Waarom onnodig linksrijden levensgevaarlijk is

Auteur: , 178 Reacties

De alternatieve titel 'Moeten we onnodig linksrijders vierendelen of verbannen naar Siberië?' werd niet goedgekeurd door de hoofdredactie.

Onnodig links rijden is levensgevaarlijk

Verkeersergernis nummero uno van Dizono: onnodig linksrijders. Van die uilskuikens die op een vierbaans snelweg direct na het invoegen schuin de snelweg oversteken om de tweede baan op te zoeken omdat de de snelweg zich over twee kilometer opsplitst. Of überhaupt in de stress schieten als een snelweg meer dan drie rijbanen heeft en daarom weigeren met hun bolide uiterst rechts te blijven rijden. Mensen die bij het invoegen op de snelweg meteen de tweede of derde baan opzoeken omdat ze zichzelf te vlot vinden voor de rechterbaan, ik krijg daar enorme jeuk van. Ik durf zelfs te beweren dat een vierbaans snelweg gemiddeld gezien slechter voor de doorstroming is dan een exemplaar met drie rijstroken. En wat te denken van de spitsstrook, die ze beter inhaalstrook kunnen noemen; nergens is het bij druk verkeer immers zo goed inhalen als op de tot rijbaan omgetoverde vluchtstrook. En dat terwijl het zo makkelijk is: je rijdt zo veel mogelijk rechts en gebruikt de banen links van je enkel om in te halen. Klaar met inhalen? Terug naar de rechterkant.

Maar hoe ga je om met die ergernis? Hoewel het verkeer gebaat is bij automobilisten die zich niet gek laten maken, moet ik direct toegeven dat ik mij jegens dergelijke linksrijders niet altijd even netjes gedraag. Soms stuur ik wel erg laat in bij een inhaalactie, om ze in ieder geval duidelijk te maken dat ze rijdende chicanes zijn en laat ik bij het terug invoegen rechts m’n knipperlicht net even wat langer aanstaan. Of, als ik op een baan rechts van de linksrijder rijdt, maar toch sneller ben, ga ik er gewoon rechts voorbij. Het mag niet, het is niet veilig, maar soms krijg ik het idee dat het de enige manier is om chronische linksrijders te heropvoeden.

Linksrijders

Een taak die natuurlijk enkel weggelegd dient te zijn voor rijinstructeurs en politie, maar die daarin vooralsnog jammerlijk lijken te falen. De boete voor onnodig linksrijden bedraagt 140 euro, maar wordt veel te weinig uitgeschreven (rechts inhalen kost 230 euro overigens). In plaats daarvan concentreert men zich liever op boetes voor hardrijders. Even wat cijfers: in 2015 werden er 6.636.096 boetes uitgeschreven voor een te hoge snelheid, terwijl er slechts 645.210 boetes werden uitgeschreven voor ‘overige vergrijpen’. Daaronder ook boetes voor niet handsfree bellen, onnodig gebruik van de claxon, het foutief gebruiken van mistverlichting of het niet dragen van de gordels. Ergo, er wordt amper bekeurd voor onnodig linksrijden.

En dat terwijl hardrijders statistisch gezien minder gevaarlijk zijn dan de onnodig linksrijders. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het relatieve verschil in snelheid tussen auto’s de belangrijkste factor voor een ongeluk is. Iemand die 10 kilometer per uur langzamer rijdt dan toegestaan, is daarmee gevaarlijker dan iemand die 10 kilometer per uur te hard rijdt. En daar komt nog bij dat linksrijders de doorstroming verminderen en gevaarlijk weggedrag bij andere bestuurders uitlokken. Ja, ook die zijn fout, maar laten we het probleem in vredesnaam bij de bron aanpakken.

Het is natuurlijk prima als je 110 wilt rijden waar je 120 mag, maar houdt dan rechts. En als je een vrachtwagen inhaalt, kijk dan tijdig in je spiegels, trap het gaspedaal in tot 120 en voeg dan links in. Ga niet drie meter achter de vrachtwagen rijden alvorens je auto met 80 op de linkerbaan te gooien en dan pas te gaan versnellen. Klaar met inhalen? Hup, weer naar rechts.

Bij deze dan ook een oproep aan verkeersminister Melanie Schultz Van Haegen, de politie en Veilig Verkeer Nederland: begin een grootschalige campagne waarin gewezen wordt op de gevaren van onnodig linksrijden en wordt uitgelegd hoe het wel moet. Maak ook meteen duidelijk dat er streng gehandhaafd gaat worden en doe dit ook. Als laatste een verzoekje aan de rijinstructeurs. Ga nog wat vaker met leerlingen de snelweg op en leer ze niet alleen in- en uitvoegen, maar besteedt nog wat extra aandacht aan het juist gebruiken van de rijbanen. Opdat we allemaal wat relaxter in de auto zitten en we autorijden weer iets veiliger kunnen maken.

Foto’s: spotter474 op Autojunk



178 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
En als we dan toch bezig zijn: Als ik in het rechtervak op cruise control kom aangereden tegen 105, en jij rijdt 100 op het rechtervak, en ik haal je in, en je geeft gas bij zodat IK de eikel lijk die links kleeft:

-edit: laten we het beschaafd houden-
@vinox: Fine :p “Ik hoop dat je op een Legoblokje stapt” dan :p
@vinox: of jeuk krijgen en te korte armen om te krabben
@vinox: Hij zegt toch dat je het netjes moet houden !! Kom jij gelijk met de moeder aller verwensingen.

Ik ben het op zich met je eens hoor. Maar aan de andere kant: Als ik netjes rechts rijdt met (rond de) 120, een paar 100 meter voor me een vrachtwagen zie, en 5 meter achter me een auto die 1 of 2 km harder rijdt dan ik… Nou ja, meestal geef ik dan ook gas, haal de vrachtwagen in en laat me dan inhalen.

Weet je, ik probeer gewoon te rijden op een manier dat anderen zich zo weinig mogelijk hoeven aan te passen aan wat ik doe. Als dat voor iedereen het uitgangspunt zou zijn, is er volgens mij verder geen reden voor verkeersruzies.
@crx: Precies dat, zelf rij ik ook vlot en zelfs als ik 140 km/u rij en ik zie dat iemand toch vlotter rijdt op een redelijk drukke weg dan ga ik naar rechts, laat ik gas los, laat hem voorbij en ga dan achter hem rijden met m’n eigen tempo weer.

Linksrijders die met 110 een vrachtwagen inhalen op een 120/130 weg zijn pas gevaarlijk.

En om het probleem van linksrijders makkelijker aan te pakken is, bij wegen met 3 of meer banen, de middelste-rijbaan-rijders gewoon op de rechter rijbaan laten rijden zoveel het kan. Dan hou je de middelste rijbaan meer vrij en automatisch dus ook minder 20km/u-onder-maximum-snelheid-rijders op de linker rijbaan..
@rdamnn: gewoon 130 rijden = max snelheid en de langzaamrijders ook elkaar een beetje ruimte geven.Klaar opgelost
@crx: ^_^ Ik doe dat ook idd, eerst ff mijn voorligger inhalen door wat gas bij te geven zonder mijn achterliggers te hinderen en dan laat ik me weer zakken en inhalen. Beetje een “flow” genereren weet je wel. Ik vind het dan altijd grappig hoe mensen dat concept niet snappen als ik iedereen in ketting op de rem zie stampen in het linkervak :)
@vinox: Daar heb je toch een gaspedaal voor? Even het gas erop, wat afstand ertussen, voet van het pedaal en cruise control neemt het weer over.
@torsen: Uiteraard is dat de oplossing hè, zeker als er iemand komt aangereden achter me, ik vind dat dan ook geen ramp. Maar een oplossing zou niet nodig zijn als het probleem niet bestond. Daarenboven is het zo dat als ik dan het gas er even op doe, en dan weer netjes opschuif naar rechts, die persoon me dan vaak opnieuw inhaalt en het spelletje opnieuw begint, want hij vertraagt ALTIJD terug. Ik snap het niet, mensen die geen snelheid kunnen houden zonder CC, it’s like some sort of dark magic.
@vinox:
Inhalen is een proces dat relatief is.
Waarbij de essentie is, dat als je inhaalt, je meer snelheid betracht dan de persoon die je inhaalt.

De enige die geen snelheid lijkt te kunnen houden in de door jou hierboven omschreven situatie, lijk je zelf te zijn.
@vinox: dit! Precies dit! Ik rij zo veel mogelijk op CC en dan zie je pas hoe lastig mensen het vinden om een normale snelheid te blijven rijden.

