• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Volkswagen Dieselgate verzweeg

Auteur: Author, gepost 7 maart 2016 om 22:26 – 42 Reacties

Waarom Volkswagen Dieselgate verzweeg


De aap komt stukje bij beetje uit de mouw.

Volkswagen heeft vandaag toegegeven dat het Dieselgate bewust een tijdje onder de pet heeft gehouden, zo schrijft Automotive News. Al op 3 september vorig jaar gaf het merk te kennen dat het valsspeelde met illegale softwaren, maar VW bracht het nieuws pas naar buiten op 18 september. Investeerders en andere stake holders zijn daar uiteraard niet blij mee en vinden dat het concern meer vaart achter de berichtgeving had moeten zetten.

De reden van de vertraging? VW wilde in de dagen tussen genoemde data een deal sluiten met de Amerikaanse autoriteiten. Als het publiek nog tijdens de onderhandelingen op de hoogte zou raken van het nieuws, zou dat nadelige gevolgen hebben gehad voor de mogelijke schikking.

Tot een schikking is het tot dusver niet gekomen. De Amerikaanse autoriteiten hebben Volkswagen momenteel aangeklaagd voor een totaalbedrag van maar liefst 48 miljard dollar. VW heeft verder geen commentaar gegeven op de kwestie.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Maandagavondsnoep: de prachtige Aston Martin DB3S
Volgend bericht: Zo feliciteren andere merken BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    7 maart 2016 om 22:31

    Als ik een scheet laat zeg ik ook niks tegen men vrouw…Maar ze komt er toch altijd achter…Ben ik nou net zo dom als VAG?

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      7 maart 2016 om 22:36

      @norge: Om 22:34 keek ik hier op en had je net 6 plusjes 1 minuut later waren het er plots 25, ben niet jaloers ofzo maar over welke magische krachten beschik jij?

      Login om te reageren
      • boris9397 zegt

        7 maart 2016 om 22:38

        @henkhupelschoten: Flauwe hollandse humor

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          7 maart 2016 om 22:40

          @boris9397: En dat zover hier vandaan!

          Login om te reageren
          • chills zegt

            7 maart 2016 om 23:17

            @bartteeuwen: dat laat hij ons geloven. Het is gewoon een reaguurder van 42, die vanuit een zolderkamertje van zijn ouderlijk huis ergens in Nederland het internet verzuurd.

            Login om te reageren
            • boris9397 zegt

              8 maart 2016 om 20:42

              @chills: Ik kom uit Belgie , het land waar bovenstaande grapjes op het niveau liggen van de gemiddelde 12 jarige.

              Login om te reageren
      • Pallas zegt

        7 maart 2016 om 23:01

        @henkhupelschoten: Sjoemelplusjes…

        Login om te reageren
      • camber24 zegt

        7 maart 2016 om 23:10

        @henkhupelschoten: ik snap dat dus ook niet. Voor de meest flauwe opmerking vangt ie vaak binnen no time tussen de 20 en 30 plusjes. Vaak blijft het daar dan ook op hangen. Erg opmerkelijk.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          7 maart 2016 om 23:28

          @camber24: Voor de plusjes moet je het natuurlijk doen…

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        7 maart 2016 om 23:30

        @henkhupelschoten: Strategisch geplaatste reactie.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          8 maart 2016 om 00:03

          @SimonMc: He, what the…

          Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        8 maart 2016 om 01:51

        @henkhupelschoten:
        It’s the charming Nor-way, man!

        Login om te reageren
      • JaxDryke zegt

        8 maart 2016 om 15:12

        @henkhupelschoten: Hij heeft last van positieve uitstoot..

        Login om te reageren
    • reobnednab zegt

      7 maart 2016 om 22:40

      @norge: ach ja vrouwen (vag) iets wat 5 dagen bloedt en niet doodgaat zijn niet te vertrouwen…

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      7 maart 2016 om 23:29

      @norge: ’t is een twijfelgeval. Je schrijft tenslotte “men vrouw” ;-) .

      Login om te reageren
      • norge zegt

        7 maart 2016 om 23:36

        @SimonMc: mag dat niet meer? Sorry, ben al 16 jaar weg uit het kikkerlandje en volg de taal niet meer zo..

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          8 maart 2016 om 00:04

          @norge: Het was helemaal niet serieus bedoelt hoor, vandaar ook de knipoog .

