• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW Dieselgate: het bestuur wist er al weken van

Auteur: Author, gepost 6 maart 2016 om 13:55 – 32 Reacties

Dirty Diesel


Kreeg eerder voormalig CEO Martin Winterkorn een stevig pak voor de broek, nu is het het huidige(!) bestuur van VAG dat in de hoek zit waar de klapjes vallen.

Chairman Pötsch en CEO Müller zouden namelijk al twee weken voor het uitbreken van de Dieselgate-shitstorm op de hoogte zijn geweest van het feit dat Volkswagen de boel belazerde. Voordat de Amerikaanse autoriteiten naar buiten kwamen met het nieuws, zou het tweetal al door Martin Winterkorn op de hoogte zijn gebracht.

Laatstgenoemde zal het een worst wezen dat er nu alweer nieuwe lijken uit de VAG-kast komen, maar Poetsch en Mueller zitten zoals gezegd nog op het pluche. Wellicht dat dit nieuwtje van Bild am Sonntag voor hen dan ook wél een staartje zou kunnen krijgen. Waar de Duitse krant z’n nieuws precies vandaan heeft, is overigens niet bekend.

Dan nog even een korte reconstructie, voor de beeldvorming. Twee weken voordat Dieselgate naar buiten komt worden Pötsch en Müller op de hoogte gebracht van het gebruik van fopsoftware, ondanks dat analisten en beleggers van mening waren en zijn dat het bestuur niet in afdoende mate was geïnformeerd. Verder zegt Volkswagen altijd binnen de wettelijke kaders te hebben gehandeld, terwijl de ene na de andere juridische claim op das Deurmat valt.

We wensen beide heren veel succes.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

martin-winterkorn, Matthias-Muller, uitstoot, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?
Volgend bericht: FAB en Mansory over de Mercedes AMG GT S »

Lees Interacties

Reacties

  1. marieke zegt

    6 maart 2016 om 13:58

    En de dealers wisten het ook

    Login om te reageren
  2. a3aan zegt

    6 maart 2016 om 13:58

    Ah de sequel van het altijd sappige diesegate ?

    Login om te reageren
  3. martinus zegt

    6 maart 2016 om 14:01

    Volgens mij hebben meerdere merken, zoniet alle een speciale modes voor de testbank. Bij al die andere merken, werkt het stilhouden, ontkennen, stiekeme updates van het motormanagement of marters de schuld geven wel, om een heleboel ophef, media aandacht en rechtszaken te voorkomen.

    Zoals het TNO zegt, ook bij de andere geteste auto’s lijkt het er op dat “er een andere NOx-reductiestrategie wordt gebruikt op de rollenbank dan op de weg”.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      6 maart 2016 om 14:14

      @martinus: Ik geloof ook dat meerdere merken gesjoemeld hebben…

      Audi
      Seat
      Skoda
      Lamborghini
      Bentley
      Ducati
      Scania

      Stuk voor stuk vertrouw ik ze niet meer…

      Login om te reageren
      • agera zegt

        6 maart 2016 om 15:49

        @moveyourmind: ja! En Donkervoort gebruikt ook blokken van Audi dus dat zijn ook oplichters en bedriegers!

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          6 maart 2016 om 20:19

          @agera: Maar dan zit dat blok toch in een donkervoort? Die zullen ze toch als donkervoort moeten laten goedkeuren.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            6 maart 2016 om 21:46

            @clarkson: Klopt. De blokken zijn niet één op één overgenomen. Zo zijn ze voorzien van dry-sump smering en zijn ze nog iets gekieteld. Gelukkig zijn Donkervoorts niet zo zwaar waardoor ze relatief zuinig zijn ;-)

            Login om te reageren
        • martinus zegt

          6 maart 2016 om 21:52

          @agera: Misschien niet helemaal waar voor donkervoort maar wel voor Spijker

          Login om te reageren
    • norge zegt

      6 maart 2016 om 14:16

      @martinus: Zoals gewoonlijk niet steekhoudende beschuldigingen..

