Zo is een leaseprijs opgebouwd

Auteur: , 50 Reacties
Mazda

Betaal je nu echt teveel of is dat gewoon een fabeltje? Wij hebben het antwoord!

We zien die leasebedragen overal voorbijkomen, maar hoe komt zo’n bedrag tot stand?

Leasevorm
Er zijn diverse leasevormen mogelijk. De twee bekendste zijn financial lease en operational lease. Financial lease is eigenlijk niets meer dan een financiering. Veel maatschappijen kunnen deze dan aanvullen met een vorm van service-module.

Een groot verschil tussen operational en financial lease is de eigenaar. Bij financial lease wordt degene die de financiering aanvraagt eigenaar. Bij operational lease blijft de leasemaatschappij eigenaar. In dit artikel belichten we de componenten van operational lease.

We berekenen de kosten direct mee. Dat doen we met een typische leaseauto, een Mazda6 SportBreak 2.2 SkyActiv-D 150 SkyLease GT. Ten eerste omdat het een gave auto is. Ten tweede omdat de Mazda6 bij diverse Autoblog-adviezen aan wordt geraden.

Mazda

We stellen de auto even aan je voor:

Auto:
Mazda 6 SportBreak SkyActiv D 2.2 150 SkyLease GT (GJ)
Catalogusprijs:€39.030
Fiscale prijs:€38.909
Leasetarief:€800,- p.m.
Vermogen:150 pk bij 4.500 tpm
Koppel:380 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:210 km/u
0-100 km/u:9,2 sec.
Verbruik:5,6 l/100km
CO2 uitstoot:110 gram/km

Een andere reden om voor de Mazda te6 in deze uitvoering te kiezen, is dat deze al behoorlijk compleet is. We hoeven dus niet een lading opties aan te vinken. Om een idee te krijgen wat je onder andere krijgt voor die 800 per maand of 39 mille, een klein overzichtje:

  • 11 luidsprekers Bose en subwoofer
  • Gescheiden automatische airconditioning
  • Armsteun voorin (achterin trouwens ook)
  • Navigatieysteem met kleurenscherm
  • Lederen bekleding
  • Parkeersensoren met camera achter
  • Comfortsleutel
  • Airbags overal
  • Led koplampen

Eigenlijk alles wat je nodig hebt als topvertegenwoordiger. Metallic lak zit meestal al in de leaseprijs verwerkt. Dit is niet altijd het geval. Metallic kost €825,-, terwijl dat Soul Red net geen duizend euro kost. Gezien de iets betere restwaarde en de minieme meerprijs is dit verschil bijna te verwaarlozen.

Een Mazda6 als deze kost je dus ongeveer €800 per maand. Je zou kunnen rekenen dat als je sowieso 10 mille terug krijgt voor de auto aan het einde van de termijn, dat je (€39.000 – €10.000) 29 mille kwijt bent, dus €604 per maand. Ergo: de leasemaatschappij rekent even 200 euro per maand teveel af met de leaserijder en dus is lease véél te duur. Daarom gaan we nu dieper in de materie in om te kijken wat je nu daadwerkelijk kwijt bent en welke kosten allemaal verwerkt zitten in een leaseprijs.

Afschrijving
Een groot gedeelte van de kosten komen inderdaad op het conto van de afschrijving. Het is het verschil tussen de nieuwprijs en de waarde die de leasemaatschappij ervoor terugkrijgt aan het einde van de leasetermijn. Dit moet de maatschappij van te voren goed inschatten. Het is namelijk het risico van de maatschappij. Dat is dus de reden waarom sommige auto’s op papier wel voordelig lijken, maar door de enorme afschrijving toch duurder zijn.

