Waarom moest Max Verstappen opgeven in z’n debuutrace?

Auteur: , 64 Reacties

A. Door een schakelfout draaide de Renault-motor in de soep B. Een behoorlijk complex softwareprobleem C. Een kapotte bougie

Max Verstappen moet de strijd staken

Inderdaad, onze landgenoot moest z’n sterke debuutrace staken omdat een bougie, waarschijnlijk het minst gecompliceerde onderdeel van z’n auto, de geest gaf. Motorenfabrikant Renault ligt al behoorlijk onder vuur wegens het gat met Mercedes, maar dit is wel een heel knullige reden om een prima wedstrijd voortijdig te moeten afbreken.

Ondanks een onfortuinlijke DNF achter z’n naam kan Max terugkijken op een geslaagd debuut, waarmee hij verschillende criticasters het zwijgen oplegde. Over twee weken mag de jonge Limburger laten zien wat-ie waard is in de hitte van het Maleisische Sepang.

Check de beelden van het uitvallen van Max + de reactie van pa Jos op Autojunk.



64 reacties

Wist niet dat je motor gaat roken door een kapotte bougie. Weer eens wat geleerd.
@arii: als een bougie niet vonkt, wordt het mengsel van brandstof en lucht gewoon zo de uitlaat in gedumpt.

Wat zal resulteren in ploffen en knallen in het uitlaat en turbo traject. Omdat dit allemaal roodgloeiend heet is, is het niet gek dat dit mengsel rook met zich meebrengt bij het verlaten van de uitlaat.
@arii: door slechte verbranding in de verbandingskamer en of uitlaat kan het voorkomen dan een motor gaat roken.
@arii: wat gebeurt er met onverbrande benzine wanneer die niet op t ideale moment ontsteekt?
@CBR600rr: ligt er een beetje aan waar de zuiger is en of er een klep open staat.
@arii: iets met onverbrande brandstof.
Vind het nogsteeds zo zuur ondanks dat hij zo goed heeft geracet… Een kapotte bougie… Hoe lullig wil je het hebben.
@philipf: Bij Jos was het 46x een grindbak. Ook lullig.
@bitethepillowimgoingindry: Dat klopt. Maar dat is zijn eigen schuld. Dit van max niet…
@bitethepillowimgoingindry: erg makkelijk, die opmerking. Als het Nederlands Elftal als een natte krant speelt tegen een onbekende natie in de kwalificatie wedstrijden is iedereen vol lof vanwege een actie van een speler. Maar Jos Verstappen = grindbak. Je kan van Duitsers veel zeggen, maar ze kraken hun nationale sporthelden niet af. Jos Verstappen was een bovengemiddeld goede coureur in bijna altijd middelmatig tot slechte auto’s.
@gtwillem: Ik kraak ook geen nationale sporthelden af. Sven Kramer en Ireen Wust, de Nederlandse darters, Dapphne Schippers, Epke Zonderland, Pieter van den Hoogenband en Inge de Bruijn. Allemaal sporters die ik respecteer.

Maar Jos respecteer ik niet. Dat komt ook een beetje door de mensen die fan zijn van Jos. Dan zeggen ze ‘hij is de beste Nederlandse F1 coureur aller tijden’. Dat is van de strekking; ‘Ik ben de beste Nederlandse nietmachine gebruiker’. Ok, leuk.
@bitethepillowimgoingindry: goeie vergelijking, helemaal top
@sharpleft: Inderdaad een goede verglijking. Ik had ook kunnen typen ‘in het land der blinden is eenoog koning’, maar dat heeft zo weinig body.
@bitethepillowimgoingindry: de persoon Jos Verstappen heb ik niet bijzondere gevoelens bij. Maar als sportman vind ik dat hij het zeker niet onaardig heeft gedaan. Tuurlijk, het is geen Schumacher of Häkinnen, maar wel degelijk een bovengemiddeld goede coureur. Uit Nederland. Vergeet ook niet dat hij altijd gewoon salaris heeft ontvangen, in tegenstelling tot de gesponsorde coureurs die vaak zijn teamgenoten waren (Bernoldi ed).
@bitethepillowimgoingindry:

