Hyundai verzelfstandigde zijn Genesis tot een apart luxemerk, en deze G90 is het allereerste model.
De Genesis was altijd een wat merkwaardig model van Hyundai: op de Koreaanse en Amerikaanse markt had de auto wel zijn eigen logo op de snuit, maar het was toch nog een Hyundai. De Koreanen maken nu eindelijk een eind aan dit rare schemergebied waarin de auto zich bevond, en lanceren Genesis als hun eigen premiummerk, te vergelijken met Infiniti, Lexus, en (in mindere mate) DS.
Het verhaal van de G90 is enigszins verwarrend, want hij volgt niet de Genesis op, maar de nog grotere Equus. Naast zijn nieuwe naam kent de auto weinig echte vernieuwing. Voor de aandrijving kan gekozen worden uit een 3.3 T-GDI, of een atmosferiche 3.8 GDI danwel 5.0 GDI V8. De vermogens bedragen respectievelijk 370, 315 em 425 pk (520, 405, en 530 Nm). Mar de auto wordt – afgezien van aan Koreaanse diplomaten – niet in Europa geleverd, dus heel relevant is het niet voor ons.
Luc Donckerwolke
De jullie welbekende Belg Luc Donckerwolke vertrok onlangs bij Bentley, maar heeft een nieuwe werkgever. Precies: Genesis. Aan de huidige G90 zal hij niet zo veel meer gepend hebben, maar in toekomstige Genesis-producten moet zijn hand te zien zijn. Wil je meer over de auto weten, kijk dan even hier.
Het zou op zich wel aardig zijn als Genesis Phil Collins weet te strikken als uithangbord. Of anders Peter Gabriel, als Phil niet wil.
PS: op de foto staat de G90 met EQ900-plaat, zo heet hij in Korea. Hyundai/Genesis houdt het kennelijk graag simpel…
22 reacties
OT: Wat een prachtwagen is het! Toen ie voor t eerst uitkwam was, en nu nog steeds!
Het aantal Infinity’s en Lexussen (Lexi?) dat ik op een dag zie kan ik op een hand tellen. En dat terwijl ik de Q50 de mooiste vind van zijn klasse.
Ik ben wel benieuwd wat Luc er van gaat maken bij de nieuwe producten. Wat kunnen we nog meer van dit merk verwachten? Komen er meer modellen?
Ik weet nog dat ik een jaar of 10/15 geleden als kleine jongen met m`n pa op de autorai liep, we kwamen bij de Lexus stand en m`n pa (die eerlijk is eerlijk weinig met auto`s heeft) vroeg aan de verkoper of Lexus een soort luxere Mercedes was. Daar leek het design destijds nogal op. De verkoper had de rest van de dag een erectie……
En Smokey, waarom “in mindere mate DS”?
Is toch hetzelfde verhaal, behalve dat DS ook meteen kleinere modellen maakt, waar andere nieuwe “premium” merken dat pas wat later doen…
Waarom in mindere mate DS? Wat dacht je van totaal andere klasse modellen? De DS modellen zijn gewoon aangepaste Citroën’s…. Behalve de DS5 dan, en volgens mij is dat dan ook de auto die werkelijk niemand heeft begrepen want ik kom hem écht nooit tegen.
Sterker nog, op de IAA afgelopen zomer stond de DS3 gewoon nog met Citroën grille op de beurs, en probeer maar eens de website van DS te vinden, zal je toch echt via Citroën moeten gaan.
Oftewel: DS willen ze als apart merk neerzetten maar het lukt ze ook weer niet om het los te peuteren.
Meer nog, wat in de US en later EU bekend stond als Lexus werd in Japan nog een tijdlang verkocht als Toyota, pas later werd ook Lexus daar als naam gevoerd. De eerste Infiniti’s waren letterlijk luxeversies van gewone Nissans, en Acura verkoopt modellen die bij ons gekend zijn als Honda, de Accord bvb.
DS is ondertussen wel al een apart merk in China, met logischerwijze een eigen site http://www.ds.com.cn/
Europa volgt. De huidige DS3 zal waarschijnlijk niet meer aangepast worden en zal dus met Citro-grille blijven. De DS4 en DS5 zijn echter wel al aangepast, dus ik verwacht dat er binnenkort een totaal nieuwe DS3 komt, zonder Citro-grille dan.
DS5 zie ik wel redelijk vaak hoor, maar ik vind het dan ook een mooi ding, dus ik let er vast meer op dan anderen.
Wat gebeurd er dan met de Equus, blijft die gewoon in het gamma of gaat die voortaan ook met een andere naam door het leven?
Van de zomer een maandje gereden in de Hyundai Elantra (model 2014). Eerlijk is eerlijk dat ding rijdt gewoon goed en doet datgene wat je verwacht. Ik gun het Hyundai, Lexus etc wel hopelijk wordt het een succes.