Wat is de verwachte restwaarde van een Mazda6 SportBreak 2.2 Diesel (4 jaar oud / 160.000 km op de klok)? Een vier jaar oude Mazda6 SportBreak met 150 pk dieselmotor en handbak kost ongeveer €18.000. Een dikke GT-M zit iets hoger en een TS uitvoering iets lager. We gaan uit van een gegarandeerde inruilwaarde (of beter gezegd, handelswaarde) van €13.500 incl. BTW. Dat is het bedrag dat je aan de streep sowieso terug krijgt door de auto af te stoten. Ex. BTW is dat 11.157,01. Dit betekent dat je in 48 maanden 21.585,99 moet afschrijven. Dat is per maand per maand dus een afschrijving van €449,71.

UPDATE: Het restwaardebedrag is een ruwe schatting, daar zit nog een stukje BPM bij, maar dat geldt ook voor de auto’s waarmee de afschrijving berekend is. De enige indicatie die er is (zoals vermeld), is de restwaarde van andere soortgelijke auto’s. Het BTW-bedrag is nu aan de hoge kant vanwege de BPM (waar geen BTW over berekend wordt).

Rente
De leasemaatschappij rekent een bepaalde rente over de auto. Bij een reguliere constructie zou je zeggen: in het begin is de rente in euro’s hoger (omdat de auto dan meer waard is) dan een jaar of twee later. De leasemaatschappij heeft dat keurig verdeeld over de verwachte looptijd zodat de leaseprijs niet eerst heel hoog begint om later lager te eindigen. Wat wel van invloed kan zijn is het tijdstip waarop je het leasecontract afsluit. De rente wordt van te voren bepaald en niet later aangepast.

Deze bedragen kunnen variëren, in dit geval gaan we uit van 6%.

MRB
De Motor Rijtuigen Belasting wordt ook meegenomen in de leaseprijs. Deze is vastgesteld door de provincie alwaar de eigenaar staat ingeschreven. Hier heeft de leasemaatschappij geen invloed op, evenals de bestuurder. Hoe zwaarder de auto, hoe hoger de leaseprijs.

Mazda

Een Mazda6 SportBreak SkyActiv D 150 met handbak weegt 1.395 Kg. Dat betekent dat de auto in de schaal van 1351 Kg tot 1450 Kg zit. In de Provincie Utrecht betaal je dan €121,67 per maand, ofwel €1.460 per jaar.

Verzekering
Nog een factor waardoor een leaseprijs kan verschillen terwijl de andere variabelen gelijk zijn. Een jonge bestuurder met een schadeverleden betaalt nu eenmaal meer dan een een oudere chauffeur met 15 schadevrije jaren. Houdt er rekening mee dat dit grote consequenties kan hebben voor de leaseprijs, met name bij jonge bestuurders en duurdere auto’s. Dan zijn de indicatieprijzen niet meer representatief.

Mazda

We gaan ervan uit dat de Mazda bestuurder in Utrecht woont en 37 jaar oud is. Deze persoon heeft 10 schadevrije jaren. Dan komt de All-Risk verzekering op €87,50 uit. Dat is inclusief assurantiebelasting, €350 eigen risico en accessoire dekking tot 500 euro en diefstal vanuit bijvoorbeeld de kofferbak.

Kosten leasemaatschappij
Dit zijn de zogenaamde ‘beheerskosten’. De leasemaatschappij maakt zelf ook kosten om de auto’s in beheer te houden. Nu zijn dit kosten die een particulier nooit zal maken (of je moet écht veel auto’s hebben), maar voor een groot bedrijf met honderden auto’s is het wel zo prettig om dit onder te brengen bij een leasemaatschappij. De kosten van beheer, en de risico’s daarvan worden gedragen door de maatschappij. Voor de maatschappij is het zorg deze kosten ook mee te rekenen. Het leasebedrag per maand is hun belangrijkste inkomstenbron.

Mazda Lease

De kosten om de auto in beheer te houden rekenen we niet mee. Ze maken wel degelijk deel uit van de leaseprijs.

