Wat is de ideale auto voor de Nederlandse politie?

Auteur: , 217 Reacties

Collectief die gestreepte Tourannetje belachelijk maken is fijn, maar wie A zegt moet B zeggen.

Wat is de ideale auto voor de Nederlandse politie?

We doen er op de redactie natuurlijk net zo hard aan mee (want internet dus lekker anoniem en ongenuanceerd); schieten op “bijzondere” beslissingen van de Nederlandse politie. Aan de andere kant hangen we wel met ze aan de lijn als de redactie-R8 V10 Plus weer eens bekrast is of als neef Dizono frustraties kwijt moet.

Zodra het de politie aangaat komen al snel woorden als “onze belastingcenten” voor in de argumentatie. Prima, maar in Nederland heeft iedereen het recht om zich verkiesbaar te stellen en zodoende zelf aan de touwtjes te trekken. In plaats van zeuren op het beleid, kunnen we natuurlijk ook zelf een steentje bijdragen!

Die stappen slaan we voor nu effe over, want we willen van je weten welke auto volgens JOU het nieuwe paradepaardje van de politie zou moeten worden. We zijn dan natuurlijk wel op zoek naar serieuze en onderbouwde antwoorden. Antwoorden als “Ferrari F40“, “Pagani Zonda” of “Lamborghini LM002” zijn immers harstikke fijn, maar volstrekt nutteloos. Bovendien is het niet netjes om onder de les op je telefoon te zitten klieren.

Lang verhaal kort: welke auto moet de politie-Touran vervangen en waarom? Uiteraard komen we er later nog eens op terug om de verschillende voors en tegens van jullie suggesties onder de loep te nemen.

Dank aan @riri voor de tip! Fotocredit: @tristim via Autojunk



217 reacties

@bart_v: niks!! Perfect, met z’n allen planken!! ;-)
@bart_v: sowieso geen diesel, natuurlijk benzine, want overheid, dus geen taks en benzine is veel beter qua uitstoot
@dutchneon: rs7 ofso lijkt me wel grappig
Doe maar iets van een F150 Raptor oid. Een beetje gezag uitstralen mag wel.
En het is wel een gaaf gezicht als 10 van die dingen achter Achmet (gewoon een willekeurige naam) aanzitten in zijn peugeot 106.
@clarkson: Geloof mij, die F150 Raptor gaat mij niet bijhouden in mijn 106je. Wat voor 106 het is verklap ik niet, maar wens hem dan veel succes. En waarom Achmed als willekeurige naam? Die types rijden vaker in een BMW of Sterretje, een 106 is qua niveau veels te laag.
@VWTouran75: Ik gok een hele snelle 106 met 106000 pk.
@vwtouran75: Ik gok een
“PEUGEOT 106 1.6 16V GTI | SUNDANCE YELLOW ’03”
die

“Van buiten vrij origineel, maar onderhuids is er toch wel het e.e.a. gewijzigd. Een “klein” lijstje met specs, de auto wordt langzaam omgebouwd tot een fast road car / Track car.”

Zit ik in de buurt?
@torsen: Ja, je komt in de buurt. Dat was van een jaar terug. Check mijn laatste update maar eens, dan snap je mij wel.
@VWTouran75: Doe eens niet zo leip met je peugeotje joh. Fijn dat je een snel hok hebt. Dag!
@VWTouran75: Dan ga ik voor de Hennessey Velociraptor.
@VWTouran75:
Spannend verhaal. Achmet heeft gewoon een 106. Een G Power Hurricane is ook niet opeens elke 5-serie die er rondrijdt…
@VWTouran75: Zou kunnen maar vergis je niet…zo’n raptor is dus aardig rap.
@redbeams: Heel toevallig dat er vandaag eentje naast me is komen staan in Amsterdam. Op foto’s is zo’n ding al groot, maar naast mijn 106je… tering zo’n ding is aardig HUGE!
@clarkson: Jezus gristus kun je dan echt niks beters verzinnen?
@opelpower: Kalil dan
@joostvis: who or wtf is kalil??
@opelpower: een willekeurig gekozen naam
Ik zou een mercedes gamma wel gaaf vinden
@ch26: ’t is (ofja was) een Lancia Gamma hoor ;)
De nieuwe Volvo v90!!
@fetsertje: ik denk dat ie iets teveel deint en te log is voor achtervolgingen
@fetsertje: daar heeft ie een te lelijke achterkant voor
Audi RS4/6, kunnen ze zich meten met de plofkrakers
535d.
Volvo V60
@camber24: Oh ja, toelichting. Station, dus je kan er wat rommel in kwijt (of een hond). Betrouwbaar. En dan gaan we weer terug naar politie Volvo’s. Stukje nostalgie
@camber24: betrouwbaar hahaha
@camber24: Terug naar? Volvo is nog goed vertegenwoordigd bij de politie hoor. Vooral de verkeersdienst. (V70)
@camber24: met een aantal polestars ertussen voor het betere achtervolgingswerk!
@camber24: Rationeel gezien is de Toyota RAV4 imo perfect. Hebben we vroegah ook gehad (https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Police_Car_The_Netherlands_Toyota_RAV-4.jpg). Betrouwbaar, ruim, hybride, stoer, lage TCO, schone uitstraling en kan tegen een stootje.
@svenska_aeroplan_ab: is volgens mij nog steeds van de politie.
Ford Focus ST station/RS, VW Golf R variant
@larsdbs9: zou ik gaan voor de Focus RS…
Dacia Duster. Rijden ze in Frankrijk ook vaak mee. Prijs is goed (keer een slopen is dan ook niet zo pijnlijk), verkrijgbaar met 4×4 voor de aangelegde grasveldjes in vinexwijken en ze zijn ruim genoeg. Als bonus: geen last van al die onzin-veiligheidssystemen ze toch niets aan hebben. Voor snelwegen e.d. is iets anders wellicht beter geschikt, maar in steden/dorpen lijkt het mij een prima optie.
@nielsnl1: goed idee! En op de snelweg van die stoere interventie teams net als in Engeland..! Straalt tenminste wat gezag uit
@nielsnl1: ja! Voor snelwegen dan focus rs ofzo?
@banaan7: of zo’n Soebaroeeew WRX
Proberen nog een laatste lading v70’s extra te scoren of als je een hoger nog ruimer ding wilt een Ford S-max
FIAT 500. Dan houden ze me tenminste niet meer bij
@henk123456: maar dan wel met zo een tweecilinder
snelle Duitse dieselstations, geen VAG natuurlijk, die hebben het verpest het afgelopen jaar. 3-series, C-klasse’s en een aantal Focus RS’en voor het echte achtervolgingswerk.
@lambo4all: In DLD zijn bijna alle korpsen die de nieuwe 3 serie hebben ter vervanging van de Passats niet tevreden. Te klein, te krap en niet makkelijk snel te rijden
@dagdromer: niet makkelijk snel te rijden? Daar ben ik wel benieuwd naar. Er van uitgaande dat ze wel zo slim zijn geweest om xdrives te bestellen.
@olivier420: bron: http://m.focus.de/auto/bmw-zu-eng-oder-beamte-zu-dick-enger-als-die-polizei-erlaubt-neue-streifenwagen-machen-aerger_id_5320826.html
@dagdromer: en dezelfde klachten zijn er in andere Bundeslander, was een maandje of wat geleden een heel thema op de Duitse radio
@dagdromer: thanks! Laat voorop staan dat mijn Duits niet meer jofel is, dus kan er overheen hebben gelezen. Zie echter nergens staan dat die lastig te rijden is? Moest wel lachen om deze zin:

“Polizisten stoßen mit ihren Waffen-Holstern am Oberschenkel gegen die Mittelkonsole”.

Ja dat is wel klote natuurlich.
@olivier420: dat rijden werd specifiek benoemd in de radiouitzending waar dit ter sprake kwam.
Ford S-max. Mijn schoonvader heeft een s-max, hij werkt bij de Belgische politie. Heerlijk snel, ruim en betrouwbaar. Het is wel een 2 liter turbo. Maar in Nederland kunnen we prima de 2.0 diesel nemen :)
@leandro: niks geen diesel, waarom altijd diesel, ze rijden echt geen 600km per dag. benzine is schoner en politie heeft een voorbeeldfunctie. bovendien is een fatsoenlijke benzine variant sneller!
@dutchneon: diesel is zuiniger, meer trekkracht en een krachtige diesel is snel zat. En ja, ze rijden wel degelijk genoeg om een diesel rendabel te maken. Ook rijden ze genoeg om een diesel betrouwbaar te maken.
@lekbak: rijden genoeg ja, maar ze hoeven al die belasting toch niet af te dragen, dus dan is benzine gewoon beter en minder vervuilend
@dutchneon: Die wagens rijden 24 uur per dag rond. Die komen echt wel aan de 600 km per dag hoor. Helemaal in de landelijke gebieden.
@dutchneon: Wat dacht je van 250.000km in drie jaar..
@werf76: 270 km per dag bij 6 dagen in de week. Ik zeg zet ze in een Tesla. Ruim, zeer snel, economisch en milieu vriendelijk.
@flutterby: Zulke auto’s heb je helemaal niks aan. Auto is veel te laag om fatsoenlijk over drempels mee te kunnen. Laat staan met verhoogde snelheid. Om het niet over de oplaad geneuzel te hebben.
Volvo stations, betere wegligging, sneller en een wat stoerder uiterlijk dan die familie mpv’s van nu. Zijn ook nog eens heel praktisch
Subaru Impreza (zo’n snelle versie, ben niet zo thuis in de Jappen, sorry). Want: we zien er te weinig van door ons absurde belastingstelsel ten aanzien van auto’s. AWD. Boxterroffel. Snel. En dwingt misschien wat respect af bij die tunerjochies die bij de Mac staan te hangen.
@camber24: Subaru WRX STI. Klopt, inderdaad een goede keuze. Politie in de UK, Japan en Australië hebben die auto in de vloot.

Als de KLPD BPM kan terugvorderen is het een goed plan. Auto kost 40 mille inclusief btw, maar er komt even 45 mille aan BPM bovenop…
@willeme:
franse politie heeft ze gehad maar inmiddels vervangen door megane RS.
@willeme: die bedoel ik ja
@willeme: ik zou haast zeggen dat ik mijn schoen opeet als de KLPD bpm betaalt…
Snelweg politie moet lekker Volvo V60 rijden, in de stad is een strak geveerde 1-serie wel een idee… Overigens zijn zo goed als alle agenten op de fiets tegenwoordig sneller ter plekke dan de auto’s, misschien dat iets meer promoten
@beemerc: hoe ga je mij achterin krijgen ? 203cm en 140KG..
@timd: Je zit er niet voor je plezier
Ik vind BMW stations voor de KLPD geen gek idee. Ruim, goede wegligging, prima snelle diesel aanbod. Gebruiken ze in GB ook geloof ik. En wat kleine snelle stations voor lokaal werk.
@e34m5touring: Mijn idee. Al denk ik dat men in Nederland toch beter voor Volvo kan gaan. Waarom? Daar hebben ze al een contract t.b.v. Dienst Infrastructuur,. Daarnaast zijn Volvo’s net wat goedkoper dan de gemiddelde Duitser. ;)
En dan uiteraard niet laf doen, maar – net als de huidige V70 T6-jes – alle exemplaren een Polestar-kuurtje…
@e1000bmw523i: Onderhoud en prijs kun je uitonderhandelen. Daarbij kun je ipv een T6 benzine een 535d nemen. Zelfs als X-Drive. Die zijn sneller en zuiniger. Hoeft ook geen tuning oid.
@e34m5touring: Je vergeet 1 ding: Nederlandse ambtenaren kunnen niet onderhandelen. Dat zie je wel met de aanbesteding via PON…
@e34m5touring: yup in Engeland gebruiken ze 535d Tourings
Toyota pick-up trucks. #indestructable
Porsche 911!!!
Porsche natuurlijk (lees: jeugdsentiment)
Wie A zegt moet ook Nus zeggen.

Maar goed, ik zou het wel leuk vinden als ze in Giulia’s gaan rijden. Als het een station moet zijn iets van een Focus ST of Seat Leon Cupra station en voor de diesels iets waar GTD op staat.
Amarok, collectief inkopen met defensie.
Geeft uitstraling en kan tegen een stootje.