Dan kom je aanrijden met 125 terwijl zij 120 rijden. Zodra je dichter in de buurt komt gaan ze steeds een heel klein beetje sneller rijden, alsof je ze niet in mag halen. Dan rij je vervolgens spiegel aan spiegel want die lamlul rijdt inmiddels ook 125. Dus dan geef je je CC maar opdracht om 130 te gaan rijden want je wil er toch ooit eens langs. Als dat eenmaal is gelukt rij je weer voor hem met 130 en dan gaan ze ineens gas geven om jou weer in te halen! Vervolgens rijden ze een stukje 140 terwijl jij alweer bent teruggezakt naar 125, komen ze erachter dat ze toch wel erg hard rijden en gaan ze weer terug naar 120!!1 HALLO! WAKKER WORDEN DROPLUL!

Alsof het ook een schande is om ingehaald te worden ofzo. Ga dan 250 rijden dan word je ook niet ingehaald.
@gulli: moet je nagaan hoe frustrerend dit is als je auto maar 125 km/u kan. Dit heb ik echt te vaak meegemaakt. Vooral als er dan ook al iemand op jouw bumper zit.
@gulli: Als je 10-20 te hard rijd heb je daar last van, met 30+ te hard gaat iedereen wel braaf aan de kant.
@torsen: Precies. Klein beetje gas erbij om zo’n verveel te lossen, en zodra je er echt voorbij bent laten ze eigenlijk altijd wel weer hun tempo zakken. Soms een grote dot gas erbij om de ergernis te laten blijken, en het glimlach effect van de pk’s aan te spreken en de ergernis gelijk weer te vergeten :-)
@n54coupe: mja…. Ik heb zulke pk’s niet…
@davelepeef: Keuzes, keuzes…
@davelepeef: dan koop je zo’n grote blaaspijp onder de auto, lijkt het alsof je ze hebt ;)
@vinox: Überhaupt is het een beetje hinderlijk als iemand met een snelheidsverschil van minder dan 5km/h en 30km/h onder de VMax een drukke meest linker stroot gaat benutten om in te halen.

Iemands wilsgebrek om met 5km/h in te houden, zorgt ervoor dat meerdere andere chauffeurs 30km/h moeten afremmen.

Zeker bij driebaanswegen, hoort een automobilist niet op de meest linker strook als hij niet rond de Vmax rijdt.
@martinus: als ie er niet over rijd, want die linker is toch bedoeld voor doodrijden???
Ik ben dus niet de enige die zich hieraan groen en geel ergert, maar je bent één categorie rijders vergeten. De “Premium rijder”. Die lijkt te denken dat de rechterbaan niet voor hun is gemaakt en weigert dus ook rechts te rijden zelfs als de weg volledig leeg is.
@fordnut: dat heeft een andere reden. Premium merken monteren geen knipperlichten, dus kunnen ze niet van baan wisselen.
@thomasbol: Oh, ik dacht dat de wegligging van hun “premium koets” zo slecht is dat ze niet van rijbaan durven te wisselen op snelheid.
Amen!
Maar je hebt je punt niet echt gemaakt. Waarom is onnodig links rijden dan gevaarlijk volgens jou?
@pomoek: omdat ze een onnodig groot snelheidsverschil creëren op hun rijstrook en daarnaast andere automobilisten dermate ergeren dat deze zich ook minder netjes gaan gedragen.
@dizono: je hebt gelijk al het risico komt voort uit het snelheidsverschil tussen jou en de auto voor je.
@dizono: te langzaam rijden op de rechterbaan is toch net zo gevaarlijk? Als ik daar met 120 km/h rijd en er rijdt iemand voor mij met 80km/h dan is dat toch een snelheidsverschil van 40km/h? Als ik links rijd met 120km/h en en rijdt iemand met 110 km/h is het snelheidsverschil toch 10 km/h? Dus daar zal het gevaar ‘m niet in zitten. Dat iemand zich ergert is ook geen argument. Er zijn ongetwijfeld mensen die zich ergeren aan de kleur rood. Er zijn mensen die zich ergeren omdat iemand 122 km/h rijdt. Er zijn mensen die zich ergeren omdat iemand 78km/h rijdt. Er zijn mensen die zich ergeren omdat iemand ze niet de gelegenheid geeft naar rechts te gaan en ze links inhalen. Mensen ergeren zich per definitie aan hun medeweg gebruikers. De truuk is juist om dat niet te doen. Daar wordt de weg veiliger door.
@pomoek: Daar ben ik het zeer zeker mee eens. Mijn grootste ergernis is dan ook dat veel weggebruikers zich overal aan ergeren, zo min mogelijk voorrang geven, bumperkleven, rechts inhalen, vrachtwagens geen ruimte geven en op hun manier hard rijden. In de eerste 4 jaar dat ik mijn rijbewijs heb realiseer ik mij dat ik ook zo was. Door maandelijks helemaal los te gaan op het circuit merk ik dat ik veel rustiger ben gaan rijden en veel meer overzicht heb. Dat zou voor veel mensen een goede therapie zijn.
@straatzakelijk: Top idee!
@straatzakelijk: hahah heerlijk, zo zou iedereen dat moeten doen die zo rijdt
@Dizono: natuurlijk zijn linksplakkers erg storend, maar verder slaat dit artikel de plank flink mis. Het aangehaalde onderzoek laat juist zien dat erg langzaam inhalen veiliger is dan een groter snelheidsverschil aanhouden. Daarnaast is emoties je rijstijl laten beinvloeden, zoals ook in de tekst staat, niet goed te praten.
Volgens mij is dus linkshangen niet gevaarlijk, maar wel ontzettend irritant
@pomoek: als je links bent (kleur) dan behoor ik ook links te rijden bedoel je?
@ff40: net andersom: ben je groen mag je fietsen, ben je rechts dan mag je de linkerbaan gebruiken. Ben je een bepaalde kleur: zorg dat je een apk gekeurde auto rijd die ook door de decibelmeting komt…
@peug206: ik snap hier dus helemaal geen drol meer van waar jullie het over hebben
Als het avond word/is of regent dan krijg je er in een keer nog 80% bij aan rechtsrijders. Why!!??
@kennone: wauw even me zelf corrigeren. LINKSRIJDERS.
Word tijd dat ik Thailand ga verlaten en weer in Nederland de weg op ga..
@kennone: of juist niet ;)
Er is ook een andere oplossing voor dit probleem. Mens erger je niet, en dan bedoel ik niet het saaie bordspel maar het levensmotto. Als de goegemeente meent dat het een goed idee is om met z’n allen 110 links te gaan rijden (de eerste omdat deze dat prettig en onstannen vind of gewoon omdat hij zo zoveel mogelijk mensen kan ergeren en de rest er achterhangt omdat ze sneller willen) kun je dat ook gewooon accepteren, rechts file de 110 km/h file gaan rijden (niet rechts inhalen maar er met ongeveer hetzelfde tempo naast blijven rijden) en als je dan eindelijk bij de in te halen vrachtwagen bent je wagen er gewoon eventjes tussen te proppen en na het inhalen weer naar rechts gaan en naast de stoet van onnodig linksrijders te rijden.
@mashell: ben jij dat, Gandhi?
@mashell:
er is niks dommer dan je ergeren aan dingen waar je geen controle over hebt, nog dommer als je denkt dat je het gedrag van mensen kunt beinvloeden door je eigen ergernis te vertalen in asociaal gedrag.
@super: kom jij eens met een oplossing of kan je alleen reageren
@ff40:
ik kan alleen reageren, maar wel op de juiste post, dat dan weer wel.
@super: Maar hij zegt toch niet dat het geoorloofd is om je asociaal te gedragen?
@pomoek:
nee, dat klopt, en ik ook niet.
@super: ok, ik begreep t ff niet.
@mashell: ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd dan als een slome lul met de rest van de dombo’s mee te sukkelen. Je mag een bepaalde snelheid, die rij ik. En dan niet op de teller maar echte kilometers. Wil je langzamer rijden is dat in dit vrije land uiteraard prima maar donder dan wel op naar de baan die daarvoor bedoeld is, de rechter dus.
@lekbak: haha, die minuut besparing. held!
@esprit84: de grootste fabel die er is wat betreft autorijden is wel dat doorrijden geen tijdwinst geeft.

