• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom ons lichaam niet elke acceleratie aan kan

Auteur: JordyS, gepost 11 november 2014 om 18:54 – 41 Reacties

G-krachten in de achtbaan


Het menselijk lichaam kan veel hebben, maar als het gaat over acceleratie of afremmen, dan hebben we zo onze grenzen.

Je kunt prima 400 km/u rijden, maar sta je binnen een seconde stil of versnel je teveel in te weinig tijd, dan heb je een probleem. Het heeft allemaal te maken met de G-krachten die je lichaam te verwerken krijgt. Laten we voor het gemak even uitgaan van een ritje in de auto. Trek je snel op, dan zorgen positieve G-krachten (bij het accelereren) ervoor dat je hard in je stoel gedrukt wordt. Het bloed zakt hierdoor naar je voeten. Negatieve G-krachten (bij het afremmen) duwen je hard in je gordels, waardoor het bloed naar je hoofd stijgt.

Bewustzijn verliezen
Het is met de auto’s van tegenwoordig haast onmogelijk om zo hard te versnellen of af te remmen (op een botsing na dan…) dat je buiten bewustzijn raakt, maar dat is wel even anders in een gevechtsvliegtuig. Daar krijg je namelijk te maken met een derde G-kracht, genaamd Gz. Dit is de klap die je krijgt als je opeens stijl omhoog of omlaag vliegt en is ook meteen de kracht die ervoor zorgt dat je flauw kunt vallen.

Een snel opstijgende F-22 Raptor

Bloed naar je voeten
Hoe? Je lichaam heeft een minimale bloeddruk van 22 millimeter kwik nodig om bloed bij je hersenen te krijgen. Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken. Je hersenen krijgen dan namelijk geen zuurstof meer, omdat al het bloed zich verzamelt bij je voeten. Dankzij speciale trainingen en hun pakken houden de piloten het uit tot minimaal 9 G.

Bloed naar je hersenen
Dan zijn er ook nog negatieve Gz-krachten (plotseling dalen), die een nog dramatischere uitwerking kunnen hebben. Je kunt nog zo’n bijzonder pak aantrekken, maar bij 2 of 3 G raakt iedereen bewusteloos door al het bloed in je hersenen. Je krijgt er namelijk niet alleen maar een rood hoofd van…

Het hoeft net als positieve G-krachten gelukkig niet meteen dodelijk te zijn als je kort, maar heftig optrekt, afremt, daalt of stijgt. Krijg je voor langere tijd enorme G-krachten te verwerken, dan kom je pas echt in de problemen. De druk van 16 G is genoeg om je binnen een minuut te laten overlijden, terwijl 100 G genoeg is om je meteen het loodje te laten leggen. Dit zijn overigens geen vaste cijfers, want geoefende mensen kunnen nu eenmaal meer aan dan de gemiddelde Nederlander.

Ook interessant!

  • Video: jij weet nu al hoe deze 911 acceleratie gaat aflopen
  • Video - Lexus wordt aangereden door... een vliegtuig
  • Video: dit doet een harde rallycrash met je lichaam
    Video: dit doet een harde rallycrash met je lichaam
  • Tesla Model S Plaid levering gestart (+ acceleratie video)

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

acceleratie, Video, vliegtuig

Vorig bericht: « Hufter steelt bus met 15 honden en dumpt ‘m in Oosterbeek
Volgend bericht: F1-wagen van Schumacher’s eerste podium wordt geveild »

Lees Interacties

Reacties

  1. xxxheidi zegt

    11 november 2014 om 18:57

    Hoe zit het met evenwichtsorgaan? Telt die ook mee? Die van mij is “kapot” na auto-ongeluk. Nu word ik zeeziek en kan ik niet in achtbanen bijv.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      11 november 2014 om 19:24

      @xxxheidi: lijkt mij wel. Schaar die maar onder het kopje ’te snel tot stilstand komen’

      Login om te reageren
    • dennisjuh95 zegt

      11 november 2014 om 20:06

      @xxxheidi: Het evenwichtsorgaan stuurt je spieren aan om het lichaam in evenwicht te houden. Als dit orgaan ‘kapot’ is ga je je misselijk voelen als het lichaam (lees: evenwichtsorgaan) uit balans is. De bloeddruk heeft daar niet veel mee te maken. Die G-krachten daarentegen inderdaad wel. In een achtbaan wordt bij iedereen het evenwichtsorgaan voor de gek gehouden trouwens.

