017 om 23:32

        @mashell:
        Iedereen die een auto met achterwielaandrijving heeft gehad weet dat je het wel merkt, bij een auto met voorwielaandrijving voel je dat namelijk in het stuur. Dus of jij hebt nog nooit BMW gereden of je bent onnozel op autogebied als je stelt dat je er niks van merkt.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          1 maart 2017 om 09:32

          @stationcar: ik heb Ford Focus gereden. En rijdt nu een BMW met achterwielaandrijving…

          Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      1 maart 2017 om 08:35

      @tazmania: Uit onderzoek van BMW zelf blijkt dat meer dan 80% niet eens weet dat hun (lease) 1-serie achterwielaandrijving heeft. En dat, wanneer ernaar gevraagd, ze ook niet weten wat het verschil is tussen voor- en achterwielaandrijving.
      Bob Dylan zong het al: The Times, they are a changing

      Login om te reageren
  31. posthumus zegt

    28 februari 2017 om 23:34

    Ach, BMW loopt gewoon 25 jaar achter op Alfa. Ze hebben nu een soort 155. Vooraf verguisd door de puristen, achteraf was de 155 in ieder geval geweldig. Moet zeggen dat die wigvorm er ook wel lekker in zit. Joh en in 2042 ziet BMW weer het licht en komen ze weer met RWD. Dat introduceren ze dan in een sedan die de M3 doet verbleken… oh, wacht…

    Login om te reageren
  32. r3fl3x zegt

    1 maart 2017 om 07:21

    Snap de negatieve reacties op dit stuk niet.

    Ja auto’s worden steeds ‘beter’, maar voor de liefhebber niet leuker. Waar is het onderscheid? Alles lijkt op elkaar. Tegenwoordig wordt reclame gemaakt met hoe makkelijk je een berichtje op Facebook zet in plaats met hoe geweldig het rijdt. Triest vind ik het en totaal niet boeiend.

    Login om te reageren
  33. stefan1207 zegt

    1 maart 2017 om 07:27

    Ik begrijp het punt van de auteur wel, maar met één punt ben ik het hoegenaamd niet eens. ‘Treurig driecilindertje’ namelijk. Ik raad je aan om eens een ritje te doen met pakweg een 118i met dat driepittertje in het vooronder. Daar zit genoeg pit in om bijvoorbeeld ‘een E36 met potente zescilinder’ ver achter je te laten. Bovendien klinkt het ook nog eens best leuk.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      1 maart 2017 om 07:56

      @stefan1207:
      Niet om lullig te doen, maar je hebt waarschijnlijk geen ervaring met een 120d of sneller… Nu was mijn ervaring met een 116i van het laatste model, huuruitvoering, maar de enige Freude am Fahren die daarin werd beleefd was bij het uitstappen. Wat een crisishok is dat zeg. Het blok heeft een grotere vermogensval dan een moderne turbodiesel, en bij heuvel moet je terug naar z’n 3 om de 130 km/h vast te houden… Nee, moet helaas uit praktijkervaring de auteur in het gelijk stellen. De 118i is overigens bij de LCI van een 170 PK i4 naar 136 PK i3 gegaan…

      Login om te reageren
      • stefan1207 zegt

        1 maart 2017 om 08:06

        @karhengst: Mijn daily is een 220i coupé, wat allicht wel sneller is dan een 120d… Als wat je zegt waar is, zit er wel een wereld van verschil tussen een 116i en een 118i. De 118i van moeder de vrouw hier, kan je gewoon in zijn 6 laten staan wanneer het bergop gaat in de Ardennen. Die is echt waar een pak vlotter dan de E36 320i coupé die we ooit hadden.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          1 maart 2017 om 08:13

          @stefan1207: Op papier zijn ze zo ongeveer even snel, je zal hooguit wat meer toeren nodig hebben. Tenzij de 20i net zo loom is afgeknepen ten opzichte van de 28i als de 116i t.o.v. de 118i? Je merkte namelijk duidelijk dat er boven de 4500 niemand thuis was, en je beter door kon schakelen om op koppel verder te gaan, een typerende koppelkromme voor afgeknepen blokken.

