• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Walter de’Silva: Er komt een Audi Q6 en wellicht een Q4

Auteur: robbie, gepost 8 december 2011 om 21:13 – 63 Reacties

Audi Cross Coupé quattro Concept 2007


Sinds 2006 zijn er al verhalen/geruchten over de komst van een ‘Audi Q6’, oftewel een lekkere sportieve SUV die het gat moet gaan vullen tussen de Q5 en Q7. Tijdens de autoshow van Geneve begin dit jaar liet Audi-topman Rupert Stadler al doorschemeren dat er “wel ruimte” zou zijn voor zo’n auto. En nu heeft Audi ontwerper Walter de’ Silva de komst van dit model ronduit bevestigd.

De beste man heeft om precies te zijn het volgende gezegd:

“We will definitely launch a sportier crossover in between the Q7 and Q5”

Walter wilde alleen nog niet verklappen wanneer deze “sportieve” SUV van Audi op de markt gaat komen, maar heel lang zal dat nooit meer kunnen duren. Zullen we het houden op ergens in 2013? Mercedes is immers ook al druk bezig met het ontwikkelen van hun eigen X6-killer. Die auto moet gebouwd worden in Amerika.

Audi zou volgens Walter de’Silva ook nog nadenken over een Audi Q4 die dan de strijd aan mag met de (al bevestigde) BMW X4. Het gaat nog druk worden in het premium SUV segment. (via: autonews.com)

En waarom wil iedereen dan plotseling een X6 killer hebben? Heel simpel: De BMW X6 is een schot in de roos en verkoopt als een tiet.

Best verkopende grote premium SUV’s in Europa (jan t/m sep 2011)
1. BMW X5 19.849 -5%
2. Range Rover Sport 13.179 -10%
3. Porsche Cayenne 13.018 +51%
4. Mercedes M-Klasse 12.865 -14%
5. BMW X6 10.889 -15%
6. Audi Q7 10.314 +22%

Bron: JATO Dynamics

PS De auto die je boven dit artikel ziet staan is de Audi Cross Coupé quattro Concept uit 2007.

Ook interessant!

  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Officieel: Audi Q4 e-tron en Sportback
  • Leveringsproblemen Audi Q4 e-tron: dit is er aan de hand
    Leveringsproblemen Audi Q4 e-tron? Dit is er aan de hand
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Coupe, q6, SUV, walter-de-silva, x6

Vorig bericht: « Nissan bazen wisten niks van Juke-R. Zijn nu boos
Volgend bericht: Nieuwe Audi A3 betrapt in de sneeuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    8 december 2011 om 21:17

    Ik ruik bmw… heeft iemand die X6-like concept van mercedes gezien? Stond in een duits autoblad.. natuurlijk logisch dat ze concurrentie modellen gaan maken en anders bekijk ik het wel zo: Bmw had de primeur :) Je moet toch wat als fanboy.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      8 december 2011 om 21:23

      @bmwmaaktrijdengeweldig:

      nope .. dat is wunderbaum ..
      dus de verwarring met BMW is dan snel gemaakt ..

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      8 december 2011 om 21:29

      @bmwmaaktrijdengeweldig: dat was geen concept maar een computertekening/rendering.

      Login om te reageren
      • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

        8 december 2011 om 21:37

        @robbie: oh oké, ik heb het artikel niet gelezen, maar mijn vader liet het zien. Excuses ;)

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          8 december 2011 om 22:09

          @bmwmaaktrijdengeweldig: ik heb het artikel niet eens gelezen, maar ik weet dat gewoon ;)

          Mercedes heeft namelijk nog helemaal geen concept laten zien. De X6 concurrent van Mercedes zal ook pas in 2014/2015 op de markt komen.