En de v70 maar voor de snelweg.
Bewezen, stevig en snel genoeg voor de meeste auto’s.
Als ze hem niet kunnen bijhouden, laten ze de Amarok verderop maar een roadblock maken.
En de politie heli het filmen, leuk voor Autoblog.nl
@dedokter: heb je lekker op zitten letten…. de Amaroks bij defensie zijn een grote faal!
had dan gewoon een f150 of Dodge ram gedaan, of desnoods een hilux maar die Amarok is waardeloos
@dutchneon: O, dat wist ik niet nee. (weinig interesse in defensie, maar meer interesse in inkoopvoordeel op dat soort schalen)
@dedokter:

Inkoop voordeel !!

Een ambtenaartje dat auto’s koopt van andermans geld wordt altijd genaait ..
@lincoln: Nee hoor, hij krijgt gewoon veel kerstpakketten.
@dedokter: Waar haal jij dat vandaan? Ik kan er nergens wat over vinden. Ik zie wel dat ze veel Amarok’s hebben, 1667.
@jasperhallo: Waar haal ik wat vandaan? dat er korting op komt?
@dedokter: Oo, was voor @dutchneon
@dedokter: Politie heeft Amaroks
Okee nog eentje dan. De politie Porsche moet weer terug… Okee. Dan maar geen 911 (teveel GT). Maar doe dan maar een vloot aan Caymans, en wat Macans. Zo. Zo moeilijk was het niet. Ik ben eruit.
@camber24: Maar waar laat je de karrenvracht aan materieel dat erin mee moet…?
Iets dat goed stuurt. Dus Ford Focus voor in de stad, met een bescheiden diesel torretje, of die 3 cilinder ecoboost. En voor op de snelweg en het pakken van het echte boeventuig een snelle station. Dus een BMW 535d bijvoorbeeld, evt iets gekieteld. Of Alfa Giulia’s natuurlijk, gewoon omdat het een top wagen is.
Alfa 159?
Misschien porsche? Boxter of 911 targa, als hommage aan de 912 targa’s
Net als in Belgo land Octavia VRS met gratis patat met zure mayo uit ze uitlaat
De geopperde Duster is een prima alternatief. Dacia kan veel meer leveren; Duster, Logan en Dokker. Heb je 80% van het wagenpark. Voor de Highwaycowboys hebben we Megane RS straks weer. Trafic en Masters ronden het wagenpark af. Zijn ze meteen verlost van elektronische storingen, olieverbruik en wisselbak problemen.
@frankvantpietje: Iets uit de Renault groep en dan “verlost van elektronische storingen” ??
** pleurt van m’n stoel af van het lachen **

Wát een goeie grap! Die storingen hebben ze bij Renault uitgevonden, geperfectioneerd en zulke storingen kan geen enkel ander merk aan tippen.
Dáár is Renault nog steeds “Heer en Master”
@bluebear: jij leeft blijkbaar nog in de jaren ’90.

Sla de cijfers er maar eens op na, dan zul je zien dat Renaults van de laatste jaren betrouwbaarder zijn dan die VAG meuk.
@stefanvts16v: Ja hoor, net een 2008 Mégane CC ingeruild. Blij dat we van dat pakhuis af zijn. Technisch prima auto, maar de elektronika…. Wat een drama. Iedere 2 jaar alle raamhefmechanismes vervangen (4x) zender van de keyless entry.. ga zo maar door. Op m’n zaak, de fout gemaakt een Traffic en 4 Masters te kopen. Nooit meer. Alleen maar elektronika gezeik. De volgende gewoon weer Mercedessen en Crafters. Vele malen betrouwbaarder.
@bluebear: ja dat had je van te voren al kunnen weten, beetje domme fout indd..
@pinut187: Klopt… Maar ja, een Ezel stoot zich…… :-)
@bluebear: heb je ook ergens betrouwbaarheidscijfers? Ik had het idee dat ze dat onder controle hadden in hun huidige gamma. En sowieso: Dacia is het oude uitontwikkelde spul. Dat is niet meer kapot te krijgen.
@dunhozzie: Geen cijfers, Kees hier boven….. Ervaring!
@bluebear: Lees**
Seat Leon Cupra 290 Estate
Volvo V90 ivm ruimte en gewoon dikke bak.

En tesla’s ofzo om te laten zien dat de overheid mee denkt aan het milieu :)
@ferdie: “Ja kan een ontbrandingsauto even de achtervolging overnemen? Mijn batterij is op”
@mercedesclk350: “Sorry, ik moet even tanken.” Als je gewoon elke achtervolging met een halfvolle accu begint is er geen reden tot paniek hoor!
@mercedesclk350: Met een Tesla Model S P100D haal je elke auto in en duw je hem van de weg… Wat nou achtervolgen?

Oh ja en sirene aan = alle actieve veiligheid opties uit.
De duitsers geven het goede voorbeeld. Gewoon audi of bmw. Snel, genoeg ruimte en *weinig uitstoot*
Neem gewoon die meuk die ooit in beslag is genomen en bij de domeinen staan ..
Met een beetje mazzel zit er nog een half tankie benzine in ..
Alles behalve Volkswagen! Die prijsafspraken tussen pon en de staat kennen we nu wel… Tijd voor een nieuw kartel
@opelpower: precies, ik had verwacht dat die banden na alle ellende wel verbroken waren…. of in ieder geval even een paar jaar niks van VW om een duidelijk voorbeeld te stellen!!!
@dutchneon: ja misschien word het tijd om tante Nelie Kroes eens kritische vragen te stellen want als zij een onderzoek gaat starten naar het pon kartel dan is er weer een nieuwe VW gate geboren
@opelpower: Nelie zit al weer een tijdje op de digitale snelweg…
Lambo urus, genoeg ruimte achterin voor de boefjes en een fijne hoge instap. Oja en je denkt ook wel even 3 keer na wanneer je in je all-black GTI “stop politie” in je achteruitkijk spiegel ziet staan van een stier die in je nek aan het hijgen is. Als “m’n” belastingscenten dan toch worden uitgegeven, dan maar goed!
Chauvinistisch, een Mini. Sommige gebouwd in Born (NL).Verkrijgbaar in veel verschillende motor- en carrosserie varianten en met 4WD. Toepasbaar voor alle taken van de hermandad.
Dit is wel moeilijk zeg …..

