‘Volkswagen gebruikt software die emmisietests herkent’ [updated]

Auteur: , 62 Reacties
https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Volksagen-roet-uitstoot.jpg

Volkswagen maakt viezigheid Drie keer raden wat die software vervolgens doet... Bijna een half miljoen Volkswagens en Audi's moeten in de Verenigde Staten worden teruggeroepen en een miljardenboete dreigt.

Om te voldoen aan de strenge emissie-eisen in de Verenigde Staten kun je natuurlijk je auto’s écht zuiniger maken, maar je kunt ook een puisterige puber die goed is met computers inhuren en die een slim stukje software laten schrijven. Volkswagen deed naar verluid dat laatste en ruste bijna een half miljoen VW’s en Audi’s met viercilinder diesel met een zogenaamde Defeat Device uit.

Aangezien emissietests altijd bestaan uit een vooraf bekende cyclus, is het vrij eenvoudig om deze softwarematig te laten herkennen. Vervolgens wordt de motor afgeknepen om deze zuiniger en schoner te laten lopen, aldus de New York Times. Slim, maar deze Defeat Devices zijn natuurlijk puur bedrog. Op de openbare weg stoten de auto’s namelijk tot wel veertig keer zoveel stikstof en fijnstof uit. Niet voor niks is dit in de Verenigde Staten ten strengste verboden.

De Amerikaanse overheid heeft Volkswagen dan ook verplicht om circa 482.000, Jetta’s, Golfjes, Passats, Beetles en A3’s uit de periode 2009-2015 terug te roepen. Deze moeten aangepast worden gemaakt om ook zonder de verboden software aan de geldende emissie-eisen te voldoen. Daarnaast mag Volkswagen alvast haar spaarbankboekje gaan controleren, want een boete lijkt onontkomelijk. Dit kan oplopen tot 37.500 dollar per teruggeroepen auto, wat neerkomt op 18 miljard dollar in totaal.

Vorig jaar nog kreeg Hyundai een boete van 300 miljoen dollar wegens het overtreden van de Clean Air Act. Zij hadden voor 1.2 miljoen auto’s het brandstofverbruik te optimistisch voorgespiegeld.

Update 20-09 – VW trekt in een officiële reactie bij monde van CEO Martin Winterkorn het boetekleed aan:

The U.S. Environmental Protection Agency and the California Air Resources Board (EPA and CARB) revealed their findings that while testing diesel cars of the Volkswagen Group they have detected manipulations that violate American environmental standards.

The Board of Management at Volkswagen AG takes these findings very seriously. I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public. We will cooperate fully with the responsible agencies, with transparency and urgency, to clearly, openly, and completely establish all of the facts of this case.
Volkswagen has ordered an external investigation of this matter.

We do not and will not tolerate violations of any kind of our internal rules or of the law.

The trust of our customers and the public is and continues to be our most important asset. We at Volkswagen will do everything that must be done in order to re-establish the trust that so many people have placed in us, and we will do everything necessary in order to reverse the damage this has caused. This matter has first priority for me, personally, and for our entire Board of Management.

Update 21-09-15 – Het Amerikaanse Ministerie van Justitie is een strafrechtelijk onderzoek naar de praktijken van Volkswagen gestart. #Dieselgate is nog lang niet over!

Update 22-09-15 – Volkswagen heeft een officieel statement gedaan, dat lees je hier.

Update 22-09-15 14:30 – Martin Winterkorn moet opstappen volgens Duitse media.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



62 reacties

-edit: da’s inderdaad wel heul erg veel.-
@aambei: ik dacht hetzelfde hahaha
@aambei: aambei?? Serieus?
@aambei: haha wat een naam, we zouden eens keer samen een kopje moeten doen
En die Amerikaanse v8en komen wel zonder moeite door de test? Of ligt het aan het feit dat het diesel is?
@wantthegreen:

V8 meuk komt voornamelijk uit Duitsland ..
@lincoln:
Ja, duitse autos zoals de camaro, mustang, corvette, challenger, charger, en natuurlijk de 300c, allemaal voor minder dan 50k een v8, krijg je bij bmw met een beetje geluk een viercylinder voor.
@super: nou de 4,8 van de X5 is relatief goedkoop in de VS.
@super:

Onder de 50k!!

