• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Toyota’s 40k euro GT 86 gewoon heerst

Auteur: Alwood, gepost 14 maart 2012 om 21:11 – 52 Reacties

Toyota GT 86 Subaru BRZ drivetrain


It’s all about the zwaartepunt baby…

Een nieuw stukje autotechniek om over te kwijlen. De ruggengraat en het hart van de Toyota GT 86 en Subaru BRZ. Op het eerste oog ‘gewoon’ een aandrijflijn tot je bijvoorbeeld let op de hoogte van het motorblok. Deze komt amper boven de voorwielen uit. Dat, lieve lezer, is waarom de GT 86 ook op zijn standaard kruiwagenwieltjes zo lekker de bocht om kan. Want dat kan ‘ie!

Hoge bochtsnelheden waren niet direct Toyota’s insteek bij het ontwerpen van deze nieuwe rwd coupé. Extreme bestuurbaarheid en stuurgevoel juist wel. Een auto die gretig de hoek om duikt en met een kleine aanmoediging de billen naar buiten zwaait.

De GT 86/BRZ zwaait en danst als een van de beste, juist ook bij controleerbare snelheden. Ondertussen gebruikt de auto een efficiënt maar vrij eenvoudig onderstel. Een licht verbouwde McPherson veerpoot, een fusee die ‘in’ het wiel zoals we zo graag zien. Achterwielaandrijving en achter natuurlijk ook spiraalveren met zelfs dubbele draagarmen. Gezien de bevestigingen kunnen toekomstige eigenaren bovendien hun lol op met het aanpassen van camber en/of coilovers (schroefsetjes).

Helaas moet dit feestbeest in Holland belastingland wel zo’n €40k gaan kosten. Toyota lijkt er meer in te zien de coupé hier als ‘semi-premium’ te verkopen dan als budget-racer. Misschien verdienen ze er zo meer mee, een extra schrale 20k euro racer zou juist veel mensen gelukkig maken. Dan toch maar wachten op zeldzaam nette tweedehandsjes? (via ft86club.com)

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Toyota GR 86 officieel: meer pk's en motorinhoud!
  • 'Eigen' waterstof voor Toyota Mirai kost 5.000 euro per maand
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

brz, gt86, Subaru, Techniek, Toyota

Vorig bericht: « Kijk Bentley, zo kan de EXP 9 F ook
Volgend bericht: Hey wil jij mijn Mazda RX-7 powered Suzuki SJ413? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Flamingo zegt

    14 maart 2012 om 21:15

    deze auto is zo vet, wanneer gaan jullie die testen?
    is dit ding leuker als een Honda s2000 bijv?

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    14 maart 2012 om 21:18

    Enige concurent die ik weet is een 1 serie coupe ,wat kost tie ook al weer?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      14 maart 2012 om 21:21

      @norge: Nou ja, qua snelheid laat die de GT86 natuurlijk staan. Is de Hyundai Genesis Coupe of de 370Z niet een beetje een concurrent? Of anders een MX5 2.0? Hmm die vallen eigenlijk net buiten de categorie van de GT86..

      Login om te reageren
      • Revvji zegt

        14 maart 2012 om 22:20

        @Jochempie: Ik denk dat de MX-5 nog het dichtst in de buurt komt. Genesis Coupé en 370Z zijn iets te zwaar gemotoriseerd om concurrenten hiervan te zijn denk ik, net als de 1-Reeks trouwens (hoewel het bij de Einser afhangt van de motor die je erin legt). Maar op basis van hetgeen ik er al van gezien en gelezen heb, zal deze toch een geval apart zijn. Een echte rijdersauto zonder alle fancy stuff.

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        14 maart 2012 om 22:34

        @Jochempie: 120i…170Pk…gaattet niet halen hoor..

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          15 maart 2012 om 08:21

          @Megakix: Haha ja als ik aan een 1-serie coupé denk, denk ik automatisch aan de 135i ;) Nee, een 125i zou nog een beste bak tegengas kunnen leveren!

          Login om te reageren
      • bruinbeer zegt

        16 maart 2012 om 09:42

        @Jochempie: ik denk dat de Subaru BRZ wel een concurent is :)

        Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    14 maart 2012 om 21:19

    Wauw, hier wil ik voor sparen!!