Ik denk dat de auto veel vermogen moet hebben een soort SUV kruising met bull bar en side rails.
Een (nonPHEV) Outlander, niet omdat ik ze zo mooi vind, maar tis Mitsubishi dus goedkoop en veel degelijker als VW. Veel ruimte en laadvermogen. En mitsubishi deed in 2008 al genoeg met Outlanders in Born… grote faal dat de overheid daar geen mooie deal mee heeft gemaakt!

Anders een Subaru Forrester, liefst een leger van oudere type… niet kapot te krijgen en ook zeer betaalbaar en veel ruimte.

En wat betreft de VW Touran deal met de zelf-rem faal…. dat had natuurlijk in de aanbesteding gewoon aangekaart moeten worden en VW had er voor moeten zorgen om die opties helemaal niet te leveren op deze politie-batch!
@dutchneon: juist wel de PHEV want die kan geruisloos naderen (ik weet het maar 40km) en het botsvoorkomingssysteem kan gewoon uit met een knop.
De Opel Insignia Sports Tourer. De gewone versie als vervanger voor de Touran en de OPC als vervanger voor de V70. Eventueel de Country Tourer nog voor “off road” (stoepranden e.d.) of de paardentrailer. Hebben ze gelijk “gelijkheid in het wagenpark voor de herkenbaarheid bij de burger”
Zolang ik nog octaan 102 net over de grens kan tanken voor minder dan 1,50 een C63 AMG estate. Snel,genoeg ruimte, luxe en het lekkerste V8 geluid.
https://pbs.twimg.com/media/Ck5mtW_W0AA7YGF.jpg Volvo V90. Ruim, snel, niet patserig/wel indrukwekkend en goede prijs/kwaliteit. Gewoon prima kar.

Maar het zou ook leuk zijn als er gewoon een paar dikke Porsches de weg op worden gestuurd om de politie populair te houden en op de RS4’s te vangen.
Skoda Octavia RS zoals hier in België of een Seat Leon ST 290.. Niet te duur, redelijk veel ruimte en met een extra chip rijden ze 80% van de overige auto’s het snot voor de ogen.
@e270cdi: is toch nog steeds VAG? En ik moet zeggen, mijn Superb schraapt nogal vaak met de onderkant van zijn neus op het asfalt, is niet echt handig.
Subaru Levorg
@Destroyer-GT: Leuke keuze! Blijf dat een gave wagen vinden.
Honda Fireblade CBR 1000RR voor motoragenten.
BMW 335i Gt. Veel pk en toch zuinig.
Voor opvallende politie auto’s gewoon de ford police interceptor en interceptor utility, dan rijden ze tenminste in een ‘politieauto’ i.p.v. een omgebouwde bijtellingstopper. Voor anonomie wagens is er genoeg keuze, gewoon zoveel mogelijk verschillende merken kiezen dus. Dan weet je ook dat je niet alleen achterdochtig hoeft te zijn bij grijze golfjes. Oh, en voor ik het vergeet te zeggen: Misschien ook wel handig om de agenten te kleden in burger, want in elke auto zie je die gele schouders al van mijlen ver.

(foto:http://www.autoguide.com/images/content/Ford-Police-Interceptor_rdax_646x396.jpg)
@mundus:
liever ford crown victoria, meer autoriteit kun je denk ik uitstralen…
@super @mundus:
Jullie vergeten beide dat de politie een ‘lievere’ uitstraling moet hebben van de minister. Dus ‘autoriteit’ of ‘agressie’ mag niet meer. Zie mijn commentaar. De mini, en dan met écht roze en licht blauwe strepen.
@bluebear: eerlijk gezegd vind ik dat dus echt een gefaald experiment. Net als de EU. Wat ze moeten doen (ook voor de EU trouwens), is uithuilen en een nieuw experiment beginnen. Goede punten van de oude, failsafes voor de de slecht(ere) punten, en gaan!

Dus lieve politie de prullenbak in, maar ook niet terug naar de veldwachter van vroeger. Maar wel respect en niet tutoyeren. Wel uitstraling, wel behulpzaam, niet popi jopi en bijv dansende agenten.
@bluebear: Als dat zo was hadden ze die nieuwe pakken ook niet goedgekeurd, lijkt soms wel militaire politie. Mag van mij overigens ook prima hoor. En waarschijnlijk zullen ze er in Nederland ook wel wat minder aggressief uitzien, zoals hier: https://www.flickr.com/photos/72131699@N00/19244397702
Anders iemand die een rendertje in elkaar wil zetten met Nederlandse strepen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
@mundus @dunhossie; Ik ben het met jullie beide eens. De Hermandad zou van mij een veel agressievere uitstraling mogen hebben… Maar ja, die minister hé….
@mundus: http://www.caranddriver.com/reviews/2015-dodge-charger-pursuit-v-8-awd-test-review

Want is FCA (en dus Europees)
@dunhozzie: en vergeet ik nog het belangrijkste: de schaalgrootte is met die Amerikaanse bakken al behaald. Dan maken die paar honderd voor die van ons ook niet meer uit.

Ps: wie o wie helpt ons aan een edit knop!?
@mundus: Overigens ook een goedkope optie deze fordjes.
http://www.fleet.ford.com/edms/content?Object_Name=0900cad981f4c9a7
http://www.fleet.ford.com/edms/content?Object_Name=0900cad982966a2d
Geen idee hoeveel ’t aan import kost, maar het feit dat alles goed afgestemd is op prestaties die een agent nodig heeft, en er ook nog eens geen ombouwkosten bij komen kijken wijst er op dat dit erg voordelig kan uitpakken. Verbruik zou met zo’n ecoboost ook niet minderwaardig moeten zijn aan de meeste pittige mpv’s van hier.
Porsche 911 Targa 4S
Snel, iets vergefelijker en straalt autoriteit uit. Iets wat het huidige wagenpark mist!
@jasbelle: Ja ja, en na een arrestatie zeggen “loopt u maar achter ons aan”.
Subaru Impreza WRX

