Waarom vannacht de A9 een halfuur dicht was

Auteur: , 43 Reacties

Cor en Don voeren iets in hun schild.

Boeing 747 Corendon

Je bent vast wel eens op vliegvakantie gegaan. Dan is het je ook vast wel eens opgevallen hoe ontiegelijk groot vliegtuigen eigenlijk zijn. Vooral als je verder gaat dan Europa, dan is de kans aanwezig dat je mag plaatsnemen in een Boeing 747. De welbekende jumbojet is lange tijd het grootste commerciële vliegtuig ter wereld geweest en momenteel is het nog steeds een kolos. Geen wonder dat je dergelijke vliegtuigen alleen kunt vinden op de grote(re) vliegvelden. Op Groningen Airport Eelde zal niet snel een 747 landen.

Atilay Uslu, de baas van Corendon Vliegvakanties, had het geniale idee om een jumbojet in de tuin van het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp te zetten. Want waarom niet, toch? Het is hemelsbreed slechts een paar kilometer van de startbaan tot het hotel. AELS en transportbedrijf Mammoet zagen de transfer wel zitten. Een vliegtuig van 170 ton even over wat weilanden trekken, how hard can it be?

Corendon Boeing

Nou ja, een paar weilanden, meerdere sloten en de snelweg A9 zitten in de weg. Vooral dat laatste was even een uitdaging, want je kunt niet makkelijk een Amsterdamse snelweg dichtgooien. Vannacht hebben ze dat toch even gedaan en binnen een halfuur was de Boeing de snelweg over. Een bijzonder spektakel om te zien.

Op de site van Corendon staat beeldmateriaal in allerijl en de bijbehorende livestreams. Ook Uslu zelf legt uit dat de A9-oversteek niet de laatste hindernis is, want het 60 meter brede toestel moet ook nog door een 51 meter brede doorgang. Daarna zal het voor onbepaalde tijd plaatsnemen naast het Corendon Hotel, wat het bedrijf gaat doen met de Boeing maken ze binnenkort bekend. Overigens is dit niet de eerste keer dat iemand een Boeing 747 over land verplaatst, NASA deed het al een keer in Houston, Texas.



43 reacties

Een vlieguig over de snelweg is natuurlijk ook automotive.
@marklevinson: imo heb jij ook nix met automotive te maken. In de nacht wordt een autosnelweg afgesloten, het moment voor ons die hard automotievelingen om eens volle gas te chasen. Door deze actie hebben een heleboel zielsgenoten van ons automotievelingen een half uur minder geleefd op het hoogtepunt van hun leven. Maar jij vestigt natuurlijk al je aandacht op dat stom afgedankt vliegtuig. Ik voel me niet meer begrepen hier, ben zo alleen
Zou hij ook hebben getoeterd?
@r32turbo: tüüteren geeft een grote blij!
Het doel is nutteloos maar geweldig hoe ze dit zo efficient klaarspelen!
@niex: het doel is nog onbekend. “wat het bedrijf gaat doen met de Boeing maken ze binnenkort bekend.”
@detroitv8: ombouwen tot hotelkamers is het meest voor de hand liggend.
@sirprize: dat hoop ik wel want anders was het echt een nutteloze actie.
@detroitv8: restaurant highclass met soort uitgaans plek.. (inside info)
Een echte baas boven baas
Jaar of vijftien geleden ook al eens eerder in Nederland gedaan.
De KLM-kist die nu in Het Aviodrome staat is toen vanaf Harderwijk over de weg naar Lelystad vervoerd.
@kapiteinknalgordel: dat was zonder vleugels volgens mij? Die zijn eerst gedemonteerd, en achteraf ter plaatse terug geplaatst.
@marinepower: Klopt inderdaad. Heb ergens diep in het archief nog foto’s.
Turken hebben gewoon iets met dwars liggen in het verkeer, was zeker een stoet voor een bruiloft.
@kahan: blijft baas boven baas
IMO de mooiste en het meest imponerende jumbojet. Jammer genoeg stoppen een hoop vliegtuig maatschappijen met de 747. Zo maakt geen één US maatschappij meer gebruik van een passagiers 747. KLM maakt er nog wel vluchten mee naar LA en SFO.
@e550: iconische kist inderdaad, maar de 777 is in alle opzichten beter en meer van deze tijd. Stiller, ruimer, flexibeler. Als reiziger zeker de voorkeur voor een 777 boven een 747.
De trap naar boven vanuit BC naar First als kind mogen beklimmen tijdens lange vlucht high five van toffe passagiers gehad en 15 min kletsen met de chauffeurs. Memorabel 👌 en mooie tijden toen dat nog kon.
@bischero: chauffeurs?
@dieselkameel: zeker, ook wel gezagvoerders, piloten of boordwerktuigkundigen genaamd. Welk gedeelte snapte je niet?
NASA speelde vals, die hebben de vleugels eraf gehaald. Dit is trouwens niet de enige KLM 747 die over land naar zijn laatste rustplaats is vervoerd.
@hummer95: het toestel in kwestie is van Corendon niet van KLM.
@sirprize: Het is wel een voormalig KLM-toestel. Corendon heeft het gekocht en in hun kleuren laten spuiten en toen van Italië (waar het de kist overgespoten is) naar Amsterdam laten vliegen.
@moveyourmind: precies, voormalig. Nu dus Corendon.
@sirprize: Sommige mensen willen echt altijd hun gelijk hebben…
Acht zo blijft er tenminste nog iets bewaard van de 747 in Nederland. Met het laten verkopen van de Catalina heeft de Nederlandse regering in ieder geval al laten weten niets (meer) te geven om luchtvaarthistorie. Het is dus aan de particulieren om dit soort projecten op te zetten.
@mopar: Ach het heeft 2 kanten. Als ik zie dat dit miljoenen kost dan ben ik blij dat de staat niet zo’n uitgave doet.

