Waarom deze oude Mazda 323 bijna tien mille kost

Auteur: , 29 Reacties

Het lijkt de auto zoals je buurvrouw die twintig jaar terug reed, maar deze bijzondere occasion huisvest een turbo, zestien kleppen en AWD.

Mazda 323 4x4 Turbo

Dit is namelijk de Mazda 323 HB 1.6i 16v Turbo 4×4. Deze auto werd ontwikkeld voor de Groep A-rallyklasse, maar was ook gewoon te koop bij je Mazda-dealer. De Delta Integrale van Mazda dus! De auto was leverbaar in deze kale GT-uitvoering als ook in een rijker uitgeruste, maar ook zwaardere GT-X-versie. Overigens was van een echt vedergewicht geen sprake meer, door het AWD-systeem steeg het gewicht van 936 kg voor een gewone 323 naar 1140 kilo voor deze uitvoering.

Gelukkig lag er wel een uiterst potent motortje onder de kap, die de auto ondanks het toegenomen gewicht aan heel behoorlijke prestaties hielp. De 1.6 is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en heeft uiteraard zestien kleppen. Brandstofinjectie en een turbo zorgen voor een nog hoger prestatiepotentieel en doen het vermogen stijgen naar 140 pk. Er was ook een gelimiteerde uitvoering, de GT-Ae met 150 pk. Overigens heeft dit exemplaar volgens de advertentie 144 pk, dus de waarheid ligt ongetwijfeld ergens in het midden.

Mazda 323 Turbo

Veel exemplaren heeft Mazda vermoedelijk nooit verkocht, de auto koste begin jaren ’90 bijna 60.000 gulden. Informatie over deze uitvoering is dan ook schaars. De topsnelheid zou ergens rond de 210 km/u liggen terwijl de sprint naar de honderd nipt onder de acht seconden moet lukken. Ook de carrosserie is anders dan die van een gewone 323, met stijvere dorpels en verstevigde bodem.

Zo exotisch als de techniek voor die tijd was, zo doorsnee zijn de looks. Je moet echt drie keer kijken om te zien dat hier een bijzondere 323 staat. De voorbumper is iets anders en her en der kom je wat logo’s tegen, maar verder is deze auto met zijn stalen wielen en het ontbreken van spoilers behoorlijk understated.

Mazda 323 Turbo

Dit exemplaar komt uit Frankrijk en is pas recent op Nederlandse platen gezet. Op de teller een gezonde 132.500 kilometer en afgaande op de foto’s verkeert de auto in goede staat. Gezien de zeldzaamheid en bijzonderheid is de vraagprijs van 9.450 euro allerminst vreemd, al zal het vinden van de diehard Mazda-liefhebber die het er voor over heeft nog best lastig kunnen zijn.

Met dank aan @rachid voor de tip!



29 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
@rachid weer hoor, chapeau!

Wel leuk bommetje. Maar meer vind ik het ook niet eigenlijk. Zal niet veel meer geld gaan opleveren de komende jaren denk ik
Dit is ém in vol ornaat.
https://s3.amazonaws.com/static.carthrottle.com/workspace/uploads/posts/2015/12/052c4dc2669bdf68db7fa5e1696355a9.jpg
@desjonnies: Zelfs in vol ornaat is het niet een auto die echt opvalt. Vind ik wel tof dat Mazda de auto zo leverde. In 2016 is het al zo normaal om gewone straatauto’s zonder race pedegree uit te dossen als DTM bolides.
@pomoek: Van de andere kant: standaard uitgevoerde modellen in 2016 overtreffen de prestaties van deze Mazda met gemak. Dat dan weer wel..
@eklasse: De gemiddelde ‘bread & butter’ uitvoeringen gaan echt niet onder de 8s naar de 100 hoor.
@desjonnies: dat is ‘m niet. Dat is namelijk het model 323 na dit type (BG versus BF).
@posthumus:
sorry.
Dingen maakten dan ook niet echt indruk, in Groep N maakten ze een stofzuiger geluid en een groot succes in het internationale rallygeweld is het nooit geworden.
Het was wel een redelijk geliefde wagen voor privateers
Geweldig model zeker in zo n uitvoering, hopelijk komt ze bij een liefhebber terecht! En de kleur rood is natuurlijk geweldig
Heee, een 323BF! Gewoon geweldige wagentjes en er zijn zeker meer liefhebbers. Ronny (two tone op fora) heeft er zelf een aantal.
Samen met de 323BG gt-r toch erg hoog als er een hobby auto uitgekozen kan worden.
Fantastisch, mijn eerste auto was zo’n zelfde 323 BF, maar dan een 1.3 sport. Voorzien van hetzelfde spoilerwerk als de GTX, maar helaas zonder de mooie techniek.