betrouwbaar
AWD
snel
achterbank
ruime koffer
@jantje_555: Daar is de Levorq een mooi alternatief voor.
Een Tesla Model-X, want met het juiste accupakket lekker snel. Handig ook die deuren achter als verdachte niet meewerkt, kan je ze daar lekker tussen klemmen. En, geen sjoemel software. Toch?
@utregcity: Ja…. “Dit is Pappa Oscar 1-8, wij moeten de achtervolging staken, onze batterijen zijn leeg”
Of “Dit is Pappa Oscar 1-8, we zijn de scooterdief kwijt, want er lag een bocht in de weg”
Goed plan!
Toyota Prius…
@josvanrey: prius + dan, groot, zuinig, lage uitstoot, automaat, ruimte voor spullen en weinig onderhoudskosten!
Aygo, lekker makkelijk wegrijden :)
Voor de taken in verstedelijkte gebieden, waar nu de Touran voor wordt ingezet, lijkt een Dacia Dokker/Lodgy me een prima propositie. Al gebiedt de eerlijkheid erbij te zeggen, dat de kilometerkostprijs (vanwege de lage eindwaarde van zo’n Dacia) misschien niet eens zoveel lager ligt dan voor een Touran.
Volvo XC90 R-Design
Heeft iemand de alfa 159 al voorgesteld?
@youknowme: ja en die kreeg daar al 35 likes voor..
Net als bij Moordvrouw (ja ik kijk soms mee) Mazda’s?
Ford s-max als vervanger van de tourans in de noodhulp. Voor op de snelweg een stel volvo’s. Overig vervoer met dacia’s.
Abarth 500 voor in de stad. Ford Transits om de boefjes mee naar het bureau te nemen. En voor op de snelweg Subaru WRX STI’s.
In the US of A was een tijdje terug een speciaal voor de politie ontwikkelde auto voorgesteld. Zo iets lijkt me wat. En voor in de stad wat kleins. Het schijnt veel geld te kosten autos politie geschikt te maken, en pantserplaten in de deuren e.d. kunnen er daardoor niet meer vanaf. Tijd voor een speciaal voertuig. En voor de onopvallende auto’s gewoon allemaal verschillende gewoon uitziende 4×4 versies van snelle autos. Insignia, skoda octavia scout, focus rs zonder spoiler, etc.
Zonder BPM is een Mustang V8 ook best te betalen.
Doet het best goed als geestelijk opvolger van de 911 voor snelwegwerk.
Onderwerp kan leuk zijn maar maak wel onderscheid tussen politie in de stad en wat op de grote wegen rijd.
Sommigen komen met RS’en oid. Daar heb je geen kont aan in een stad.
Ik werk dagelijks met de Tourans, en nee ik ben geen VAG liefhebber, maar ik daag veel merken uit om iets neer te zetten qua auto waar de politie mensen goed mee uit de voeten kan.
Ik vind persoonlijk dat een Touran met 140pk diesel prima voldoet. De nieuwe versie heeft dan 150pk.
Voor in stedelijke gebieden meer dan zat.
Voordelen van de Touran:
Weggedrag (rijd erg voorspelbaar voor een voorwiel aangedreven auto)
Relatief zuinige dieselmotor (1 op 10 op zn zuinigst)
Toch betrouwbare motoren (kom maar op met je olie grap) in drie jaar tijd rijden ze 250.000km ondanks koud weer volgas e.d.
Genoeg ruimte voorin en achterin
Instap hoogte is prima
Ergonomie is meer dan prima
Door de zit hoogte net wat meer zicht dan een normale lage auto
DSG bak wat snel genoeg schakelt

Nadelen:
Start stop systeem wat je steeds maar uit moet zetten wanneer je de motor start
Navigatiesysteem wat met nieuwbouw wijken niet altijd werkt
Navigatiesysteem wat niet altijd laat zien waar je moet zijn (onhandig met prio 1 rit)
Parkeersensoren die overdreven hun werk doen
Gordelpiepjes die niet uit kunnen
Omslachtige werkwijze om koplampen uit te zetten tijdens surveillance

Er zijn natuurlijk auto’s te vinden die bepaalde aspecten beter doen maar als allround pakket doet de Touran het erg goed.
@werf76: een Opel zafira, ford s-max en Renault senic bijvoorbeeld zullen het net zo goed kunnen. Daarbij: weggedrag als pluspunt? Die krengen hebben enorm onderstuur en daardoor gewoon een lage bochtsnelheid. Dan kan je veel beter de ford pakken.

Maar de touran zal vast een capabele auto zijn. Echter zijn er ook zat andere auto’s bij de politie en ook dat is allemaal volkswagen. En dat is helemaal nergens goed voor. Laat ze maar eens wat merken en modellen testen. Ik denk dat er nog wel eens iets verrassends uit kan komen voor jou.
@lekbak: Touran enorme onderstuur? Zal best. Op de openbare weg ga je dan zo verschrikkelijk hard voordat hij in onderstuur gaat. Welk nut en voordeel denk je te halen om ipv met 80km/h rond een rotonde dat met 90 of harder te doen? Heeft helemaal geen nut.

Daar bij zeg ik gewoon, het allround pakket van de Touran is moeilijk te evenaren. De S-max zal vast beter op de weg liggen maar mist een goede automaat als de DSG.