Onderhoudsbeurten
Elke auto moet onderhoud krijgen. De onderhoudsintervallen bij nieuwe auto’s worden telkens langer, mede op aanvraag van de consument (en dus leasemaatschappijen). Hoe minder vaak een auto naar de garage voor een beurt moet, hoe lager de leaseprijs. Dit kan ook een groot verschil maken waarom de ene auto een stuk duurder per maand is dan de ander, terwijl de aanschafprijs ongeveer gelijk is. Dit is bijvoorbeeld een reden waarom een Maserati duurder is dan een vergelijkbare Mercedes-Benz.

Mazda

Mazda geeft een onderhoudsinterval op van 20.000 km. De eerste 20.000 km krijgt de auto een kleine beurt, de tweede 20.000 km (dus op 40.000) een grote beurt. Dit betekent dat onze Mazda6 vier maal een kleine beurt ontvangt en drie maal een grote beurt. De kleine beurt hebben we geraamd op 500 euro, de grote beurt op 700 euro. Dit kan iets variëren, want het is per kilometerstand afhankelijk wat er gedaan moet worden. Deze prijzen zijn inclusief BTW, dus voor de leaseprijs calculatie wordt deze er nog af gehaald. (Ex. BTW €3.388,42, / 48 = 50,58 per maand ex btw).

Reparaties
Hiermee wordt eigenlijk bedoeld: ongepland onderhoud. Als er items aan de auto niet naar behoren werken dient deze direct gerepareerd te worden. Deze kosten zijn voor de leasemaatschappij. Zij zullen dus een zeer specifieke en precieze calculatie maken van wat de te verwachten reparatiekosten zullen zijn. Maar het is toch een nieuwe auto? Jazeker! Een Mazda6 heeft 3 jaar garantie, of 100.000 km (datgene wat eerder bereikt wordt). Dankzij het relatief hoge kilometrage vervalt de garantie na 30 maanden. Dit betekent dat de leasemaatschappij moet incalculeren hoeveel onderdelen er extra vervangen moeten worden. Voor dit overzicht beramen we het op €650 per jaar ex. btw, dus €975 voor die 18 maanden. Gezien het feit dat het een Mazda (Japanner dus betrouwbaar) is zou je kunnen denken dat er niets aan de hand zal zijn, maar een leasemaatschappij moet deze kosten wel voor zijn. Eigenlijk geldt hetzelfde als je zelf de auto op je eigen zaak zet, dan is het ook verstandig om voor deze eventuele kosten een reserve aan te houden.

Bij de Mazda6 gaan we uit van €975 ex. btw aan onvoorziene reparaties die na de garantietermijn zelf bekostigd dienen te worden.

Bandenservice
Dit hoort toch ook gewoon bij onderhoud? Ja en nee. Ook hierbij kan het zijn dat het ene type auto sneller banden verslijt dan het andere type. Dit verklaart ook bijvoorbeeld waarom auto’s met een grotere velgdiameter een stukje duurder zijn. De banden kosten immers ook meer.

Mazda

We gaan bij de Mazda6 SportBreak niets veranderen aan de standaardbanden, hoe mooi die dikke 19” velgen ook staan. Standaard heeft de Skylease GT zeker geen verkeerde wielen: 17” in diameter met 225 brede banden eronder. Laten we aannemen voor het gemak dat je 6 maanden zult rijden op zomerbanden en 6 maanden op winterrubber (dit kan in de praktijk uiteraard anders uitpakken). Gemiddeld gaan we ervan uit dat de voorbanden om de 40.000 km vervangen moeten worden en de achterbanden om de 60.000 km. Dit betekent dat er in de periode van 160.000 km 3 setjes voorbanden en 2 setjes achterbanden. We kiezen voor Michelin Primacy 3 zomerbanden (ongeveer €130 euro inclusief BTW) en Continental WinterContact TS (ongeveer 145 euro inclusief btw). Gemiddelde banden prijs is dus €137,50. Tijdens de totale duur worden er 5 setjes (á 2 stuks) gebruikt. Dat is een totaal van €1.375,- aan banden, 1.136,36 Ex. Btw in 4 jaar, dus 23,67 ex. Btw per maand aan banden.

