• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wij willen deze Belgische campagne in Nederland

Auteur: ricardo, gepost 10 mei 2015 om 11:51 – 76 Reacties

Wij willen deze Belgische campagne in Nederland


Een verkeerscampagne die strijd tegen de linksplakker. Hoera!

De linksplakker in zijn babyboombolide, het is menig automobilist met haast een doorn in het oog. Bovendien gevaarlijk, want automobilisten met een kort lontje die achter een linksrijder sukkelen doen gekke dingen, zoals bumperkleven en rechts inhalen (nietwaar, Robbie R?). Ook is de Belgische overheid van mening dat het de capaciteit van de weg verlaagd.

Kortom, reden genoeg voor onze zuiderburen om in navolging van Amerika een campagne te starten onder het motto ‘blijf niet plakken op de middenstrook’. We zouden anderzijds ook graag zien dat we linksrijders gewoon rechts voorbij mogen rijden (mind you, voorbij rijden is iets anders dan inhalen), maar dit is alvast een prima begin. Dus @MelanieSvH, kunnen we hier in Nederland ook wat aandacht op gevestigd krijgen?

Wij willen deze Belgische campagne in Nederland

Ook interessant!

  • Belgische
    Video: Belgische straat is in één minuut een rivier
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: ook in Nederland kan men niet parkeren
  • Video: ritsen in Nederland gaat geweldig

Nieuwste artikelen

  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
  • Gespot – Mag een 300SL zo parkeren?
  • Vanaf wanneer zijn elektrische auto’s schoner dan een ICE?
  • Video: Invoegen als een bejaarde
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Verkeer, Video

Vorig bericht: « Porsche’s cruisecontrol gooit je met 0,7G door een bocht
Volgend bericht: De unieke Porsche 918 Spyder van Ferdinand Piëch »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneer zegt

    10 mei 2015 om 11:54

    ik wil niks belgs in nederland, dat plakt namelijk altijd links

    Login om te reageren
    • bcbraems zegt

      10 mei 2015 om 12:00

      @meneer: het is “Belgisch”, slimmerik

      Login om te reageren
      • meneer zegt

        10 mei 2015 om 12:18

        @bcbraems: dat is helemaal waar. laten we het maar dialect noemen

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          10 mei 2015 om 12:39

          @meneer: of ongegronde onzin. Groetjes uit Belsje

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      10 mei 2015 om 12:18

      @meneer: Belgisch bier, Vlaamse frieten, Belgische chocola/bonbons en deze bewustwordingsproces campagne.. Ja die wil ik wel.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        10 mei 2015 om 13:09

        @w0o0dy: je vergeet de Vlaamse deernes die overdag doen alsof ze preuts zijn, maar bij het vallen van de avond veranderen in ware nymfomanen…

        /Paul Jambers voice-over Off

        Login om te reageren
  2. cthijs zegt

    10 mei 2015 om 12:10

    In nederland moeten ze eerst eens snelwegen maken waar je ook nog in kan halen,want meestal sta je stil

    Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      10 mei 2015 om 12:56

      @cthijs: die zijn er al. A7, A28, A30 en A32 om maar wat te noemen

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      10 mei 2015 om 13:24

      @cthijs: Niet zo handig, deze vergelijking te trekken met België, wat een ruk wegennet hebben die zuiderlingen, wel sympathieke mensen overigens.

      Login om te reageren
      • 5cilinder zegt

        10 mei 2015 om 20:11

        @toniominestrone: Ze hebben wel veel wegen.

        Login om te reageren
  3. ziekegeest zegt

    10 mei 2015 om 12:17

    Dat hier uberhaupt een campagne voor nodig is, zou gvd voorzich moeten spreken. Er eerste wat je leert tijdens rijlessen is zo veel mogelijk rechts aanhouden

    Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      10 mei 2015 om 12:20

      @ziekegeest: Vind ik nou ook, zijn ook wel ergere dingen waar een campagne voor nodig is.

