• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom McLaren deze laptops uit het jaar kruik gebruikt

Auteur: Dizono, gepost 29 april 2016 om 08:45 – 40 Reacties

McLaren Laptop


Nee, het is niet de computer waarmee ze de auto’s voor Alonso en Button hebben doorberekend.

Waarschijnlijk had je de ‘hint’ uit het plaatje al door en verwacht je nu een verhaal over hoe de McLaren F1 alleen onderhouden kan worden met deze prehistorische laptop. Nou, dat verhaal kun je krijgen! Máté Petrány van Jalopnik bracht namelijk een bezoekje aan de McLaren-fabriek en trof daar deze bepaald niet vooruitstrevende techniek.

Dat was wel anders toen McLaren de F1 begin jaren ’90 introduceerde. Niet alleen werd er in Gordon Murrays meesterwerkje gebruik gemaakt van carbon, kevlar en goud, ook werd de F1 uitgerust met een heuse computer om de motor aan sturen. High tech! Middels een zogenaamde CA-kaart kan de op DOS draaiende Compaq LTE 5280 communiceren met de auto, iets dat bij elke onderhoudsbeurt moet gebeuren.

En hoewel men in Woking behoorlijk met hun tijd is meegegaan, werd er vooralsnog geen nieuwe tool ontwikkeld waarmee de F1 uitgelezen kan worden. Daar is McLaren op dit moment overigens wel mee bezig, want het werken met de prehistorische computers wordt steeds lastiger. Niet alleen omdat de monteurs tegenwoordig gewend zijn aan iPhones en Octacores, maar vooral omdat onderdelen voor deze stokoude Compaq zeer schaars beginnen te worden.

Een beetje offtopic, maar daarom niet minder leuk: de oude kartonnen floppydrives worden nog steeds gemaakt, speciaal voor het Amerikaanse leger, die ze voor bepaalde apparaten nog steeds gebruikt.

UPDATE: er staat een zeer nette F1 te koop met weinig kilometers, check meer info in DIT ARTIKEL!

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

f1, Funny, McLaren, Retro

Vorig bericht: « BMW 1 Serie Sedan: dit is hem (voor een deel dan)
Volgend bericht: ‘Overstap Verstappen naar Red Bull zo goed als rond’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. hight96 zegt

    29 april 2016 om 08:49

    Prachtig, zo’n oude Windows. Werkt vast ook nog met inbelverbinding haha

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      29 april 2016 om 09:01

      @hight96: Windows? Microsoft DOS :)

      Login om te reageren
      • falcon zegt

        29 april 2016 om 09:16

        @potjak: windows 3.11

        Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      29 april 2016 om 18:12

      @hight96: ik heb nog met zo’n “sjouwable” gewerkt. 640×480 VGA resolutie. Yeah baby !!

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    29 april 2016 om 08:51

    Tja, werkt best hoor!

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    29 april 2016 om 08:53

    En in de lunchpauze lekker Test Drive 1 spelen.

    Login om te reageren
  4. goodolddays zegt

    29 april 2016 om 08:54

    Doet het waarschijnlijk beter dan elk huidig windows product…

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 april 2016 om 09:01

      @goodolddays:

      Inderdaad!
      En hoeft waarschijnlijk niet om de dag een update uit te voeren. Windhoos 10 draait op zich wel goed, maar van die updates keer op keer wordt ik schijtziek van. Hetzelfde met je smartphone. Ding heeft meer updates nodig dan Kim Holland lummels…

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      29 april 2016 om 10:08

      @goodolddays: Zeker weten. Ach, the good old days…

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      29 april 2016 om 11:33

      @goodolddays: Moet zeggen dat W7 echt een top product is.
      W 3.11 en DOS heb ik allemaal nog mee gewerkt eind jaren 80 en jaren 90. voor die tijd absoluut goed, maar daar moet je nu niet meer aan denken hoor.

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        29 april 2016 om 13:43

        @bofkont: W7 is zo 2009

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      29 april 2016 om 13:00

      @goodolddays: Neuh, Windows en DOS is altijd al k*t geweest…

      Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      29 april 2016 om 13:45

      @goodolddays: dan moet je een Mac kopen

      Login om te reageren
  5. uncivilsum zegt

    29 april 2016 om 09:03

    Dit vetekent in feite wel dat geen tuner met de ecu kan spelen, slime zet van mclaren om zo ver in de toekomst te kijken

    Login om te reageren
    • e39540itouring zegt

      29 april 2016 om 09:15

      @uncivilsum: om met de ecu te spelen hoef je alleen maar de eeprom los te solderen van de print om hem uit te lezen, te klonen en aan te passen(waarschijnlijk op een herprogrameerbare eeprom).

      Login om te reageren
    • HzR zegt

      29 april 2016 om 21:32

      @uncivilsum: of je vervangt het door een nieuw modern motormanagement systeem. Doen ze ook veel voor race auto’s, dus zo’n probleem kan dat niet zijn.

      Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    29 april 2016 om 09:14

    Mooi toch. Toentertijd high tech tegenwoordig heb je meer computerkracht en mogelijkheden op je smartphone die in je broekzak zit…

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    29 april 2016 om 09:21

    Heeft wel charme, McLaren zou die laptops wel kunnen verkopen als history. Niet alleen omdat het de f1 onderhouds laptops zijn maar ook omdat het unieke zeldzame computers zijn.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      29 april 2016 om 09:57

      @mrrallycross: Unieke zeldzame computers zijn het zeker niet. Kijk even op eBay/Marktplaats en je hebt een Compaq LTE voor een paar tientjes.

      Login om te reageren
  8. Rudy zegt

    29 april 2016 om 09:30

    Kun je de oude software niet visualiseren in b.v. vmware?.