          Login om te reageren
        • maarteno zegt

          8 maart 2016 om 04:34

          @norge: je kunt lullen als Noorse ‘bromanns’, maar ‘men vrouw’ heeft nooit gemogen…. :P

          Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      8 maart 2016 om 03:22

      @norge:
      Nee! Zo dom ben je echt niet! Het gaat per slot om de door je vrouw geconstateerde “winderigheid”: https://nl.wikipedia.org/wiki/Winderigheid
      Mij is dit ook wel eens gebeurd in een bioscoop, waarbij de film op een crusiaal stil moment werd onderbroken door een enorm luid klinkende sch**t.
      Restte mij slechts één mogelijkheid om me enigsinds uit de situatie te redden: Ik boog me voorover en tikte de mevrouw in de rij vóór me op de schouder en toen ze zich omdraaide heb ik luid gezegd:
      “Ach! Trek het u maar niet aan mevrouw! Het kan de beste gebeuren! Als het maar lekker was!”
      PS: Het “bijna” handgemeen later met haar man/vriend/begeleider heeft niet geleid tot een rechtszaak………… De film was overigens verder oninteressant.
      “Ach, mevrouw, trek er u maar niets van aan! Het kan de beste overkomen”.

      Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    7 maart 2016 om 22:35

    48 miljard, snel de biezen pakken…

    Login om te reageren
  3. grandmasterb zegt

    7 maart 2016 om 22:50

    Er zat vanaf het begin al een heel smerig luchtje aan VW, het ontwerp van de kever is gejat van een Jood door Hitlers trawanten en daarna ging zijn maatje ir F. Porsche er een auto van maken. Later ging dezelfde F.Porsche een platgeslagen kever produceren die wij nu kennen als 911, die dus ook besmet is. Ik zou in ieder geval geen auto kopen van deze fabrikant.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      7 maart 2016 om 23:08

      @grandmasterb: dit is wel een mooie voor een volgend Autoblog-advies: ‘No-go modellen/merken: alles uit landen die 71 jaar geleden tot de Asmogendheden behoorden’

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        7 maart 2016 om 23:25

        @knipperlichtje:
        kun je dus straks alleen bij Victor Muller terecht……………………

        Ow wacht……….

        Login om te reageren
    • karaya zegt

      7 maart 2016 om 23:32

      @grandmasterb: volgens mij was de platgeslagen versie van de hand van z’n zoon ferry, niet ferdinand zelf.

      En dat de kever van een joods persoon gejat is klinkt natuurlijk weer zo lekker. Met zo’n bewering kan je boeken verkopen. Het concept van de kever lijkt me niet zo ingewikkeld dat je daarvoor op de plagiaat toer moet.

      (De facto is het niet meer dan een omgekeerde Audi)

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        8 maart 2016 om 07:22

        @karaya:
        Ook niet waar. De 356 komt van Ferry Porsche, de 911 komt van Alexander ‘Butzi’ Porsche. De kleinzoon van de grote Ferdinand.

        Login om te reageren
    • parker zegt

      8 maart 2016 om 07:33

      @grandmasterb: juist dat duistere verleden geeft VW dat beetje extra mystieke merkwaarde, echt een stoer merk

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      8 maart 2016 om 09:49

      @grandmasterb: Naar mijn weten was meneer Porsche al _ruim_ voordat de Nazi’s aan de macht kwamen bezig met zijn volksauto, en heeft hij tegen wil en dank met het regime moeten samenwerken omdat dat de enige manier was om zijn auto geproduceerd te krijgen (dat al 3x was mislukt dus dit was zijn beste kans). Discutabel? Jazeker, hij had zich niet met Hitler moeten inmengen. Begrijpelijk? Ook, want hij wilde zijn auto gebouwd zien worden en was al zover met de Nazi’s dat hij niet meer terug kon toen eenmaal duidelijk werd wat hun plan was. Of het naïviteit was of kop in het zand weet natuurlijk niemand. Hij heeft er wel alles aan gedaan om de KdF-fabriek zo goed mogelijk te leiden en naar omstandigheden het beste voor de (dwang)arbeiders te doen.
      Natuurlijk had hij meteen zijn handen van alles af moeten trekken op het moment dat duidelijk was wat de plannen waren van de Nazi’s en dat heeft hij niet gedaan, dat mag hem aangerekend worden.

      Login om te reageren
  4. wimbers zegt

    7 maart 2016 om 23:28

    Dan maar een zweedse auto vrees ik?

    Login om te reageren
  5. Poll zegt

    7 maart 2016 om 23:31

    Auflichters sind es. Net als de rest. Maar op je Honda boordcomputertje staat tenminste wat je daadwerkelijk verbruikt, en VW lukt dat tegenwoordig niet meer.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      8 maart 2016 om 00:07

      @Poll: Bij VW moet je er nog interest bijrekenen.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      8 maart 2016 om 00:12

      @Poll: Even voor de duidelijkheid: dieselgate gaat over de NOx uitstoot van de VAG-diesels, niet over het brandstofverbruik.

      Login om te reageren
  6. sracert zegt

    8 maart 2016 om 00:12

    Waarom verzwijg je frauderen? open deur lijkt mij AB….