In mijn geval loopt het al snel op tot een half uur of meer. Dan zijn linksplakkers opeens erg irritant.
@lekbak: fabel? gewoon wiskunde hoor.
@lekbak:
Je moet ook vaart minderen voor mensen die niet onnodig links rijden en met een tempo lager dan het jouwe inhalen aan het inhalen zijn. Daarom lijkt me dat je tijdsverlies tgv de tijd die mensen onnodig links rijden vrij marginaal is tov andere “verliezen”. (of je moet vinden dat iederen die langzamer dan jij op de linkerbaan rijdt onnodig links rijdt, wat natuurlijk onzin is.) Daarnaast moet je echt een behoorlijk stuk rijden met een behoorlijk hogere gemiddelde snelheid om enigszins substantieel tijdswinst te boeken, dat is vrij makkelijk uit te rekenen. Als ik op een rit van 1000km moet jakkeren om het in 7.5 ipv 8.5 uur te doen doe ik het liever relaxed, beter voor mij, beter voor m’n wagen, beter voor het andere verkeer, maar goed, ieder zijn ding.
@lekbak: hahahaha, dat meen je toch niet serieus hoop ik.
@flos: hahaha. Zeker wel. Maar ik ga je niet uitleggen waarom. Hahaha.
@lekbak: onzin dus. Is een simpel rekensommetje toch?
@flos: heel simpel.

Als je weet hoe vaak je van het gas moet als er iemand met 80 invoegt. Als je weet hoe vaak je van het gas moet als er iemand 95 rijdt en het baantje links vol zit. Als je weet hoe vaak je een vrachtwagen tegen komt. Als je weet hoe vaak ik op het linkerbaantje van het gas moet. Als je weet hoe ver de rit is.

Maar die dingen weet niemand zonder uitvoerig en langdurig onderzoek. Echter diegene die dezelfde route vaak met verschillende voertuigen en verschillende snelheden aflegt weet uit ervaring wel een en ander.

Dus. Reken me maar ff uit. Delft -> Kollumerzwaag deze keer. Vertrek om 3 uur vanmiddag.

Owja, de baby gaat ook mee en die kan speelgoed wel weg gooien maar soms niet meer oppakken. Ook moet ze zo nu en dan drinken. Je mag zelf uitzoeken wat voor gevolgen dat heeft. En ik rij altijd fatsoenlijk, dus niet opdrukken als ik links rij en niet naar links gooien als er iemand aangereden komt en ik rechts rij.

Voel je je nu nog zo slim, of baal je dat je de realiteit niet kent?
@lekbak: als chauffeur heb ik geen idee waar je het over hebt met betrekking tot van je gas gaan. Ik kies de juiste snelheid aan de hand van de verkeersdrukte en zorg ervoor dat ik niet constant van links naar rechts moet slingeren. Die paar moment opnames dat je daadwerkelijk van je gas moet gaan(toch nog altijd rond de 95 of hoger) hebben absoluut geen invloed op de gemiddelde snelheid. Invloeden die daadwerkelijk de gemiddelde snelheid op een rit van 226 km kunnen beinvloeden zijn inderdaad stops of files. Stel je rijd gem 100 kmh ipv 115, dan kan je spreken over een krappe 30 min vertraging. En maak het jezelf ook gemakkelijker door ervoor te zorgen dat je niet constant moet afremmen voor invoegend verkeer of vrachtwagens, we hebben namelijk genoeg asfalt hier in nl.
@lekbak: Gesproken!
@lekbak: tja, met die houding kom je 30 seconden eerder aan op je bestemming en sterf je 30 maanden eerder door alle stress die je lijdt. Het is een keuze.
@mashell: Er wordt veel te snel aangenomen dat hardrijders gestresst rijden. Mensen zeggen altijd dat rijden in Amerika veel rustgevender is. Die ervaring heb ik niet. Hier in Nederland kan je nog enigszins (ja, ik ga het zeggen) vertrouwen op wat mensen voor trucs uithalen op de weg, daar is dat helemaal zoek. Je rijdt daar tergend langzaam, en daar val ik juist van in slaap. Je concentratie erbij houden staat niet gelijk aan gestresst rijden. Daarnaast zijn veel langzame rijders degenen die hun eigen rijden niet vertrouwen, en dáárom gestresst achter het stuur zitten. Ik zit prima relaxed in de auto, zonder stress, terwijl ik doorrijd. Je kan namelijk ook doorrijden, zonder dat je gestresst raakt door elke medeweggebruiker die ‘in de weg’ zit.
@inoh: het is misschien niet dat hardrijders gestresst rijden maar eerder dat gestresste mensen hard rijden, want druk, druk, druk. En natuurlijk mensen zonder zelfbeheersing, die rijden ook vaak te snel.
@inoh: een vriend van mij uit de VS is nu bij mij op bezoek. Die man heeft een auto gehuurd hier en die rijd zo vreselijk relaxt, niet te doen. Lekker lang links rijden. Hij is er zo’n die denkt dat hij mag links rijden omdat hij denkt hij snel genoeg rijd. Dat doet hij overigens niet.
@mashell: Zo doe ik dat meestal ook.
Onnodig linksrijden is helemaal niet gevaarlijk…

Zolang ik mijn rijbewijs heb rij ik altijd al onnodig op de linkerbaan en ik heb nog nooit een ongeluk gehad of schade gereden in al die vijfentwintig jaar.
@moveyourmind: nee jij niet nee
@moveyourmind: Ik hoop dat je onnodig links rijd met minstens 5 km/h boven maximum snelheid, of omdat het de laatste dinsdag van de week is, minstens de maximaal toegestane snelheid.
@moveyourmind: als iedereen iedere 25 jaar een ongeluk had, rekens eens uit hoeveel ongevallen dat zijn per jaar? 8 miljoen/25 = ongeveer 320’000 ongevallen per jaar. Je persoonlijke statistiek is verreweg niet zo goed als je denkt. En dan hebben we het nog niet over het extra fileleed die je veroorzaakt. Zo, ribbedebie naar rechts en een draai aan je oren.
Rechts inhalen word veel vaker bekeurd dan onnodig links rijden, en laat dat laatste nou vaak de reden van het eerste zijn. Van die slierten op links achter 2 inhalende vrachtwagens want “anders kom ik er straks niet meer tussen, ho rem, ho rem..”
@knapzuur: ik heb het idee dat dat komt doordat ze rechts inhalen direct als overtreding zien. Terwijl dat ze de boete voor links pas geven als het echt heel lang duurt, pas na het punt van ‘irritant lang’.
@knapzuur: ook zoiets, mensen reserveren tegenwoordig een plekje op de baan links van ze. Dan moeten ze over 5 minuten iemand inhalen die nog 1,5km voor ze rijdt, maar omdat er achteropkomend verkeer ehm, achterop komt, gaan ze maar vast een baan naar links omdat ze bang zijn dat ze er anders niet meer tussen komen
@knapzuur: Goed, ik probeer me niet te ergeren maar ik ben ook maar een mens. En wat jij nu beschrijft. God allemachtig wat wordt ik daar gallisch van. en dan werkelijk 15 tot 30 minuten lang links blijven rijden terwijl er rechts plek is. Maar goed, ik ga nu weer zen.
Nix vervelenders dan linkshangers, als je niemand inhaalt rot dan op, er is een reden waarom ik achter je zit te flitsen, ik wil er dan namelijk langs….
In Nederland waar ik nog maar nauwelijks ben ga ik er meestal heel lang naast rijden om ze duidelijk te maken dat ze fout zitten. In China is het nog erger met links rijders en daarom is de meest rechterbaan vaak minder druk dus ik rij daar en neem de vrachtwagens in over de vluchtstrook, hier in China kijken ze wat dat betreft niet zo nauw en worden flitsers voor het vluchtstrookrijden mooi met bordjes aangegeven. Boete is geloof iets van 20-30 pleuro..
@pinut187: Ik ben een keer in China geweest. De meest passief agressieve verkeersdeelnemers die ik heb meegemaakt. Er wordt geen oogcontact gemaakt, er wordt niet op elkaar gescholden maar ze drukken door, snijden af dat het een lieve lust is. Dan is het hier in Nederland maar een tamme boel.
@pomoek: dat je ooit heb meegemaakt.. Ja inderdaad en op een of andere manier is dat soms wel prettig..
Ik haal heel veel rechts in als ik snachts van Utrecht richting Brabant rijd…. 4 banen en niemand die rechts rijd…! Dus ik blijf met een gangetje van 150km/h lekker rechts zitten… Sommige seinen wel dat ze me asociaal vinden of misschien ken ik die mensen wel wie zal het zeggen..?!
@opelpower: dat zijn de mooiste exemplaren die je rechts voorbij gaat met nog een extra rijstrook er tussen en dan boos kijken en seinen, want je haalt ze rechts in. Dat soort mensen zullen niet snel hun referentiekader vergroten, lekker laten sukkelen op de linker rijstrook.
@bennyyy: ik ben een trucker dus sein altijd vriendelijk terug met m’n knipperlicht…
@opelpower: tot je een keer onder een vrachtwagen trailer eindigd op de rechter baan, wie zal het zeggen!?