      Login om te reageren
    • gijsso zegt

      10 mei 2015 om 12:23

      @ziekegeest: Tijdens rijlessen worden ook wel meer dingen aangeleerd, zoals goed kijken in je spiegels en knipperlicht gebruiken. Helaas zijn er te veel die dat niet doen, ondanks dat ze op een of andere manier hun rijbewijs gehaald hebben.

      Login om te reageren
    • Joost1990_2 zegt

      10 mei 2015 om 12:40

      @ziekegeest: Rechts aanhouden is wat anders dan aan de kant gaan voor iedereen die met een veel te hoge snelheid en met knipperend grootlicht bijna je achterbumper aait. Terwijl je net 1 meter voorbij de vrachtwagen bent die je net aan het inhalen was.

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        10 mei 2015 om 13:12

        @Joost1990_2: heb jij nog nooit een middenbaanplakker gezien? Het gaat niet om mensen die met 100 een vrachtwagen met 90 inhalen, wat is daar nou storend aan? Moet kunnen! Maar mensen die met een lege rechterbaan structureel op de middenstrook blijven rijden! Wtf, waarom doen ze dat??

        Login om te reageren
        • marinepower zegt

          10 mei 2015 om 13:50

          @jochempie: gewoon omdat het kan.

          Login om te reageren
        • jaimeeus zegt

          10 mei 2015 om 14:04

          @jochempie: denk misschien een soort gevoel van veiligheid? Zag vroeger met m’n werk ook heel vaak mensen op de middelste baan rijden, terwijl er, op mij na dan, soms geen andere auto te bekennen was. En ik hoorde van een iemand dat ze het prettiger vond rijden zodat ze als ze eenmaal een vrachtwagen inhaalde niet van rijbaan hoefde te wisselen..

          Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    10 mei 2015 om 12:20

    Ik vind die linksrijders wel vermakelijk, want altijd als ze 3 vrachtwagens (elk met 400 meter tussenruimte) hebben ingehaald met 100 waar je 120/130 mag en ze gaan dan eindelijk eens naar rechts dan lig altijd dubbel van het lachen als je ziet wat er achter het stuur zit… en vaak zit er dan ook zo’n Bea naast die zegt, “Piet laat je nie gek maken hoor ze wachten maar” :-D

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      10 mei 2015 om 12:23

      @venividivici: hahahaha, ik heb precies hetzelfde. Fantastisch zulke bea en pietjes

      Login om te reageren
    • alfaitak zegt

      10 mei 2015 om 13:48

      @venividivici: hahaha mooi omschreven.

      Login om te reageren
    • blackmore zegt

      10 mei 2015 om 18:59

      @venividivici: Of ze hebben gewoon niks in de gaten. We are alone here, of zo.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        10 mei 2015 om 20:04

        @blackmore: Nou… 9 van de 10 keer zie je ze toch stiekem in de achteruitkijkspiegel gluren haha…

        Login om te reageren
  5. jackass266 zegt

    10 mei 2015 om 12:22

    Zo sta je dus voor lul voor heel nederland. Wel een goede campagne trouwens van de belgen.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 mei 2015 om 16:20

      @jackass266: Vind je? Dus er zijn geen linksplakkers in Nederland?

      Login om te reageren
      • jackass266 zegt

        10 mei 2015 om 16:53

        @SimonMc: heb het over het filmpje van de BNer

        Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    10 mei 2015 om 12:23

    Prachtig initiatief.
    geweldig.
    euuuuh is er wel onderzoek gedaan waarom mensen op de middelste rijstrook blijven rijden ?
    Nee?
    Zonde van de moeite…..