Gaat ook nooit vervelen he?
@bitethepillowimgoingindry: Wauw, jij ontvangt de meest originele reactie van de dag award. Jos Verstappen blijft tot op heden nog altijd de nr. 1 Nederlandse F1-coureur.
@bartteeuwen: Kan je nagaan hoe slecht het gesteld is met ons.
@bartteeuwen: ‘De beste Nederlandse F1 coureur aller tijden’. Je beseft dat dat een nietszeggend argument is?
@bitethepillowimgoingindry: het zijn altijd de kenners die die opmerking maken.
@philipf: Misschien is het ook gelul, over een kapotte bougie.
D. Het is een Verstappen.
Wees blij dat het een bougie is! Die zijn namelijk makkelijk te vervangen!

Wat Max Verstappen betreft: die komt er wel. Die gaat in zijn eerste jaar echt nog wel punten pakken bij de diverse races, iets wat zijn vader niet lukte (want Jos reed bij mindere teams en punten werden, ondanks meer auto’s op de gris, alleen aan de eerste zes plaatsen toegekend. Om maar even aan te geven dat Jos best wel knappe dingen deed in die gekke Arrows/Footwork/Simtek/Minardi.
@gtwillem: Wat veel mensen wel eens durven vergeten!
@gtwillem: helemaal mee eens. Jos wordt vaak de grond in getrapt. Maar die simtek en tyrell waren nou die de snelste en beste. Maar hij heeft zeker mooie dingen laten zien vooral in de regen. Weet even niet meer welke race maar dat hij aan kop rees met een arrows en de top achter zich hield in stroomde regen was zeker mooi om te zien.
@raym: toevallig Maleisië ‘hoopt op herhaling’
@mrcabdrivert: toch malesie dacht het al. was mooi om te zien.ben van mening hij te snel van test rijder bij benneton in de auto is gezte en toen ook nog naast schumi. dat hij er nog niet klaar voo was en dat hem dat deels zijn succes heeft gekost. en hij daardoor niet goed ut de verf kwam en zo bij de mindere teams terecht kwam. Maar zijn zeker mooie momenten bij geweest.
@raym: Dat was inderdaad met de Arrows.. Ik dacht in Maleisië 2001..
@gtwillem: Volgens mij behaalde vader Jos in zijn carrière 17 WK punten waaronder 10 in zijn eerste jaar door een achtste plaats, 2 keer op rij op het podium te eindigen met een 3e plaats en een vijfde plaats later dat jaar. Dat alles in zijn Benetton B194 waarmee hij teamgenoot van een zekere Michael Schumacher was. De jaren nadien ging het bergafwaarts door de mindere teams waarvoor hij uitkwam. Mind you dat de puntentelling destijds ook heel anders was. Een eerste plaats was 10 punten. Michael Schumacher werd dat jaar kampioen met 92 punten door 10 podiumplaatsen, waarvan 8 overwinningen.
@zanveld: precies zo was het. Het 1e jaar van Jos was zijn meest succesvolle jaar.
@zanveld: dat klopt, alhoewel hij slechts een keer letterlijk op het podium stond (Hongarije). De andere keer finishte hij vierde, maar wat Schumi gediskwalificeerd, waardoor Jos alsnog de derde plaats kreeg toegewezen.

Toch wel genoten van ‘Ons Jos’: Montreal in 2000, Oostenrijk 2001, Kuala Lumpur 2001, Monza 2000 en de bijna magische race in Brazilië 2003.
@gtwillem:
Dat het de bougie was meldde ik dezelfde dag al, altijd handig die “korte” lijntjes..
@tupperware: of je wacht een dag en je maakt een nieuw artikel. Geneve is net geweest dus alle artikelen zijn zijdelings autogerelateerd geweest, dus ze moeten keuzes maken.