Wees een vent, als je dan toch te hard rijd blijf, dan ook lekker links rijden.
@flos: ach flosje toch… Ik ga niet steeds 2 banen naar links en weer 2 terug naar rechts ik heb een auto bij geen jojo…! Ik weet van mezelf dat ik beter RONDOM me heen kijk dan de gemiddelde automobilist, ben er dus niet zo bang voor dat me dat gebeurd…
@opelpower: neejoh gekkie, dat is helemaal raar. Met 150 op de linker baan blijven. Scheeld je misschien in de toekomst een artikel 5je. Hoewel jij misschien goed rondom kijkt(ik kijk meestal naar voren), zien andere je echt niet aankomen.
@flos: dat hoeven andere ook niet te zien want ik hou rekening met wat hun doen jaaaaaa ook wanneer ik rechts inhaal ruimte genoeg op de vluchtstrook…. En grappig dat jij alleen naar voren kijkt doen al die irritante onnodig linksrijders ook!! Hebben niks in de gaten totdat ze rechts worden ingehaald… Ik houd het verkeer rondom in de gaten want de heren van de KLPD in burgerauto heb ik al 2x optijd in de gaten gehad… Lucky me
@opelpower: maar voor de rest gaat het wel goed met je? Over de vluchtstrook rijden met dergelijke snelheden is een regelrecht strafblad, ik begrijp idd dat je goed rondom kijkt naar de heren van het klpd.

Mijn doel is heel aankomen op bestemming. En daarnaast zo confortabel mogelijk, niet als een soort slinger aap van links naar rechts.

Tuurlijk zien wij “linksrijders” de lesjes gevers als gekken over de weg slingeren of rechts inhalen, ik kijk wel uit ;).

Als tip kan ik je de ov jaar kaart aanbevelen, is weer eens wat anders.

@flos: nou flosje thnx but no thnx!! Het is me nog nooit overkomen om op die manier over de vluchtstrook te knallen maar in geval van nood ( vast onder een trucker butsen) kan dat een levensreddende oplossing zijn! Lang leve de vluchtstrook dus ;) heb ook nog nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt dus voordat je verder gaat met huilen er zijn ook automobilisten die gewoon met rijden bezig zijn en opletten! Opletten wel zeggen alles wat er rondom je heen gebeurd en niet alleen als een dwaas recht vooruit kijken! Er is meer dan alleen wat er voor je rijd! Prettige dag verder! Ohja OV is misschien wel iets voor jezelf! Huilers moeten maar van de weg afblijven de gemiddelde bus chauffeur let beter op dan jij aangezien jij alleen maar recht vooruit kijkt
In de nacht op de A4, en ja vanaf Leiderdorp mag je 130, rijden ze in het midden met 100 en de rechterrijstrook is dan nog 5km leeg. HULDE
Links rijden is irritant! Dit is ook erg irritant: jij houd op de rechterbaan voldoende ruimte met je voorganger zodat als deze remt jij nog kan bijremmen om niet erachter op te klappen, dan zijn er mensen die de auto er gewoon tussen proppen zodat jij moet remmen en degene er achter ook. Hoe creëer je een kettingbotsing!
Links rijders zijn inderdaad irritant. Maar als je even naar rechts en naar Links gaat op de zelfde rijstrook, zien ze je vaak wel in de spiegel en dan gaan ze aan de kant.
Wat ik irritant vind, is als je wilt inhalen, en je zit al op Links, dan zit je naast die auto, en rechts voor die andere auto rijd ook nog een auto. Dat ze gas gaan geven om jou nog voor te blijven om die andere auto in te halen.
Laatst meegemaakt bij gieten.
ik rij met 115/120 op die weg daar (100 toegestaan) richting Assen. Ik ga naar Links om een auto in te halen, zit ik er naast, gaat die klaploper gas geven om mij voor te blijven om een andere auto in te halen. Ik was er toen zo klaar mee, heb toen ook gas gegeven, en toen moest die andere vent vol in de ankers om een botsing te voorkomen, dus hij vliegt ook naar Links, snijd een andere auto af, gaat bumperklevend, middelvinger opsteken, en te seinen met grootlicht achter mij zitten, volgens mij zat hij ook nog te bellen. Dus ik haal die auto in, heb knipperlicht weer aan naar rechts, zit die vent al naast me op de rechterbaan, spullen richting mijn auto te gooien, en gaat er vandoor, snijd mij eerst af, en gaat er van door. Ik er achteraan, hij steeds remmen, op een gegeven moment reed hij 80, en seint dat we er af moeten bij het tankstation. Ik was al te laat voor m’n school dus ging het maar niet doen, hij vloog de afslag op richting tankstation, ik ga hem voorbij middelvinger om hoog, nooit weer wat van gezien. Hoop dat hij de auto stuk krijgt.
@ronaldddvos: doe jij aan real life Mario Kart ofzo?
@gulli: toen wel. hij kon ook gewoon even 2 sec wachten en dan achter mij aan rijden. dan was het klaar geweest, hoefde hij niet zo idioot te rijden.
Hear Hear!

Helemaal mee eens!
De A4 richting A’dam bij Nieuw-Vennep is een schoolvoorbeeld! Altijd!
Ik maak de linksplakker het zo duidelijk dat hij fout is:

Wanneer ik alsnog inhaal, links of rechtsvoorbij laat ik mijn knippertje expres de verkeerde kant op knipperen!

@ff40:
dat zal ze leren!
allemaal een kwestie van aandacht.. ik rijdt soms kms achter elkaar bij iemand op de bumper met een lege rechterbaan..

stemrecht + verbod op kinderen (dat dat uberhaupt kan schijten)
Linkerbaan is toch voor leasesletten?
Die grijze muizen zonder spiegels en richtingaanwijzers…
Ik heb mijn dashcamvideo van zaterdag gisteren al eens teruggekeken maar het was echt niet normaal. Toegegeven, ik ben wel een typ die dan ook rechts gaat inhalen. Op de A8/A7 was de spitsstrook open, mensen snappen dat gewoon niet. Dus daar al minimaal 1000 euro aan rechts inhalen gescoord (Als ik aangehouden zou worden that is :P) daarna op de A7 zelf iemand in een 5 serie met 125 op de linkerbaan en vast niet naar links gaan. Echt heel, heel irritant.
Heel herkenbaar, ook het insturen en knipperlicht aanlaten. Hoe vaak je dan gebaren en seintjes krijgt!
Ik erger me er groen en geel aan, soms een rechts inhalertje is helaas nodig. Valt me wel op dat veel mensen die op de linkerbaan plakken ook een smartphone vast hebben
Ik vond dit filmpje ook verhelderend om te zien waarom onnodig links rijden tot gevaarlijke situaties kan leiden:

https://youtu.be/4oqfodY2Lz0
Doet me denken aan die keer dat ik naar Zandvoort DTM reed op een rustige zonnige zondagochtend op een 4-vaks ‘snel’weg met de trajectcontrole op een belachelijke 100km/u afgesteld. Dat is echt een zicht man, iedereen die naast elkaar rijd tussen de 98 en 101km/u. Ik vond dat zo een gevaarlijke toestanden dat ik dan maar af en toe wat gas bij gaf om voorbij te kunnen met als resultaat een boete omdat ik gemiddeld 104km/u reed. Triest…
Mag ik? Okee.
Nederlanders zijn over het algemeen gewoon ontzettend slechte chauffeurs.
Linksplakkers, bumperklevers, opnaaiers, frustratieremmers.. ik kan nog wel even doorgaan.
Ritsen, ook zoiets, dat kunnen we niet. Nee hoor, in plaats daarvan rijden we 2 kilometer op de baan die we straks moeten hebben en laten we op de plek waar we moeten ritsen er niemand meer tussen. Want die hadden er maar eerder tussen moeten gaan.
En maar klagen dat er zoveel files staan. Ja, dat komt omdat we heer en meester zijn in het zelf creëren.

Walgelijk gedrag.
Het lijkt wel alsof niemand meer bezig is met het verkeer. Iedereen doet maar wat. Knipperlichten kun je straks gewoon als optie op je auto nemen, toch niemand die ze nog gebruikt.

“Deelnemen aan het verkeer is de fouten van een ander kunnen opvangen” -mijn instructeur.
En hij heeft nog gelijk ook.
@kars: Based on what?

Ergens ben ik het wel met je eens, maar t.o.v. wie zijn wij slechte chauffeurs? Al kijk ik naar Amerikanen, Italianen, of Spanjaarden, dan vind ik dat wij aardig netjes rijden. Kijk ik naar de Duitsers, dan denk ik dat wij weer een opgefokt volkje zijn. Mijn mening is dat omdat de Duitsers op vele plekken geen limieten kennen, zij juist rustiger rijden en niet veel gebruik van maken (zelfde principe als Nederland met legalisering van
soft drugs).