Motor zelf kost rond de 3-4 duizend dollar ongeacht in welke auto die zit ..
@super: En het leuke is die 4 cilinders zijn sneller en rijden ook nog beter.
@bofkont: ja want met een 4 cylinder BMW ga je het van een Corvette winnen…. Je begint toch niet seniel te worden he bofkontje? :)
@mopar: ja Hoor zo’n corvette C4 rij je helemaal aan stront met een nieuwe 428i ;)
@wantthegreen: die bedotten de boel blijkbaar niet.
@wantthegreen:
Die zitten in “trucks” of sufs waar andere regels voor gelden.
@wantthegreen: omdat het diesel is ja. Amerikanen hebben nu eenmaal wat langer de tijd nodig dan de rest van de wereld om zoiets te begrijpen. De trukendoos moet dan wel geopend worden om die auto’s daar aan de man te brengen
Duitsers die valsspelen: het einde van de wereld is nabij
Wordt het olieverbruik ook meeberekend in zo’n emissietest?
@stephanotis:
In dit geval een relevante opmerking.
@stephanotis:
Maar goed dat granlusso dit niet gelezen heeft.
Deze week maakte iemand een opmerking van gelijke strekking en die kreeg meteen de strontkar over zich uitgereden.
@baralcaolio0000: begint ook een beetje oud te worden.
Vind ik leuk!

Jammer dat ze het ontdekt hebben.. ):
@lamborgfan: Vind ik ook leuk, geeft wel aan hoe een ontzettende wassen neus die tests zijn.
Ik zou ook de hele wereld bij elkaar liegen als fabrikant om maar aan al die domme bureaucratische symboolpolitiek-emissie regeltjes te voldoen van al die verschillende landen die ieder voor zich menen het wiel uit te hebben gevonden als het op milieu aankomt..
@parker:

Do not fuck with the california-law ..
Gewoon niet doen ..
Verkoop jij je troep maar aan Afrika ofzo ..
Haha, betrapt!

Schitterend dit. Die tests slaan sowieso nergens op dus dan maakt dit toch ook niks meer uit voor het milieu.
Deze boete wordt later toch bij de facelifts/modeljaren 2016 v/d huidige modellen weer verrekend naar de consument toe. Stap gewoon van die rommel af!
De boefjes…
Dit was al jaren een “publiekgeheim”, leuk dat het nu naar buiten komt.
Zou Brussel ook wakker worden?
@baralcaolio0000: brussel is al wakker… al een paar jaar lang
@baralcaolio0000:

Nope .. Die vreten wat VAG hun voorschrijft ..
VAG komt met uitstootcijfers die voor waar worden aangenomen ..
MB werd ooit betrapt op verboden airco koelmiddel en daar werd toen meteen de wet op aangepast ..
@lincoln: Met die airco vloeistof ging ook nergens over in Frankrijk, dus dat was wel logisch.
Maar verder heb je idd een goed punt, het grote geld in Duitsland voornamelijk de auto industrie heeft zeer veel invloed in de politiek, de ongelimiteerde autobahn is daar ook zo’n voorbeeld van.
@baralcaolio0000: Hier is het al langer bekend en het gebeurt nu niet meer. Nee echt niet, geloof me maar op mijn blauwe ohen
@baralcaolio0000:
Leuk dat het nu naar buiten komt ja, misschien wel met een achterliggende gedachte, misschien om Duitsland te straffen omdat ze 9 dagen geleden uit de Anti-Poetin-alliantie zijn gestapt met betrekking tot de oorlog? VS/Navo bombardeert half Syrie maar krijgt tegen IS niets voor elkaar, en nu komt Rusland even laten zien hoe het moet en Duitsland sluit zich bij Rusland aan? Als je erop let zie je zulke dingen vaker gebeuren.

http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2015/09/12/syrien-deutschland-bricht-aus-us-allianz-gegen-russland-aus/
Haha, aanpassen zodat ze wel aan de eisen voldoen. Dat is toch schier onmogelijk! Of mensen krijgen nu allemaal ‘gratis’ een volledig afgeknepen slecht lopend hok.
Dit soort trucjes zijn overigens niet nieuw, het gerucht gaat dat BMW dit jaren terug ook al deed bij de NEDC test.
@trustmeiamanengineer:

Europeanen maakten zo rond 1975 voor de USA export een bypass in het uitlaat traject om extra zuurstof door de einddemper te laten uitstoten ..
Vooral de Britten met hun bloedmooie bolides met motoren uit het jaar kruik ..
@trustmeiamanengineer: inderdaad wat bij VW Defeat Device heet, dat heet bij BMW Efficient Dynamics.
@mashell: Verschil is dat BMW ermee adverteert en VW sneaky bezig is. Slim bedacht, boete dan ook terecht. Play the game by the rules!
Software die onderscheid kan maken tussen praktijkgebruik en de testcyclus…