    Login om te reageren
  4. johanw zegt

    14 maart 2012 om 21:19

    een s2000 is een ander concept. allereerst een cabrio en een van de meest geweldige motoren zit daarin ooit gemaakt.

    kapje open en doorjagen tot 9000 toeren…dan waan je je echt in een formule auto.

    dit is ook een mooi concept, maar anders.

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      14 maart 2012 om 22:36

      @johanw: hij krijgt ook pas vermogen bij 6000 toeren… Zo bijzonder is het allemaal niet.

      Login om te reageren
      • johanw zegt

        15 maart 2012 om 08:07

        @dragspert:

        duidelijk nooit in een s2000 gereden? anders zeg je zoiets niet.

        hij krijgt nog een extra boost bij zo een 5200-5500 toeren….daaronder heeft hij al meer vermogen dan de meeste standaard autos.

        personen vergissen zich vaak, er gebeurd niets onder dat toerengebied maar dat komt puur door het geweld wat je meemaakt als de kleppen vol open gaan staan. En vergis je niet…niet speciaal? ga eens na wanneer de s2000 op de markt kwam…. en kijk wat andere merken hadden? niet voor niets is de s2000 motor meermaals uitgeroepen tot engine van het jaar!

        ik heb zelf de laattste twee civic type R gereden, beide zo een 3-4 jaar lang en heb ook S2000 meermaals gereden, dus zuig dit ook niet uit mijn duim.

        Deze Toyota is ook zo een auto, gefocust op de rijder en niet puur op pk’s etc maar het totaalplaatje is belangrijk en daarom is zo een Chris Harris lyrisch over zo een auto, net zoals men was en nog steeds is over de s2000. De S2000 wordt nu al een klassieker genoemd…wie weet is eenzelfde voor deze auto van toepassing over 15-20 jaar.

        Login om te reageren
  5. Flamingo zegt

    14 maart 2012 om 21:26

    Harris die m test mooi filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=romf-G6CZ7g

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 maart 2012 om 00:35

      @Flamingo: Whow. Dat filmpje vertelt écht het verhaal van de passie achter deze auto. Schitterend.

      Login om te reageren
  6. breakingpoint zegt

    14 maart 2012 om 21:34

    En wat zou dit speelgoed gaan kosten in België?
    En wordt deze goedkoper dan de Subaru? of net niet?

    Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    14 maart 2012 om 21:42

    Voor de leuke auto’s zijn wij nederlanders aangewezen op de 2e hands markten (duitsland, belgie etc..). Simpelweg te droef voor woorden.

    @Alwood :waarom willen ‘wij’ de fuseekogel IN het wiel gemonteerd zien ?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      14 maart 2012 om 21:45

      @Megakix: oh, draaipunt zo dicht mogelijk bij het midden van het wiel maakt sturen beter :) ongeveer…

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        14 maart 2012 om 22:02

        @Alwood: is dat niet bij vrijwel alle auto’s het geval? IN het wiel..

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          14 maart 2012 om 22:23

          @dennisr: bij de ene auto zit ‘ie er in ieder geval beduidend verder in dan bij de ander… Hangt er net vanaf hoeveel moeite de fabrikant in het ontwerpen van de naaf heeft gestoken.

          Login om te reageren
  8. ytrewq zegt

    14 maart 2012 om 21:45

    Ik heb net geprobeerd een tip te sturen, maar de computer ging raar doen. Dit was de tip, misschien kunnen jullie er wat mee…

    Het quattro concept van audi gaat niet in productie. Het project zou niet haalbaar zijn omdat er carbon, aluminium en magnesium gebruikt wordt.

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    14 maart 2012 om 21:51

    leuk ding voor 23.000 Dollar ..

    Login om te reageren
    • zion88 zegt

      14 maart 2012 om 22:05

      @lincoln: zo weinig ?

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      14 maart 2012 om 22:27

      @lincoln: 23k dollar zegt u? Mooi.. http://www.chevrolet.com/camaro-performance-car/

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 maart 2012 om 22:30

      @lincoln:

      dat schat ik zo .. weet natuurlijk niet zeker ..

