TU-Delft vestigt acceleratie-record voor elektrische auto

Auteur: , 34 Reacties

Een vierwielaangedreven elektrische auto van 145 kilo met een vermogen van 135 pk, dat gaat hard. Recordhard!

Studente rijdt record

Nog geen week geleden schreven we over het record hardfietsen, dat de TU Delft in de wacht had gesleept, nu is het de beurt aan een elektrische auto. Vandaag heeft het studenten raceteam uit Delft namelijk het wereldrecord acceleratie voor elektrische auto’s verbroken. Dat gebeurde op vliegveld Valkenburg. De 24-jarige Marly Kuijpers van het team zat achter het stuur tijdens de recordrit en ja, dat is een vrouw. (via groen7.nl)

Het vorige record stond op naam van een raceteam uit Stuttgart, die deed 2,68 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/u. Onze studenten deden het echter in 2,15 seconden! Dat is dus sneller dan een Veyron. Bekijk zelf hoe snel het gaat: FILMPJE!



34 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Dat is sneller dan een veyron en zuiniger…..Maar het is en blijft DE BUGATTI VEYRON ;)
Bugatti bla bla bla…
@frankel: Vind je het gek dit karretje weegt 145 kilo en geen 1880 kg net als de Bugatti veyron.
@madridsta: dus Bugatti doet iets fout..
@autoblogger: of niet…. 16 cylinders of een wasmachine motor, kiest u maar.
@MrSkyline: Veyron AUB
@madridsta:
Deze auto heeft nog twee grote voordelen:
– linaire afdracht vermogen vanaf 0 km/u betekent betere doseerbaarheid
– en wellicht het belangrijkste: slicks

Zonder tractiecontrole geeft een Veyron wielspin op 4 wielen bij de start….
@macready: Hij heeft ook nadelen:
– geen bagage ruimte
– bereik van een paar km voordat de batterijen leeg zijn
– geen airbags
– geen airco
– geen radio

Kan zo nog wel ff doorgaan, maar de boodschap is: beide “auto’s” vergelijken is gewoon stom.

En 2.1s mag dan wel een wereldrecord zijn, een Lancia Delta S4 deed het ~27 jaar geleden al in 2.7s … op gravel … en had ookal bijna een 1-op-1 gewichts/vermogen verhouding. Dat evenaren met een elektrisch aangedreven auto heeft dus bijna 30 jaar geduurd … niet echt veel vooruitgang voor 30 jaar (m.i.) eerlijk gezegd.
0-50 ? 0-100 km/h neem ik aan?
@Bartholomeo: onmogelijk af te leiden uit het artikel hier, op Groen7 of uit het filmpje zelf. Het lijkt me de tijd nodig om een afstand af te leggen, niet om een snelheid te halen.
@Supreem:
0-100 km/u.
@Bartholomeo: 0-100 denk ik, want de verwachtte tijd voor de DUT12 was 0-100 in 2.5.
@Supreem: dat ding was gebouwd voor de 75m acceleratie, maar daar doe je nog wel wat langer over.
@Bartholomeo: excuus, het is de standaard 0-100 km/u. Heb het toegevoegd!
Ze hebben zelfs 2,13 s geklokt.
Dik respect voor dit stukje Hollands glorie, hulde!
Laat maar weer zien hoe belangrijk het is dat we blijven investeren in onderwijs en onderzoek.
@SDM: Absoluut, heb zelf een half jaar bij het raceteam van de TU Eindhoven rond mogen lopen, en daar heb ik meer geleerd dan in 3 jaar studie. In praktijk leer je nu eenmaal het meeste, en studenten zo iets zelf laten doen is simpelweg de beste manier om ze iets te leren.
Morgen 1,40 seconden op mn fiets!
@faalhaas: 1.40 van 0-5? XD
Is inderdaad een acceleratie van 0 – 100 km/h, dit gebeurt in een afstand van iets minder dan 50 meter.
In de middag toen het asfalt nog wat beter was opgedroogd is de tijd van 2,13 s neergezet, hier was geen tot weinig pers meer bij, omdat die allemaal hun beeldmateriaal van de ochtend moesten gaan editen om klaar te hebben om in de avond in het nieuws te stoppen.
Wat ontzettend gaaf, proficiat!!
Zo blij dat we weer trots kunnen zijn op ons landje na alle negativiteit de laatste tijd in het nieuws. Keep up the good work!
Als je de gaspedaal naar beneden trapt, vinden de meeste vrouwen wel (te) hard gaat met een motorvermogen van 130+
@Dreumeltje:
Dude, ben je dronken?
Geinig
Awd, Awd!!!!, er zijn merken die daar hun bestaan aan hebben te danken! Alleen nog niet zo licht :-o
Was machine racing bij nerds united?
@rob68: wedstrijdje doen?
@xiran: Is goed, de mijne is direct driven met dubbele spoel mogelijkheid.
Niemand die een grap maakt over “vrouwen aan het stuur”, “kan ze ook inparkeren” of “ik zou dr doen”?

Valt me mee heren!
@escort77: “rare keuken”
@escort77:
Types die beginnen over vrouwen achter het stuur wijs ik er altijd fijntjes op dat de eerste automobilist toch echt een vrouw was….
Moeten ze dat niet op een drag-strip doen? Misschien dat dat plakkerige asfalt nog kan helpen om onder de 2 seconden grens te duiken?
@escort77: ze ziet er uit als mijn zus, dat is een no-go!
Verder denk ik dat ze genoeg mannelijke aandacht krijgt op de TU Delft, en genoeg keuze heeft aan mannen.

On-topic: wat een gaaf geluid van die electro-motor. Als ze dat geluid met een Prius kunnen produceren, hoor ik hem tenminste aankomen (in plaats van dat hij heel lang achter me aan blijft plakken en daarna besluit te gaan toeteren)…
@wheelerjorn:
Misschien moet je dan eens je oordoppen uit je oren halen…, een Prius maakt in de stad net zo weinig herrie als elke willekeurige moderne auto.
Bandenruis is immers het enige geluid dat een moderne auto maakt bij die snelheden. (petjesmobielen en supercars daargelaten)
@jrk68:
ze maken toch echt een heel stuk minder lawaai, een moderne auto hoor je vaak nog turbo gefluit, uitlaat dreun, diesel gesputter (vooral bij optrekken), en bij schakelen hoor je dat het toerental snel verandert.

misschien gaat je gehoor achteruit?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).