Waarom zou je 18.750 euro voor deze oude Panda betalen?

Auteur: , 28 Reacties

Hij heeft pas 10.000 kilometer op de klok, maar dat kan niet de reden zijn.

Je koopt tegenwoordig al voor ruim onder de 10 mille een nagelnieuwe Fiat Panda, dus welke persoon die goed bij zijn verstand is koopt een tweedehandsje die het dubbele kost? Nou ja, een milieufreak of elekrto-nostalgist waarschijnlijk, want deze Fiat Panda Elettra is een eckte elektrische auto.

Met de tweezitter (waar de achterbank zat liggen nu batterijen) experimenteerde hipster-Fiat al vér voordat elektrisch rijden salonfähig werd met zero emission-driving. Het beestje wordt aangedreven door een 19 pk zwakke elektromotor en is voorzien van zink-ijzer-fosfaat batterijen. Lithium-ion was nog niet bepaald voorhanden bij de introductie in 1990.

Als gezegd, de vraagprijs bedraagt 18.750 euro, waarmee een eventuele koop volledig irrationeel is. Maar wellicht laat een liefhebber zich verleiden.

Buiten de stad zou ik er niet mee gaan rijden, we laten de aanbieder verder aan het woord: waar de gewone Panda rond de 700 kilo op de weegschaal wist te brengen, weegt deze Elettra 1150 kilo. De Oplaadtijd is ongeveer 7 uur, daarna heeft hij een actieradius van 200 km. Mits hij niet sneller gaat dan 50 km/u (!).

Met dank aan Marc voor de tip!



28 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Tsja, heel leuk maar raak je natuurlijk aan de straatstenen niet kwijt. Voor dat geld heb je een leukere en nieuwere elektrische stadsauto.
@viezefreddyw: je koopt hem dan ook niet als praktische stadsauto. Hier zal niet veel meer mee gereden worden, meer een soort collectors item!
@guusboum: wie wil dit nou in zijn collectie, niemand, dat is wie…
Leuk maar 2x te duur. Ik denk ook dat de batterijen inmiddels wel aan vervanging toe zijn.
Oftewel een gefaald concept uit de jaren ’90 waarbij een Panda het vermogen (en het gewicht) van het bezorgkarretje van de melkboer heeft gekregen. En dan 18K durven vragen omdat het een zeldzaam model is? Tuurlijk…
Voor dat geld heb je ook een Renault zoë, maar wel gaaf zo’n fiat, kende hem wel.
@henkhupelschoten: Maar de ZOE ziet eruit als een rijdend ei, dit ziet er ten minste nog leuk uit.
@mercedesclk350: ik vind die zoe wel een mooie auto.
Leuk voor een verzamelaar, maar verder niet denk ik.
Ik zeg, geef het beestje een update en hang het systeem van de tesla er in. 700pk moet voldoende zijn dacht ik zo?
@6cilinder: dat zou echt de ultieme sleeper zijn!
Als ik ooit en Panda koop zou het een 4×4 zijn, en zeker niet voor 18.750 euro.
Altijd lachen bij de RDW:

Cilinderinhoud 9999 cm³


Verder vooral “leuk” voor in een museum of verzameling.
Dat ding heeft maar 10.000km gereden omdat er tot nu toe niet meer mogelijk is met die auto. Hij moet constant aan de lader, dus je kan maar een paar km per week rijden. :)
Gratis zou ik hem niet eens willen hebben…
Een Chevrolet Volt kan je voor dat bedrag ook vinden en als je er niet harder dan 50 mee rijdt haal je dat bereik ook.
@rulefollower: Dan rijd ik nog liever in een Panda uit 1990.
Leuk en zeker een verzamelobject net als de Golf CityStromer. Maar niet 19.000euro leuk, voor dat geld kan je ook naar een nieuwe Renault Zoe gaan ijken.
Er zijn in die jaren wel meer elektrische auto’s gemaakt die vol lagen met accu’s. Weet mij zo nog een Astra te herinneren. Nu dus achterhaalde techniek maar leuk om te zien.
Zouden er ooit nog kits komen om kleine oldtimers om te bouwen naar elektrisch?

Zou wel lachen zijn, Golf 1 EV, Fiat 500 EV etc. Lekker zorgeloos en snel.
@tstile: Dat komt al best veel voor bij oude Eendjes en 500fjes.
@pallas: meest bekende is die van blik op de weg. Bestel eend. Die opgebouwd is door Burton.
Gewoon kopen en MIA aanvragen. Wel zo ECO.
Ik durf te wedden dat je in Rotterdam alsnog een bekeuring krijgt als je er na 1-1-2016 de stad mee inrijdt…
Toch ken ik iemand die met zijn Panda Elettra ( ja zo’n zelfde als in dit artikel) elke dag woon-werk verkeerd doet. of eigenlijk zijn vrouw. Deze auto is volledig aangepakt, ook het accupakket e.d. en omgebouwd naar een personenwagenversie van de Elletra (Normaal zijn ze grijs kenteken/ bedrijfswagen)
Het gaat om een origineel in Nederland geleverde Panda Eelettra.
En dus gewoon met een koppelingspedaal en handbak hé! Hoe tof is dat
Zal het bereik vergroot worden als je er moderne accu’s inhangt. ?
Of werkt dat niet met de auto techniek. ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).