    Uit de wereld volgens @desjonnies :

    Mensen blijven in het midden rijden omdat ze bang zijn

    Mensen blijven in het midden rijden omdat ze ervan overtuigd zijn dat de rechterbaan uitsluitend en alleen voor vrachtverkeer is

    Mensen blijven in het midden rijden omdat ze denken dat het snelheid gerelateerd is

    Mensen blijven in het midden rijden omdat 98% van de medeweggebruikers niet fatsoenlijk kunnen invoegen, maar zonder enige snelheid te maken en te kijken hun voertuig op de hoofdrijbaan ‘pleuren’ en wij mogen het maar uitzoeken

    Mensen blijven in het midden rijden omdat ze eenmaal op de rechterbaan never nooit meer de GELEGENHEID krijgen van de overige weggebruikers om zelf in te gaan halen.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      10 mei 2015 om 12:29

      @desjonnies: Amen..

      Login om te reageren
    • tombe zegt

      10 mei 2015 om 12:36

      @desjonnies: wat dacht je van LUI, NON-CHALANT of EGO-CENTRISCH? Mensen denken tegenwoordig de weg voor HEN alleen is, fuck the rest.

      Login om te reageren
      • Joost1990_2 zegt

        10 mei 2015 om 12:42

        @tombe: dat geldt ook voor de mensen die menen een abonnement te hebben op de linkerbaan omdat zij daar altijd met 150km/h rijden.

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          10 mei 2015 om 12:46

          @Joost1990_2: Vanaf 150 heb ik niet eens zo’n probleem mee, zolang ze maar niet langzamer gaan rijden.

          Login om te reageren
    • potjak zegt

      10 mei 2015 om 12:49

      @desjonnies: mensen blijven in het middenrijden omdat ze niet goed kunnen anticiperen… op hun medeweggebruikers…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        10 mei 2015 om 13:51

        @potjak:
        Denk dat dat inderdaad een hele goede is, die hoort er zeker bij !

        Login om te reageren
    • jochempie zegt

      10 mei 2015 om 13:18

      @desjonnies: iemand die faalt om ook maar met 1 van de jou beschreven situaties om te gaan, hoort geen plaats te nemen achter het stuur!

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        10 mei 2015 om 13:50

        @Jochempie:
        En toch durf ik te wedden dat menig autoblogger zich aan één van bovenstaande redenen ‘schuldig’ heeft gemaakt, ik in ieder geval wel, dat durf ik te zeggen !

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          10 mei 2015 om 15:32

          @desjonnies: ik denk niet dat iemand met meer dan een jaar ervaring nog nooit een van bovenstaande dingen heeft gedaan. Er zijn echter hele volksstammen die niet anders doen. Die mensen doen er beter aan om met het onrendabelen vervoer te gaan.

          Login om te reageren
  7. bassen zegt

    10 mei 2015 om 12:34

    Dit moet net zo hard, zo niet harder aangepakt worden als recht inhalen. Hoevaak komt het wel niet voor dat op de 5baans weg, eentje met 100 op de meest linkerbaan rijd daar waar je 130 mag.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      10 mei 2015 om 12:51

      OFF-TOPIC:
      Aan edit, please let wat op met adds.
      Die whatsapp pop-Up kreeg ik niet weg v m’n smartphone.
      Na 5x openen en sluiten, uiteindelijk in de settings de “do not track”-optie aan te vinken kon ik op AB.

      Er is reeds reclame genoeg, dat herinnerd me m’n telecom-factuur in het vak Data-roaming, waar de pagina opnieuw mag geladen worden voor de knop “Toon alle reacties”, wat een raar fenomeen is voor een BLOG.

      Dan nog wat foto’s van “relevante artikelen” op AB, Autojunk tot relevante op Apparata?!

      De pagina’s, zelfs in mobiele versie die “light” zouden moeten zijn, worden heel zwaar.

      Login om te reageren
  8. donvincenzo zegt

    10 mei 2015 om 12:40

    Wel lekker blijven plakken hè?

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    10 mei 2015 om 12:41

    Op 2 en 3 baans wegen rijd ik altijd rechts. wanneer je op een dergelijke weg rechts rijd wordt je onmiddellijk ingehaald door een notoire linksrijder. Deze laten je vervolgens niet meer invoegen. Reden voor veel mensen denk ik om vooral links te blijven rijden. Dat leidt toch tot het bizarre beeld van 1 vrachtwagen op de rechter weghelft en 5 a 6 auto’s op de linker weghelft.