          Ik kan me voorstellen dat een nieuwe 118i sneller is ja, of in ieder geval een stuk vlotter aanvoelt. Heb (helaas) geen ervaring met oudere BMW’s, maar met de turbo op een 118i zitten je bruikbare PK’s in ieder geval een stuk lager in de toeren. Je hoeft niet de hele tijd tussen de 4000 en 6000 toeren te rijden om er alles uit te halen :)

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 maart 2017 om 10:02

        @karhengst: “bij heuvel moet je terug naar z’n 3 om de 130 km/h vast te houden… ”
        Maar dat is toch waar de freude am fahren zit? Dat je een beetje moet werken met de wagen. Daarom zijn de kleinere motoren eigenlijk ook leuker dan de grotere. Daarom zijn de grotere motoren meestal ook met een automaat gecombineerd, dat is voor mensen die autorijden niet leuk vinden en alleen maar willen gas geven.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          3 maart 2017 om 11:13

          @mashell: Dat stem ik helemaal toe. Een beetje werken is enorm leuk, maar dee 116i had ik wat dat betreft liever met een automaat gehad, omdat ik er na 500km nog altijd niet achter was of opschakelen bij de 4000 toeren nu sneller was dan de 6000 te halen of niet. Dat maakt het werken, of eigenlijk behelpen, niet leuker wanneer je gewoon vlot van A naar B wilt en je op dat moment niet voor het rijden onderweg bent.

          Ik heb echter zeker net zoveel leuke herinneringen aan het proberen mee te doen met de grote jongens terwijl ik zelf moest zwoegen om alle 120 PK’s uit een ongeblazen 1.6 te peuren, maar als je eenmaal 30.000 Autobahnkilometers per jaar aflegt, dan komt valt er ook een hoop rijplezier te halen uit het hebben van een overbemeten diesel. Vandaar dat het 25d blok me zo beviel, destijds nog met handbak beschikbaar en wat kortere overbrengingen dan een 120d. Dan wordt het de sport de dikkere 5-series en Porsches bij te blijven, terugschakelen en op naar de redline, wat daar namelijk wel loonde.

          (late reactie ja, maar sommige discussies zijn gewoon leuk)

          Login om te reageren
  34. freeze zegt

    1 maart 2017 om 09:26

    Zoals alle automerken verkoopt BMW meer auto’s aan niet-autoliefhebbers dan hardcore autoliefhebbers. Niet iedereen zit er op te wachten dat zijn of haar 3-serie uitbreekt op natte herfstbladeren. Voorwielaandrijving is nodig om het merk te laten overleven

    Login om te reageren
  35. eron zegt

    1 maart 2017 om 09:37

    Tja tijden veranderen, en het kopers ook.

    Login om te reageren
  36. schaap zegt

    1 maart 2017 om 10:30

    Ik snap wel dat gezeur over het verdwijnen van de achterwiel aangedreven auto’s. In ideale omstandigheden is het leuk of leuker. Maar er zijn zeker voorwielaangedreven auto’s die ook goed rijden.

    Maar gisteren in het kletsnatte weer heeft men voorwielaangedreven CLA toch maar eens bewezen dat dat het een voordeel kan zijn, de BMW die ik passeerde stond mooi 180 graden gedraaid aan het einde van de oprit. Zal wel iets met achterwielaandrijving en iets te enthousiast met het gas in de regen te maken hebben?
    Ik reed trouwens lekker op men 18″ zomerbanden door de regen zonder probleem.

    Login om te reageren
  37. jkhm zegt

    1 maart 2017 om 10:33

    De meeste leaserijders kopen inderdaad hun 1 serie waarschijnlijk niet om de achterwielaandrijving. Maar:
    – Wel omdat die toch wel wat fijner lijkt te rijden
    – Degene die er niet om malen zijn al over naar de praktische 2 active nogwat dingen
    – de 2ehands koper is er meer bewust over en wat gebeurt er met de restwaarde, fwd hatches zijn er al genoeg in alle soorten en maten.

    Heb 3 jaar een 114i gehad na mijn scrirocco en bla bla je kan achterwielaandrijving toch niet merken met 100pk. Mensen die dat zeggen kunnen niet auto rijden, ja je komt vast van a naar b en hebt in 10 jaar 0 keer zelf een aanrijding veroorzaakt, maar wagenbeheersing….
    Je moet een beetje smijten, maar heb met mijn 114i wel zo veel meer lol gehad dan die scirocco of de focus daarvoor of de astra daarvoor, ondanks dat die allemaal stukken sneller en beter uitgerust waren. Zodra de 1 serie fwd word is er voor mij echter geen reden meer om een bmw te kopen.

    Hopelijk spring alfa dan in dat gat, want ze vergeten nog iets bij bmw. De enthousiast koopt de auto voor de juiste eigenschappen en techniek. En vervolgens is dat een uithangbord van jewelste. Ze drijven op het moment nog lekker mee op die golf aan goede reputatie die ze hebben gecreëerd, maar dat houd ooit een keer op als ze dit doorzetten. Als BMW niet meer bekend staat als de auto voor de sportieve rijder, dan wil meneer zondagsrijder met fietsendrager er ook niet meer mee rijden.

    Login om te reageren
  38. mrrallycross zegt

    1 maart 2017 om 11:20

    Zonde van het merk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North