@gtwillem: klopt helemaal Willem, Jos was een hele goede coureur en wordt door velen nog steeds onderschat. Opmerkingen over grindbakken worden over hem gemaakt door mensen die geen verstand van zaken hebben. Jos was een echte racer die altijd maximaal ging en daardoor altijd de limiet opzocht. De limiet opzoeken moest Jos ook wel, aangezien hij meestal in wat mindere auto’s reed. Jos heeft fantastische dingen laten zien en ik ben dan ook nog steeds een groot fan van hem. Hij was een enorm talent die helaas niet heeft bereikt wat hij had kunnen bereik en. Ik ben heel benieuwd wat er zou zijn gebeurd als Honda niet de stekker uit hun project hadden getrokken in 1999, nadat Harvey Postlethwaite plotseling was overleden. Die Honda RA099 was een supergoede auto en had Jos goede resultaten op kunnen leveren.
@gtwillem: minardi- —-> Toro Rosso—–> iets van hetzelfde? (Geheel toevallig kugh kugh)
Wat is de belemmering om met 5 cilinders de pittbox te halen ipv met 6 en daarbij vraag ik me af of er geen 2 bougies per cilinder gebruikt worden ? Heb dat vroeger zo vaak meegemaakt met 4cilinders met 4 carbs,dat er 1 bougie verzoop (bergaf bv), was nog gewoon rijdbaar. Vervangen en klaar. Nee, hier was meer een probleem met de koeling ,gok ik.
@willemseles: wellicht niet goed vast gedraaid en compressie verlies? Bovendien wil je niet de motor echt in de soep laten lopen vanwege de regels mbt motor wissels.
@willemseles:

Ik vermoed dat ze op dat moment nog niet wisten wat het was. Dan is het een flink risico om door te rijden.
@willemseles: Telemetrie ziet geen iontsteking in cylinder x.
Dat kan op dat moment nog van alles zijn, van injectoren bougies tot een gat in in een zuiger.
Dus zo snel mogelijk motor af en schade beperken.
Goede beslissing va het team lijkt mij.
Drama van Renault. Die Fransen hebben turbo motoren niet meer zo onder de knie
Zonde dat hij uitviel, had in z’n eerste race meteen wat mooie punten kunnen pakken. Renault heeft z’n zaakjes echt niet op orde, blok lijkt zelfs minder betrouwbaar dan vorig jaar, en niet krachtiger…
Het blijft Renault… :P
Ik ga voor A
Hee ik dacht al, waarom hebben we al een dag geen Max Verstappen nieuws.
Ik snap in dit geval de sneer naar Renault niet echt. Maken zij de bougie zelf? Ik zou denken dat die door een bougie fabrikant zijn ontwikkeld en gemaakt….

Dan is het dus gewoon een vervelende zaak dat de bougie door de kwaliteit kwaliteitscheck is gekomen, maar niet meer dan botte pech. Dan heeft Renault er sws niks mee te maken.

Kijk als het zou gaan om slechte montage in de Renault stal bijvoorbeeld, dan is het wat anders
@timberleek: ik reed ooit een Peugeot 307 op LPG en dat ding verbrandde vrijwel altijd voor de service interval (20/15.000km weet ik niet meer) de bougies. Nou hebben we van Horner gehoord dat de motoren niet soepel zijn en soms opeens geen vermogen hebben… Wellicht dat de software van Renault de boel zo in de war stuurt dat de bougies op hun lazer krijgen?
roest en narigheid achtervolgt u lange tijd.
Talent alleen is natuurlijk niet genoeg. Ik geloof best dat Verstappen een zéér getalenteerd racer is, dat zeggen mensen die daar meer verstand van hebben dan ik.

Maar talent alleen is natuurlijk niet genoeg, die jongen moet goed begeleid worden en als een echte teamspeler zijn ding doen. En dat laatste hoorde ik niet echt terug in de reacties van hem en zijn vader. Natuurlijk ligt de schuld nu duidelijk niet bij hem, je kan hem niet verantwoordelijk maken voor elk schroefje en boutje aan de auto. Maar je zult als team, samen met Renault, de auto beter moeten maken en de verantwoordelijkheid naar je toe moeten trekken.