          Login om te reageren
          • Lucb zegt

            9 december 2011 om 12:28

            @robbie:

            Dat het een Duits blad betreft zegt in de meeste gevallen ook al genoeg

            Login om te reageren
            • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

              13 december 2011 om 20:40

              @Lucb: Duitse autobladen vind ik over het algemeen beter qua informatie dan sommige Nederlandse bladen ;)

              Login om te reageren
  2. Punk zegt

    8 december 2011 om 21:22

    Geen SUV kan tippen aan de X5!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      8 december 2011 om 21:23

      @Punk: hey, jij weer..

      het hoge woord is er uit Audi, laat dus maar zitten die productie..

      Login om te reageren
    • dutchcourage86 zegt

      8 december 2011 om 22:46

      @Punk: Op welk vlak is de BMW precies superieur dan?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        8 december 2011 om 23:59

        @dutchcourage86: Merknaam?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          9 december 2011 om 01:45

          @norge: hoe bedoel je? Audi is een A merk, BMW een B merk, Citroen een C merk…

          Login om te reageren
          • norge zegt

            9 december 2011 om 07:16

            @mashell: audi is een V merk. En Citroën een P merk.;)

            Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        9 december 2011 om 21:23

        Ten eerste vind ik de Q serie vrij lelijk, met name de Q7. Ten tweede vind ik het jammer dat zowel Audi als BMW zoveel modellen uitbrengt. Als het zo door gaat kan je geen productonderscheid meer maken. BMW propt steeds meer modellen ertussen of wordt de X3 de X4, denk het niet he? Bij Audi is het al helemaal kut omdat de auto’s zelf ook nog is veel meer op elkaar lijken. Je ziet zo door de bomen het bos niet meer.

        Login om te reageren
        • drivingpleasure zegt

          9 december 2011 om 21:24

          @drivingpleasure: oke heel apart dit. Ik reageer op het artikel en hij komt als reactie ergens onder te staan, heel apart…

          Login om te reageren
  3. norge zegt

    8 december 2011 om 21:22

    Spannend,
    Wie zij dat de Sufferdjes dood waren?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 december 2011 om 21:57

      @norge: behoorlijk dood hoor…dit zijn de verkoopcijfers over 9 maanden voor Europa !

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        8 december 2011 om 22:41

        @Megakix: tussen de 2000 en 1000 per maand worden er nog gebouwd, geen idee op het totale marktaandeel

        Login om te reageren
      • mout zegt

        8 december 2011 om 22:43

        @Megakix: :shock: Wel ja, laten we twee nieuwe modellen gaan ontwikkelen, waarvan we er misschien – heuveltje af en windje mee – gedurende een paar jaar 10.000 per jaar gaan bouwen.
        Daar maak je normaal niet eens een set stickers voor!

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          8 december 2011 om 23:14

          @mout: :lol: … toch zijn de aftermarketboertjes altijd ‘van de straat’ als zich een nieuwe mastodont aandient…

          Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        8 december 2011 om 22:55

        @Megakix: eens, maar als je weet wat voor marge er gemaakt wordt op die dingen… Voor 1 X5 moet je een stuk of 15 1 series verkopen om hetzelfde te verdienen!

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          8 december 2011 om 23:13

          @Svenska_Aeroplan_AB: mijn reactie was meer op @Norge gericht, niet zozeer de ‘winstpakkerkans’ ;-). Maar om erop in te gaan, het zijn natuurlijk zeer weinig auto’s van het SUF-kaliber èn inderdaad worden er 15x zoveel 1-series verkocht.

          Login om te reageren
  4. mightymike zegt

    8 december 2011 om 21:29

    X6 blijft een lelijke onpraktische zeecontainer, de eerste week werd er al iemand in vermoord in A’dam. Laat ze alsjeblieft een fatsoenlijke bak maken of het nou van Audi of van Mercedes is

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      8 december 2011 om 21:34

      @mightymike: is dat de nieuwe trend hier op AB? alles wat lelijk is is per definitie ook onpraktisch ? je kan er anders heel wat dingen mee doen, als boer is hij heel praktisch, er kunnen aardig wat boodschappen in, en voor de PC hoofd sletjes is het een goeie wagen voor het shoppen..

      is toch niet echt onpraktisch als je het mij vraagt..

