• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat!? Een vierpitter in de Chevrolet Camaro?

Auteur: Dennis, gepost 20 maart 2008 om 14:11 – 35 Reacties

Chevrolet Camaro ConceptWij spraken al een paar keer eerder met General Motors topman Bob Lutz. Deze maand hadden we in Genève nog een gezellig onderhoud met deze typische Amerikaan. We vroegen hem toen of we wellicht ook een kleinere motor in de Corvette konden verwachten, waarop zijn antwoord was: “Zo’n auto hebben we al, namelijk de Opel GT”. Toch heeft Lutz wellicht nog een bestemming voor het blok uit de Opel GT.

Wat we tijdens het interview absoluut niet konden bedenken, is dat het het viercilinder blok uit de Opel GT wellicht ook een plekje in de aanstaande Camaro zou kunnen krijgen. Want, zeg nou zelf: wanneer je naar de gemene en agressieve muil van de brute All-American Camaro Concept kijkt, dan denk je toch in de laatste plaats aan een vierpitter onder de kap.

Natuurlijk komen er van de Camaro volgens de huidige plannen gewoon V6 en V8 versies, maar de 260 pk sterke geblazen vierpitter uit de Opel GT wordt in het kader van verbruik en uitstoot dus wellicht een extra optie. Dit blok wordt overigens ook al gebruikt in de Pontiac Solstice. Ik ben erg benieuwd of het werkelijk zover komt. We houden je natuurlijk op de hoogte. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • Einde voor Opel Karl
    Einde voor Opel Karl nu eindelijk daar
  • Video - Dragracende Camaro kiest het luchtruim
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

camaro, Chevrolet

Vorig bericht: « Ford Focus ST 225 pk smijtijzer vanaf € 34.375,-
Volgend bericht: Officieel: Hyundai Genesis Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. wapz zegt

    20 maart 2008 om 14:14

    Binnenkort is er dus geen enkele reden een Amerikaan te kopen!

    Login om te reageren
  2. Dink zegt

    20 maart 2008 om 14:24

    Funest voor het imago.

    Ontwerp dan een nieuwe (SWB) baby Camaro. Een V6 is al zielig . . . Muscle cars were all about huge effing V8 motors.

    Die Opel 4 past wel weer in de Solstice.

    Login om te reageren
  3. Chrizzzie zegt

    20 maart 2008 om 14:31

    hmmmm denk eerder dat de redactie van Autoblog Lutz op een goed idee bracht. :)

    Login om te reageren
  4. Dotternetta zegt

    20 maart 2008 om 14:34

    Ach een mooie geblazen vierpitter is ook wel grappig!

    Login om te reageren
  5. jurrian zegt

    20 maart 2008 om 14:42

    ik zie de eigenaar al helemaal over zijn enginebay gebogen staan: “Wie is de koning van weeeezzzzeeeel?”

    Login om te reageren
  6. Mairsil zegt

    20 maart 2008 om 14:48

    @jurrian

    Volgens mij heeft de gemeente Wezel gewoon een burgermeester hoor…

    Login om te reageren
  7. JesperF zegt

    20 maart 2008 om 14:48

    Jammer, het blok uit de opel GT is hoogtoerig. Dat is leuk, alleen niet in een muscle car. Hier zou juist een heel laag grauw(V8) geluid uit moeten komen. Dat is wat mij betreft toch wel het kenmerk van zo’n muscle car.

    Login om te reageren
  8. Tom zegt

    20 maart 2008 om 14:55

    let op, het volgende is zever: Misschien kunnen ze het geluid van een V8 reproduceren door de speakers van de Camaro net zoals bij de Fisker Karma

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    20 maart 2008 om 14:59

    Oei, dit is toch erg… :| In elke andere auto mag het. Zelfs een S-klasse of een Ferrari met een vierpitter moet kunnen. Maar een oerAmerikaanse musclecar?! NEE! :x

    Login om te reageren
  10. RubenBaeten zegt

    20 maart 2008 om 15:02

    Ach, al zolang hij bestaat is de Camaro ook in pauperuitvoering met slap motortje beschikbaar geweest. Niet dat 260 pk direct slap is, maar goed. Oplossing: gewoon niet kopen en voor de V8 gaan. Ja toch?