In mijn herinnering was zijn vader ook al snel aan het wijzen naar alle anderen die het niet goed deden. Wellicht had hij dan wel een punt maar het team gaat daar niet direct harder door werken.
@pomoek: max gaf ook geen kritiek naar zijn team of renault. Hij gaf aan dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Hij is in ieder geval al veel volwassener dan zijn vader toen die nog racete..
@slome51: nou, ik heb hem toch ergens horen zeggen: ik deed alles goed en toen was er opeens rook in de auto. Hoe dan ook mijn punt is dat talent alleen niet zoveel zegt.
@pomoek: Dat is toch ook de enige juiste constatering? Wat had hij dan moeten zeggen, ik heb hem maar aan de kant gezet want ik had er geen zin meer in?
@motoragent: Ok, anders formuleren dan maar: Als hij had gezegd: WIJ (als team) hebben een fout gemaakt, de bougie ging stuk, dat mag niet gebeuren, dus moeten WIJ er voor zorgen dat dingen beter gaan, dan had ik er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen met Max.
@pomoek: Maar hij hoeft toch geen verantwoordelijkheid te nemen voor iets waar zowel hij als het team zelf niets aan kunnen doen?

Eigenlijk jammer dat het allemaal zo politiek correct moet tegenwoordig, Het liefste had ik gezien dat Max (net als Kvyat en Magnussen) gewoon even een goeie schop tegen de auto zouden geven om dan luid foeterend weg te lopen. Het zijn coureurs, geen robots.
No spang g.
Ik had gehoopt met ” Check de beelden van het uitvallen van Max + de reactie van pa Jos op Autojunk.” dat we een korte reactie te zien zouden krijgen maar dit zijn gewoon de beelden van de race en Jos die wegloopt.

Op de BBC gaf Max nog een kort interviewtje en kwam daar zeer volwassen over.

Zijn vader was en is een held maar Max zou daar best eens overheen kunnen gaan. Hij heeft een koeler hoofd dan zijn vader.
@sketcher: ik heb een interviewtje met Max op RTL Television gezien en daar maakte hij dezelfde koele professione indruk, alsof hij al jaren in de F1 rijdt. Met deze mindset gaat hij het nog ver schoppen (Jensen Button kent heel veel pech en blijft ook altijd koel en nuchter). Pech kan je overkomen, als maar als je met de vinger gaat wijzen (legendarische quote van zijn vader “je moet ook de support van het team achter je hebben staan”) verspeel je krediet.
@mashell: Dat 2e is helemaal mijn punt: Jos is namelijk wel een van de belangrijkste begeleiders van Max. En die had toch altijd een probleem met “team denken”. Er zijn wellicht wel betere voorbeelden van “team denken” te vinden, maar in 2009 ging Button akkoord met een 50% salaris verlaging om bij Brawn te kunnen blijven rijden. Daar is hij ver mee gekomen!
Zo’n vraag zou je maar serieus bezighouden. Holy shit.
Knap lullig. Maar hoe snel wisten ze dat? Kon dat niet tiidens de race gefikst worden?
@dutchdriftking: Ze zijn wel snel maar hoe zie je dat? Even snel wisselen bij een motor is gloed heet is?
Ik neem aan dat Renault niet z’n eigen bougies maakt? Waarom wordt Renault dan weer aangekeken.
@mrrallycross: Er is kans dat het niet een fout in de bougie zelf is, maar een fout in het motormanagement. Als er een fout in de afstelling van de motor zit waardoor de bougie het af en toe aardig op zijn donder krijgt, is er kans dat je hem bijvoorbeeld verbrand.

In Max’ geval kan het goed zijn dat het rijden op de pitlimiter de bougie heeft versleten. Dan moet Renault dus iets veranderen in de afstelling van de pitlimiter.
Zijn er bepaalde regels m.b.t. Het uitstappen? Want hij blijft eigenlijk best lang zitten. Zeker omdat het me daar redelijk veilig lijkt kan hij toch beter uitstappen dan te blijven zitten met het risico dat er iemand achterop knalt? Ben benieuwd naar de uitleg/reden :-)
@bobbreede: Ik denk communicatie met het team om te zorgen dat alle systemen uit staan. Normaal gesproken wordt zo iets natuurlijk door de monteurs gedaan en voor zo ver ik weet had Max nog geen F1-bolide in het gras hoeven parkeren. Je zag hem ook een beetje stoeien met uitstappen om alle kabels en slangetjes los te krijgen.
Ach we zijn het wel gewend uitvallen onder deze naam.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).