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        8 december 2011 om 21:46

        @dennisr: jamaar hij is wel erg onpraktisch als je het vergelijkt met een x5. Tuurlijk passen er veel boodschappen in, dat ging is gigantisch. En nee niet voor een boer, als er een blaadje op de weg ligt spin je eraf met je stugge onderstel en je komt in het 1e beste veld vast te zitten.

        Login om te reageren
      • joosthoeve zegt

        8 december 2011 om 22:08

        @dennisr: Onpractisch, dat verdomde achterruit! Daar zie je niets door.. Daarnaast is die achterin ook niet de meest ruimte in zijn prijsklasse. Wel een leuke bak om te zien

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          8 december 2011 om 22:10

          @joosthoeve: je hebt toch buitenspiegels en een achteruitrijcamera? Dan heb je geen achterruit meer nodig.

          Login om te reageren
          • joosthoeve zegt

            8 december 2011 om 22:16

            @robbie: Buitenspiegels ja, die heb je inderdaad! Camera, ik mag hopen dat die standaard is. Maar daarnaast mis ik, persoonlijk, toch het zicht naar achter. Ookal heb je een camera. En daarbij, als je een camera moet monteren omdat je anders naar achteren gewoon slecht zicht heb, is er toch een onpractisch punt aan je auto.

            Login om te reageren
    • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

      8 december 2011 om 21:38

      @mightymike: wat heeft moorden in een x6 met de auto te maken?

      Login om te reageren
      • mout zegt

        8 december 2011 om 22:50

        @bmwmaaktrijdengeweldig: Dat zei die kerel ook – voor hij werd omgelegd. :lol:
        Maar, om een antwoord te geven: De X6 heeft niets voor op de X5, behalve de ‘uitstraling’. Dat is een nogal subjectief begrip, en toch blijken veel mensen die hetzelfde op te pakken. En de X6 heeft de uitstraling ‘sinister, imposant’.
        Zat van de week in een wachtkamer, waar een kerel heel druk was met uitstralen dat je bij hem terecht kan voor geweldsdelicten en verboden middelen. O.a. door te brallen in een phone. En wat staat er voor de deur? Precies. Die kan ook van de 78-jarige dame geweest zijn, maar dan zou deze meneer in de Agila naar huis moeten.

        Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      9 december 2011 om 01:43

      @mightymike: laat iemand anders ajb in zo’n afschuwelijk hok rijden… Kan ik nog lachen in de stad!

      Login om te reageren
  5. faithnomore zegt

    8 december 2011 om 21:30

    Is dat ding op de reddering een q6 ? Ziet er niet slecht ui, blijft natuurlijk bijzonder ridicuul concept.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      8 december 2011 om 22:11

      @faithnomore: lees het artikel eens zou ik zeggen…

      Login om te reageren
  6. Tommy2 zegt

    8 december 2011 om 21:30

    Doe maar niet, wordt toch lelijk, zo’n halfgare SUV met coupélijn. Het X6-gedrocht zegt genoeg.

    Login om te reageren
  7. lamborgfan zegt

    8 december 2011 om 21:34

    @hierboven En wat als deze Q6 Beter, mooier, Goedkoper, sneller en zuiniger zou zijn dan die meuk van die andere duitsers? Wedden dat er gezeken wordt over, dat de zwarte lak van BMW mooier is dan van audi en dat hij daarom zuigt? Beetje jammer dat iedereen kijkt naar wat hij per se mooi vind en niet kijkt naar de marktcijfers. Als er geen vraag is naar deze auto? Zouden ze hem dan bouwen omdat Merc en BMW er eentje hebben? OT: Ik denk dat ze misschien wat laat zijn met zo’n sportieve SUV dinges.. aan de andere kant, in de VS verkopen die dingen best veel. ( Of een Knaller! of 3x niks! denk ik.)