      Login om te reageren
  10. jobh zegt

    14 maart 2012 om 21:53

    ja dat is het voordeel van een boksermotor

    Login om te reageren
  11. The360box zegt

    14 maart 2012 om 22:02

    Dacht even een ‘Advertorial’ te hebben gelezen

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    14 maart 2012 om 22:05

    waarom wordt er in de titel alleen verwezen naar het afkooksel van de BRZ?

    Waarom Subaru’s 40k euro BRZ gewoon heerst had er moeten staan!

    of beide mag ook.

    Login om te reageren
    • Jesper zegt

      14 maart 2012 om 23:54

      @Jantje_555:

      Afkooksel van de BRZ? Get your facts straight!! Dit is een Toyota project van meet af aan, waarvan Subaru bij eerste benadering helemaal niks van wilde weten maar toen het er op ging lijken toch weer terugkrabbelde. Dat er een boxer in ligt betekend niet dat het per definitie een gerebadgede Sub is. Sterker nog, het merendeel van de techniek in dat motorblok is van Toyota-makelijk.

      Login om te reageren
  13. akrapovic zegt

    14 maart 2012 om 22:08

    Hele leuke auto, maar standaard vind ik hem toch net iets te saai en met aanpassingen is het meteen een sjonniebak

    Login om te reageren
  14. johanw zegt

    14 maart 2012 om 22:18

    dat filmpje met chris harris….geweldig.

    ja die japanners kunnen (als ze het doen) echte rijders-autos maken. net als de s2000 is dit ook echt een pareltje wat dat betreft…kijk hoe hij dat ding met speels gemak door de bochten laat glijden, dat doen weinig autos in die klasse na.

    Login om te reageren
  15. speedie zegt

    14 maart 2012 om 23:10

    Alsof dit het ei van Colombus is…glijden door de bochten is snelheidsverlies en extra bandenslijtage. Het gewicht ligt te veel op de vooras. De enige echte oplossing is nog altijd middenmotor. Misschien goed voor een paar spectaculaire rondjes maar langer ook niet.

    Login om te reageren
  16. bjr1983 zegt

    15 maart 2012 om 00:06

    Eindelijk weer een fabrikant die het snapt: Niet het meeste vermogen, niet de hoogste topsnelheid, maar een auto puur voor de fun! Zó hoort het. Was al bang dat dit soort auto’s aan het uitsterven waren. Hier word ik er hebberig van!

    Login om te reageren
  17. G-Ammo zegt

    15 maart 2012 om 00:14

    Oh echt heerlijk :D

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    15 maart 2012 om 02:10

    Dit lijkt me geen 40k waard te zijn.
    Voor 40k heb je een wagen met meer panache of een racer die een stuk meer kan (eventueel 2dehands).
    Er zijn natuurlijk altijd gekken dus je zal dit wel zien maar het is de duur om de nieuwe civic of supra (en die was al niet super goedkoop) te zijn.

    Login om te reageren
  19. johanw zegt

    15 maart 2012 om 08:23

    @dragspert

    zo bijzonder is het niet?

    een s2000 kwam op de markt wanneer? ja juistem….niemand van de andere fabrikanten kon zoiets destijds neerzetten en nog steeds is het uniek. En onder de 5200-5500 toeren is er al meer dan gemiddeld trekkracht in totaliteit. Als je zoiets zegt, er gebeurd niets onder de 6000 toeren heb je klaarblijkelijk nooit in zo een auto gereden. Waarschijnlijk zal je maar roepen JA echt wel….maar als je daar echt in gereden hebt dan weet je wel anders. Personen zeggen vaak er gebeurd niets, want er komt gewoon een grote geweldsexplosie naar voren bij 5500 toeren die ongeevenaard is in een productieauto. Ik kan het wel weten want heb zelf de laatste twee Civic Type R’s beiden zo een 3-4 jaar bereden en de s2000 ook meermaals

    dat deze motor zo uniek is, blijkt ook wel dat deze motor 5 jaar achtereen engine of the year heeft binnengesleept….ben jij dan van mening dat dit niet speciaal is? deze auto leverde 12 jaar terug 120 PK per liter, een wereldrecord onder atmosferische motoren….de S2000 wordt nu al als klassieker genoemd …niet voor niets dat autobladen bij zijn afscheid nog hele stukken aan de s2000 besteed hebben en treuren dat er geen opvolger komt.

    deze toyota is ook puur gemaakt op de rijders…niets veel pk’s op papier, zwarte auto en slechte wegligging…nee veel plezier voor een betaalbaar budget…niet voor niets dat Chris Harris de supercar koning hier zo enthousiast over wordt.