De Catalina is inderdaad jammer. Leuk is wel weer dat er 2 Spitfires in Nederlandse handen zijn gekomen. Ook de 747 zal niet zo gauw uitsterven. Er staat er al eentje bij het Aviodrome dus dat is het probleem ook niet.

Wel vind ik het bijzonder van Corendon. Ben je blij dat je uit het vliegtuig bent, kom je alsnog in een vliegtuig…
@tstile: Die 747 sterft sneller uit dan je denkt. Er is idd een oude -200 in Lelystad en moet je eens zien hoe die erbij staat. Zo’n kist verdient het gewoon goed onderhouden te worden. Is volgens mij in geen 15 jaar gewassen, het mos groeit nog net niet op de vleugels van dat ding…heel jammer. Dat hele Aviodrome is trouwens een troosteloze bedoeling geworden, andere landen met een minder indrukwekkende luchtvaarthistorie dan Nederland behandelen hun vliegend erfgoed met meer respect. Wat dat betreft is Soesterberg nu een veel mooier en indrukwekkender museum geworden.
Opnamen voor Fast en Furious: Cor & Don Edition.
@ghost: ik ga voor don en ad
Hij had daar toch ook gewoon kunnen landen? Op Sint-Maarten lukt ‘t ook en had een hoop sores gescheeld.
Hebben ze toch mooi gedaan zo in het Don Cor
@beast95: zeer scherp😀
Mijn gok is een restaurant / evenement centrum. Je kan niks dan respect hebben voor die ex shoarma boer! Echt een voorbeeld van een goed zakenman en een buitengewoon sympathieke vent ook!

De An-225 was en is nog altijd het grootste commerciele vliegtuig, maar dat terzijde. We zijn hier immers niet op vliegtuigblog
@cloverleaf: AN-225 is een lastig verhaal omdat het niet ontworpen was als civiel toestel maar eerst een militair vliegtuig was dat gebruikt werd om de Buran shuttle te vervoeren. Na het instorten van de Sovjet unie is die pas omgebouwd naar een freighter. Dus is het dan eerlijk om het een civiel vliegtuig te noemen? Lastig. Het is een militair toestel dat omgebouwd is en nu een civiele rol heeft. Kan je trouwens ook aan de cockpit zien, zelfs voor zijn tijd was die sterk veroudert.

Hoewel de 747 oorspronkelijk ook ontworpen was als militaire freighter (maar Boeing de bieding voor het contract verloor, Google CX-HLS maar) heeft het nooit gevlogen als zijnde en werd het ontwerp drastisch aangepast voor civiele doeleinden. Dus best correct om te zeggen dat de 747 tot de komst van de A380 het grootste commerciële vliegtuig ter wereld was.

Maar je hebt gelijk, tis geen vliegtuigblog :)
@mopar: gelukkig won de C5 toen van boeing.
@mopar: als je dit weet, waarom vertel je er dan niet bij dat een 747-200 never op lelystad kan landen? Aviodroom is zielig idd, maar hebben wel de primeur gehad qua over de weg karren met een jumbo.
@fmgarcia: Waar heb jij het in vredesnaam over gast. Ik heb het helemaal niet gehad over welk vliegtuig waar kan landen. Mij gaat het er gewoon om dat dat ding erbij staat alsof het verlaten is. Niet als het paradepaardje van het museum. Er zijn weinig musea ter wereld die een 747 hebben, laat staan een oude -200. Een beetje meer respect voor die oude machine zou geen kwaad kunnen. Ik snap dat het Aviodrome met geldproblemen zit maar ik zie hier voor de overheid wel een rol. Er gaat per jaar miljarden naar het buitenland voor zogenaamd “ontwikkelingshulp” en daar zou best eenmalig 0.0005% van naar de het Aviodrome kunnen gaan. Het is tenslotte onze nationale luchtvaartgeschiedenis en dat mag best gevierd worden.
Uhm, hadden ze dat ding er niet gewoon even heen kunnen vliegen?
Ach ja…

Is weer eens wat anders als een spookrijder
Ik verwacht dat Corendon hotel daar in badhoevedorp een etentje & borrel zult moeten geven aan alle werkers voor dit project.
Inbusje 10 en steeksleutel 12 en je hebt zo de vleugels er af. Maar nee hoor……. lekker miljoenen uitgeven voor een complexe operatie.
Zo zie je maar weer dat er in de vakantie business meer dan genoeg te verdienen is. Dit is een keer wat anders dan een paar laffe bloempotten van de Intratuin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).