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        6 maart 2016 om 14:58

        @norge: Wie grond wil voor dat er ook andere auto’s hun uitstoot-waarden kunstmatig laag houden kan de Zafira als voorbeeld nemen.

        Daarvan bleek dat.
        – Hij een onnatuurlijk verschil had tussen praktijk en rollerbank uitstoot. (TNO, NOS, VRT)
        – De uitstoot-waarden naar illegaal hoge overschrijdingen gingen als je de auto uit de ’test-modes’ haalde, en dan het rollerbank concours volgde. Zovwel bij de nieuwe als toekomstige test. (DUH)
        – De praktijkuitstoot en het vermogen sterk daalden, na een update van het motormanagement die sinds dieselgate werd uitgerold. (VRT)

        Maar de Zafira heeft het voordeel dat hij niet in de VS wordt verkocht, niet daar is onderzocht, en dat Opel in alle toonaarden blijft ontkennen over dat de uitstoot kunst- en software-matig laag wordt gehouden tijdens de rollerbank test.

        Het is dat NOx uitstoot in de praktijk giftig is,
        Anders zou het mij trouwens geen bal uitmaken.
        Het is tijd voor alle dieselfabrikanten om schoon schip te maken. Gelukkig doet bijv. Opel dat dus ook (ten koste van het koppel maar dat boeid weinig mpv houders wat) ,en wat mij betreft is vw er bijzonder traag mee.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 maart 2016 om 14:21

      @martinus:

      LOL .. “Het lijkt erop” .. Een half jaar na dato !!
      Het TNO kan doet en wil helemaal nix ..
      Hoe impotent moet je zijn om die flapdrollen te willen quoten ..

      Login om te reageren
    • vorsprungdurchbetrug zegt

      6 maart 2016 om 15:53

      @martinus:
      Het gaat over VAG, dus laten we andere merken er buiten.
      Als aangetoond is dat andere merken ook de kluit belazerd hebben, dan zal Autoblog wel een draadje openen waar je je helemaal kan uitleven.
      Voor nu concentreren we ons op VAG.
      Het is werkelijk triest hoe VAG hun klanten behandeld, eerst roepen we lossen alles op, ondertussen na 6 maanden is er nog niks gebeurt.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        6 maart 2016 om 16:29

        @vorsprungdurchbetrug:
        Aangetoond is het wel,
        Door DUH, de onderzoeksafdeling van de VRT en het Nederlandse testinstituut TNO.

        Publiekelijk bekend door de fabrikanten is het bij de concurrentie alleen nog niet.

        Daarom zeg ik ook, voor VW was het misschien beter geweest om het probleem wel intern te erkennen en op te lossen met een update van de software, in plaats van het alleen publiekelijk te erkennen en het niet op te lossen.

        Had een hoop shitstorm aan media-aanvallen, onderzoeken, boze eigenaren, boetes, rechtszaken en boze reaguurders hier gescheeld.

        Los daarvan wil ik best iedereen afraden om ook maar iets van de Volkswagen Audi Groep te kopen, veel producten zijn kwalitatief ondermaats, onbetrouwbaar en de service / importeur in Nederland is ruk. Maar dat vind ik dan niet zoveel te maken hebben met het erkennen/ontkennen van Dieselgate problemen bij een fabrikant.

        Login om te reageren
        • vorsprungdurchbetrug zegt

          6 maart 2016 om 17:25

          @martinus:
          Wat is aangetoond?
          Hebben andere merken (niet VAG) ook sjoemelsoftware?
          Is dat aangetoond, nog niks van gelezen.
          Laat de feiten maar komen, zou ik zeggen.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 maart 2016 om 16:39

      @martinus: heb je nu nog niet in de gaten dat juist die speciale modus het verschil is?

      Andere merken halen het zelfde resultaat door gewoon altijd met testvriendelijke software te draaien. Het resultaat is niet waar het hier om gaat, de methode is het ware sjoemelschandaal.