    Login om te reageren
  20. hasjwandje zegt

    15 maart 2012 om 09:08

    voor 40k gaat dit een zeldzame verschijning worden in nederland. Het is overigens ook een belachelijk bedrag! in Amerika zal hij rond de 25 a 27k in Dollars gaan kosten!!!!

    Ik koop dan liever een Megane RS 265. Betere 0 tot 100 en zal in de bochten ook niet veel onderdoen voor de BRZ. en dan hou je nog een slordige 5000 euro over voor benzine :D

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      15 maart 2012 om 09:30

      @hasjwandje: inderdaad, zelfs de meeste verstokte Toyota-fanboy zal begrijpen dat 40k gewoon veel te veel is. Al zullen ze hier anders beweren, 99% van laatstgenoemde groep zal dit bedrag er nooit voor neertellen.

      Login om te reageren
      • V-Power zegt

        15 maart 2012 om 10:05

        @desoper: Dan bij deze even een reactie van een verstokte toyota fanboy. De prijs voor een Celica T-Sport was 10jr geleden € 38.000,- . Slechts 2.000 minder als de GT-86. En ook deze werden (welliswaar in kleine aantallen) verkocht. Ik als (verstokte) toyota fanboy kan nu voor redelijke prijzen op zoek naar een nette gebruikte, zonder dat alle petjes figuren er met hun pootjes aan hebben gezeten. Want die kunnen slechts de ‘gewone’ betalen die je nu voor 6.000,00 euro op de kop tikt. Exclusiviteit: voor mij geen probleem. En over een paar jaar zoek ik gewoon een jong gebruikte, lijkt me een fantastische machine namelijk :).

        Login om te reageren
  21. GT4Ever zegt

    15 maart 2012 om 09:17

    Mooi, nu dit ding af is wordt het tijd om een opvolger voor de MR2 en de Supra te maken!
    Wel goed om te zien dat Toyota eindelijk weer echte auto’s durft te maken. Nu hopen dat de andere fabrikanten dit voorbeeld opvolgen!

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      15 maart 2012 om 10:56

      @GT4Ever: Uh… Ik hoop met je mee. Maar is het niet Toyota/Subaru die ‘volgt’ ? Of zie jij dit als een initiatief nemen ?

      Login om te reageren
  22. TSI-tje zegt

    15 maart 2012 om 09:44

    Ook de techniek van deze Toyaru is dik in orde ! Maar de prijs hier in Nederland….. 40K….. ex. opties…..:shock:
    Het is echt wel een auto met de ‘juiste’ ingrediënten. Mooie techniek, achterwiel aandrijving, Coupé (altijd goed, van gelijk welk merk dan ook), Toyota/Subaru betrouwbaarheid (waarschijnlijk). Maar met een dergelijke prijs zal hij net zo zeldzaam zijn als de Supra Mk.IV ben ik bang. Jammer…..

    Login om te reageren
    • Mcvk zegt

      15 maart 2012 om 12:31

      @TSI-tje: Er komt slechts 1 uitvoering beschikbaar voor € 40.000,- deze is dan gelijk helemaal compleet met onder andere 17″ lm velgen, dagrijverlichting, xenon verlichting, climate en cruise control, navigatie, sperdifferentieel enz..

      De enige optie die je kan kiezen is handgeschakeld of automaat! Voor de rest standaard helemaal compleet.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        15 maart 2012 om 16:55

        @Mcvk: Ik blijf bij m’n bovestaande commentaar. 40K vind ik nog steeds heel stijf voor een twee-zitter van dit formaat. Ongeacht hoe mooi de techniek is of hoe goed hij wel rijd. Heerlijke auto, begrijp me niet verkeerd. En ik zal een initiatief als dit, van gelijk welke fabrikant, toejuichen. Maar ik denk té beperkt toepasbaar voor dit geld en dat werkt geen hoge verkoopcijfers in de hand.
        Nogmaals, jammer….