Probleem in Nederland ligt toch vooral dat wij met z’n allen op een klein oppervlak wonen, iedereen in het bezit is van een auto, en iedereen daar ook gebruik van wil maken als zij naar hun werk moeten.. notabene op dezelfde tijdstippen.
@kars: Ik ben blij dat jij even mocht ;)
@kars: fouten van anderen kunnen accepteren en je realiseren dat je zelf ook fouten maakt. Had je instructeur er nog wel achteraan mogen zeggen.
@kars: het is niet al te best maar altijd nog beter dan hier in Belgie… Sinds ik hier de Belgische wegen bestier met mijn ijzeren ros ben ik grijs geworden en zit ik aan de hoge bloeddruk pillen…. Het is hier niet al te best… Slechte chauffeurs en een infrastructuur wat nog stamt uit de tijd dat Belgie nog een succesvol land was.
@kars:
Die beroerde gedragingen rondom ritsen en invoegstroken komt ook weer door de mensen zelf.
Het idee is dat je oprijdt samen met het overige verkeer zodat er langzaam een gat kan ontstaan waar je tussen kan glijden. Maar een grote groep mensen ziet het als een uitdaging om zoveel mogelijk auto’s voorbij te jakkeren en hem er dan tussen te drukken. Dan snap ik dat mensen het zat worden. Als je al op de overblijvende rijbaan rijdt blijf je dus altijd staan doordat iedereen voor je ertussen moet.

De banen horen gelijk op te rijden. net als bij (waar de naam ook vandaan komen) de rits. De verschillende schakels gaan elkaar niet inhalen omdat het kan.
@kars:
het probleem met nederlanders is dat ze zich zo vreselijk ergeren aan “anderen” die de regels overtreden en ze dan het dan het liefst een “lesje leren”. In veel landen rijden ze een heel stuk slechter dan in nederland (ja, echt, ga maar eens in bijvoorbeeld Zuid Frankrijk, of nog erger, Indonesie kijken), maar maar moet je het wel heel bont maken voordat iemand zich er druk om maakt.
Tjonge, dat dit nog enige uitleg behoeft is ook wel triest zeg.
Met open nabranders rechts voor bij. Stelletje malloten.
Klopt, met als hoogtepunt de mensen die zodra ze een invoegstrook zien naar links gaan!!!!!!!! Heel aardig, ofzo. Maar ook gevaarlijk, en verboden. De invoeger moet zich aanpassen, niet de halve snelweg…
@svenska_aeroplan_ab: ja ga jij het afwachten tot je met 130 tegen een invoeger met 90 klapt, hou toch op man. Ik ben verandwoordelijk voor mijn eigen veiligheid en of ander zich daar aan ergert moet hij zelf weten.
@svenska_aeroplan_ab: als het veilig kan dan moet je juist naar links gaan. Niet elke auto kan op elke invoegstrook genoeg snelheid maken. Bestelbussen en vrachtwagens al helemaal niet.
@lekbak: Veel mensen willen ook geen snelheid maken.

volgeladen busjes en vrachtwagens zal ik daar laten, maar elke personenauto is in staat om een redelijke snelheid te halen op een oprit. Zelfs met mijn volgeladen alto uit 1987 met veel te veel kilometers op de teller kom ik makkelijk aan de honderd voor het einde van de strook. Behalve dan dat ik regelmatig moet inhouden omdat er een auto voor me zit die 20 jaar nieuwer is

Maar om een of andere reden vinden mensen het eng om het gaspedaal in te trappen.
Net als dat ze het eng vinden om toeren te maken. Waardoor er dus ook dit jaar weer hordes auto’s gestrand zijn omdat met 1500-2000 toeren klimmen met caravan (vol piepers en calve pindakaas) en volle auto in 30 graden gewoon een kutidee is.
@timberleek: dat is ook wel zo. Al hebben de jaren ’90 diesel met 90pk (hadden ze toen op een of andere manier bijna allemaal) ook moeite met op snelheid komen.

Vorige week nog een c4 Picasso voor me de snelweg op. Honderden meters 70 gereden nog voor de invoegstrook begon. Hij is met 80 de snelweg op gegaan. Ik er rechts voorbij en aan het eind van de invoegstrook met 130 (legaal rechts inhalen, heerlijk!) Deze keer kon ik dat, maar met sommige andere auto’s lukt dat niet en dan ben je zelf dus ook gedwongen om met 80 in te voegen. Met alle gevaren van dien. Zulke lui zouden ze het rijbewijs af moeten pakken.
@svenska_aeroplan_ab: Ga toch weg man. Het is geven en krijgen in het verkeer. Zoals lekbak zegt kan ik met mijn volgeladen bestelbus niet de 120 halen op de vluchtstrook. Ff naar links is -als de linkerbaan vrij is- beter voor de doorstroom en veiliger. Ik ga met m’n motor ook niet het risico nemen dat iemand hem van de invoegstrook opeens naar links gooit. “Zij moeten zich maar aanpassen” is een arrogante kut mentaliteit.
hiervan is laatst ook nog een video geupload op youtube. is wel heel interesaant
Rechts rijden? nee joh! omdat Loserlane. (JC)
Mogelijks jullie bron, maar zeker en vast de moeite om eens te bekijken: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154557597371091&id=25570701090

Autoblog en Road&Track Magazine, mijn twee favoriete autowebsites :)
Even algemeen, mensen kijken niet verder dan de motorkap en al helemaal niet opzij of achterom. Zijn zich totaal niet bewust van hun omgeving. Goed rijden is om je heen kijken en ver ver vooruit kijken, dan kun je anticiperen. Mensen die triomfantelijk zeggen, ik rij al tig jaar op die manier en schadevrij realiseren zich niet wat capriolen er vaak door wel oplettende bestuurders worden uitgehaald om een ongeluk te voorkomen.

Zie ook vaak bestuurders, meestal vrouwen, zodanig dicht op het stuur zitten, dat ik mij afvraag wat er gebeurt indien de airbag eruitkomt bij een aanrijding, volgens mij geen plek meer voor. Deze mensen bekijk ik vaak, zonder dat ze het ook maar 1 sec doorhebben(kijken niet om zich heen)

Er wordt dus niet gekeken met daardoor rare acties als bij een kilometers lange invoegstrook de snelheid terug laten zakken naar 60! En dan direct als de invoegstrook begint meteen heel krampachtig invoegen (van beide kanten trouwens) hoe bedoel je opstoppingen creëeren

En nu on topic, onnodig links hangen gebeurt ook om bovengenoemde redenen en is ergerlijk gedrag dat gevaarlijke situaties als rechts inhalen en verkeersirritatie uitlokt
Hear hear @dizono! Politie! Leest u mee?
Het knipperlicht net wat langer aanlaten om een boodschap over te laten komen is heel herkenbaar. Helaas komt dit net zo min aan als dat die personen doorhebben dat ze gewoon naar rechts moeten.
Normaal gesproken rij ik lekker met een gangetje van 110 op de rechterstrook. Als ik inhaal geef ik gas tot de maximumsnelheid. Tot zover allemaal prima. Zoiets heet aanpassen aan het verkeer.

Totdat er iemand met een gangetje van 150 aan komt zeilen die meent dat de linkerstrook van hem of haar is. Dan pas ik mij niet aan. Als je te hard wilt rijden, is dat je eigen risico en moet je ook voor lief nemen dat je soms gewoon de maximumsnelheid zal moeten rijden. Accepteer het en ga niet zitten seinen, kleven en/of half zigzaggend achter je voorligger rijden. Dát is pas gevaarlijk.
Ja goed idee, laten we met zijn allen nog meer van strook gaan wisselen, hetgeen de gevaarlijkste manouvre op de snelweg is. En voor wat? Een paar lesjes lezende hardrijders die voornaamelijk zelf op linker baan te vinden zijn, rot toch op.

Als je niet doorhebt dat een dergelijk systeem goed werkt op een tweebaans weg(ook te zien in het filmpje) in de middel of f***** nowhere, maar niet op de gemiddeld drukke drie (of hoger) baans wegen in Nederland, is het wel heel triest. Hou je gemak en zorg er eens voor dat je je auto niet in een andere auto prakt.
Op snelwegen met 3 vakken of meer durf ik wel eens 1 vakje naar links opschuiven, maar…

1) Enkel als het uiterst rechtse vak stuk gereden is door vrachtwagens (spoorvorming). Zeker bij ons in België vaak een probleem.

2) Ik zal zeker geen verkeer ophouden, tenzij die andere automobilist veel te snel rijdt. Zelf zal ik altijd minstens robd de maximumsnelheid rijden (en ja, soms er zelfs nog wat over…)

Tenslotte… Wanneer nodig schuif ik terug naar rechts als het drukker wordt op de baan.

