Waarom houden we niet meer van deze M3-killer?

Auteur: , 73 Reacties

Op papier is het een topaanbieding. Zijn we deze auto gewoon vergeten?

Het was een mooie periode voor autoliefhebbers: tussen 2000 en 2010. In dat decennium kwamen de mooiste sportieve schepsels ter wereld. Nee, we bedoelen niet Max Verstappen. Qua sportuitvoeringen van gewone autop’s kon het niet gek genoeg zijn. Zo had BMW de M3 (E90, E92, E93) met 4.0 V8, Audi de RS4 (B7) en Mercedes de C63 AMG (W204, S204 en W204) met een 6.2 V8. Juist, D-segmenters met een dikke V8. Een auto die we veel te vaak vergeten mee te nemen in dit rijtje is deze Lexus IS-F, die je hier op de foto’s ziet. Dat komt gedeeltelijk door de bescheiden lijnvoering: alleen een kenner ziet dat dit een extra dikke Lexus is, de rest ziet gewoon een dure Toyota op mooie wielen en met aparte uitlaten.

Lexus IS-F '11

De IS-F kreeg een 5.0 V8 mee, die in basis gelijk is aan gave auto’s als de RC-F, GS-F en de LC500 zònder een ‘h’ (van hybride, blêgh). In de IS-F is de motor goed voor maar liefst 423 pk bij 6.600 toeren en een maximum koppel van 505 Nm bij 5.200 toeren. Daardoor sprint deze powersedan in 4,8 seconden naar de 100 km/u en bedraagt de topsnelheid maar liefst 270 km/u. Voor de IS-F deed Lexus niet aan begrenzen op 250 km/u, zoals de Duitsers dat wèl doen. Die 270 km/u is overigens niet het maximale, maar ook nog begrensd.

Lexus IS-F '11

Dan even een kort slotstuk om antwoord te geven op de vraag: waarom houden we niet meer van deze M3 killer? In vergelijking met de Duitse concurrentie is het zeker als occasion misschien wel de beste keuze. En dan bedoelen we niet alleen in vergelijking met de concurrentie op het gebied van betrouwbaarheid (alhoewel de M3 een naam hoog heeft te houden). Op het gebied van uitrusting valt er wel wat voor de IS-F te zeggen, want bijna elk item zat er standaard op geschroefd, waaronder een briljante Mark Levinson stereo.

Lexus IS-F '11

De auto heeft meer scherpte dan een C63 en is gewoon cooler. De C63 is op dit moment een wel erg foute auto aan het worden, ondanks die dikke 6.2 V8. In vergelijking met de M3 heb je véél meer koppel en dus een bedrijfszekere auto. Ook ziet een M3 Sedan er totaal niet uit, met die Coupé neus op de E90. Ah! Maar dan heb je toch de RS4 (B7)? Yup, maar die is zwaarder en heeft de V8 vóór de vooras liggen en lijkt gevoelsmatig een generatie ouder aan te voelen, wat ook het geval is.

Lexus IS-F '11

De Lexus lijkt een goed compromis te bieden van 90% comfort van de Mercedes, 90% van het rijplezier van de M3 en de 90% understated looks van de Audi RS4. Nergens dus briljant in, behalve niet kapotgaan, maar overal een zeer solide aanbieding. De Keke Rosberg van zijn klasse. En omdat iedereen vergeten is dat de IS-F zo goed is, kun je voor de prijs van een jong gebruikte IS300 hybride (38 mille) de enige IS-F van AutoTrack.nl scoren. Of zijn er andere gegronde redenen om deze auto níet op je inrit te zetten?