        Login om te reageren
  23. somebody zegt

    15 maart 2012 om 09:46

    Ooit met een Alfasud gereden??? Ook een laaghangende boxermotor voorin, en de remschijven aan de versnellingsbak in verband met het afgeveerde gewicht aan het wiel, en zelfs schijven op de achterwielen… en dat tussen ’72 en ’85….

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      15 maart 2012 om 09:52

      @somebody: Ja, met een TI.. Heerlijke tuut, maar alleen jammer van dat goedkope Russische staal. Dat is het enige wat de meeste mensen herinneren van die auto. Ook al jammer….

      Login om te reageren
  24. bjr1983 zegt

    15 maart 2012 om 10:18

    @GT4Ever: Een nieuwe MR-2 zou super zijn, maar aangezien de 86 al als cabrio komt, ben ik bang dat ze dat niet gaan doen… Of weet jij meer?

    Login om te reageren
  25. hasjwandje zegt

    15 maart 2012 om 12:19

    zo juist heeft toyota de prijs in de UK bekend gemaakt 24.995 pond. even omrekenen en je komt op 29.995 uit. waar die extra 10k vandaan komt mag joost weten want dit ding heeft een bescheiden CO2 uitstoot van 160gr.
    Kan nog lache worden in 2013 wanneer de BMP definitief weg is. Auto importeren uit duitsland 19% BTW erbij optellen nog wat kosten voor de administratie en zelf ophalen. Dan heb je een mooie BRZ / GT86 voor onder de 30k :D

    Login om te reageren
  26. desjonnies zegt

    15 maart 2012 om 12:23

    40K voor een wagen die veel plezier zal geven aan zijn berijder.
    Een wagen die idd lekker licht zal zijn a la Alfasud de S2000 en zelfs de GC8 Impreza coupe’s
    Een wagen die de topsnelheid van de BMW dikkerds niet zal halen.
    Who cares?
    Deze koop je om af en toe in de Ardennen, de Eifel, de Gorges du Tarn of de Pyreneeën te gaan gummen.

    Kijk eens wat een 1 serie, Golf GTi of zoiets qua prijs doen.
    Dit is een koopje. Zeker als u drie dingen van het optie lijstje van gelijk welke Duitse constructeur aankruist op het orderformulier.

    En dit is een rijdersauto.
    Voor mannen die hun borstkast niet scheren.

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      15 maart 2012 om 15:29

      @desjonnies: Voor mij levert een auto plezier als ik snel en comfortabel kan inhalen op een rechte provinciale weg in de avondspits.
      Dat is in mijn ogen net zo goed een rijdersauto dan deze gt86.
      Ik ben dan ook een man zonder borsthaar, die vooral naar de Eifel gaat om te fietsen (regelmatig tot ergernis van zogenaamde GT-coureurs).

      Login om te reageren
  27. roadrebel123d zegt

    15 maart 2012 om 15:25

    Op het autosalon van Brussel stond er een bordje van Toyota belgium met een vanafprijs van 31000euro btw incl…

    Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      15 maart 2012 om 17:26

      @roadrebel123d: die belgen hebben weer mazzel dan wij nederlanders:-(

      Login om te reageren
      • pikes83 zegt

        15 maart 2012 om 17:26

        @pikes83: meer bedoelde ik.

        Login om te reageren
  28. avdb zegt

    15 maart 2012 om 22:13

    It’s all about the zwaartepunt baby…
    wat was er eerst? de auto of deze kreet? zonder de auto tekort te willen doen, komt het mij voor dat de kreet bij de auto gezocht is. De bouwstenen voor de auto zijn niet nieuw. Geheel des Subaru’s.
    Dan nog wat te zeuren: waar zitten die spiraalveren dan? Niet rond de schokdempers in ieder geval, want dat zijn schroefveren. De tijd dat autobouwers met spiraalveren experimenteerden liggen ongeveer een eeuw achter ons (gelukkig).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North