      Login om te reageren
  2. wheelzzz zegt

    11 november 2014 om 18:58

    “Het is met de auto’s van tegenwoordig haast onmogelijk om zo hard te versnellen of af te remmen dat je buiten bewustzijn raakt”
    Botsing?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      11 november 2014 om 19:03

      @wheelzzz: Ha, zo ver had ik nog niet doorgedacht… Toegevoegd, thanks!

      Login om te reageren
  3. thijs_vangrinsven zegt

    11 november 2014 om 18:58

    Yes!! Meer informatieve berichten. I’m lovin it.

    Login om te reageren
  4. lexussubarugtr zegt

    11 november 2014 om 19:01

    Precies meer van dit soort teksten zijn welkom, vermakelijk om te lezen en zeker informatief.

    Login om te reageren
  5. donvliet zegt

    11 november 2014 om 19:05

    “Laten we voor het gemak even uitgaan van een ritje in de auto. Trek je snel op, dan zorgen positieve G-krachten (bij het accelereren) ervoor dat je hard in dje stoel gedrukt wordt. Het bloed zakt hierdoor naar je voeten.”

    Volgens mij klopt hier iets niet… tenzij je liggend rijdt met je voeten naar de achterkant van de auto gericht.

    Login om te reageren
    • dennisjuh95 zegt

      11 november 2014 om 20:11

      @donvliet: Het klopt wel. Heeft vooral te maken met de stroomsnelheid van het bloed, de veranderende druk en de expansie van de bloedvaten.

      Login om te reageren
      • donvliet zegt

        11 november 2014 om 20:27

        @dennisjuh95: Hoe werkt dat dan? Heb je een linkje met uitleg voor me?

        Login om te reageren
        • dennisjuh95 zegt

          11 november 2014 om 21:13

          @donvliet: We kunnen de bloedvaten tussen het hart en de hersenen beschouwen als een vloeistofkolom. Onder omstandigheden van 1 G oefent deze vloeistofkolom een druk uit van 25 mm Hg. Als de bloeddruk ter hoogte van het hart 100 mm Hg is, dan is de bloeddruk in de hersenen dus 75 mm Hg. 25 mm Hg minder dan die bloeddruk ter hoogte van het hart. Voor iedere toegevoegde G kracht wordt de bloeddruk in de hersenen verminderd met 25 mm Hg. Bij 4 G is dus de bloeddruk ter hoogte van de hersenen 0 als de bloeddruk ter hoogte van het hart identiek blijft. Dat bloed moet ergens een den de enige manier waarop dat kan is naar waar plek is dus het onderlichaam.

          Login om te reageren
          • donvliet zegt

            11 november 2014 om 22:25

            @dennisjuh95: Maar dat hangt toch volledig af van de richting van de G kracht in kwestie? Ik kan je verhaal volgen als je het zou hebben over de situatie dat je in een lift staat die omhoog accelereert. Zittend in een auto die accelereert is heel anders lijkt mij. Neem het extreme geval van een formule auto waarin je zowat horizontaal ligt. Dan zou ik zegen dat het bloed juist naar je hoofd stijgt onder acceleratie, en naar je voeten tijdens remmen…

            Login om te reageren
            • dennisjuh95 zegt

              12 november 2014 om 00:05

              @donvliet: Voorwaarts en naar boven zijn beide positief zover ik weet (ben geen natuurkundige). Dus dat is dezelfde kracht. Dus dit zal beide hetzelfde effect hebben op je lichaam. Licht in je hoofd worden en eventueel een ‘blackout’. Denk maar aan het opstijgen in een vliegtuig, daar kun je ook licht van worden in je hoofd (bloed naar de benen). Het lichaam kijkt er niet naar of je vooruit gaat of omhoog (beide positief).