    Login om te reageren
  11. Timmie zegt

    20 maart 2008 om 15:05

    Dat ding zal wel snel gaan (veel vermogen + laag gewicht…)

    Login om te reageren
  12. Rotary zegt

    20 maart 2008 om 15:05

    1 april is pas over 2 weken hoor :roll:

    Login om te reageren
  13. FiXeR zegt

    20 maart 2008 om 15:25

    Waarom plakken ze er geen 2 aan elkaar?

    Login om te reageren
  14. Tom zegt

    20 maart 2008 om 15:29

    @fixer

    dat is nou een goed idee, waarom zijn ze daar niet eerder op gekomen! :p

    Login om te reageren
  15. Fej zegt

    20 maart 2008 om 15:33

    @ Citrofiel

    Een Ferrari met een vierpitter!?!? Dan kunnen ze hem beter in een Amerikaan leggen! Ik zie liever duizenden Camaro’s rondrijden, dan dat opeens iedere Jonny met een vierpitter Ferrari rond rijdt!!

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    20 maart 2008 om 15:38

    @ Fej; Met een paar honderd pk (laten we zeggen minimaal 400 :P ) is het voor mij dragelijker dan deze vierpitter in de Camaro, en dat meen ik serieus… Of toch maar niet. ;) Oke, oke, geen Ferrari dan. De Italianen mogen hun motoren ook houden. Nou, wat zal ik dan verzinnen. De Japanse supersportwagens dan maar. Die mogen van mij met een viercilinder. De Camaro niet.

    Login om te reageren
  17. RenJie zegt

    20 maart 2008 om 15:39

    jippie! een vierpitter! Het past inderdaad niet bij het imago van een amerikaan en bij deze car.. hoewel 260 pk ziek veel vermogen is uit een 4 cilinder, ik vind het leuk, maar het past inderdaad niet.

    Login om te reageren
  18. MFX zegt

    20 maart 2008 om 15:41

    Moet niet gekker worden, een camaro met een 4 cyl.
    Hoe gaan ze dat blok noemen, little,mini,micro, (small) block?

    als ze dan toch voor het milieu gaan heb ik ook nog wel een suggestie:

    Camaro 3 cyl uit de Chevrolet (hahahaha) Matiz, mag ie wel rijden in californië ;)

    Login om te reageren
  19. Ertje88 zegt

    20 maart 2008 om 15:54

    het komt wel goed denk k
    als het gewicht laag blijft heb je nog steeds een lekker rijdend bak

    toch zou een V8 idd het beste bij het imago passen

    Login om te reageren
  20. hubert zegt

    20 maart 2008 om 17:20

    ik denk dat je er op termijn niet aan ontkomt om er kleinere, hoogtoerige en zuinigere motoren in te bouwen.

    Misschien kun je via de MP3 en wat flinke woofrs nog een V8 geluid simuleren.

    Login om te reageren
  21. bruistablet zegt

    20 maart 2008 om 17:59

    in een amerikaan hoort een V8 …4 cylinders zijn voor europa of afrika of azie….2 cylinders voor de DDR….1 cylinders voor mongolen…hmmm.

    Login om te reageren
  22. victor zegt

    20 maart 2008 om 18:16

    Citrofiel, gewoon in die slechte fransen stoppen zo’n vierpittertje of in die middeleeuwse chinezen of koreanen

    Login om te reageren
  23. Rob USA zegt

    20 maart 2008 om 18:56

    Een 4 cilinder hoop ik niet maar een V6 zorgt ervoor dat de V8 bestaansrecht heeft ! En misschien later een SS versie! :)

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    20 maart 2008 om 19:02

    goede zaak .. klanten bepalen wel of er vraag naar is ..
    niet een paar datkannietwantdathoortniet fundamentalisten ..

    goed bezig chevy ..

    Login om te reageren
  25. dekster zegt

    20 maart 2008 om 20:25

    Vast en zeker een misverstand. Zullen bedoeld hebben dat er 2 aan elkaar gelaste 4-cilinders in de camaro zullen komen ;)

    Login om te reageren
  26. rgseidl zegt

    20 maart 2008 om 20:37

    Lutz heeft ook laten weten dat er omstreeks 2015 veel hybrides en bijna helemaal geen V8 motoren meer zullen worden verkocht. Dat vindt hij zelf volgens mij erg spijtig maar diverse overheden maken het onmogelijk de mythe van de traditionele Amerikaanse musclecar nog lang vol te houden. Ik denk niet dat GM ooit een viercylinder in een Camaro zal gooien. Liever stoppen ze gewoon met de productie van het hele model.