Vervangend vervoer
Je werkgever verstrekt niet alleen een leaseauto om je te belonen, maar ook omdat hij er baat bij heeft dat je mobiel bent. Mocht je toch onverhoopt naar de garage moeten is het wel de bedoeling dat je een vervangende auto mee krijgt. Let op: zeker bij Private Lease en leaseauto’s in het lage segment zit dit bijna nooit in de leaseprijs, dan dient het extra betaald te worden. Voor duurdere auto’s geldt dan dat je niet altijd een gelijkwaardige leenauto meekrijgt. Dus het kan zijn dat je als jouw Mazda6 in de garage staat, dat jij even in een Mazda2 moet rijden. Geen straf overigens: dat is een van de leukst rijdende auto’s in zijn segment.

Mazda

In het geval van de Mazda6 gaan we uit van een compacte maar volwaardige vervangingsauto in de vorm van een Mazda2 of Mazda3. Kosten zijn ongeveer geraamd op 65 euro incl. btw per beurt. Aangezien je vijf keer voor een beurt kom, zit je op €325,-. Ex. btw kom je dan uit op €268,60.

Dealerkeuze
Ook de keuze voor de dealer kan invloed hebben op de leaseprijs. Het kan zijn dat de leasemaatschappij met sommige dealers scherpere deals kan maken dan met degene bij jou om de hoek. Dit kan gelden voor zowel aanschaf als onderhoud.

Aangezien leasemaatschappijen winst maken zou je kunnen denken dat je teveel betaald. In principe klopt dat, maar in het ligt iets genuanceerder. Het is goed mogelijk dat jij een nieuwe auto koopt, er 4 jaar mee doet en hem goed inruilt. Je telt alle kosten bij elkaar op en bent maandelijks mooi even goedkoper uit dan met een leasemaatschappij. Het zal alleen nooit een groot verschil zijn.

Mazda

Als we deze kosten bij elkaar optellen komen we op het volgende sommetje uit:

 
 
Kosten per maand:
Aanschaf Mazda 6€39.030,00 incl BTW
€32.743,00 Excl. BTW
Restwaarde:€11.157,01€449,71
Rente (6%)€1.964,58€40,92
Wegenbelasting (1.385 kg, Utrecht)€5.840€121,67
Verzekering:€4.200€87,50
Onderhoud:€2.603,3054,23
Reparaties:€975€20,31
Banden:€1.136,36€23,67
Vervangend vervoer€5,59 5,59
Totaal:€803,60

Huh? Klopt dit wel? Waarom zijn we, alles bij elkaar gerekend, toch duurder uit? We hebben toch gespaard? Leasen is toch veel te duur? Dit komt omdat je een particulier bent en geen leasemaatschappij. Omdat een leasemaatschappij veel onderhoud, banden en auto’s afneemt, kan deze een procentueel grotere korting bedingen dan jij als particulier dat kan. Houd dat goed in het achterhoofd.

Daarbij: is het wel verstandig om zelf voor een dure auto te sparen en dan de leasemaatschappij ‘te slim af te zijn’? Stel, je bent ondernemer. Als je een auto op de zaak kan leasen, dan kun je geld vrijhouden voor je core business. Je kunt geld investeren in dingen die direct geld opleveren. Daarbij drukt het aanschafbedrag van een auto enorm op de balans. Zelf kopen en onderhouden heeft dus twee zwaar wegende financiële nadelen.

Mocht je werknemer zijn dan is leasen nog steeds een goede optie. Ja, je zult bijtelling erover moeten betalen van 22%, tenzij je een elektrische auto gaat leasen, dan betaal je tot €50.000 4%. Maar laten we uitgaan van die 22%, dat bedrag moet je boven je inkomen tellen. Dus ja, je zult (afhankelijk van de belastingschijf waar je in zit) meer voor je auto moeten betalen. Maar het is onmogelijk om voor dat bedrag een gelijkwaardige auto te rijden.