    Op 4 of 5 baans wegen rijd ik vaak op de 3e baan. Links van mij 2 banen vrij. Mensen kunnen mij gewoon inhalen. Rechts van mij zitten de banen vol (A2). Auto’s die constant afremmen en optrekken. Ik zet de cc op 100 km/h en cruise dan van Utrecht naar Amsterdam zonder in te hoeven halen of te remmen. Volkomen safe en relaxed wat mij betreft. Ja af en toe word ik rechts in gehaald. Ik hou daar rekening mee, blijf goed om mij heen kijken. Prima volgens mij maar inderdaad in strijd met de wet. Ja ik ben in dat geval van keep your lane. Veel discussie daarover. Mijn vrouw vind het niks. Ik hoor graag waarom dit niet zou kunnen.

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      10 mei 2015 om 12:52

      @pomoek: Omdat het niet mag.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        10 mei 2015 om 13:44

        @zesinlijn: Dat begrijp ik maar afgezien dat het niet mag, wat is er op tegen?

        Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      10 mei 2015 om 12:55

      @pomoek: Omdat je verplicht bent zoveel mogelijk rechts te rijden. Als jij rechts wordt ingehaald rijd je dus ‘onnodig links’, feit.
      Meteen op de bon slingeren! En dan bedoel ik niet de rechts inhaler, als jij je aan de wet had gehouden had ‘ie je niet eens rechts in kúnnen halen.

      Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      10 mei 2015 om 13:08

      @pomoek: dus je weet je het wel allemaal… maar je hanteerd niet de verkeerregels!! Goed praten van je gedrag gaat erbij mij niet in. Gewoon terug naar rechts en als je sneller rijdt dan je andere weggebruiker haal je maar gewoon weer in. Serieus, hoe moeilijk kan het zijn?. En de cruisecontrol kan gewoon aan laten. Ruimte zat op traject A’dam en Utrecht. En visa versa. Dan ben je net als de rest een onnodige linksrijder!!! Met een prent leer het misschien af. Op een andere manier komt het niet aan, echter ben er bang dat daarmee het gedrag niet veranderd.

      Login om te reageren
    • jochempie zegt

      10 mei 2015 om 13:20

      @pomoek: oprotten van die derde baan. Ik houd ook daar rechts en moet dan gvd vier banen opzij om jou in te halen. Doe normaal en houd je aan de regels.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        10 mei 2015 om 13:44

        @Jochempie: gaat het nu weer goed met je?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          10 mei 2015 om 15:37

          @pomoek: misschien een beetje grof geschreven maar dat is wel precies wat er mis is met jou manier.

          Mensen die wel rechts rijden en iets harder rijden moeten dan kiezen tussen meerdere baantjes naar links (en daarna weer terug naar rechts) of je rechts voorbij gaan.

          Met andere woorden, gewoon rechts rijden waar mogelijk.

          Login om te reageren
        • jochempie zegt

          10 mei 2015 om 15:51

          @pomoek: ja hoor :-) maar om aan te geven hoe storend het is, autorijden is een risicovolle onderneming en je moet er met je volle verstand bij zijn. Iemand die het comfortabeler vind om op de middelste baan te rijden zodat ‘ie z’n hersenen kan uitschakelen is meer een type voor een autonoom karretje.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            10 mei 2015 om 16:13

            @Jochempie: Dat is nu juist ook mijn punt. Als je rechts rijdt en links inhaalt kijk je natuurlijk in je spiegels en over je schouder. 1, 2 of 3 banen inhalen maakt dan niet veel uit. Als wij allebei rechts rijden, ik voor jou, en de auto vóór mij willen inhalen moet jij, als je harder dan mij rijdt, óók een baan extra opschuiven. Heb je dus net zoveel last van mij.