Zo geavanceerd is het allemaal niet: zodra de knipperlichtschakelaar bediend wordt gaat er gewoon een stuurstroompje naar de boordcomputer om het vermogen terug te schroeven. Gewoon een simpel relais van een paar dubbeltjes dat ‘doorheeft’ dat er geen reguliere bestuurder in rijdt.
@moveyourmind: ik ben automotive software engineer en begrijp geen bal van wat je zegt. Stuurstroompje (dat klinkt wel erg analoog) naar de boordcomputer (dat is dat ding dat het verbruik weergeeft in het instrumentenpaneel) en een relais dat wat door heeft? Intelligentie in een relais? En dat allemaal aan de knipperlichtschakelaar waarvan me niet duidelijk is wat die er überhaupt mee van doen heeft.
@mashell: Dat je dat allemaal durft te zeggen op een blog
ik hoop dat je werkgever niet mee kijkt/blogt.
@mashell:

Dat VAG rijders hun knipperlichten niet gebruiken buiten de apk keuring om ..
Tssss…Naapers.
Ach ja, ze zullen het allemaal doen, alleen zullen ze niet allemaal gepakt worden
Als er 1 land is dat het milieu aan zijn laars lapt is het wel de USA. Zou wel eens de gemiddelde uitstoot en verbruik van de wagen made in USA vergelijken met made in Germany, Frankrijk enz. Dit is gewoon protectie van de eigen industie en pesten van buitenlandse producten. Normaal dat de autoconstructeurs vanalles moeten verzinnen om hieraan te ontsnappen.
@speedie:

En als dat dan wil vergelijken dan kan dat gewoon hoor ..

Laat me raden ..
Heb je niet gedaan en ga je niet doen ook ..
Heeft VW echt zoveel diesels in de us af weten te zetten? Dacht dat alles daar nog op die eeuwen oude 2,5 benzine reed.
Doet me denken aan hetzelfde trucje dat sommige smartphone fabrikanten uithalen/uithaalden.

Wanneer er benchmarksoftware werd gedetecteerd ( doet men om de prestaties van het toestel te testen ), werd bij het testen tijdelijk de processor overklokt, zodat de cijfers wat rooskleuriger waren dan die in de praktijk zijn.

De vraag is hier, doet enkel Volkswagen het, of zijn zij degenen die toevallig betrapt zijn? Mijn gok is dat de rest nog niet betrapt is. Zij zijn heus niet de enigen.
Slim stukje techniek zou ik zeggen.
Duitsers maken geen grappen toch ;-)
@supra1981: German humour is serious business…
Dit gebeurd echt al jaren, en lang niet alleen bij VW.
@evian: Inderdaad, volgens mij erkennen de ECUs van vrijwel alle producten een ECE/ EUDC cyclus.
Meer merken doen dit dergelijke dingen. BMW diesels hebben een toerentalbeperker om de roettest te omzeilen. In belgie test men diesels door volgas te gaan bij stilstand. Menig oude auto brak zo zijn riem. Nu zijn de meeste nieuwe diesels daarom beperkt op 2500 toeren bij stilstand of ontkoppeld. Dus de roettest heeft geen zin meer. Ik weet niet van andere merken maar dit zal zeker niet uniek zijn.
@endofline: ohh ik dacht altijd dat het launch control was bij onze. Volgas op 2500 toeren en dan koppeling los. Trok je perfect weg zonder wielspin
Duidelijk nu waarom vag redbull wil kopen. Die komen daar gewoon mee weg…
Een boete van 37miliard -> welke overijverige ambtenaar heeft zich nu weer aan een promotie geholpen.
Het is vrij simpel een wagen moet aan een emisie-test voldoen, deze wagens voldeden daaraan…

Moest VW niet gevestigd zijn in de EUSSR zou ik me VAG zijnde terugtrekken uit die USSAR.
Mooi dat ze in de States zulke frauderende bedrijven hard aanpakken. zouden de zachte Nederlandse heelmeesters in Den Haag ook eens moeten doen met illegale kartels en zo….
Dit gaat een of meerdere managers hun kop kosten, al zullen ze bij VW eerst wel weer gaan beweren dat men van niets wist…
@fit4fun: doel je op de aanbesteding van de politie auto’s?
Vw is echt niet de enige die dit doet hoor ;) Gebeurd ook gewoon bij de Trucks, die jongens zijn ook niet dom ;)
Ach in Europa gebeurt dit ook constant. Kijk bijvoorbeeld hoe die geluidstesten gedaan worden. Neem een Aprilia RSV4 of S1000RR. Hoop lawaai over het hele bereik, behalve in het stukje toerental waarin die geluidstesten gedaan worden. Dan gaat er even een klepje dicht om hem door de test heen te helpen. Vervolgens krijg je bij aanschaf al aangeboden om die klep te laten verwijderen.
USA is sowieso al een van de moeilijkste markten voor VW, en dan ook nog zo’n boete *niks als wegwezen*.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).