Wat is er zo bijzonder aan een BMW E36 voor 50k?

Auteur: , 75 Reacties

En het is niet eens een M3!

Je zou zeggen, youngtimers hebben een bijzondere waarde. Maar bij deze BMW uit 1995 ontgaat mij de logica zo ongeveer compleet. We hebben het over een donkergroene (mooie kleur, dat dan weer wel) vierdeurs 320i met nog geen duizend km op de teller. Deze Beierse achterwielaandrijver heeft slechts 410 km ervaring. Die moet dus nog leren lopen, in feite.

De handelaar vraagt voor de ‘gloednieuwe’ auto méér dan de originele nieuwprijs. En dat voor een auto die doorgaans te kampen heeft met een fikse pauper-reputatie. Bovendien kun je de E36 in het algemeen wel voor 1500 euro onder iedere stoeptegel vandaan halen. Het is natuurlijk een heerlijke auto voor de echte liefhebber, dat snap ik heus wel, maar behalve de kilometerstand is het simpelweg geen bijzondere auto.

Allereerst zien we dat het een automaat is. Fijn als je ervan houdt, saai als je wil boenderen. Stoffen bekleding maakt het geheel er niet strakker op, al is het wel lekker burgerlijk -mocht dat meer je ding zijn-. Verder zien we airco, parkeerpiepers, zonnescherm en verwarmde buitenspiegels. Dat is dan nog best ok, maar nog steeds een heleboel ruggen teveel als je ’t mij vraagt. Wie is zo gek?

Met dank aan Emile voor de tip!



75 reacties

Blijf me er telkens weer over verbazen dat er mensen zijn die een auto kopen en er vervolgens nauwelijks meer mee rijden. En dan praten we niet over potentiële beleggingsobjecten met 8, 10 of 12 cilinders onder de motorkap.
@RRRobert: die potentiële beleggingsobjecten begrijp ik idd ook nog wel maar waarom iemand dat met een standaard e36 doet..
@RRRobert:

Ach redenen genoeg.
Je koopt die, het bedrijf beslist dat je een bedrijfswagen krijg en je wil deze niet verkopen omdat die de helft van z’n waarde kwijt was van zodra je ermee de deur uit reed.
Je verhuist voor je werk naar het buitenland…
Opa koopt die wagen, word neergebliksemd, ligt nog 10 jaar in het ziekenhuis te wachten tot de pijp uitgaat en ondertussen staat de wagen er maar…
Dan ben je niet goed. Pak dan deze: http://link.marktplaats.nl/m1013384555?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=84368
@cvoo: En je houdt ook nog eens 15,5k over. Daarmee kun je toch een paar keer leuk op vakantie gaan, of een autootje voor de vrouw/vriendin kopen, of een tweede (zuinige) auto voor de keren dat je veel kilometers moet maken. Je zou je bijna afvragen of de verkoper van deze E36 dat niet snapt, want anders zou hij nooit 50k vragen…
@cvoo: Haha als je “Alle opties” in je advertentie titel zet maar vervolgens een auto aanbied zonder alle opties dan heb je het bij mij al afgedaan eigenlijk.
@Donstil: Klopt, bijna geen enkele auto is “full options”. Al kom ik dat toch wel regelmatig tegen in advertentie titels en dat is echt irritant. De m3 uit die advertentie is toch wel heel compleet hoor, maar er zal vast niet alles op en aan zitten.
@cvoo: ooit een discussie gehad met een verkoper toen bleek dat er geen schuifdak in zat. Dat is wel de eerste optie waar ik aan denk bij “full options”. Maar volgens de handelaar moest je de term ook uitleggen als “vol opties”.
@cvoo: Hij mist in ieder geval de 16:9 navi. Verder een mooie auto, maar ik zou voor een andere kleur interieur gaan.
@danielj: Die 16:9 navigatie is goed achteraf in te (laten) bouwen, maar t zit er niet in idd. Dat interieur is op zijn zachtst gezegd apart van kleur, misschien dat het in het echt wel een mooi contrast is i.c.m. de carosserie kleur. Heb het zelf nooit in het echt gezien. Om dagelijks in te zitten kan je beter donker leer hebben, anders poets je je een ongeluk (zou ik iig doen).
@Donstil: Daar houd ik ook niet van. Maar Premium Classics heeft wel een goede naam, dus zou me daar niet aan storen als ik er naar op zoek was.
@Donstil: soms is een auto ook zo samengesteld door keuzes, en zit eigenlijk alles er wel op. Zo zie je wel eens bmw e90’s met alles erop en eraan, alleen geen mpakket. Is dat dan niet full-option, of gewoon een keuze van de koper voor luxe ipv sportief? Neemt niet weg dat voorderest wel (bijna) alles erop moet zitten
@freshlife: alle opties kan gewoon nooit. Bij een Dacia misschien wel… Gezien vele opties niet gecombineerd kunnen en veel opties verschillende uitrustingen zijn van bijvoorbeeld radio met/zonder navigatie. Zet dan gewoon neer “een zeer goed uitgeruste auto”. Al moet je dat ook niet verkeerd lezen.
Waanzin. De prijs bedoel ik dan.
Wat een mafklapper zeg.
Hmmm. De kleur is eigenlijk het enige wat goed is. Als het nou een 328i coupe met handbak was geweest. Mooi camel kleurig leder, M onderstel, bumperpakket en wielen, en dan deze km stand. Ja, dan was hij 50k waard geweest.
@dutchdriftking: nee dan heb je nog steeds een klap gehad met de botte kant van een schep
Tja @rynnus, mij ontgaat de logica achter de prijs ook nog steeds. Voor nagenoeg hetzelfde geld heb je die M3 die er ook staat…