73 reacties

K voel altijd liefde voor de IS-F. Altijd. Helaas heb ik noch t geld, noch een rijbewijs om een IS-F te kopen. Maar mijn voorkeur zal altijd IS-F > M3, S4 C63 zijn.
@toyotafortuner: Autoliefhebber en dan geen rijbewijs? Waar wacht je nog op!
@evdw: leeftijd boven de wettelijke grens schat ik zo in
En toch voel ik minder aantrekkingskracht…
Gaaf ding hoor. Heb er laatst juist nog naar gekeken, maar vond ze juist nog wel behoorlijk aan de prijs (en het aanbod is heel beperkt). Nu nog ruim buiten budget voor mij in ieder geval. En over een paar jaar komt een Giulia Q ook wel weer binnen bereik…
@trustmeiamanengineer:
Ja maar ja, waar ga je dan je onderdelen vandaan halen, als Alfa is opgedoekt? 🤔
Of loop ik nu wel heel erg op de feiten vooruit? 🤔
@stationcar: ach die onderdelen niet zo’n probleem hoor. Zijn best veel Giulia’s gebouwd en met die Q’s is zo collectief schade gereden dat onderdelen productie is opgevoerd en er al wat exemplaren “voor onderdelen” beschikbaar zijn.
@SpiderIV: uitkijken maar dat je er niet 1 uit dat collectief koopt.
@trustmeiamanengineer: Is denk ik omdat de IS-F vaak beter onderhouden is en de M3 die net zo oud is al flink afgetrapt en men de laatste jaren het onderhoud vaak geskipped heeft omdat het duur is.

Ook omdat de IS-F bewezen heeft zeer betrouwbaar te zijn en geen echt grote kwaaltjes.
Het waardeloze interieur is voor mij een hele grote reden om deze auto niet te hoeven…
@stationcar: waardeloos in zin van vormgeving, hell yeah! Wat een treurnis, ik kijk nog liever tegen het dashboard van m’n focus 1 aan. Misschien niet de kwaliteit maar wel wat meer leven… Die plastic knoppen met teksten, wát een treurnis… Regelrecht bij Toyota van de plank die er net zo duf uit zien… Bouwkwaliteit zal snor zitten maar buiten dat :/
@stationcar: dat klokje…
Ik vind hem gewoon niet mooi daarom hoef ik hem niet…
Geen handbak en nog behoorlijk aan de prijs.
Mwah, echt goedkoop is ‘ie niet en het interieur is niet zo gezellig als bij de Duitsers.
@jaapiyo: ” niet zo gezellig als bij de Duitsers ” ……….. nog even grappig het jaar uit!?
@spideriv: inside joke inderdaad ;)
@jaapiyo: Je hebt wel een punt. Het interieur stelt niets voor in vergelijking met een Alfa Romeo 159.
@willeme: volmondig eens!
Hij oogt niet agressief genoeg.
Ik zou deze ruim boven de Duitse clichés opteren.
Je vraagt je toch soms af aan wie het verkocht geraakt aan zulke prijzen…
@freddydevadder: Het is een later 2011 model met niet al teveel kilometers. Oudere exemplaren met meer ervaring vind je voor aantrekkelijkere prijzen.
@freddydevadder: dat vraag ik me ook af. Moet echt een liefhebber met geld zijn. Toen ik het artikel opende dacht ik dat ‘ie rond de 20k zou zitten, maar 38k… vind het een bak geld
Wat een kwaliteit straalt er van dat instrumentarium af, prachtig. Echt een zwak voor Lexus. Zet maar voor de deur, mag mijn 330Ci voor weg.
@maxidyne: hoe zie je in vredesnaam de kwaliteit aan het instrumentarium!?
Je kunt deze beter hebben. Omdat betrouwbaarheid hoger in het vaandel stond dan bij bmw, Mercedes of Audi.
Dit artikel is wel leuk en aardig, maar ik heb met mijn E46M3 flink wat sprintjes gedaan tegen zo’n auto en dan is die niet sneller. Een E90/E92 M3 killer kan je dit echt niet noemen, niet in souplesse, niet in snelheid, niet in handling, etc. Leuk auto, zeker. Word die enorm over het hoofd gezien door iedereen, zeker. Realistisch vergelijkbaar met een C63 of M3? Zeker niet.
@speedygonzalez: Denial nog steeds?
@frank2b: waar heb jij het over?
@speedygonzalez: Heb vorig jaar een IS-F voor m’n vriendin gekocht (met matchende maxi-cosi) als haar daily. Bijzonder dat jij in je E46 (mooie auto, kudos), deze zeldzame Japanner (<100 op naam in NL) regelmatig het leven zuur maakt.