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      8 december 2011 om 21:50

      @lamborgfan: ja sommige mensen hier hebben oogkleppen op. Ik moet als mercedes fan toegeven soms zie ik een witte x6 rijden met grote velgen en denk ik: ziet er toch wel goed uit! Maar een sportieve suv is natuurlijk net zo nutteloos als nissan die een gtr motor in een juke zou stoppen Ooh wacht….

      Login om te reageren
  8. gearhead zegt

    8 december 2011 om 21:42

    Al die niche modellen…..Waarom stoppen ze daar niet mee?

    Login om te reageren
    • harie zegt

      8 december 2011 om 21:53

      @gearhead: Wen er maar aan… dat is de moderne autobranche en dit zal alleen maar erger worden. De klant wil zich steeds meer onderscheiden en om aan deze wens te voldoen komen de autofabrikanten met steeds meer modelvarianten. Onderhuids wordt er heel veel techniek gedeeld tussen de modellen maar door allerleicarrosserievarianten te maken proberen ze een groot mogelijk stuk van de markt te bedienen…
      Het begon 100 jaar geleden met een onwetende klant die kon kiezen uit een zwarte T-Ford en verder niets en we zijn momenteel bij een bewuste klant die kan kiezen uit 150 merken met tig carrosserievarianten…
      Het is gewoon een evolutiestap van mass production richting mass customization (dit is generiek voor vrijwel alle industrie…)

      Login om te reageren
    • mout zegt

      8 december 2011 om 22:51

      @gearhead: Omdat precies dezelfde motor, bak en platform voor 300% van de prijs weg kunnen.

      Login om te reageren
  9. vale46 zegt

    8 december 2011 om 21:53

    Gat tussen de Q5 en Q7?
    Een spleet ja.
    hopelijk word hij beter dan op de foto, echt lelijk!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      8 december 2011 om 22:57

      @vale46: hahahaha, inderdaad… Als Audi al ‘gaten in de line up’ heeft, wat heeft Saab dan wel niet?? ;)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 december 2011 om 00:03

        @Svenska_Aeroplan_AB: Saab is meer een zwart gat ;)

        Login om te reageren
  10. Megakix zegt

    8 december 2011 om 21:58

    Tijd dat ze die Walter in de etalage gaan zetten…hij is nu wel uitgekalkt op die Audies lijkt me ?! Doe als Bangle, en maak plaats voor iemand met betere ontwerpinzichten.

    Login om te reageren
  11. jrmpower24 zegt

    8 december 2011 om 21:59

    straks komt er nog een Q0,7 of een Q0,5!!!
    dit gaat een beetje te ver!

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      8 december 2011 om 22:10

      @jrmpower24: Haha +1
      Maar het verschil zie jij bij Audi toch niet zo snel.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      8 december 2011 om 22:52

      @jrmpower24: Misschien zijn die er al lang. Ik zou ze niet opmerken.

      Login om te reageren
  12. joosthoeve zegt

    8 december 2011 om 22:10

    Ligt het nou aan mij, of is Audi de laatste tijd een beetje sloom met nieuwe modellen ontwerpen? Als je kijkt naar de A7, de CLS was al jaren eerder. En nu deze bak, de X6 was ook al jaren eerder… Ook was de 1-serie er eerder dan de A1…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      8 december 2011 om 22:12

      @joosthoeve: de A1 is een concurrent van de MINI. De 1 Serie kan je vergelijken met de A3 (die er eerder was dan de 1 Serie).

      Login om te reageren
      • joosthoeve zegt

        8 december 2011 om 22:17

        @robbie: Daar heb je natuurlijk een punt. Maar dat maakt mijn andere punten niet minder relevant.

        Login om te reageren
      • DonEmilio zegt

        8 december 2011 om 23:59

        @robbie: Nou BMW was toch eerder met een auto in de compacte klasse, namelijk de e36 compact.