Kortom: goedkoop is leasen zeker niet, maar het is niet alleen de auto waar je gebruik van kunt maken, maar ook de zekerheid mobiliteit. In het geval van Private Lease betaal je zelf ook nog eens de BTW, maar daar heb je met aanschaf en onderhoud voor een privé auto ook met te maken krijgen. Ook Private Lease is zo gek nog niet. Als jij 4 jaar lang onbezorgd in een nieuwe auto wilt rijden en van te voren wilt weten met welke kosten je te maken hebt, is het een uitkomst.

Zelf wat leasemodelen vergelijken? Check leaseprijsvergelijker.nl.



50 reacties

-edit: nee-

Leuk artikel
Ik heb al 2 jaar een private lease auto en het bevalt echt prima. Je rijd in een nieuwe auto, geen zorgen over onverwachte onderhoudskosten, geen afschrijving, je hoeft niet te sparen om een auto te kopen etc. Zo veel voordelen. Ja het is niet goedkoop, maar voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen. Wel uit kijken of je lease maatschappij BKR registreert of niet. Ik heb bewust een leasemaatschappij zonder BKR registratie. Dit scheelt met het nemen van een hypotheek. Overigens heb ik ook een 2e auto en die heb ik wel gekocht, simpelweg omdat ik hem niet vaak gebruik.
@baklava: Ik zou het zelf nooit doen, rij sowieso liever een oudere auto die ik zelf onderhoud, maar het peace of mind argument is zeker valide.
@sketcher: Als ik wist hoe je een auto moet repareren zou ik het ook overwegen, helaas heb ik 2 linker handen haha
@sketcher: Ik ben van 10-15 jaar oude auto’s overgestapt naar private lease: ben per maand ongeveer hetzelfde kwijt, ongeveer even groot en snel, maar nieuw en van alle moderne gemakkwn voorzien. En minder risico/onverwachte kosten. Enige nadeel is dat je er 4 jaar aan vast zit wat mij betreft,
maar ik zie al steeds meer reclames waarbij ze adverteren met na een jaar opzegbaad… Heb ook uitgerekend wat zelf deze auto kopen zou kosten, dat was met eigen geld minimaal goedkoper en bij lenen (wat had gemoeten) redelijk wat duurder…
@ar156sw: no way dat je hetzelfde kwijt bent met een vergelijkbare auto die al afgeschreven is.
Zelfs mijn 14 jaar oude range rover heb ik geen 3000 aan onderhoud aan op jaarbasis (inmiddels gemiddeld 1800 per jaar over 5 jaar heen). Dat is maar net 150 per jaar!
En ook met oudere auto’s kun je veel luxe hebben, mits je het een beetje uitkient. Ik heb luchtvering, 5 verwarmde zitplaatsen, 3 klimaatzones, ingebouwde navi. Is al bijna 14 jaar oude en kostte me 11.000 euro. inmiddels staat hij op 300.000km na 5 jaar in mijn bezit. Nog een klein tonnetje en dan heb ik hem helemaal afgeschreven tegen 1500euro per jaar ;)
Oja voor het gemak vergeet ik even de wegenbelasting…. daarmee heb ik de auto dan in 7 jaar meer als 2,5 keer betaald :0
@baklava: in de garantieperiode heb je sowieso geen tot amper onverwachte kosten. Private lease is en blijft duurder dan zelf kopen met een lening.
@baklava: Ja tot je na 4 jaar dat ding inlevert en voor elke schade groter dan een € muntje moet je je eigen risico à €500 betalen. Gegarandeerd dat je flink mag aftikken met wat steenslag en een parkeerdeukje.
@atrak: Dat klopt. Tsja 500 euro is altijd nog minder dan het onderhoud en de afschrijving die je bij een koop auto hebt.
@atrak: Zelf een bmw 116d ingeleverd (corporate lease) waar een klojo tegen mijn achterbumper had getikt tijdens het parkeren. Uiteraard vluchtmisdrijf.
Met een klein hartje ingeleverd… ik moest maar 250€ betalen! Er moest een nieuwe achterbumper op; vond het zelf ook vreemd maar toch:-)
@baklava: als je niet te veel km rijd en geen al te grote auto nodig hebt kan het handig zijn. Ik heb er ook voor gekeken naar kom veel duurder uit dan wanneer ik een oudere auto koop. Ik moet een caravan van 1400kg kunnen trekken en rijd 30k per jaar. En wil graag een auto met minimaal 200pk om vooruit te komen. Dan is private lease veeeeels te duur.
@baklava: is dat niet tegen de regels? Wellicht 2 jaar geleden nog niet maar tegenwoordig krijg je al een BKR registratie als je een mobieltje bij een abbo neemt.
Onder de foto met open achterklep was @willeme stiekem ook nog even een BMW 320d aan het configureren? :)
Rekensom klopt niet helemaal
Bpm en bpm afschrijving wordt vergeten
Hierover wordt geen btw berekend..!
“Mocht je werknemer zijn dan is leasen nog steeds een goede optie. Ja, je zult bijtelling erover moeten betalen van 22%, tenzij je een elektrische auto gaat leasen, dan betaal je tot €50.000 4%. Maar laten we uitgaan van die 22%, dat bedrag moet je boven je inkomen tellen. Dus ja, je zult (afhankelijk van de belastingschijf waar je in zit) meer voor je auto moeten betalen. Maar het is onmogelijk om voor dat bedrag een gelijkwaardige auto te rijden.”