Om maar te zeggen… Ik vind niet dat ik met mijn rijgedrag de wegen onveiliger maak.
Als er een linlsplakker in mijn weg rijdt, ga ik meestal even naar rechts en wacht af. Komt er gewoonlijk wel snel een andere kerel achter die linksplakker het asociale werk voor mij opknappen. Zodra die dan door kan, glippen ik snel mee. :-)
Wat een prachtige foto’s?
Alstublieft willen ze nu een keer de keep your lane invoeren in NL dan ben je van al het gezeik af. Ik the States werkt het perfect en rustgevend!
@demoder: Helemaal mee eens! Autorijden in de USA is zo veel relaxeter. Cruizen op max snelheid zonder continue van baan te moeten wisselen omdat er een snelheidsovertreder langs wil.
@monkhorst: Ik heb juist een compleet tegenovergestelde ervaring. Ik ben elk jaar ruim een maand in de VS en het systeem daar werkt voor geen meter, doordat de maximumsnelheid daar te laag is en mensen steeds harder gaat rijden. Het is gewoon legaal om door het verkeer te slingeren, wat ook steeds meer gedaan wordt. Daarnaast is het een complete misvatting dat er een algemeen “keep your lane”-systeem is: dat is al jaren geleden uiteen gevallen. Vele staten hebben inmiddels regels omtrent “keep right except to pass” of “slower traffic keep right”, en niet alleen in het noorden, maar ook in het zuiden. De ene staat doet dat een stuk opzichtiger dan andere. Washington State bijvoorbeeld is daar vrij ver mee, door de grote drukte en eenbaanswegen met korte inhaalstukken (en ze zijn over het algemeen vrij ver: daar mag je bijvoorbeeld ook geen rij van vijf auto’s achter je hebben op een eenbaansweg, je moet dan naar de kant). In het zuiden hebben South Carolina en Florida hebben de bijvoorbeeld regel ook, maar daar wordt alles compleet genegeerd/niemand kent de regels en de bebording is ook nauwelijks aanwezig.
@inoh: ik woon in noordelijk virginia (tegen DC aan) en daar is het eigenlijk anything goes. Slingert van links naar rechts, niemand gebruikt richting aanwijzers lijkt het en eigenlijk sta je gewoon continu in de file dus maakt het niet zoveel uit. Op de snelweg als je wat meer zuidelijk rijdt is het wel te doen maar het stikt hier echt van de linksklevers. Heb gelukkig nog nooit een boete voor rechts inhalen gehad, enige waar je voorzichtig mee moet zijn in Virginia is hard rijden, 15mph te hard en je kan een reckless driving krijgen wat weer een misdrijf is, en misdrijf betekent over en uit met visum..
@demoder:

Gaat nooit werken in nederland. We hebben hier veel te veel verkeer op veel te kleine wegen met heel veel op een afritten (ja te veel). Daardoor heb je altijd een hoop zijwaarts bewegend verkeer. Dan werkt keep your lane sowieso niet.

Het enige dat het in nederland gaat doen is traag verkeer verspreiden over alle banen. De enige manier om dat een klein beetje op te schieten is overal zigzaggend tussendoor. Hoe bedoel je gevaarlijk.

Ik las vorige week juist een stuk dat bij veel steden in amerika ze extra aan het controleren zijn op lui die links rijden omdat je in de buurt van de stad vaak wel rechts moet houden. Maar men heeft dat niet door/weigert het.

Snap dat het een leuk systeem is op grote lange wegen, dan is het verkeersbeeld ook veel rustiger. In nederland is alles echter een groot knooppunt. Dan heb je amper de tijd om in je baan te blijven
Misschien gewoon een opfriscursus verplicht doen om de paar jaar, regels veranderen en nieuwe bitden etc maar al bv 40 jaar je tinbewijs hebben toen er 5 autos op de weg reden ipv de 1000 nu
@cabrioot: borden dus
Het meest verrassende vind ik misschien wel dat jarenlang “Rechts inhalen” in de top 10 grootste ergernissen heeft gestaan.
@reistje: tja, als jij lekker aan het onnodig linksrijden bent want zo kun je andere lekker ergeren dan ga je jezelf natuurlijk wel ergeren aan dat je rechts wordt ingehaald. Dat is immers iemand minder die je aan je ergert en dat is niet goed voor je plek in de ergernis top 10.
Tsja ze noemen ons niet voor niks in Duitsland nur links. NL =nur links zeggen ze. Ga naar rechts als het kan gebruik heel de weg passen er meer auto’s op de weg is er minder file. Kan de linker baan (hard rijders) gewoon door rijden. Ga je naar links pas je aan aan de linker baan. Wil je dat niet opdonderen dan van de linker baan. Soms kan ik wel 4/5 auto’s rechts in halen. Nettjes? Nee maar als er plek voor is op de rechter baan gebruik ik die wel als andere het niet doen!
@audirick1995: de Duitsers kunnen er inmiddels ook aardig wat van. Die zijn de afgelopen 10 jaar ook afgegleden naar een bedenkelijk niveau
@audirick1995: Ik ken dat nur links verhaal ook. Geloofde het ook. Maar het valt me juist op dat het net de Duitsers zijn die vooral links rijden.
@pomoek: dat heeft maar 1 grote reden; gang is alles.
Standaard kruissnelheid in Duitsland op 160/170km/h merkt de gemiddelde rechts of linksrijder op. Ook de truckers! De gemiddelde hardrijder groet je nog even met zijn grootlicht functie. Als je te laat bent, dan kun je z’n regiocode zelfs nog ontleden.

Daarmee is inschatting het meest waardevolle woord. Als de gemiddelde NLer in zijn dragstrip-14%-dodelijketussensprint-mobiel op de linkerbaan met 135km/h waant, waarbij de vutters en gepensioneerden nog altijd 120km/h rondrijden. Dan is het niet raar met al die linksrijders… Nee die vrachtwagen nog nét ff proberen te halen op 2km afstand, te droevig voor woorden.
@audirick1995: meestal is er dan 1 linksplakker en 4 wachtenden om te passeren…
@audirick1995: maar in Duitsland heeft men helemaal niet dat beeld over Nederlanders.
Duitsers ergeren zich veel meer aan dat als Nederlanders op vakantie zovaak hun caravan meenemen. Een 14% bijtelling Megane met heel het gezin erin, heel de inboedel erin, de skihut op het dak, de caravan erachter tja, dat gaat op de niet vlakke A7 of A8 toch niet zo heel lekker.
@audirick1995: Hoe vaak ik niet een Duitser (in ons land notabene) heb gezien die na het invoegen meteen naar de tweede strook duikt, ook al is de eerste strook gewoon leeg…
@dizono: Inburgering. ?
Goed stuk en ik denk dat iedere autoblogger het met je eens is.

Echt stoor ik me enorm aan de rijbaan rijstrook wir war in de tekst. Spitsstrook, vluchtstrook. De naam zegt het al. Tussen de lijntjes waar 1 auto past is een strook. Alle stroken samen zijn een rijbaan. En we tellen e
Van links naar rechts. Dus iemand op strook 1 is een linksrijder hoeveel stroken er ook zijn :)
Het probleem is de drukte op de wegen, dan gaan mensen het recht van de sterkste toepassen om te overleven. Het klinkt heel triest maar ik ben bang dat het zo is.

Weet je waarom mensen niet naar rechts gaan? Omdat ze er dan nooit meer tussen komen omdat er nog 200 linksrijders achter ze zitten die allemaal elkaar willen inhalen. Zodra je je knipperlicht naar rechts aanzet komt de hele trein je al desnoods half over de vluchtstrook inhalen. Dus je zal wel gek zijn als je naar rechts gaat
@gulli: nog nooit last van gehad: het ergert niemand dat je even links aan het inhalen bent. Als er zicht een trein achter mij vormt, ga ik even jaar rechts, ook al kunnen er mij maar 2 wagons voorbij vooraleer ik terug wil inhalen. Ze laten je makkelijker tussen als die achterkomers ook zien dat je hen snel door zal laten…
@xjs678qr: dat heb ik op mijn beurt dan weer nog nooit meegemaakt. Naar rechts gaan = plaats in de rij kwijt. Zelfs met mijn premium Duitser (of misschien juist wel daarom) kan ik het dan wel shaken.

Ik hoop trouwens heel erg dat ik een keer word aangehouden wegens bumperkleven in de spits (nou ja niet echt natuurlijk). Ik zal de boete zonder moeten betalen want ik doe het met vol bewustzijn dat het niet mag, maar dan ga ik die kerel wel een rekensommetje opgeven.