            Dat het tegen de regels is vind ik geen argument in deze. Dat begrijp ik ook wel, sterker nog, ik rij op 2 en 3 baans wegen altijd of in ieder geval zoveel mogelijk rechts. Te hard rijden is ook tegen de regels, en er is hier niemand die zich daar niet schuldig aan maakt. Sterker nog, ik rij 100 op de A2 dus rij jij, als je me inhaalt, te hard.

            Laat ik het anders stellen. Als we de keuze zouden hebben: Keep your lane of rechts rijden links inhalen op de A2 waar er 5 banen zijn: Wat is dan beter/veiliger?

            Login om te reageren
            • jochempie zegt

              10 mei 2015 om 17:36

              @pomoek: weet je wat, als we ons maar aan één systeem houden, dat we met elkaar hebben afgesproken.

              Als jij 100 rijdt op je teller, of op je gps, waar 100 is toegestaan, is dat geen bewijs dat een medeweggebruiker te hard rijdt als ie jou wilt inhalen.

              En als jij op de rechterbaan rijdt en ik achter jou zoals jij beschrijft, is het ten eerste een uitzonderingssituatie dat ik twee banen moet opschuiven bij jou inhaalactie, en ten tweede is het domweg een oorzaak-gevolgsituatie.

              Alles in het verkeer is oorzaak->gevolg. Oorzaak: er rijdt een trage auto voor je dus je wilt er langs. Gevolg: je gaat een baantje naar links om in te halen. Wat jij doet is daarmee fucken, door de oorzaak uit de weg te gaan (ergens langs willen) door het gevolg bij voorbaat al in te zetten (je rijdt continu links om de inhaalmaneuvre te vermijden). Dat is niet hoe we het afgesproken hebben, waardoor je onvoorspelbaar overkomt,en daarmee zaai je verwarring onder je medeweggebruikers. Ik hoef je niet uit te leggen dat de extra alertheid die medeweggebruikers hierdoor in acht moeten nemen de echte oorzaak is voor de ergernissen. Wees gewoon verstandig en sociaal (regels volgen gaat vóór galantheid) en houdt zoveel mogelijk rechts.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                10 mei 2015 om 23:28

                @Jochempie: Ok daar is iets voor te zeggen, maar ik denk dat je verwarring scheppen wel heel erg benadrukt en eigenlijk wat overdrijft. We willen allebei hetzelfde, veilig op de snelweg rijden. naar mijn mening is het het veiligst om dat te doen door afstand te houden op de auto’s voor je zodat je tijd en ruimte hebt om te reageren. Ik denk dat dit niet echt verwarring en onrust veroorzaakt, er zijn genoeg gekken op de weg die dit op hun/haar manier wel doen.

              • Jochempie zegt

                11 mei 2015 om 14:51

                @pomoek: Het afstand houden ben ik helemaal met je eens, ik ga bijvoorbeeld ook graag op de rechterbaan rijden als ik in het “linkerbaantreintje” zit, en er toch niet in te halen is. Rechterbaan is dan meestal toch leeg, dus ik rijd met dezelfde snelheid maar dan mét overzicht.. Maar ’t is best vervelend als iedereen er een andere logica op nahoudt.

  10. azenomei zegt

    10 mei 2015 om 12:46

    Tja, wat is linksplakken. Is het de papi die met 150 iedereen voorbij gaat en tussendoor makkelijk naar rechts kan, maar dat niet doet? Of is het het oude vrouwtje dat met 100 de vrachtwagen inhaalt op de 130 weg.

    Geef elkaar een beetje de ruimte en onthaast eens een beetje. Dan zul je zien dat mensen veel vaker voor je naar rechts gaan als je gewoon eventjes wacht tot ze hun inhaal actie hebben volbracht. Bumperklevers gaan mensen zelden voor opzij.

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      10 mei 2015 om 12:56

      @azenomei: De papi.

      Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      10 mei 2015 om 13:13

      @azenomei: nee van uiterts rechts 3 rijstroken op schuiven. Auto inhalen. Om weer 3 rijstroken weer terug naar rechts te gaan is lekker veilig?