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De bijtelling betaal je omdat je een auto van de zaak gebruikt. Los of deze nu in de lease staat of een aangeschafte auto is. Daarnaast hoef je deze bijtelling niet bij je leasebedrag bij te tellen, want het leasebedrag wordt vrijwel altijd door de werkgever betaalt.
Dus de vraag om mee af te sluiten is niet of leasen goedkoper is, de vraag is eerder:

“Kan ik beter een privé-auto pakken en kilometers declareren tegen een X-bedrag, of neem ik een auto van de zaak en lap daar bijtelling over indien ik deze ook voor privé gebruik”?
@jack_abarth:

We hebben in mijn ogen dus 3 scenario’s, namelijk:

Scenario 1:
Is bij enkel privégebruik leasen goedkoper dan aanschaffen?

Scenario 2:
Is voor een werknemer het zakelijk rijden interessanter om een privé auto in te zetten en te declareren, of kun je beter een auto van de zaak rijden en de bijtelling voor lief nemen.

Scenario 3:
Kan een werkgever beter zijn of haar privé auto inzetten en kilometers declareren, of gaat hij of zij leasen en pakt zowel het leasetarief als ook de bijtelling voor lief.
@jack_abarth:

Kak, kleine aanvulling op scenario 3:
Pakt de werkgever ook nog een voordeel op BTW door de auto zakelijk te zetten.
Rondrijden met geleend geld. En het zal nooit je eigendom worden. Voor mij een hele grote drempel om te gaan leasen. Persoonlijk trots (pride of ownership).

Ik tik mijn auto’s in één keer af. Als je zekerheid wilt dan sluit je maar een onderhoudscontract af.
@smulders:
Dan ben jij zeker geen ondernemer.
Als ondernemer kies ik persoonlijk voor om mijn liquide middelen te besteden aan investeringen in mijn eigen onderneming met als resultaat een gemiddeld rendement van 12% op jaarbasis.
Als ik dat afzet tegenover de jaarlijkse waardevermindering die een auto met zich meebrengt dan heb je geen hogeschool-wiskunde nodig om te beseffen dat je geld in een auto stoppen pure kapitaalvernietiging is….
@bennyweisz: Toevallig ben ik wel ondernemer. Omdat ik consultancy werk doe valt er weinig te investeren in mijn bedrijf. Hoogsten 10k per jaar aan cursussen en werkmateriaal en dat is prima te betalen van de omzet.

O en die waardevermindering betaal je met lease ook gewoon hoor.