De regel is 2 seconden afstand? Prima. Als je 100km/u rijdt heb je een snelheid van 36m per seconde. Dus ook 72m per 2 seconden. Ik moet dus een ruimte tussen mij en mijn voorligger houden van 72 meter. 72 meter! Dat is vanaf de doelcirkel tot en met het andere doel op een voetbalveld! Nu komt de rekensom; hoeveel gemiddelde Nederlandse auto’s met een minimum aan tussenruimte passen er dan tussen mij en mijn voorligger?
Ik weet het antwoord niet want ik ga het niet uitproberen, het zullen er heel veel zijn. Met andere woorden, dat is niet vol te houden in het dagelijkse drukke verkeer.

“Pech” is alleen dat er in de spits, wanneer het het hardst nodig is, totaal niet wordt gehandhaafd
@gulli: zonder morren*
Als ik ‘terug’ wil, moet ik wel mijn 88mph halen. Ik blijf niet links dan, maar ik ga ook niet naar rechts.
Echt onnodig links rijden veroorzaakt ergernis, en daar zit het gevaar volgens mij. Want als je je gaat ergeren rij je ineens anders, misschien wel meer agressief. Wanneer rij je onnodig links? Als je rechts ingehaald kan worden. Ga naar rechts als je kunt, zorg dat je actief met het verkeer om je heen bezig bent. En verder, we willen allemaal veilig thuis komen, hou dat in gedachten. Een ongeluk bij plm 100 km\h geeft zo’n rommel…
Ik ben het zo oneens met dit artikel!

Wat echt gevaarlijk is, is het continue wisselen van rijbaan. Ik wordt regelmatig ingehaald op de snelweg door mensen met een rechterrijstrookdrang, die na het inhalen 3 rijstroken naar rechts schieten en vervolgens 5 seconden later weer drie rijstroken naar links om de volgende in te halen.

Typerend Nederlands gedrag door suffe schoolmeesters in Volvo’s…

Natuurlijk moet je zoveel mogelijk rechts houden, maar dat betekent niet dat we met zijn allen op die rechterrijstrook moeten rijden.
@cupsport: drie dingen: Dat moet van de wet, dus ze doen het gewoon goed, ten tweede: Ik zie dat echt bijna nooit gebeuren, en als het een keer gebeurd ben ik er blij om, ten derde: schoolmeesters rijden Citroëns en Renaults, dokters en advocaten rijden Volvo’s.
@cupsport: Maar als die keurige heren en dames in Volvo’s drie banen naar links en weer naar rechts moeten, dan lijkt me dat ze dat doen om onnodig linksrijders te passeren. Laten we dit probleem nu alsjeblieft een keer bij de bron aanpakken.
Die spitsstroken inderdaad, man man man
Mensen die rechts ingehaald worden moeten bekeurd worden, dan is het probleem zo opgelost! :)
Autorijden.
Kunnen Nederlanders en Belgen niet.
Dit omdat ze van jongs af aan wordt geleerd dat ze mondig dienen te zijn in het leven.
En velen tot in den treuren verwend zijn.
In Duitsland maak ik het zelden tot nooit mee dat ik op de rechterbaan rijdend naar links wordt geduwd door invoegers.
In NL en B is dit eerder regel dan uitzondering.
Men uit hier veel kritiek op Oostblok chauffeurs, maar kijkend n aar mijn eigen landgenoten zie ik eenzelfde discutabel gedrag.
Een gedrag van voordringen, ff naar links gaan als er iemand al bezig is met een inhaal manoeuvre of het hem er plompverloren voorpleuren ‘want ik heb toch mijn richtingaanwijzer aangezet’

En, het wordt alleen maar erger, het aantal randdebielen dat ervan overtuigd is dat ze onder het rijden met hun mobiele telefoon in de weer kunnen zijn neemt onrustbarend toe.
Ik heb gisteren hier in een andere post veel meningen gezien over een debiel die een vader van een gezin doodrijdt omdat de man onder invloed van verdovende drugs een psychose heeft.

soms, soms lijkt het alsof 98% van mijn mede weggebruikers daar last van hebben !

En ben ik die Janlul die dan maar achter die vrachtwagen blijft hangen ipv gelijk leep naar links te vliegen, om mij minachting voor de andere weggebruikers ten toon te stellen.
Ze doen maar, zelfs met 90 km/u kom je er ook, ik zie tenminste in aale uithoeken van Europa Nederlandse vrachtwagens !

Ik wens u allemaal een prettige dag zonder irritaties !

En @dizono :

Mijn broer werd gesneden.
Ik zit ernaast en zeg : pak die vent terug ! Wat een eikel zeg.
Kijkt mijn broer me aan en antwoordt me doodleuk : Gaat ie dan ineens beter rijden als ik hem terug pak?
Aan deze wijsheid moet ik heel vaak denken als iemand me dwarszit en het heeft me vaak geholpen, ok, niet iedereen heeft een broer zoals ik, droger dan het droogste schuurpapier !
@desjonnies: tot groot verdriet van mijn gereformeerde familie ben ik absoluut niet gelovig. Maar ik geloof wel dat een betere wereld bij jezelf begint. Zoals ik vroeger vaak heb moeten horen: wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. Wraak is één van die dingen. Gewoon niet doen. Niet alleen heeft die broer van je gelijk dat de ander er niet beter van gaat rijden. De wereld wordt er ook geen betere plek van.
@desjonnies: “In Duitsland maak ik het zelden tot nooit mee dat ik op de rechterbaan rijdend naar links wordt geduwd door invoegers.” Misschien moet door de invoegers, maar wel door de wet.
Precies om bovengenoemde redenen, rijd ik liever in Duitsland. Daar houdt het grootste deel van de weggebruikers nog rekening met elkaar. Of je nu een Opel astra rijdt of Mercedes S klasse, als je sneller wil, gaan ze aan de kant en kan je erdoor en als je sneller aankomt rijden, dan houden ze in, rijd je voorbij en kunnen daarna met alle gemak naar de linkerbaan. Uitzonderingen daar gelaten, want er zitten ook daar mensen tussen die het niet begrijpen. Deze zijn echter zwaar in de minderheid vergeleken met NL. Daar kom je over de grens en binnen 5 km. Gooit iemand hem al voor je snuffert.
Gewoon zoals in Amerika. Keep your lane. Werkt perfect en rijdt veel relaxter als bij ons. Je blijft gewoon op de baan waar je wilt, met de snelheid wat je wilt en mag gewoon inhalen waar plaats is, of dat nou links of rechts is. Heb 4000 kilometer zo gereden en als je weer hier komt, erger je je er aan dat je hier persé rechts moet rijden.
Ik rij altijd netjes rechts………………………….ik woon in het VK
Hier een rijinstructeur. Het is inderdaad een feit dat veel leerlingen amper snelweg rijden. Het smoesje is dan: ‘op het examen gaat het alleen om het in en uit voegen’. Complete onzin natuurlijk. Zo moeten leerlingen van mij al vrij vroeg op borden van Eindhoven naar Tilburg en weer terug rijden. Niks geen navigatie oid bij die opdracht. Mochten ze echt de weg niet weten heb ik nog een landkaart in de achterbak voor ze. OT: linksrijders zijn inderdaad een enorme ergernis. Het jeukt vaak om er rechts langs te gaan. Maar besluit toch altijd maar om van rechts naar het midden. Dan naar links, er voorbij en weer terug te gaan.
Het is heel, héél simpel. De meest rechter baan is voor vrachtwagens en anderen die er voor kiezen om net onder de maximumsnelheid te rijden (90-95). Ik rijd standaard de maximum snelheid op CC + 2-3%, dus 103 of 123. Ik beland dan ook meestal op de tweede baan. Als ik steeds naar rechts stuur om in elk gat op de rechter baan te duiken, moet ik daar vrijwel altijd na een paar seconden weer uit omdat er weer een vrachtwagen, aanhanger of bejaarde rijdt. Ik blijf op de wat drukkere wegen dan ook lekker op de middelste (3-baans) of linker (2-baans) rijden.

Rijd ik op een 4 baans en rijden de twee rechter banen langzamer dan ik? Dan pak ik de baan ernaast. De meest linker baan is voor iedereen die mij weer voorbij moet.
Zie ik een lang ‘gat’ op de rechter baan, eentje waar ik dus veilig en voor wat langere tijd de max. snelheid kan rijden? Dan ga ik daar ook rijden. Zie ik iemand achterop naderen die sneller rijdt dan ik? Dan laat ik hem er bij de eerstvolgende mogelijkheid langs.