Maar laten we wel wezen:
– alles is OEM
– niks aan verprutst
– geen krasje of butsje
– feitelijk in nieuwstaat

De bekleding lijkt me trouwens – afgaand op de foto’s – velours te zijn en dat was destijds toch net wat luxer dan leder. 😉

Maar ik las vanmiddag dat de klassiekerbubbel gebarsten is (of op het punt staat), dus wellicht binnenkort een nulletje minder bij de vraagprijs. 😋
@e1000bmw523i: Heb je daar een bron voor? Want als je je stelling/situatie vergelijkt met aandelen, dan gaan de prijzen nog wel een tijdje omhoog.
@phaeton: ik las het via de fb van @klassiekerrally. Meen dat het gelinkt was naar een artikel in de telegraaf.
@e1000bmw523i: dan zal het wel waar zijn…
@suheyl: haha ja, het stond op facebook… écht… 😂
@potjak: ik kwam het VIA Facebook bij dat artikel uit, het stond niet op Facebook zelf! Trol.
@e1000bmw523i: het werd gister ook gewoon in het nieuws vertelt. Het gaat over de Nederlandse klassiermarkt die op instorten staat….
@e1000bmw523i: Ik was er sowieso al van overtuigt dat die handel in classics een bubbel was, maar dat was dan wel heel kortstondig! :P

Maar het liep natuurlijk ook wel de spuigaten uit. Kijk even op een willekeurige auto site wat de duurste auto’s zijn die te koop staan. Het afgelopen jaar hebben klassiekers en youngtimers daar de overhand gekregen en zijn ineens duurder dan de duurste nieuwe modellen.
Je kunt er geen meter meer mee gaan rijden. Als je hier 20k kilometers op tuft dan ben je meer dan helft van je geld kwijt.
Voor 50k een BMW 320i die eruit ziet alsof hij vorige week uit de fabriek rolde of voor 50k een BMW 320i die daadwerkelijk vorige week uit de fabriek rolde. Doe mij dan de tweede optie maar.
Één van de twee mooiste OEM BMW-velgen, dat dan weer wel.
Mooi, maar wat moet je ermee? Zeker geen goede investering voor de nieuwe eigenaar, alleen interessant wanneer je een BMW collectie aanlegt.
Voor 10k, leuke auto! Voor 50k, you sir need to see a doctor…
Vreselijk model. Bij dit model had BMW echt de plank misgeslagen. Gelukkig is het daarna alleen maar beter gegaan.
@maseratizzzzzzzz: dit model is wel de basis voor alle daar op volgende 3 series. Meningen verschillen, maar ik vind het persoonlijk een heel mooi type die e36.
@964yellowbird: ja en het model vòòr de e36 was weer de basis voor de e36, en zo kan je dit bij elk model en generatie noemen dat het een “basis” was voor de volgende generatie
@arashrsf: klopt, en daarom hoef je het ook nog niet mooi te vinden. Er zijn genoeg merken waarvan ik vind dat zij wel een paar jaar terug in de tijd konden wat betreft design. Toen alle merken nog niet zulke eenheidsworsten waren.
Met deze km stand op een e36 maakt het geen drol uit welke uitvoering het is, dat is geld waard. Maar 50k is wel wat brutaal ja
Nee, bedankt. Het is namelijk totaal geen bijzondere auto. Op de kilometerstand na. Maar het is gewoon een gebruiksproduct. Dit is niet een auto waar je naar kan blijven kijken of een zeer bijzondere auto is om in te rijden.