    Toekomstige generaties van autoliefhebbers zullen nog tientallen jaren met weemoed op deze laatste generatie musclecars terugblikken, net als ze dat vandaag doen op al het chroom en de vinnen van de Cadillacs uit de jaren ’50.

    En dat is jammer, tenslotte is de totale CO2 uitstoot een functie van zowel de motor, als de rijstijl en het aantal gereden kilometers. Een auto met een V8 die je slechts af en toe gebruikt is niet slechter voor het milieu dan een kleine waarmee je elke dag naar je werk rijdt. Dat sommige mensen nijdig zijn als je een auto met een grote motor kan betalen heeft niets met het fysieke klimaat te maken.

    De heren politici zouden er dus goed aan doen de wegenbelasting te baseren op de CO2 uitstoot van individuele auto’s, bepaald als het product van de officiele uitstoot per km en het aantal gereden kilometers. Dit laatste wordt vooraf geschat, achteraf gerapporteerd en dan met de belasting van het daarop volgende jaar verrekend. Tijdens je APK keuring wordt de kilometerstand ook afgelezen en aan de overheid doorgespeeld. Fraude door bijzonder klantvriendelijke beunhazen kan door geheime steekproeven worden geweerd. De verantwoordelijkheid voor de CO2 uitstoot verschuift door dit systeem van de fabrikant naar de eigenaar. Dat is terecht, tenslotte hij/zij is de vervuiler.

    Om fraude met de kilometerteller zelf tegen te gaan, zouden fabrikanten de totale gereden afstand in de EOBD moeten bijhouden. Op het instrumentenpaneel wordt de waarde dan in een digitaal display uitgeprint, de aloude mechanische kilometerteller verdwijnt. Het betekent ook dat de wegenbelasting volgens het voorgestelde systeem alleen op auto’s toegepast kan worden die ervoor uitgerust zijn.

    Login om te reageren
  27. Peter zegt

    20 maart 2008 om 21:17

    Lutz een typische Amerikaan ? De man is een geboren Zwitser. En beroepshalve een zwetser; op Amerikaanse autosites kan je wel het één en ander lezen over de delirische prietpraat die Maximum Bob voortdurend uitbraakt terwijl het GM-schip reddeloos naar de haaien gaat.

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    20 maart 2008 om 21:26

    Een vierpitter is ook beter dan een zespitter.

    Verbruikt namelijk minder gas. Daarom heb ik een achtpitter in mijn keuken. Screw the environment!

    Login om te reageren
  29. Guido van H. zegt

    20 maart 2008 om 21:32

    @Rgseidel,

    ik denk dat per 2015 alleen de (puissant) rijken nog met een benzinegestookte 6 liter V8 kunnen rondrijden.

    En het gepeupel gaat maar aan de gedownsized 600 cc turbo naaimachintjes gekoppeld aan een elektromotortje (Met dank aan Toyota)!
    Of de waterstoftechologie moet een flink sprong maken!

    Kunnen we toch blijven genieten van een heerlijke V8 geblubber… :D

    Login om te reageren
  30. six trey zegt

    20 maart 2008 om 22:09

    Haha, 1 april valt vroeg dit jaar. Alsof er iemand is die met een Camaro wil rijden met een 4cil haha

    Login om te reageren
  31. Valleyman zegt

    21 maart 2008 om 10:11

    No prob, die koopt toch niemand.

    @rgseidl : No prob, dan gaan we zelf toch gewoon V8’s produceren ;-)
    Screw the environment!

    Login om te reageren
  32. marruk zegt

    21 maart 2008 om 14:39

    het is wachten tot de eerste tuner 2 turbo’s op die 4-cilinder zet, vrees ik…

    Login om te reageren
  33. Rovvel zegt

    21 maart 2008 om 14:58

    @rgseidl: waarom maak je het zo ingewikkeld? Gewoon die kosten verrekenen aan de pomp is veel eenvoudiger, en bereikt hetzelfde doel, aangezien CO2-uitstoot en verbruik rechtstreeks gecorreleerd zijn.

    Verder ben ik het wel volledig eens met je stelling.

    Login om te reageren
  34. Carmaster zegt

    21 maart 2008 om 15:30

    Waar gaat het heen met de wereld……
    EEN 4 CYL???!!!
    Ga toch fietsen man!
    Helpt het milieu ook meer… ;)

    Login om te reageren
  35. phantom zegt

    22 maart 2008 om 21:58

    @ wapz ; de prachtige vorm van deze auto is een reden….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North