              Login om te reageren
              • donvliet zegt

                12 november 2014 om 00:39

                @dennisjuh95: Dat klopt niet. Krachten hebben een richting en alles, ook bloed, volgt die richting. De kracht in een accelererende auto is naar achteren gericht, daarom wordt je in je rugleuning van je stoel gedrukt. Je bloed ondergaat dezelfde kracht en wil dus ook naar achteren, niet naar beneden.

              • sidewalkjoe zegt

                12 november 2014 om 00:54

                @donvliet: Dit klopt inderdaad. Als je hard afremt gaat je lichaam naar voren bewegen waardoor je lichaam iets meer horizontaal komt te staan. Dit in combinatie met die horizontale kracht zorgt er voor dat er wat meer bloed naar je hersenen stroomt. G-krachten hebben in ieder geval een richting dus het doet het inderdaad wel degelijk toe in welke positie je ligt/zit/etc.

              • dennisjuh95 zegt

                12 november 2014 om 07:35

                @donvliet: Zoals @JordyS al schrijft is er een bepaalde druk (22 mmHg) nodig om het bloed naar de hersenen te krijgen. Tot een bepaalde kracht lukt dat prima (autoracen bijvoorbeeld). Kom je daarboven dan lukt het lichaam dat niet meer. Ik zou het verder dan ook niet weten. Het klopt in ieder geval wel.

      • TommyGT3 zegt

        11 november 2014 om 21:00

        @dennisjuh95: Ik begrijp het ook even niet. Ik zou net het omgekeerde zeggen, zeker bij formule 1 piloten die haast plat liggen met hun voeten naar voor.
        Nee, om eerlijk te zijn vind ik dit een artikel waar veel te weinig wordt verduidelijkt.
        Om te beginnen is Gz erg verwarrend, de z duidt eenvoudigweg de verticale richting aan. Waar wij mensen in botsingen last van hebben is een Gx of Gy maar zelfs dat is niet correct. En 22mm kwik is ook niet echt de huidige gang van zaken om druk aan te geven. Laten we gewoon Pa gebruiken…

        Of ben ik aan het muggenziften? ;)

        Login om te reageren
        • bastiaangt zegt

          11 november 2014 om 21:18

          @TommyGT3: Hoogstens erg kritisch, wat mag. Maar ik hoop dat de kritiek en de opmerkingen er niet voor zorgen dat dit soort items niet meer geplaatst worden, want het is inderdaad erg leuk om te lezen.

          Login om te reageren
        • dennisjuh95 zegt

          11 november 2014 om 21:25

          @TommyGT3: Het gaat hier de bloeddruk. Dus dan gaat het wel over mmHg! :)

          Login om te reageren
          • sidewalkjoe zegt

            12 november 2014 om 00:57

            @dennisjuh95: Beiden zijn een mate van druk, dus technisch gezien maakt het niet uit :). mmHg is alleen wat ‘beeldender’ in deze situatie.

            Login om te reageren
            • dennisjuh95 zegt

              12 november 2014 om 07:28

              @sidewalkjoe: Bloeddruk wordt toch echt aangegeven als het gaat om bloeddruk. Pa is ook druk maar past hier niet in de context.

              Login om te reageren
              • sidewalkjoe zegt

                12 november 2014 om 14:52

                @dennisjuh95: Dat is precies wat ik zeg ja. Het zijn 2 verschillende eenheden om hetzelfde effect uit te drukken.

  6. zion88 zegt

    11 november 2014 om 19:06

    Dit soort artikels zijn echt top! Informatieve posts graag.

    Login om te reageren
  7. sydney zegt

    11 november 2014 om 19:07

    http://m.youtube.com/watch?v=wUZxSf_P2r0

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    11 november 2014 om 19:11

    Goed artikel AB, precies de reden waarom ik niet naar AW kijk met hun gewijzigde koplampen voor de braziliaanse versie van de Passat.

    Ook geen probleem om dan wat meer advertorials te hebben ;-)

    Login om te reageren
  9. awesome zegt

    11 november 2014 om 19:23

    Science-week op Autoblog?
    Ga zo door, top artikelen!!