Motor staat op de zaak en is eigendom. Auto is privé met kilometervergoeding en is ook eigendom.
@smulders: Verstandig. Investeren in ontwikkeling van je eigen rendeert vaak zeker niet minder als investeren in liquide middelen.
@smulders:
Dan zou ik een andere boekhouder adviseren.
Investeringen zijn geen kosten en kosten zijn geen investeringen. Maar ze zijn allebei uitgaven, met het verschil dat de kosten geld kosten en investeringen geld opbrengen.
Als consulent kun je ook bv. investeren in je eigen huis en dat als huisvestingskosten voor je eigen bedrijf opvoeren (BTW aftrekken mag in dit geval slechts gedeeltelijk!).
En zo zijn er tal van mogelijkheden om met geld geld te maken zonder dat Omme Fiscus boos op je wordt.
@bennyweisz:
Klopt ook niet, aankoop onder de 450 zijn kosten aankoop boven de 450 is een investering excl btw beide.
Werken aan huis is ook niet aftrekbaar tenzij je een aparte ingang tot de woning hebt met gescheiden meters.
@bennyweisz: Veel klassiekers doen toch meer dan 12% per jaar de laatste tijd. Afhankelijk van hoeveel je rijdt kan je met de aanschaf van een auto prima kapitaal opbouwen.
@wpgt:
En daarom rijden alle ondernemers in een Ferrari 250 GTO SWB?….
@bennyweisz: niet allemaal gelukkig, dan worden die krengen juist weer minder waard.. :)
@smulders: technisch gezien is dit onhandig. Elke euro die in een auto zit heb je niet liquide en dus kan je dat niet inzetten voor investeringen.

Cash is king…
@smulders: Tja, de meeste mensen wonen ook in iets wat niet van hen is, maar van de bank danwel de verhuurder. Het argument dat je niet trots kan of mag zijn op een leaseauto snijdt wat dat betreft geen hout.

Ik snap de trots van het eigenaar zijn wel, maar rationeel gezien is het onzin om dat als reden aan te voeren een tweedehands te prefereren boven een zelf samengesteld nieuw model tegen dezelfde kosten.
@karhengst: De bank is helemaal geen eigenaar van het huis als je een hypotheek hebt, zo lang je maar rente betaald heeft de bank niks te zeggen over de woning.
6% ? Is dat normaal in NL?
Er zitten zeker wat lease maatschappijen tussen die ik voor 6% ook wel wat wil uitlenen.
@gregorius: zat even niet te lezen. 6% in totaal over de ‘nieuwprijs’ over totaal 48 maanden is natuurlijk prima.
Mazda 3 is trouwens ook wel een mooie bak:)
Klopt redelijk, op een paar punten na:
-Geen enkele leasemaatschappij rekent met 6% rente. 3.5 Komt dichter in de buurt.
-Je vergeet de korting bij aanschaf.
-Je vergeet de wisselkosten van de banden en de opslagkosten van de zomer-/winterbanden.
@rudyv: Daarentegen wel vrij prijzige beurten, zeker als dit met korting is.
Als je het geld hebt liggen om een auto te kopen in plaats van te leasen, waarom dan niet een mooiere auto van een paar jaar oud uitkiezen die een stuk goedkoper is? Je rijdt fijner, een auto van zeg drie tot vijf jaar oud gaat echt niet de hele tijd stuk, en iemand anders heeft al een groot deel van de afschrijving betaald. Het enige nadeel is dat je de auto niet helemaal zelf precies kan configureren zoals je wilt.
@frederik: Ik zou het nog kunnen begrijpen als je een heel bijzondere auto kon leasen, zoals bijvoorbeeld een BMW M2, ik noem maar iets. Maar wil je echt 40 mille stukslaan op een Mazda 6? No offense, ik ben best Mazda-fan, maar ik beleef te weinig plezier aan het bezit van zo’n leasedoos om er 40 mille of 800 euro per maand op stuk te slaan. Dan liever heel wat meer voor iets wat echt bijzonder is. Of koop inderdaad een exemplaar dat al de helft heeft afgeschreven (al zou ik voor 20 mille nog steeds geen tweedehands Mazda 6 halen. Gewoon hup, gelijk een Mercedes-Benz C55 AMG.)
@jochempie: vrij recent nog een witte Mazda 6 GTM (of Sportsline) uit Duitsland gehaald. Hadden nieuwe familiebak nodig naast de Aygo :P

Echt een genot om in te rijden. Een van de mooiere stations (kodolijn uiteraard) op dot moment vind ik en hopelijk maakt het de betrouwbaarheid waar. Dat laatste is bij tweedehands natuurlijk essentieel.