De schrijver van het artikel houdt geen enkele rekening met normale doorstroming van het verkeer en eist eigenlijk alleen ZIJN plek op de linkerbaan op. Ook voor hem en alle notoire hardrijders is het heel simpel: rijd je op de linker baan en nader je iemand voor je die langzamer rijdt? Kijk wat hij doet en kijk op je snelheidsmeter. Rijdt diegene harder dan het verkeer op de baan rechts van hem? Dan laat je hem zijn inhaalmanoeuvre afmaken. Pas als hij consequent links blijft plakken terwijl hij kansen heeft gehad jou te laten passeren óf hij rijdt met dezelfde snelheid als de baan naast hem, dan pas kun je beginnen je te ergeren. En dan nog moet JIJ er voor zorgen dat je hem op vriendelijke wijze duidelijk maakt er langs te willen door achter hem te gaan rijden, wel veilig afstand houden.
Alle ergernis eerder dan bovengenoemde is egoïstisch asogedrag, typerend voor veel Audi/BMW rijders en taxichauffeurs. Tien á twintig seconden je gas loslaten om iemand zijn manoeuvre af te laten maken is niet meer dan normaal.

Tot slot een kleine uitzondering: 2 baans 120 wegen waar mensen vrachtwagens die 90 rijden met 95-100 heeeel rustig in gaan halen zijn wél gevaarlijk en enorm hinderlijk. Inhalen en van plan weer langzaam verder te tuffen? Gas geven en naar rechts.

Disclaimer: Ongeacht de situatie: als je meer dan 10-15km harder rijdt dan toegestaan heb je geen enkel recht iets van andere weggebruikers te eisen. Jij bent dan namelijk al fout, éérst tot 10 tellen.
@musje83: Hoezo zou ik geen rekening houden met de doorstroming? Ik snap heus wel dat mensen niet in elk gaatje van luttele seconden gaan duiken. Doe ik zelf ook niet. Ik heb het hier over mensen die zonder enkele redenen links rijden. Overigens ben ik ook alles behalve een notoire hardrijder, maar hou ik het doorgaans bij 110-120 km/u. En dus ben ik ook zelden op de uiterst linker strook te vinden.
@dizono: Komt een klein beetje door de toon die je zet in je bericht. Je doet (mijns inziens) te veel aannames waar ik me absoluut niet in kan vinden, zoals deze:

“Mensen die bij het invoegen op de snelweg meteen de tweede of derde baan opzoeken omdat ze zichzelf te vlot vinden voor de rechterbaan, ik krijg daar enorme jeuk van.”

Of je bent niet duidelijk hoe hard deze mensen dan op die 2e/3e baan rijden, of je insinueert dat zij niet op die baan mogen rijden omdat jij er al rijdt, maar toevallig net iets harder. Of ik begrijp je verkeerd cq. de toon van je artikel is misleidend :-)
@musje83: misschien heb ik het te beknopt beschreven, maar ik heb het dan echt over een lege rechter strook en dan alsnog een strook naar links schuiven. Dan maakt het wmb niet uit hoe hard of langzaam je rijdt. Als er voldoende ruimte is om tenminste ca. 30 seconden of langer rechts te rijden, dan heb je op een strook daar links van niks te zoeken.
@musje83: Ik ken dat gevoel wel. Zelfs als iemand dezelfde snelheid rijdt als ik, terwijl ik lekker een rijstrookje naar rechts zit, maar hij links blijft hangen, dan jeukt het bij mij ook. Die onbeantwoorde vraag van “waarom ga je niet ff lekker naar rechts? Heb je serieus niet in de gaten dat je daar nu niks te doen hebt?” is er een waar ik dan veel moeite mee heb. En al helemaal bij een spitsstrook, waar mensen niet over die doorgetrokken streep durven te varen, blijven ze eeuwen lang in het midden hangen. En dan gaat de doorstroming naar de tering. Tuurlijk kruip je niet in een gat voor 3 seconden, maar we zitten natuurlijk niet op de weg om lekker relaxed voor ons uit te staren, handelingen horen erbij. Als iemand dan dus ook nutteloos op de middelste baan blijft plakken, elimineert hij de rechter baan volledig, waardoor het idee van een spitsstrook weg is en je terug bent bij je 2 banen. Die Spittstrook was dan ideaal als inhaalstrook.

Zo las ik het artiekel in ieder geval van @dizono
Het is niet het onnodig linksrijden dat het probleem is. Het is de regel dat je niet rechts mag inhalen dat nergens op slaat.

Daarom vindt ik het zo heerlijk om hier in Canada rond te rijden. Niet alleen weten ze hier over het algemeen de rijbanen beter te benutten. Hier knallen ze er gewoon rechts voorbij (al weet ik niet zeker of het mag).
De eerste keer kijk je er raar van op maar het is zo veel beter.
Ennuh een tweebaans naar 1 baansweg. Waarbij mensen helemaal doorrijden tot het einde terwijl er honderden meters ervoor gaten ontstaan. Hierdoor hoopt de mierenhoop zich op en ontstaat er heeee een file. Is dat ook onnodig linksrijden? Ter info: dit kost u allen heel veel belasting maar dat wist u al he. Dat hoef ik u niet uit te leggen toch waarom etc? En nee niet zeggen dat anderen u geen ruimte geven waardoor u gedwongen bent tot het einde door te rijden. Juist aan het einde geven mensen u geen ruimte omdat u zo beleefd bent geweest talloze keren niet bent opgeschoven naar de andere rijstrook terwijl anderen u honderden meters van te voren ruimte gaven.
@rolf_vb: Precies, ritsen snapt men in Nederland al helemaal niet, alle campagnes ten spijt. Zodra je ziet dat er verderop geritst moet worden, ga je zoeken naar gaten. Ontstaat ergens een gat en je kunt daar veilig in, dan ga je er in. Niet stug doorrijden tot het verdrijvingsvlak en je plek opeisen, tenzij het niet anders kan. Ritsen moet zo veel mogelijk in 1 vloeiende beweging gaan, maar veel mensen weigeren je er tussen te laten. Het expres nog even snel dichtrijden van zo’n gat is regelrecht asociaal.
@musje83 @rolf_vb: daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ritsen houdt mijns inziens in dat je ca 20-40 meter voor het verdrijvingsvak om en om invoegt. Mensen die al honderden meters eerder invoegen vertragen de baan rechts al terwijl anderen juist doorrijden maar er niet meer tussen mogen omdat de mensen in de rechterrij er al zoveel hebben tussengelaten. Gewoon de rijstroken zo goed mogelijk benutten en dan – als een rits- om en om invoegen.
@dizono: nee hoor dat is niet zo. Als je honderden meters eerder invoegt omdat er RUIMTE is gebeurd er niets ondst je dezelfde snelheid blijft houden als de rechterbaan. als je met honderden oke tientalen autos op het laatst tegelijk invoegd moet iedereen remmen voor die autos dat is tevens de oorzaak van file (ook volgens onderzoek) dat zie je vaak met je eigen ogen op bijv de A20 als je van rdam richting A12 gaat
@rolf_vb: en ondanks dat ik hm al tackelde omdat ik wist dat het als argument gebruikt ging worden. Die mensen die heeelemaal tot het verdeijvingsvak doorrijden die worden er wel tussengelaten die willen gewoon niet wachten
Dizono for president!
Ik rijd juist zoveel mogelijk links om die sukkels die 100-110 gaan rijden op een weg waar je 120 of zelfs 130 mag te ontwijken..
Tevens spreekt de auteur zichzelf tegen. Hij zegt dat hardrijders statistisch minder gevaarlijk zijn maar dat juist snelheidsverschil gevaarlijk is. Hardrijders zorgen juist voor snelheidsverschil daarom bekeurd de politie daar ook op hahahaha. Waar hij zich tevens ook aan ergerd hahaha
@rolf_vb: Heb je wel gelezen wat hij zegt? Hij zegt dat het hard rijden niet persee gevaarlijk is. Het verschil in snelheid is wat het gevaarlijk maakt. Als we allemaal 150 rijden zou het veiliger zijn dan als iemand 110 rijdt waar 130 toegestaan is. Het klopt dat te hard rijden verschillen oplevert, maar langzaam rijden doet dat net zo goed, terwijl dat legaal is, maar minstens net zo gevaarlijk. En die boete krijg je om de verkeersveiligheid zo hoog mogelijk te houden, niet omdat “de regels gewoon zo zijn” ofzo.
Toevallig vandaag een bekeuring binnen gekregen voor links rijden, 149 eurootjes.
Iedereen die heeft altijd dingen op te merken op andermans rijgedrag of fenomenen die vaker voorkomen. Nooit kijken ze naar zichzelf en altijd denken ze dat zij heel goed kunnen rijden. Nee. We rijden allemaal als een dwaas.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).