      Login om te reageren
    • jochempie zegt

      10 mei 2015 om 13:16

      @azenomei: het gaat om het oude vrouwtje dat 100 rijdt op de middenstrook terwijl het enige object op de rechterstrook een platgewalste kikker is. Helemaal vervelend als je op de rechterstrook komt aanrijden, twee banen moet opschuiven om die babyboomert in te halen en weer twee stroken terug moet.. Betekent de actie van de babyboomert dat ik er wat hun betreft ook rechts langs mag?

      Login om te reageren
  11. jochempie zegt

    10 mei 2015 om 13:10

    Eindelijk wordt hier wat tegen gedaan!! Zelfs er links omheen en vlak voor hun voorbumper helemaal naar rechts sturen helpt niet!!

    Login om te reageren
  12. alfaitak zegt

    10 mei 2015 om 13:46

    Dat hebben wij hier in nederland het hardste nodig!! Word helemaal gek van die gasten die met 100 km/u links blijven rijden en weigeren aan de kant te gaan.

    Login om te reageren
  13. hv991gts zegt

    10 mei 2015 om 14:04

    Staat in Amerika niet overal Keep your Lane..?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      10 mei 2015 om 15:49

      @hv991gts: Nee niet overal, in sommige staten niet.

      Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    10 mei 2015 om 14:52

    Heel goed idee!

    Login om te reageren
  15. styns zegt

    10 mei 2015 om 14:55

    Mooi om te zien ook hoe iedereen bij ook maar een beetje vertraging of iets dergelijks meteen zenuwachtig naar links schiet. En omdat iedereen dat doet kun je rechts chill door rijden. Ookal wat scheelt het niet veel

    Login om te reageren
  16. st33fie zegt

    10 mei 2015 om 15:56

    En ook niet links en ook je binnenspiegel gebruiken …nee niet voor je zelf voor het verkeer
    En ook niet slingeren en gewoon gas geven
    Als ze dat erbij plakken is het best een goed bord

    Login om te reageren
  17. reistje zegt

    10 mei 2015 om 15:57

    Zoals pomoek al zegt…. Niks is erger dan de A2 ’s nachts. Als je daar rechts rijd heb je vrij baan want iedereen lijkt alle stroken te gebruiken behalve rechts???

    De enigste reden die ik kan bedenken om niet naar rechts te gaan is dat je er soms niet meer word tussen gelaten door auto’s die in het midden plakken. Van mij mogen ze deze campange hier overnemen.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      10 mei 2015 om 15:59

      @reistje: Verder is het iets waar je makkelijk mensen op kan wijzen als je langs die weg van die borden hebt met “Kan je naar rechts?”

      Login om te reageren
  18. budha zegt

    10 mei 2015 om 16:10

    Ik passeer dergelijke hersenlozen gewoon rechts. Ze zijn zo onverbeterlijk dat er geen enkel risico is op alsnog een beweging naar rechts.

    Oh ja, cruise control is voor Duitsland en misschien voor de buitengebieden in het oosten, maar zet dat ding in de Randstad alsjeblieft uit! Inhalen is een actie die handelingen vereist, niet iets wat je toevallig overkomt.

    Login om te reageren
  19. azuli zegt

    10 mei 2015 om 16:18

    Direct in NL overnemen deze campagne!

    Login om te reageren
  20. SimonMc zegt

    10 mei 2015 om 16:36

    Ik begrijp wel dat je altijd zoveel mogelijk rechts moet rijden, maar stel je volgende situatie eens voor:

    3 baanvakken, het rechter baanvak is bezaaid ( zoals altijd ) met vrachtwagens die 90 km/h rijden,en ik rijd 130 km/h/. Ben ik dan verplicht om 20 keer heen en weer in te voegen? Het moment dat ik een vrachtwagen inhaal, stuit ik op een andere en moet ik weer naar links, tenzij ik natuurlijk ook 90 km/h begin te rijden.