Ik trof niet zo heel veel alternatieven eigenlijk.
@frederik: Wij doen het ook. Kopen om de drie jaar privé een vier jaar ‘oude’ 520d met +/- 100.000 op de klok, bij de BMW dealert.
@st220: Ik ook, maar dan een 535i :-)
Als ZZP-er of kleine BV is het veel verstandiger om bij wijze van privé 25.000mille te sparen, iets privé te kopen om voorts geen bijtelling te hebben, en jezelf kilometervergoeding te verstrekken.
@st220: Dat ligt er geheel en al aan wat je business is. In mijn tak van sport is een privé (luxe) auto niet praktisch en is het goedkoper om zakelijk te rijden.
@st220: of koop een youngtimer. Heb ik zelf ook gedaan. 35% bijtelling over de economische waarde, en je kunt alle kosten aftrekken, ook de aanschaf. Het is alleen wel even goed zoeken naar een goede 15 jaar oude auto uiteraard. Zelf rij ik een 330i touring met weinig problemen.
Wat betreft de bijtelling op een elektrische auto, die word pas vanaf 2019 beperkt tot 50.000 euro voor 4% en daarboven 22%.
Kan iemand bevestigen dat leasemaatschappijen volledig casco berekenen maar zelf alleen WA afdekken?
@kobus1967: de grotere clubs wel, moeilijk een getal op te zetten maat vanaf zeg 1.000 auto’s kan het rendabel zijn het casco gedeelte zelf te “sparen”. Let wel, er moet voldoende in kas zitten om een paar klappers op te vangen. Diefstal van een 3 maanden oude 330ie zet je casco pot zomaar even 50/k terug kan ik helaas vertellen ?
De grootste factor in de leaseprijs/maandprijs is de afschrijving, dus here’s a tip kies voor een auto met de laagste afschrijving, dat is het makkelijkste om veel mee te besparen [het laaghangend fruit om zo te zeggen].
De rode draad is ook in dit verhaal ZEKERHEID ! Dat is voor de meeste Nederlanders heilig en daar doen ze alles voor. Ze betalen dus altijd en overal (telefoon, verzekeringen, witgoed etc.) teveel voor en houden aan het einde van de maand weinig over. Dat is ook weer zekerheid. Conclusie: ZEKERHEID. Liever ongelukkig maar verzekerd dan gelukkig en onverzekerd.
Aardig stuk @willeme en voor velen waarschijnlijk verhelderend ook wat een auto nu eigenlijk kost.
Wel een hele grote “maar” waarom lease prijzen vaak gunstig lijken maar achteraf nog wel eens heel erg tegen kunnen vallen. Dat is in het geval dat een contract wordt aangepast qua looptijd maar, en dat gebeurt heel erg vaak, qua aantal kilometers. De herrekening van meer- of minder km’ers zorgt nog wel eens voor die spreekwoordelijke natte dweil. Nog steeds is de correctie minder km’ers vaak tegen een lager bedrag dan de correctie meer km’ers. Vaak heeft de leasemaatschappij bij een grote afwijking het recht om het contract te hercalculeren en dan ben je niet blij.
800 euro per maand…. Da’s een kleine 40k in vier jaar tijd…. Je moet er wat voor over hebben, voor zo’n gemiddelde stationwagon.

Ik denk dat ik voorlopig maar autootjes blijf rijden die je op een loze zaterdagmiddag kunt kopen, voor het geld dat je tussen de kussens van je bank vindt…..
Interessant om eens zo uitgeplozen te lezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).