Zelf kom ik de E46 wel eens tegen als ik de IS-F de sporen geef. De E46 is immers het werkpaard der kansenparels in 's Neerlands grijze farmaceutische industrie en mijn kantoor is in de buurt van een station. Nooit problemen mee gehad, nooit geprobeerd. Niet in den minste dat ik niet de behoefte voel mijzelf te bewijzen tegen dit stuk historie uit de Duitse auto industrie. Voor de rest van ons, niet in het bezit van een E46 of IS-F is er gewoon zeroto60times.com (en nee je E46 is daar niet sneller).

De IS-F is een auto die onder de 3.5k toeren heerlijk stil is, bijna anoniem. Een 8 bak die de auto daar ook houdt als de vrouw er in rijdt. Maar brult als je goed gas geeft. Luxe en betrouwbaar. Gemaakt voor een publiek dat de behoefte niet voelt zichzelf te bewijzen…
@oeverwal: Mooie samenvatting. Ik heb absoluut interesse ooit eens een V8 te willen rijden en dan is de IS-F een zeer goede kandidaat. Voorlopig staat er nog een relatief anonieme Mazda 3 MPS op de oprit.
@oeverwal: dat gaat ook totaal niet over wat ik wilde zeggen. Ik vond alleen de vergelijking als M3 killer niet kloppend. Wellicht een vervanging of concurrent meer.

Ik heb geen idee wat de officiele tijden zijn. Bemoei ik me weinig mee. Wat er op straat plaats vind als ik zelf achter het stuur zit tov een ander acht ik belangrijker. Dat je je niet hoeft te bewijzen heb ik alle respect voor natuurlijk! En ben het ook absoluut niet oneens met je verhaal verder. Het zijn heerlijk rijdende wagens, zeker op afstanden.
@oeverwal: mag ik ook je vriendin zijn?
Bijtelling bijna 900euro. Jammer net iets te hoog ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Meer emojie dan emoties bij deze auto.
Fantastische auto! Ooit in mogen rijden. Echt een feest! Vooral als de klep van de inlaat open gaat.
Ik zag er laatst 1 rijden en ik moest denken aan een meid die er best knap uitzag op haar 20ste nu 10 jaar, 3 kinderen, 3 depressies en 2 huwelijken later met een grote voorliefde voor wijn en sigaretten. En ik dacht mijn god wat ben jij oud geworden.
@fabian159: en dan is zo’n dame nog steeds betrouwbaarder dan de Duitsers hahaha
@fabian159: ahhh… de type dame die de wat minder knappe man links liet staan. Terwijl deze man al zijn aandacht, liefde en loyaliteit aan haar had kunnen schenken tot de dood elkaar scheidt. Domme trut.
Toen hij net uit kwam vond ik hem fraai! Maar eerlijk, nu ik hem zo zie vind ik hem wel ineens oud geworden zeg! En terwijl ik de Duitse trio nog steeds goed te behappen vind. Lijkt me sterk dat iemand 38K hiervoor gaat neertikken..

Overigens de M3 Sedan lelijk noemen?! Ik vind het juist het fraaist, liefst de pre-facelift!
@roberto: helemaal mee eens!
Als ie er hier komt, dan zeker een sedan.
Tja. Kijk je voor dat geld wel tegen een lelijk zero’s Japans interieur.
Vanaf 17k op mobile.de. 5k aan bpm erbij. Goede aanbieding.
Wat me met deze wagen het hardste tegen de borst stoot, zijn die 4 neppe uitlaten.
@benvan: ach; wat is nep? Alleen het sierstuk zit vast in de bumper en niet direct aan de vier uitlaatpijpen. Iets wat overigens gemeengoed aan het worden is bij heel veel merken.
Grootste voordeel van deze wagen: it’s no German.
@frank2b: is dat een voordeel?
@maotje: In termen van total cost of ownership, ja zeker!
@fanboy: ik kan je zo al vertellen dat de lak van een duitser veel beter is.
Is dit ook met een cvt? Lexus rijdt echt slecht, sorry… Ik heb met 4 modellen gereden, allemaal die afschuwelijke cvt…
@unknown32: Nee joh, dit is geen cvt.