    Login om te reageren
  10. mikkeloentje zegt

    11 november 2014 om 19:41

    Spreekbeurt Blog

    Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    11 november 2014 om 19:49

    Dat 100 G genoeg is om direct dood te zijn, is niet 100% waar. Alles is afhankelijk van de duur. In onderstaande grafiek, kun je aflezen dat een mens zelfs zeer kortstondig 200 G kan overleven:

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      11 november 2014 om 19:49

      @SimonMc: Deze link dus: http://msis.jsc.nasa.gov/images/Section05/Image160.gif

      Login om te reageren
      • vlammenindefiatpanda zegt

        11 november 2014 om 19:55

        @SimonMc: Stevig tabelletje voor de dinsdagavond

        Login om te reageren
        • vlammenindefiatpanda zegt

          11 november 2014 om 19:56

          @vlammenindefiatpanda: Grafiek…goeiemorgen

          Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    11 november 2014 om 19:55

    Kun je na gaan dat bianci een klap van 93G te verduren heeft gehad.

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    11 november 2014 om 20:04

    it’s not the speed that kills ya… its the sudden decelaration.

    Login om te reageren
  14. super zegt

    11 november 2014 om 20:37

    “G” is iha gewoon 9.81m/s^2 de waarom zo ingewikkeld doen met positieve, negatieve en “z” G? Kracht word bepaald door verandering (in tijd) van impuls, simpel gezegd F= m* a als de massa constant is dus.

    Login om te reageren
  15. dodge-hemi zegt

    11 november 2014 om 20:57

    Hoeveel g heeft een topfuel dragster dan? In 5 seconden 500+kmh

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      11 november 2014 om 21:01

      @dodge-hemi:
      Iets in de regio van 5G heb ik me weleens laten vertellen.
      Het kan nog gekker, de Vanishing Point van Sammy Miller trok ooit 12G maar die haalde dergelijke snelheden op de 1/8ste mijl in 1.61sec.

      Op Youtube staat daar nog een filmpje van met commentaar van een nog piepjonge Ollie Mol.
      Ik was er destijds live bij.

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      11 november 2014 om 21:30

      @dodge-hemi: 1 G = versnelling van 9.81 m per seconde per seconde.
      Zeg even voor gemak 10m/s*s. 500kmh is 140meter per seconde.
      Dit is 28m/s*s versnelling en dit komt neer op 2.8 G.
      Gemiddeld welteverstaan over 5 seconden. Er zullen vast pieken van 5 of misschien wel 6 bijzitten.

      Login om te reageren
  16. GH zegt

    11 november 2014 om 21:44

    “100G genoeg om direct het loodje te leggen”..
    Dus Bianchi was tijdens de crash op Suzuka bijna opslag overleden.

    Natuurkunde, het blijft een fascinerend iets.

    Login om te reageren
  17. jzaero zegt

    11 november 2014 om 22:07

    Leuk artikel! G-krachten zijn inderdaad een bijzonder iets. Met een normale auto zal je nooit onder acceleratie bezwijken, echter een gemiddeld frontaal ongeluk op een buitenweg kan al tussen de 60-100G zitten afhankelijk van de snelheid en het object wat je raakt. Zeer kritische krachten voor een persoon dus. Niet voor niets dat autofabrikanten alles er aan doen om jouw deacceleratie zo min mogelijk te maken. Zie bijvoorbeeld de kreukelzone, de airbag en gordels met airbags die niet compleet vastzitten na een ongeluk. Allemaal te maken met het verkleinen van G-krachten op het lichaam om de inzittenden te redden.

    Login om te reageren
  18. wilbertg zegt

    11 november 2014 om 23:08

    Ik heb T-Mobile met 4G, maar in de metrotunnels van Rotterdam heb je daar niet veel aan. Dan kruipt het bloed soms onder je nagels vandaan als je weer geen verbinding hebt. Hoe zit dat dan? :)

    Login om te reageren
  19. pilot1988 zegt

    12 november 2014 om 00:41

    Interessant artikel!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North