    Login om te reageren
    • dwersbongel zegt

      29 april 2016 om 10:14

      @Rudy: de software weet ik zo niet maar het OS wel. Denk alleen dat de poorten beschikbaar moeten zijn om uiteindelijk de auto aan te kunnen sluiten. Als dat dan al lukt is het behoorlijk omslachtig.

      Login om te reageren
  9. kliko zegt

    29 april 2016 om 09:34

    Ze zullen vast niet de enige zijn. Ongetwijfelt rijdt er ergens nog een oude Ferrari of iets dergelijks met hetzelfde euvel.

    Daarnaast, ga een kijken in de bankensector. Die draaien ook op gigantisch oude systemen. Te bank om te vernieuwen dat alles over de zeik gaat.
    Ze werken zelfs met een programmeertaal die zeer zeldzaam aan het worden is. (Cobol)
    En als je dus een goede programmeur bent in die taal kun je echt bakken met geld verdienen!

    @Dizono: Het is octacore inplaats van octocore. ;)

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      29 april 2016 om 10:16

      @kliko: banken zijn niet te bang om te vernieuwen, het kost gewoon bakken met geld en je wilt stabiele software om mee te werken. Dat betekent dat voordat er vernieuwing plaatsvindt, deze software uitvoerig getest moet zijn en vandaar dat banken niet het nieuwste van het nieuwste hebben. Iets wat je ook in andere sectoren en grote bedrijven terugziet.

      Login om te reageren
      • kliko zegt

        29 april 2016 om 11:50

        @Thijsj: Het niet goed kunnen garanderen dat een nieuw platform altijd, maar dan ook altijd goed zal functioneren is toch hetzelfde als angst voor vernieuwing? Dat is in ieder geval wel wat ik ermee wilde zeggen. ;)

        Banken zijn over het algemeen erg conservatief, want elke fout kost gelijk bakken met geld, laat staan je reputatie.Zoals het er nu naar uit ziet zal er voorlopig in de transactiesystemen weinig vernieuwing plaatsvinden.

        Login om te reageren
  10. aquila2003 zegt

    29 april 2016 om 10:02

    Waarom aanpassen als t goed werkt. Ontelbare bedrijven kunnen hier van leren.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      29 april 2016 om 14:34

      @aquila2003: omdat stilstand, achteruitgang is.

      Login om te reageren
      • aquila2003 zegt

        29 april 2016 om 14:42

        @lambo4all: niet elke ontwikkeling is een vooruitgang.

        Login om te reageren
  11. leemster zegt

    29 april 2016 om 10:02

    Kan je daar A2 Racer op spelen??

    Login om te reageren
  12. tazmania zegt

    29 april 2016 om 10:14

    1 van de mooiste F1 verhalen is van een auto die ze uitlazen tijdens een onderhoudsbeurt; daar was een storing op het scherm te zien. De computer gaf aan dat de auto iedere dag 300 piekte op de snelweg. Totdat de eigenaar de auto op haalde; het was geen storing, de beste man reed gewoon iedere dag 300km/h op de snelweg.

    Login om te reageren
    • offroad zegt

      29 april 2016 om 20:22

      @tazmania:

      Dat was Thomas Bscher. Die had er een voor woon-werkverkeer over de autobahn en een voor gt races.

      Login om te reageren
  13. dwersbongel zegt

    29 april 2016 om 10:16

    Volgens mij draaien er op deze manier ook nog fabrieken met oude computers / hardware. Kan best met goed onderhoud, reserve onderdelen en buiten het internet/netwerk houden.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    29 april 2016 om 11:16

    Zolang het goed blijft werken kan het prima. Alleen als de auto’s echte oldtimers gaan worden dan g je een uitdaging krijgen. De kinderen van tegenwoordig kunnen niks met DOS

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      29 april 2016 om 11:50

      @rufctr01: mijn zoon van 11 kent dos niet maar kan prima uit de voeten met het cmd scherm in Windows. Kinderen gaan totaal anders om met PC’s dan 30 plussers.

      Login om te reageren
  15. norge zegt

    29 april 2016 om 11:19

    Ik dacht even datt ze de laptop van de Autoblog redactie lieten zien…

    Login om te reageren
  16. O plaat zegt

    29 april 2016 om 12:49

    NASA Hun Voyager word gestuurd met een IBM computer uit de jaren 70 onderdelen hier voor kopen ze op Ebay. Een plan voor als ze een onderdeel niet meer zouden vinden hebben ze niet.

    Login om te reageren
  17. mout zegt

    29 april 2016 om 13:33

    Hoe het nu is, weet ik niet. Maar in de jaren ’80 had een F16 ringkerngeheugen (hallo, gewicht!), met o.a. als onderbouwing dat het zijn lading niet zou verliezen als je door een nucleair vervuild gebied vliegt.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      29 april 2016 om 14:39

      @mout: sjonge dat heb ik even moeten googlen hoor, nooit geweten dat zoiets bestond!

      Login om te reageren
  18. undifined1 zegt

    29 april 2016 om 16:46

    Zal ook wel 2 rs232 poorten moeten hebben net als de oude BMW diagnose software

    Login om te reageren
  19. Orichy zegt

    29 april 2016 om 19:41

    Erg leuk dat men dit nog volhoud, wel jammer dat het waarschijnlijk een keer gaat ophouden.
    Op Ebay staan er nog wel wat van die Compaq’s te koop: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=compaq+lte+5280, prijzen lopen wat uiteen, maar de meeste draaien daar al op Win95.

    Login om te reageren
  20. tomleeuw zegt

    30 april 2016 om 08:52

    ff mierenneuken: het is een CF card (=compact flash) ipv CA card

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North