En dan wat sommigen zeggen dat de politie beter benzine kunnen gaan rijden. De diesels rijden al moeizaam 1 op 10. Laat staan wat benzine uitvoeringen dan doen.
Alfa Giulia. Mooie diesels.
Ferrari F40
Subaru outback!
Omdat: snel zat, rijd goed, voldoende ruimte voor alle bende die moet worden meegesjouwd, 4×4 dus ook met sneeuw kom je ergens, niet kapot te krijgen. Trekhaak eronder en hij kan bij meerdere diensten worden ingezet (levende haven met een paardentrailer of langs de kust met een boot enz), je zit net iets hoger dus meer overzicht.
Kortom een no nonsens alleskunner.
– ford crown victoria
– chevrolet suburban
– en de ME weer met van die gepantserde mercedes busjes
inkoppertje: Alfa159 (oke.. een Giulia mag ook)
wordt het tenminste weer mooi op straat…
http://www.mitoalfaromeo.com/notizie/wp-content/uploads/2011/09/159-cc-a1.jpg
Gewoon geen politiewagens, alleen motoren. Die zijn een stuk vlotter weg.
@jeppie: En de boef achterop wanneer er een aangehouden wordt? Jezus wat een verstand..
@werf76: Er naast, net een tijdje geleden, met die jongen, die mee moest rennen naast die motoragent, haha.
Opel insignia 2.0 turbo, die subaru station met een lekkere motor of ford mondeo
Volgens mij zijn de Zweden wel blij met de XC70. Maar goed, in Zweden is het altijd mooi weer. http://www.carscoops.com/2013/11/volvo-updated-2014-xc70-d5-awd-police.html
A6 3.0 BiTDI. Uitloop model dus dikke korting. Er passen een boel boeven achterin, zeer adequaat met achtervolgingen, (als Allroad nog beter) en je staat tenminste niet elke 500km bij de pomp. Een chipje zou natuurlijk nog voor nóg meer koppel kunnen zorgen.
@dutchdriftking: dit dus! +1
@dutchdriftking: Leuk voor op de snelweg. In de stad heb je er niks aan. Veels te grote auto die ook nog teveel vermogen heeft. Zeker voor binnen de bebouwde kon.
Een tractor past wel bij die varkens ?
Zo als in de VS/Mexico Dodge Chargers. Snel, ruim, betrouwbaar, zonder invoer taks goedkoop en ze zijn tegen veel bestand. Ik zou ze niet in steden inzetten maar voor snelwegen de ideale auto. http://police-car-photos.com.s3.amazonaws.com/5887.jpg
Ik kom in een vergelijking bij twee auto’s uit, als alternatief van Volkswagen Touran. Voorwaardes die ik meegenomen heb, zijn de basis element die de Touran met zich meebrengt, zoals hoge zit, voor beter overzicht, een automaat, voor ’t gemak en wat ruimte voor mens en spullen. Tevens meegenomen, dat het geen VAG-product mag zijn.
De eerste is de Ford Grand C-Max 2.0 TDCi, deze heeft minder poespas aan boord, waar men laatst over klaagde en is ook in de basis goedkoper. Doet het verder evengoed, als de Volkswagen Touran, met als extra twee schuifdeuren achter, makkelijker in laten stappen van passagiers. Alleen weet ik niet, hoe het met de betrouwbaarheid zit, wel weet ik, dat het goed rijdt.
De tweede is de nieuwe Peugeot 3008 Blue Lease GT-line 2.0 BlueHDI 180, iets kleiner, maar meer vermogen, maar iets minder zuinig, qua opgegeven waardes, maar iedereen weet nu, hoe dat in elkaar steekt, bij VAG. Ook hier weet ik niet hoe het met de betrouwbaarheid gesteld is, maar motorisch zal dat wel goed zijn. Peugeot Nederland, kan hier vast wel een goed alternatief van aanbieden.
@orichy: Nog een derde, de BMW 218D Gran Tourer automaat. Komt met heel veel overeen met de Touran, is alleen iets duurder, qua aanschaf.
Skoda kodiaq, groot, ruim, snel genoeg, geschikt om te beuken, alle spullen en politiehonden kunnen erin. Goed te rijden in de stad, snelweg en als het moet op het strand. Daarbij waarschijnlijk niet veel duurder dan een touran maar wel een stuk meer uitstraling. Oh en doe maar zwart met markeer gele strepen, lekker duister
@hokeej: nee want Pon
In beslag genomen auto’s voor het echte werk. En Reliant Robins voor de beroeps amateurs graag.
Mercedes g63 6×6 heeft alles wat je nodig hebt
Neem een subaru wrx sti. Daarmee rijd je iedereen op elke ondergrond mee zoek
@svdv: en ze zijn ook nog eens ongelofelijk betrouwbaar
Fiat tipo als vervanger van de touran golf plus etc en dan voor de verkeerspolitie alfa Romeo Giulia
Fiat Ducato,talento,doblo kunnen ze ook gebruiken
En voor de vrachtwagens Daf of iveco
Als ze er dan eens lang mee doen zoals als ze in Italië doen komt het goed!
Een Volvo S/V90 in donkere kleur met T8 als KLPD wagen. Binnen steden een Volvo V40 T5, buitengebieden een XC60 T6 AWD.
Levrog en foresters, doen ze in Italië ook!
Nissan navaro of Volvo v70
Spierwitte Nissan GT-R R35 voor zowel gewone als onbekende pliessieauto’s.
Weten we tenminste direct wie ons achterna zit als we weer eens met z’n allen op de A1 tussen Deventer en Hengelo 160 rijden :)
Subaru Levorg
https://www.netcarshow.com/subaru/2016-levorg/1024×768/wallpaper_0e.htm

Genoeg ruimte voor hun spullen, rijdt goed en scherp, onopvallend, betere wegligging dan de Duitsers en verder tja wel betrouwbaar. De ideale kandidaat en niet te duur.
@michaelcorleone:
Is Subaru als organisatie wel in staat om te voldoen aan een opdracht als deze? Het merk verkoopt namelijk nog geen duizend auto’s per jaar in Nederland…… De aanbesteding gaat dacht ik (zeg ik uit mijn hoofd) om een kleine 15 duizend auto’s……
@Rob: ik denk eigenlijk dat Subaru daar niet zoveel moeite mee zou hebben. In Nederland is het een kleine speler maar in een aantal landen om ons heen doen ze het prima of is het zelfs een grote speler. De stap om dan 15k auto’s in Nederland te leveren lijkt mij dan een relatief kleine.
@ej20g:
Ja, leveren, oke. Maar het onderhoud? Ombouwen? Repareren? Vervangen? Etc.
Niks ten nadele van Subaru hoor, het zullen best kundige mensen zijn, maar het is gewoon een kleine organisatie in Nederland. Ik kan me nog herinneren dat Mitsubishi ook in een redelijke staat van chaos verkeerde toen hun hybride Outlander in één keer zo populair werd. Tevens leert het verleden dat één gigantische opdracht van één klant niet perse iets “goeds” is. In tegendeel, daar zijn bedrijven kapot aan gegaan….