Bij een M Coupe kan ik het nog begrijpen, maar dit is gewoon een auto waarin de eigenaar ervan vergeten is dat hij er eentje had. Dus gewoon het advies van @knipperlichtje opvolgen en voor 50k een mooie nieuwe 320i samenstellen. Sneller, zuiniger, ruimer, veiliger, completer en het rijdt opperbest.
@gtwillem: ieder z’n ding. Van een w140 S500 van deze bouwjaar en deze km stand, zou ik uren naar kunnen kijken bij wijze van spreken, ook een auto die niet al te veel liefhebbers heeft. Zo zullen er van deze 3 serie ook fanaten zijn.
@e550: Eens, ik ben ook W140 fan van het eerste uur. Ooit hoop ik zo’n machtige V12 te bezitten. Het liefst Tanzaniet blauw met crème leder interieur en 18 inch monoblocks eronder. Ik droom nog even verder over de kathedraal!
Zeker weer zo’n bedrijf die voor een nieuwstaat 190E ook 5x meer vraagt dan wat het werkelijk waard is. Mooie emotionele verhaal erbij en mensen snappen de prijs ineens…
Dat is een hoop geld voor één van de minst gewilde bmw’s in een niet gewilde uitvoering…

Een tijdje terug stond er nog een e36 handgeschakelde 328i met een paar duizend kilometer te koop voor rond de €25k(ik weet het exacte bedrag niet meer). Dat vond ik op zich nog te rechtvaardigen, maar dit is van de gekken.
Jezus, je kunt ook overdrijven. De E36 is een mooie wagen, zeker zo origineel, maar 50k? Dan moet je toch wel héél erg BMW-verslaafd zijn omdat geld aan deze wagen uit te geven. Voor dat geld kun je inderdaad beter een nieuwe 320i kopen. Of in mijn geval een C-klasse, die vind ik net even wat mooier.
Veel geld maar deze is wel nieuw en uniek want vind er nog maar eens 1. Snap het wel voor een “nieuwe” auto.
vragen ken altijd zeggen we dan
Ik kijk even verder: granturismo
Iedereen roept nu petjes auto’s bla bla bla maar de mooie originele exemplaren met weinig kilometers schieten straks enorm in prijs omhoog. De E36 zal (net als bijna alle oude BMW’s) helemaal terug komen en over 10/20 jaar zegt iedereen wow dat waren mooie auto’s, had ik er toen maar 1 gekocht.
@schellekens006: Klopt. Maar niet voor 50k. Voor 10k heb je al een Alpina B6. En een nette 328i is er al voor 5k. Dit is gewoon gekkenwerk.
@gtwillem: ja maar je vergelijkt appels met peren dit is een nieuwe auto geen gebruikte met 10.000, 50.000 of 100k . Deze kan zo het BMW museum in en daar betaal je grof voor. Maar waarschijnlijk komen we er niet uit want het is een andere denkwijze.
Waarom zouden mensen dit doen? Niet zeldzame auto kopen en dan niet gaan rijden
Nou, je zou dit bijvoorbeeld kunnen verdedigen door te zeggen dat er geen tweede E36 ter wereld zozeer in nieuwstaat is.
En – ook niet onbelangrijk – je kan iemand heel blij maken door een flink bedrag van de vraagprijs af te laten onderhandelen. ‘Duur? Welnee! Ik heb wel 10k van de prijs afgekletst!’
Waarom zou je serieus? Zelfs als je dit de mooiste BMW ooit vindt….voor dit geld koop je 20 nette van t zelfde type en dan heb je allemaal verschillende uitvoeringen, super interessant.
Het is wellicht een beetje tegenstrijdig omdat ik hier geregeld verkondig dat ouwe meuk ook oud moet zijn, maar dit is natuurlijk wel leuk spul voor in een museum. Over 30 jaar is dit een auto die de jeugd niet meer kent. Dan is het schitterend dat er zoiets bestaat. Al is de prijs wel aan de hoge kant.
Het is een sedan, met automaat, lelijk stoffen interieur de middelklasse motor voor het bedrag waarvan je gemakkelijk een top exemplaar M3/M5 uit die tijd koopt. Het zelfde bedrijf heeft bijvoorbeeld ook een E36 M3 met 29.000km voor 50.000euro dan is de keuze toch makkelijk.