Wat dit artikel vergeet te vermelden is dat het destijds de snelst schakelende automaat was.
Enige ls600…. ISF… doet 4.7 sec naar 100 en een top 270. Dat is te weinig vergeleken mrt concurrentie
@elemento: meeste concurrenten uit die tijd waren toch echt begrensd op 250 km/u.
@elemento: Is niet de top maar gewoon een begrenzer die op 270 zit ipv 250
Ken de IS-F niet, maar wel met de normale IS gereden. Is veel meer op comfort gericht dan een 3-serie, en had een schijtautomaat. Voelde beetje zwaar en log aan, als een Volvo. Dus ik associeer Lexus totaal niet meer met sportief, ook al dacht ik dat vroeger wel toen ik er nog niet in gereden had. Maar dat kwam waarschijnlijk door de doorzichtige Lexuslook achterlichten die elke petjesbak toen moest krijgen.
@alcantara: Schijt automaat? Ik rij nu al zo’n 4 jaar in een is250 sport en eigenlijk nog nooit klachten gehad over de automaat. Heerlijk strak sturende cruiser.
@alcantara: De IS-F had toen de snelst schakelende automaat, dus je aanname klopt niet.
Tja de Lexus die was er natuurlijk ook nog…
Ik heb hier maar 2 dingen op te zeggen: e46 M3
@willeme: De Lexus IS-F is voor mij in één afbeelding te vangen:
https://i.imgur.com/TmrSaGP.jpg
@torsen: wat jij toont is de IS-W !
hier in Groningen rijden er twee
Ja, dat wordt hem, mooie vervanger van de 2.4 Accord Tourer
Killer? Haha er heeft duidelijk iemand ze huiswerk niet gedaan. Deze auto weet wat rijtechniek toch niet los te krijgen wat de M3 wel doet.
@3246cm252kw: precies. De rijeigenschappen van een m3 zijn totaal niet te vergelijken met die van de lexus.
Heb de ISF een paar jaar terug laten staan vooral door het brandstofverbruik. 1 op 5 is zelfs mij te gortig.
Bijzonder, ik ben al een jaar of 10 in bezit van een ISF, maar zelfs met spaghetti spruitstukken en een supercharger kom ik niet aan de 1 op 5 . Met nieuw ooit zelfs 1 op 12,8 , gewoon 120 kmh met 1900 toeren😁@tttijn:
Ding ziet er niet uit. En de E46 m3 trouwens ook niet.
Waarom koopt de Noord West Europeaan de Lexus niet?
Heel simpel, de auto mist status, de meeste kopen een bepaalde auto voor imago op te vijzelen. Ze rijden liever in een BMW, Audi met minder vermogen en mindere prestaties dan dat ze gezien willen worden in deze Lexus.
In de States hebben de meeste mensen daar gelukkig geen last van, daar word Lexus zeer goed verkocht.

Het gaat niet om de betrouwbaarheid en de prestaties, voor de meeste zielepieten.

Iedere BMW, Audi is een snelle wagen, ze rijden immers bijna altijd op de linker rijbaan… of ben je “verplicht” om als je in een BMW rijd (dieseltje 110pk) op de linker rijbaan te rijden.

Waarom dragen de meeste Jaguar rijders een rood sjaalte?
@marco2: wat dacht je van restwaarde, afschrijving etc ? Ik wissel redelijk vaak van auto’s en als ik weer verliefd ben op een a der wil ik toch redelijk snel af van mijn huidige schatje
Gaaf en eens een keer wat anders dan die burgerlijke BMW’s Audi’s en Mercedes.
En deze gaat door terwijl je voor de ” deutsche grundlichkeit” al 3 x de ANWB moet bellen.
En lachen dat de Duitsers bij 250 stoppen en dat dan nog in gehaald wordt door een degelijk JAP

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).