Laat ik het zo zeggen: ik zou het een gewaagde stap vinden als Subaru de klus mag klaren. Een gewaagde stap van zowel de Politie als Subaru.
@rob: Die Subaru’s zouden juist heel mooi de Volvo’s kunnen vervangen, dat zijn er minder en dat zou een fijne verandering zijn van het straatbeeld. Er rijden tenslotte heel veel gewone V70, en die Levorq, zou er goed aan doen.
Ik vind het een zeer geslaagde auto, in het totaal.
http://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery/s/subaru/levorg/subaru_levorg_78.jpg.
Gewoon deze aanhouden . Wat een ideeen komen hier langs? Als je normaal nadenkt is deze nog zo gek niet. Ze zouden wat sneller mogen zijn .
Ford focus rs
De vraag is :welke auto moet de politie-Touran vervangen en waarom? En ik lees bijna alleen maar vervangers voor de V70’s en de Toyota Land Cruisers… oh en dingen die ver buiten budget zijn en Ferrari F40 achtige dingen.

-Ford Mondeo Wagen 1.5 diesel: De Ford concurrent van de Passat, een prima auto leverbaar als station. Pluspunten omdat dit model is pas 2 jaar op de markt en kan dus nog even mee. kan Minpunten omdat dat de automaat alleen leverbaar is bij de dikke motoren.
-Opel Zafira 2.0 diesel: Een saaie MPV die de andere saaie MPV vervangt, niet spannend maar een prima niet-vag vervanger. Verrassend genoeg kon ik geen passende Ford MPV vinden, de C-max is te lelijk, zwaarder en heeft veel minder bagageruimte en de S-Max is weer een formaat groter en duurder.
-Volvo V60 D2: Wat luxer dan de andere auto’s, maar een erg fijne auto die naar mijn mening een imago heeft wat goed bij de politie past. Minpunten is dat de ruimte en zeker de kofferbak ruimte in de werkelijkheid erg tegenvallen.
-Skoda Superb 1.6TDI: Tja toch een VAG-product in deze lijst maar ik kon het niet laten. Zelf vind ik het een fraaie auto en van de stations uit dit lijstje wint hij 100% qua ruimte.

Yolo optie -Infiniti Q50 2.2diesel Welcome edition: 10x minder praktisch maar 10x gaver dan het bovenstaande lijstje. Mede omdat hij ook niet als station verkrijgbaar is zal dit hem nooit worden. Maar verrassend genoeg kost hij netto niet meer dan de Touran, dan moet je alleen wel op de wat karige “Welcome edition” houden.
@reistje: Toevoeging waar ik niet meteen aan dacht.
Citroen Grand C4 Picasso. Die is heel erg vergelijkbaar met de Touran. De kofferbakruimte van de C4 is iets kleiner maar verder zijn ze technisch bijna identiek in formaat, gewicht, motoren, draaicirkel, vermogen, noem het maar op.
Ik zie een hoop mensen die Subaru’s willen. Wel, technisch misschien prima dingen, maar Subaru Nederland kan toch never nooit zo’n opdracht aan? Ze verkopen amper duizend nieuwe auto’s per jaar en diezelfde organisatie moet dan tegen de 15 duizend nieuwe auto’s gaan afleveren? Inclusief ombouwen, onderhouden, repareren, etc., etc.?

Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren en ook goed gaan…. Nee, als ze perse van VW af willen kunnen ze beter overgaan op een merk als Ford.
Giullia QV! Rijden ze een hoop sukkels er zo uit en dwingt respect af.
Touran is perfect, Golf plus is ook een kanshebber… Ze zijn praktisch en hebben een snelle uit en in stap, waar jullie allemaal mee komen is toch een grote grap? BMW 3 serie ? De eerste beste sneeuwbui en politie agent Henk schiet uit de bocht??? Die kunnen nauwelijks hun privé auto recht houden ..
Fiets
Op een un fiets met bagagedrager aan de voorkant voor de doos met donuts huhu flauw..

Nee une Prius!! Dan maak ik met mijn Volvo 240 misschien ook nog kans?
SEAT Leon ST Cupra 290. Snel, niet duur, anoniem en genoeg plek voor materieel en boeven achterin.
Trapauto
Terug naar de jaren 80 en een mooie Chevy importeren…
Doe maar een Caravelle;
Kan ik samen met de wout-vrinden achterin zitten, met armleuningen, schuifraampje en een electrische koelbox voor een fijn koud pilsje.
Voor in de stad moeten ze de BMW 2 serie active tourer inzetten. De wijk agenten moeten hier een BMW 1 serie krijgen. Voor op de snelweg de BMW 3 of 5 serie touring die wat beter is uitgerust.

Als undercover een alfa Guillia qv
BMW 225xe
Waarom een “standaard” productie auto en niet iets als een Ford Interceptor? Die zijn toch speciaal gebouwd, dacht ik?
Een mountainbike. Goed voor het milieu, goed voor de gezondheid van de agenten en met de juiste vrouw achter het stuur ziet het er niet verkeerd uit.
Audi RS6 ??
Ik zou voor de snelweg denk ik kiezen voor een BMW 535D Touring of een Mercedes E350 Estate, omdat deze in Duitsland al veel gebruikt worden bij die Polizei en af fabriek te bestellen. Daarnaast lijken me deze auto’s ook iets betrouwbaarder en geschikter voor het politie werk dan de huidige Volvo’s.

Op het platteland en in de polders zou ik kiezen voor een BMW X3 of een Mercedes GLC, wederom omdat deze in Duitsland op het platteland en in de bergen ook veel gebruikt worden en ook nog redelijk presteren buiten de gebaande paden.

Verder zou ik denk ik in de stad kiezen voor een BMW X1 of een Mercedes GLA ofzo omdat deze iets compacter zijn dan de X3 en GLC, maar wel hoger op de pootjes moeten staan vanwege de vele verkeersdrempels, bruggetjes en rotondes in de gemiddelde Nederlandse steden en me dat in zulke auto’s comfortabeler lijk dan in een A-Klasse of een 1 serie.