Op mijn oude school hebben ze trouwens een E39 523i met minder kilometers, hij is zelfs nooit op kenteken gezet. Hoeveel is die dan wel niet waard volgens deze logica….
@reistje: als die e39 niet op kenteken is gezet, dan istie hooguit een pakje boterkoeken en een nuts waard. Zo’n auto zal namelijk nooit meer door de huidige typegoedkeuring komen. Moet er wel bij zeggen dat ik dat erg jammer vind, want ik ben groot fan van de e39.
Je kunt hier van alles van vinden maar feit blijft dat wagens met deze kilometerstand en deze leeftijd daadwerkelijk voor hoge prijzen worden verkocht. Net zoals de Manta en de Monza die niet zolang geleden in dezelfde toestand en dezelfde prijsklasse werden aangeboden, ook die zijn verkocht. De handelaar in kwestie heeft trouwens leuk spul staan. Ook voor de mensen die wagens zoeken die 200x zoveel kilometers op de teller hebben.;)
via Android app
@mcshine: Een super nette Manta of Monza is nog soort van speciaal. Dit is gewoon een saaie opaversie 3 Serie. Niks speciaals aan, zijn er tienduizenden van verkocht.
Vraag me altijd af hoe het met de rubbers etc. gesteld is bij een auto die amper heeft gereden. Mijn e34 heeft ook lang stil gestaan en heb daardoor al flink wat moeten vervangen.
@lohran: met 400.000km op de klok?
@thomasthomas: Gekocht met 216.000km, veel rubbers van het onderstel zijn al vervangen.
Deze auto stond reeds maanden te koop op mobile.de. Ik dacht voor ongeveer 25k. Dat vond ik al belachelijk. Dit is gewoon idioot, 50k. Waarde van een auto die in massa is geproduceerd zal ook niet meer toenemen. Ik zeg boycotten die gek die dit vraagt…… Maar ja vragen staat vrij toch……
50K is inderdaad behoorlijk aan de prijs. Maar verder ben ik het totaal niet eens met het bovenstaande artikel.

M3, M3 GTS, M3 CSL, ja die zijn er te vinden met een lage kilometerstand. M3 E36 ook, om maar in de juiste tijdsgeest te blijven. Maar wat je zegt rynnus, deze auto mag dan te kampen hebbenmet een fikse pauper-reputatie, of voor 1500 euro onder iedere stoeptegel vandaan halen.. Feit is en blijft dat geen van die auto’s er zo bij staan. En dát is wat deze dreier zo uniek maakt, en dat ik er zelf echt hebberig van wordt.

Hoe meer jaren verstrijken, hoe meer bijzonder het wordt dat je een relatief ‘kale’ 3-serie automaat ziet met zó weinig kilometers, dan een M3 met een paar honderd kilometer.
@joostm91:
En we hebben een koperrrrr!
Alvast gefeliciteerd met je aankoop, dat je er lang van mag genieten! :-)
@stationcar: Hahah. Laat ik nu geen 50K te besteden hebben. ;)
e36 is eind baas!!!!! lekker vier kant en toch zoef
@e36thuglife: Is het niet wat voor jou? :P
@e1000bmw523i: als die zwart was en verlaagt en witte knippies en 17 inch en leer en schuif kantel mischien
Desalnietemin: prachtig exemplaar. En fantastisch als nieuwe auto. Tegenwoordig zit alles onder een dikke laas tech. Dit voelt veel puurder
@Capibaro:
Het geinige van deze E36 is dat ook deze voorzien is van een dikke laag tech, alleen tech uit een ander decennium, maar ik wijs je graag op de ‘check control’ unit (boordcomputer) in de middenconsole waarmee je allerlei dingen kan instellen en controleren, behoorlijk tech lijkt mij :-)

https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/135/7106/20351862/mittlere-bc-40110.jpg
@stationcar: ja volgens mij kon je ook invoeren hoe ver de trip was. De auto gaf dan aan hoe lang het zou duren ;-) ik ken de auto goed en kan je vertellen dat sturen echt veel beter is dan in tegenwoordige auto’s ook is het wegcontact beter dan in de laatste 3
@Capibaro:
Helemaal waar, de E36 was geniaal, ik heb zowel de E36, E46 en E91 gehad, maar de 36 reed wel echt het strakste, de 91 is het slapste afgesteld en de 46 zat er een beetje tussenin. Scheelt misschien dat mijn 46 en 91 diesels waren en de 36 benzine.
Ooit bij dit bedrijf langsgegaan voor een auto. Hebben supermooie zaken en zijn ook heel fatsoenlijke mensen, maar hun prijzen zijn beklopt. Toen ik een bod deed was het antwoord: ‘het enige wat wij af doen is het stof’. ‘Nou laat hem dan maar lekker staan, kan je op zn minst morgen nog eens het stof af doen. Daahaag.’
Ik ben een ontzettende fan van de youngtimer scene en weet dat er een markt voor is, maar zoals al vele malen gezegd hier, 50K vind ik ook te bizar voor woorden, we praten wel over een eenmalig museum object, maar met 15K lijkt me deze wagen wel betaald.
Trouwens een E36 320i is echt de motor die je niet wilt, totaal geen pit voor een zes cilinder.
Vooral onderin zo dood als een pier.
@bofkont: nee precies en wel zuipe als n 325i, zonde dus
@addiction4cars: Idd jij snapt het!
Hopen op een Arabier die echt alle types in z’n zandbak wil hebben.
Of een midlifer die straks zijn eerste auto weer terug wil…
@dennisdd: Idd zo werkt de youngtimer scene idd, nostalgie is een groot goed waar veel geld mee verdiend kan worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).