      Login om te reageren
  4. sulobb zegt

    6 maart 2016 om 14:07

    Ook al weet je het, je kan toch niet terug (of kon niet terug). Het draait toch alleen maar om geld en als men weet dat het een financiële klap wordt, dan is zwijgen (en zo lang mogelijk volhouden) gewoon gemakkelijker.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    6 maart 2016 om 14:15

    Ja ja .. Ik wist het achteraf ook allemaal van te voren ..

    Is er nou al een fatsoenlijke oplossing gevonden door die amateurtjes ??

    Login om te reageren
    • norge zegt

      6 maart 2016 om 14:17

      @lincoln: Volgens Jalopnik heeft VAG een oplossing binnen een aantal maanden.

      Login om te reageren
    • martinus zegt

      6 maart 2016 om 14:18

      @lincoln: Het zal wel eens tijd worden inderdaad.
      Opel en Renault hebben hun motor-updates al lang en stiekem uitgerold.

      Elke dag dat VW er niets aan doet, stoten die auto’s meer en meer gif uit dat terecht komt in de longen van kinderen, astmapatiënten en andere weggebruikers.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        6 maart 2016 om 14:51

        @martinus:

        Ja .. Met kinderen en astmapatiënten (kankerloos dan iig) trek je geen tranen meer ..

        Voor acute wetswijzigingen kan je beter met asielzoekers smijten ..

        Login om te reageren
  6. norge zegt

    6 maart 2016 om 14:19

    Zouden ze hun pensioen al aan het berekenen zijn?

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      6 maart 2016 om 15:06

      @norge: Is allang voor ze gedaan, ze kijken alleen nog naar de indexatie en onderduikadres voor als de VAG medewerkers allemaal op staat staan en verhaal komen halen…

      Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    6 maart 2016 om 14:23

    Nou nou, twee hele weken… Zegt toch allemaal helemaal niks dit. En ook echt een kwaliteitskrantje, dat Bild am Sonntag…

    Login om te reageren
  8. Carreza zegt

    6 maart 2016 om 14:31

    Ik heb het ondertussen wel gehad met dieselgate. De beleggers overigens ook, kijk maar naar de koers van VOW op dit moment en een maand geleden…

    Login om te reageren
  9. phaeton zegt

    6 maart 2016 om 14:56

    Mooie reconstructie van waarin letterlijk staat wat er boven al wordt vermeld.

    Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    6 maart 2016 om 15:22

    Zat laatst Duitse televisie te kijken. Kwam een reclame voorbij over die touran, afsluitend stond er “motoren zijn EU6 getest” (of iets dergelijks). Zouden de duitsers VW nu zo wantrouwen?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 maart 2016 om 16:42

      @henkhupelschoten: lol, de sjoemeldiesels waren ook getest hoor!

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2016 om 15:54

    Ja, het is een mooie roddel. Maar ga het maar eens bewijzen….

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      6 maart 2016 om 17:53

      @dutchdriftking: wellicht is het gedocumenteerd, email ofzo.

      Login om te reageren
  12. Capibaro zegt

    6 maart 2016 om 17:47

    Niet heel verassend. Managers moeten dit hebben geweten naast de programmeurs. Fabrikanten weten precies wat hun auto’s doen. Het zijn techneuten. VW zei al snel dat het bij een beperkt groep bekend was. Als je dat beweert zeg je eigenlijk dat je dus precies weet hoe het in elkaar zit.

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    6 maart 2016 om 17:55

    Boeiend…

    Login om te reageren
  14. Design_Driven zegt

    7 maart 2016 om 08:03

    2 weken dat is toch vrij normaal? Dat vind ik geen ophef waardig en is denk ik heel gebruikelijk, zeker voor bedrijven op de beurs. Ik zou eerder verbaasd zijn als ze het niet van te voren zijn ingelicht. Het onderzoek in de VS zal ook wel vragen hebben gehad en hebben aangekondigd dat ze met dit resultaat zullen komen. Wellicht hebben ze VW zelfs om een verklaring gevraagd. 2 weken is niets.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North