    Is het dan zo verkeerd om 0 manoevers te maken, en gewoon op één vak te blijven rijden aan de gepaste snelheid? Natuurlijk, als iemand vindt dat 130 km/h te traag is, en 150 km/h wilt rijden, is die verplicht om mij in te halen op het meest linkse baanvak.

    Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      10 mei 2015 om 18:16

      @SimonMc: Hangt er van af hoeveel afstand er tussen de vrachtwagens zit. Als het perfect mogelijk is om naar rechts te gaan (zonder ingesloten te worden door auto’s die je dan in het midden inhalen als je achter een vrachtwagen komt): ja, dan ben je verplicht.

      Login om te reageren
  21. ghost zegt

    10 mei 2015 om 17:45

    Goed idee!

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    10 mei 2015 om 18:03

    Top! België snapt het nou wij nog! Zorg ook dat dit nog eens komt voor die spitsstroken want dat is ook nog steeds drama.

    Login om te reageren
  23. smiley70 zegt

    10 mei 2015 om 19:26

    De rechter rijbaan is in Belgie ook vaker meer kapot gereden dan de midden en linker.

    Login om te reageren
  24. sellewiet zegt

    10 mei 2015 om 20:59

    Om de flow op de snelweg te verbeteren zouden ze beter ook een campagne: “vrachtwagens, haal niet onnodig een andere vrachtwagen in, en als je het doet, doe het dan in minder dan 5 minuten” (campagnetitel heeft nog wat werk nodig). Momenteel is de middenrijvak bezaait met vrachtwagens, chauffeurs van het rechter en het middenvak zien dat van ver en gaan allemaal op de linker, zodat de snelheid van het verkeer gereduceerd wordt tot die van de traagste in de hoop. Ideale snelweg: rechts vrachtwagens en bange chauffeurs, midden voor mensen die rond de maximumsnelheid rijden en links voor die nog wat sneller willen rijden.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 mei 2015 om 22:42

      @sellewiet: kwestie van zo’n bord te maken ( of iets dergelijks ):

      http://oi60.tinypic.com/otkugp.jpg

      Login om te reageren
  25. lamborghiniaventador zegt

    11 mei 2015 om 03:48

    Per direct invoeren a.u.b, word schijtziek van alle mensen die onodig links rijden en die dat ook bewust blijven doen nadat ze je 100x hebben gezien vanuit de binnenspiegel. Misschien ook handig dat Rijkswaterstaat niet voor niks elke keer de ’50’ en ’70’ borden aanzet terwijl er helemaal niks aan de hand is… Alvast bedankt!

    Login om te reageren
  26. tomleblanc zegt

    11 mei 2015 om 18:19

    Haha, wel frappant dat 9 van de 10 keer er in belgie iemand links tegen een slakkengangetje gaat , of zomaar van rijstrook verandert zonder richting aangeven het een nederlandse nummerplaat is op een wasmachinemerk autootje.

    Ik vind in belgie het merendeel van de chauffeurs lekker doorrijden in premium wagens, maar vanaf ik in NL kom zie je enkel nog volkswagen polos & suzuki swifts met 6 mensen in , tegen 100/u op linkervak voor je opduiken zonder richting. (doe elke dag antw – rotterdam)

    Login om te reageren
    • bas_beersvan zegt

      20 mei 2015 om 07:16

      @tomleblanc: dan weet jij heel goed dat er net over de grens (belgie richting nederland) vanaf de A58 een baan bij komt aan de rechterzijde (geen invoegstrook, een rijbaan) en het dus 3 stroken. vanaf dat punt mag er 130 gereden worden. ik kom bijna dagelijks vanaf diezelfde rechterbaan. moet bijna uitzondering vrij snel 2 banen opschuiven omdat er n belgische wagen lekker stug 105 blijft rijden op de middelste baan terwijl de rechter leeg is. zeer irritant. heb zelfs een keer de gedachte gehad om daar een bord neer te zetten met de tekst: in Nederland rijdt men rechts!!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North