        Login om te reageren
  13. gearhead zegt

    8 december 2011 om 22:13

    @ harie, dat snap ik maar ik voorzie overkill zoals nu bij BMW het geval is. Van elk model een submodel uitbrengen maakt het merk er niet beter op qua imago. Daarnaast lijkt het me een kostbare aangelegenheid qua ontwikkeling.

    Login om te reageren
    • harie zegt

      9 december 2011 om 08:42

      @gearhead: Dat is nou net andersom… De ontwikkelkosten kunnen relatief laag blijven doordat veel van de nichemodellen onderhuids bijzonder weinig verschillen. Daarnaast kunnen ze vaak voor een nichemodel meer vragen dan voor het gangbare model… Het mes snijdt dus aan 2 kanten… relatief lage ontwikkelkosten en een hogere vraagprijs…

      En of het niet goed is voor het imago van het merk is gewoon een gevoelskwestie denk ik… Over 10 jaar weten we niet beter…

      Login om te reageren
  14. Arnoud zegt

    8 december 2011 om 22:15

    Omfg… Nog meer van die lelijke gedrochten op de weg.

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      8 december 2011 om 22:53

      @Original_Arnoud:
      ??????
      ???????
      ???????

      Login om te reageren
      • euro95 zegt

        8 december 2011 om 22:54

        @euro95: Oeps, ik probeerde tekens van LOL te kopieeren. Blijken het vraagtekens te worden….. *facepalm*

        Login om te reageren
  15. anakiet zegt

    8 december 2011 om 22:34

    Q7 verkopen + 22% Huh ??? Vreemd.
    En X6 concurrent ? Tja, ze kunnen niet achter blijven, maar van mij hoeft et niet. Howel et toch wel leuk was om een keer met X6 hybrid te rijden, maar dat was vooral vanwege de dikke V8.

    Login om te reageren
  16. The360box zegt

    9 december 2011 om 07:23

    Hou eens op met dat uitgemelk, dan kun je wel zeggen dat Porsche aan het uit melken is maar dit is nog erger.

    Login om te reageren
  17. G-Ammo zegt

    9 december 2011 om 12:19

    Ziet er niet uit… haha: premium… Kom op man. Audi doet ineens rare dingen… soms maken ze mooie bakken, maar dit slaat nergens op.

    Login om te reageren
  18. Stefje zegt

    9 december 2011 om 14:32

    Wacht even:
    De Q3 is op basis van de A3
    De Q5 is op basis van de A4
    de Q7 is op basis van de A6

    Op welke basis moet de Q6 dan komen? Niet de A5, want dat is simpelweg een A4 Coupe en dus voldoet de Q5. En hetzelfde geldt voor een Q4. De Q4 op de A1 en de Q6 op de A8 baseren slaat als een slappe lul op slagroomtaart, dus dat gebeurd niet.

    Zoveel vragen, zo weinig antwoorden…

    Login om te reageren
  19. mazdarx8 zegt

    9 december 2011 om 18:14

    ik kan geen q meer zien.

    Login om te reageren
  20. love4sportcars zegt

    9 december 2011 om 21:19

    @Stefje: Q5 en Q7 zijn niet op basis van de A4 en a6 gemaakt, de Q7 is op het platform gemaakt dat hij deelt met de Cayenne en de tuareg,( en misschien ook nog lambo & Bentley SUV)

    Login om te reageren
  21. janklaassen zegt

    9 december 2011 om 22:32

    Vind het allemaal wel grappig, de Q’s en X’s van tegenwoordig, hoe meer hoe beter;
    Vind de standaard Q3 niet veel aan, tenzij je hem helemaal S-line uitvoert en het juiste model 19″ eronder hebt staan.
    Ben benieuwd naar nieuwe Q7! Hoop niet dat die veel verandert want vind hem nu waaanzinnig, ben denk ik de enige, maar dat maakt niet uit. Serieus wat een geil ding vind ik de Q7.

    Login om te reageren
  22. reaguurder zegt

    10 december 2011 om 13:53

    Eigen impressie 2e poging:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North