En de ME-Bussen worden al geleverd door Mercedes dus dat hoeft niet te veranderen, Daarnaast heeft BMW niet echt een goed alternatief daarvoor in huis.
Mocht dit toch te duur zijn zou ik ff shoppen bij Renault/Nissan die hebben volgens mij wel aardige alternatieven.
Porsche: snel, betrouwbaar, genoeg ruimte en gewoon lekker duur. Worden de belastingcenten tenminste goed verspild..
De Mazda 6 lijkt me opzich wel een goede optie. Ik vind het altijd een ondergewaardeerde auto die ruim is, niet sloom (snel is wat anders) en er prima uit ziet. Alle spullies die achterin de touran staan die kunnen ook in de kofferbak en met een beetje geluk past er nog een lilliputterboefje bij. Achterbank is ook dik in orde, kan je goed de handlanger van de miniboef kwijt die 2 meter is om de lilliputter te compenseren.
Prima optie dus. Vraag me alleen wel af of strepen m zullen staan, ben zelf meer voorstander van het mooie rood dat je standaard krijgt.
Voor de snelweg politie de nieuwe honda nsx,voor de reguliere politie een bmw 3 serie…
Ik neem aan dat deze vraagstelling is voor in de stedelijke gebieden en het platte land en dus niet gaat over wat de ideale auto zou zijn voor de KLPD?
Het is saai tegenwoordig met de politieauto’s van de Nationale politie. Vroeger had elke gemeentepolitie of Rijkspolitie in een bepaalde plaats zijn eigen merk.
In Italië worden Panda’s ingezet voor de gemeentepolitie. zoiets zou in Nederland ook moeten kunnen. Dus bv een B klasse auto in de stad of verstedelijkte gebieden. Moet het een VW zijn dan een Polo. Voor de rest kunnen de teams prima af met een C-segment auto als bv een Golf (Station).
De sportieve versies of topmodellen die hierboven van bepaalde auto’s worden genoemd zijn leuk voor de KLPD (Auowegpolitie) maar voor de overige korpsen volstrekt overbodig.
BMW 225i
Simpel: Audi A6 Allroad Quattro (3.0tdi Tiptronic), groot, snel, ideaal om hard over drempels te gaan en goede wegligging.
@justin070: Hier dacht ik ook aan. Blijft beter op de weg dan een RS6 in dat soort omstandigheden.
ford crown victoria. Gewoon omdat het kan.
Ik mag mezelf ervaringsdeskundige noemen op dit vlak aangezien ik zelf al 5 jaar bij de politie ben maar dan in België.
ik heb er zelf al vaak over nagedacht wat nu eigenlijk et perfecte dienstvoertuig zou zijn en ik denk dat ik ondertussen het perfecte compromis gevonden heb.
ik zal beginnen met het type wagen, namelijk een break. niks dan voordelen, massa’s kofferruimte, laag genoeg om deftig om een bocht te gaan en meestal voorzien of in optie te voorzien van een aantal comfortvoorzieningen die iemand in een andere job ook graag op zijn bureau zou hebben.
dan het merk, SKODA dus gaat het in de modellen onmiddelijk tussen 2 kanshebbers maar gezien het belang van een grote koffer en veel beenruimte achterin kies ik voor een SUPERB (er moet namelijk nog beenruimte over zijn nadat we een plexiglas plaat geplaats hebben tegen spuug(in het beste geval) in onze nek) en dit kan al is tegenvallen heb zelf een tijd met een volvo xc70 rondgereden als 3de man en daar is helemaal geen plaats achterin en ik ben nochtans niet zo gigantisch groot met mijn 1m83.

dan komt het motorwerk aanbod, easy als autoliefhebber; de dikste benzinemotor in het gamma met DSG en 4X4 momenteel betekend dat de 2.0Tsi met 206 kw ofte 280 PK met DSG en 4X4. hoeft denk ik niet veel uitleg maar voor degenen die geen idee hebben: voldoende vermogen om goed weg te komen in de stad of als een achtervolging op de autosnelweg doorgaat, 4X4 voor moest die zelfde achtervolging even de berm oid opzoeken en in geval van sneeuw en andere ongure weertypes, en natuurlijk de in nederland veel besproken dsg, nu momenteel maakt het mij geen hol meer uit welk type automaat er in mijn voertuig zit, zolang het maar een dubbele koppeling heeft zodat ik niet alle motorkracht kwijtspeel in een koppelomvormer, oja en die hebben mminder de neiging om zichzelf aan gort te rijden wanneer ze tot het uiterste gedreven worden dan traditionele automaten (heb ooit een astra automaat aan gort zien rijden , geen prettig zicht) en dat ik in geval van nood zelf de versnellingen kan kiezen.
dan wat mij betreft het belangrijkste: het interieur
die van de skoda superb is op het eerste gezicht zeer geschikt, ik zie op de site dat er in de middenconsole plaats is voor een boordradio maar dat er daarna nog plaats is om je koffie en (niet onbelangrijk) smartphone kwijt te kunnen.
Dan de optie waar ik elke zomer van droom VERLUCHTING IN DE ZETELS! wanneer je bij 30°C of meer met een kogelwerende vest in de wagen zit dan is er geen enkele airco die daarbij helpt, ik heb spijtig genog nog nooit het genoegen gehad maar airco in de zetels lijkt mij perfect in deze situatie.
Maar ook op andere dagen kan wat verlucting doen wanneer je 12 u aan een stuk in een autozetel zit.
verder natuurlijk een gps en cruise controle en de andere standaard spullen zoals airbags(liefst zo veel mogelijk in geval van een crash)
oja nog wat kleine typisch politionele aanpassingen zoals faux leder hoezen voor de zetels tegen de beschadigingen door het in en uitstappen met al onze rommel om ons middel en liefst ook een soort gordelbescherming zodat die niet helemaal uitrafeld wanneer hij in de velcro van onze kogelwerende vest blijft plakken. ook runflat banden zijn mooi meegenomen. achteraf getinte ruiten en voorin anti breek folie zodat als een onverlaat een steen door onze ruit gooit we niet heel het securit glas in ons gezicht krijgen. dubbel nut van de getinte ruiten achterin zijn de privacy behoeften(wettelijk voorzien) van verdachten en nog een zeer handig extratje dat je je wagen kan gebruiken als spiegelgas bij een line-up (zie baantjer) je stopt het slachtoffer achterin de wagen (met privacy glas) achter de hoek rijd voorbij de verdachten en het slachtoffer kan zonder kopzorgen een verdachte aanduiden.
tot zover mijn bedenkingen
Gewoon zoals veel politie korpsen in de wereld subaru vloot aanleggen.

Wat wrx/sti voor het snelle werk. Impreza/xv voor het normale straat werk.

http://oi64.tinypic.com/b692c5.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).