Op de GTX zat ook nog in hoogte verstelbare luchtvering. Nog altijd een droom om er 1 te bezitten.
@dondeboer: Laat het @pomoek niet horen.
Leuk ding! Heb zelf nog bij een zwarte staan kwijlen, in de showroom van m’n pa een paar jaar geleden. Maar mocht hem niet meenemen, omdat ik alles kapot zou rijden ^^. En hij meer voor de verzameling (naast een aantal andere oldies) stond, dan de verkoop :)
Rachid houdt de markt goed in de gaten, leuke tips! Mooi karretje overigens, vraag me af wat de acceleratietijden door de 4×4
Geadverteerd als youngtimer, dus dan vraag je de hoofdprijs.

Ik ga dan toch liever voor een Nissan Sunny GTi-R trouwens.
@escort77: ja de Sunny is wel heel wat toffer.
@escort77: de Sunny staat met leeftijd en vermogen naast de 323 BG GT-R. Die is een stuk opzichtelijker en ook meer vermogen uit een 1.8turbo.
Daar kan je menig vw golf rijder lekker mee pesten bij stoplicht sprintjes :p leuk karretje zeg
Bij Mulder in Rotterdam heeft er een tijdje een in de showroom gestaan, incl Turbo stickers. Zag eruit om door een ringetje te halen en stond netjes aan de druppellader. Geen idee of hij er voor de verkoop stond, of dat de eigenaar zijn trots zelf wilde kunnen zien shinen tijdens het werk :)
Wat roept een 323 een nostalgisch gevoel op zeg. Echt zo typerend voor het straatbeeld van die tijd, prachtig. Helemaal leuk in zo’n speciale uitvoering; deze kan nooit lang koop blijven staan. Bommetje!
Die stoelen, echt geniaal! Het is natuurlijk echt een zeldzaam beestje, maar ik koop voor 10k wel een andere youngtimer.
Zo’n auto’s zouden ze vandaag terug moeten maken!
Hele fraaie auto.
De voorloper van mijn (destijds) Mazda 323 GT-R 4WD (bj ’93)

Inderdaad, bijzonder en zeldzaam, maar zeker geen kanon zoals zijn pedegree zou vermoeden.
Ik vind de vraagprijs aan de hoge kant.
Gaaf model, maar wie goed kijkt, ziet dat het rechter voorwiel niet mooi in het midden van de wielkast zit. Heeft in het verleden dus waarschijnlijk (vrij ernstige) schade gehad. Volgens een kennis, die de wagen is gaan bezichtigen, valt het naast de auto nog veel harder op dan op foto’s. Staat daarom ook al een hele poos te koop.
@escher93: voorwielen zijn vaak wat bewegelijk, dat maakt het sturen gemakkelijker.
Wawasda? Een vlugge Mazda…
@e39540itouring: haha ik vind hem origineel! +1!
Dat is een cool ding zeg. Al zou ik even doorzoeken voor een Starlet Turbo!
Was volgens mij een van de uitvoeringen waar een digitaal dashboard op kon zitten.

http://www.joost.net.au/wp-content/uploads/2016/04/mazda323_dash6.jpg
Op me werk staat nog een 323 1.6 turbo gt-x 69.000 km en goedkoper
Voor de liefhebber.

http://www.centrummoordrecht.nl/occasions-5/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).