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    8 maart 2016 om 00:35

    Ach ja,we hopen allemaal wel eens dat een leugentje niet uit komt toch?

    Login om te reageren
  8. 9000cse zegt

    8 maart 2016 om 02:51

    Er worden in deze soort van berichten weer héél wat “verwarrinkjes” gebruikt om recht te lullen wat krom is.
    Neem nou de volgende uitspraak van hierboven:
    “Investeerders en andere stake holders zijn daar uiteraard niet blij mee en vinden dat het concern meer vaart achter de berichtgeving had moeten zetten.” Gewoon lulkoek!
    Zo’n uitspraak krijgt een héél andere duiding als je terug aan denkt aan het bericht van 25 april vorig jaar op AB mbt het aftreden van Ferdinand Piëch. Daarin werd in het conflict tussen Piëch en Winterkorn gesteld:
    “Inzet van het geding zouden tegenvallende resultaten in Amerika en in het algemeen tegenvallende winsten zijn. Dat laatste is overigens opmerkelijk, want VW deed het het afgelopen jaar in financiële zin bijzonder goed.”
    Dit roept in ieder geval de volgende vraag op:
    In hoeverre waren beiden toen reeds op de hoogte van het toepassen van sjoemelsoftware?
    a) Was het Winterkorn die dacht dat het in de USA wel goed zou komen met de winsten en dat Piëch uiteindelijk tevreden zou zijn met de onder zijn leiding behaalde winst(en) en gevoerde strategie? (Door toepassing van sjoemelsoftware).? Of
    b) Was het (de) Piëch(familie), die als grootaandeelhouder er een bijzonder belang bij had/heeft, dat alle rotzooi onder de mat geveegd wordt/zou worden om koersverlies te voorkomen, cq enorm kapitaalverlies te voorkomen? Of
    c) Waren ze het allebei? Waarbij Piëch Winterkorn onder druk heeft gezet om met alle middelen ervoor te zorgen dat dieselgate NOOIT ontdekt zou mogen worden?
    Zoals ik hier al eerder geponeerd heb: Het ging hier niet om een subtiele verandering van ventieldopjes, maar om een bewust gekozen technische strategie en een bewust genomen risico. Genomen op het hoogste niveau met als enige doel: VAG tot de Weltgröszte te maken!
    Niemand maakt mij wijs, dat de top van de RvB en de BoD er niet van geweten hebben!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 maart 2016 om 10:00

      @9000cse: ik geloof juist heel gemakkelijk dat in de directie er niemand van afwist. Want wat ik bij al mijn bezoeken aan VW (opleveren van niet sjoemelende software) wel gemerkt heb dat er angst voor het management was.

      Login om te reageren
  9. scottishcarspotter2000 zegt

    8 maart 2016 om 06:56

    Scheiße, der Untergang eines tausendjariges Konzern

    Login om te reageren
  10. parker zegt

    8 maart 2016 om 07:29

    Voor je het weet kopieert iedereen die software en VW wilde het wijselijk voor zichzelf houden, had ik ook gedaan, vind het nog steeds een heel knappe innovatie..

    Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    8 maart 2016 om 09:08

    De shareholders klagen dus over het feit dat het bestuur heeft geprobeerd om zo goedkoop mogelijk uit het probleem te komen.
    Raar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 maart 2016 om 10:00

      @gregorius: de shareholders zoeken een excuus om een schadeclaim te kunnen indienen.

      Login om te reageren
  12. riendevag zegt

    8 maart 2016 om 09:56

    Ze blijven kronkelen daar. Het management toont een beetje ongedierte gedrag… Zo dra je de steen optilt schieten de pissenbedden alle kanten uit.

    Keihard plukken dat management en vooral Winterkorn en evil genius Pïech niet vergeten. Mochten er normale wernemers ontslagen moeten worden dan kan daarmee een sociaal plan gefinancierd worden…

    De grote muil is weg bin VAG maar de arrogantie blijft helaas :-(

    Login om te reageren
  13. meridian zegt

    8 maart 2016 om 10:25

    Volkswagen is een beetje als die lekkere vriendin van je waarvan je op een gegeven moment gaat denken dat ze toch niet helemaal bij je past. Om wat voor reden dan ook. Maar dan zie je dat lekkere lijf weer en dat leuke koppie en dan is het toch wel moeilijk afstand doen van haar. Volkswagen maakt goede auto’s maar dan merk je dat het merk toch niet goed bij je past, om wat voor reden dan ook. Maar omdat ze zulke goede auto’s maken en er geen goede alternatieven zijn. Is het maar moeilijk om afstand van het merk te nemen.

    Login om te reageren
  14. 730ld zegt

    8 maart 2016 om 19:15

    48 miljard…..doe ff normaal kl*te volk die Amerikanen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North