Na Opel, Renault en Mercedes zou ook Fiat nu door de mand vallen.
Als het aan de Duitse milieu lobbygroep DUH ligt wel in ieder geval. Nadat Volkswagen uitgebreid genoeg aan de beurt is geweest, vindt deze groep nu vooral dat fabrikanten uit andere landen verkeerd bezig zijn. Opel (GM), Renault en nu Fiat maken allemaal een model dat niet aan de reglementen voldoet en schadelijk voor de gezondheid is. Aldus de DUH. Ok, Mercedes zou met haar C klasse ook een atoombom op wielen verkopen.
Waar deze groep zich op baseert? Er zijn verschillende tests gedaan en de Renault Espace, Opel Zafira, Mercedes C klasse en nu de Fiat 500X zouden veel te veel NOx uitstoten. Het zou niet plausibel zijn dat deze auto’s wel binnen de reglementen blijven in het dagelijkse verkeer. Fiat heeft commentaar gegeven over deze kwestie door geen commentaar te geven. Wel heeft Fiat op 2 februari nog laten weten dat al haar modellen aan de wettelijke eisen voldoen maar dat de uitstoot kan verschillen, afhankelijk van de “driving conditions”. Er zou hoe dan ook geen software aanwezig zijn om dit te manipuleren. Er bestaat volgens Fiat geen verschil tussen laboratorium of het wegdek.
De Fiat 500X zou 11 tot 22 keer de toegestane hoeveelheid NOx uitgestoten hebben tijdens de uitgevoerde tests. Dit was met een warme motor en alleen met een koude motor wist men binnen de wettelijke grens van 80 milligram per kilometer te blijven, na een “specific pre-conditioning”. Het lijkt tegenwoordig niet meer de vraag welk merk te veel uitstoot, maar welk merk niet…
sulobb zegt
Straks is het één grote oorlog in Europa als het gaat om auto’s en uitstoot, terwijl Amerikanen zitten te lachen in hun naftslurpers…
Capibaro zegt
De vraag is of er wordt gesjoemeld of dat de test gewoon niet realistisch is (wat we al lang weten dat dat niet zo is)
gtwillem zegt
@Capibaro: Klopt. Maar er is een verschil tussen de uitstooteisen niet halen door verschillende rij omstandigheden of dat de software een test herkend en overgaat op een totaal onrealistisch programma.
lekbak zegt
@gtwillem: er zit ook nog verschil tussen een test herkennen om vervolgens over te gaan op onrealistische software en het schrijven van een enkele software die onder test omstandigheden wel schoon is en buiten die test niet.
Dutchdriftking zegt
@capibaro: als de test realistisch was werd er ook gesjoemeld. Een test is pas een rechtvaardige test als deze altijd exact hetzelfde word uitgevoerd. En daar kan je je software en hardware op aanpassen.
Capibaro zegt
@dutchdriftking: ik heb wel eens iets geopperd toen Toyota werd aangeklaagd vanwege hun onrealistisch gepresenteerde verbruik in de folders. Iedereen was het toen eens met Toyota (want ze publiceerden de testcijfers) en ik werd met pek en veren weggejaagd. Maar ik doe alsnog een poging: autofabrikanten worden verplicht verbruikscijfers te publiceren van hun klanten (die klanten geven toestemming voor publicatie). Fabrikanten kunnen dat uitlezen. Ze publiceren (in realtime) het gemiddelde per staat of land. Bij nieuwe modellen publiceren ze de data van een testvloot van een X aantal voertuigen. Niks ontealistische tests, maar praktijk situaties. Daarnaast mogen overheden gebruik blijven maken van de ontealistische tests voor het bepalen van het beleid (als ze dat willen of als het volk dat dan nog accepteert)
stfu zegt
@capibaro: Maar ook praktijkbereik zegt niets. Kennis van me heeft ook een Tesla en hij zegt dat ie maar 350 km max kan halen, terwijl mijn praktijkbereik soms wel net over de 400 zit. Tja.
moveyourmind zegt
@Capibaro: Op zich geen verkeerd voorstel, maar als consument heb je al genoeg mogelijkheden om achter het daadwerkelijke verbruik te komen…
En nog wel voordat je de auto besluit te kopen… Het heet een proefrit. Heel simpel, je reset de boordcomputer en gebruikt de auto tijdens de proefrit gewoon onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden als je hem normaal gebruikt. Dan heb je behoorlijk accurate verbruiksgegevens en kom je er snel genoeg achter of die charmante verkoper overdrijft of heel erg overdrijft…
En als je zo naïef bent om op de blauwe ogen van de verkoper af te gaan is het je eigen stomme schuld als de verbruikscijfers van je nieuwe bolide tegenvallen. Die verkoper kan er trouwens niks aan doen, hoe moet die kunnen vertellen hoeveel een auto verbruikt bij jouw rijstijl en de manier waarop jij de auto gebruikt (snelweg, stadsverkeer, files, korte of lange afstanden, enzovoorts).
itest zegt
@capibaro:
Niet echt haalbaar voor nieuwe autos als de consument deze nog niet geleverd heeft gekregen…..
martinus zegt
@Capibaro: “De vraag is of er wordt gesjoemeld of dat de test gewoon niet realistisch is ”
Voor wie daar echt naar geïnteresseerd is, is onderstaand onderzoek misschien wel erg interessant:
https://www.tno.nl/media/4980/nox_and_co2_investigations_of_commercial_vehicles .pdf
Het is een onafhankelijk onderzoek van TNO verschillende fabrikanten van [b]voor Dieselgate[/b], waarin ook al ‘ontdekt’ werd dat meerdere fabrikanten de tests ‘verslaan’ me slimme truukjes.
Daarnaast, de test zelf, ik hoop dat niemand in het dagelijks leven zo traag accelereert als de test voorschrijft. Maar dat als je het pedaal 2x o 3x zo diep in trapt als in de test wordt gedaan, en de NOx uitstoot dan 40 tot 60x te hoog wordt, klopt natuurlijk niet
nidlaobud zegt
Ik vrees voor het ergste: dat BMW ook zoiets bekend maakt. Maar goed, een zo goed merk als BMW doet dit niet. Mercedes, Audi en VW begrijp ik wel; ze kunnen alleen op hetzelfde niveau als van BMW komen door zulke drastische maatregelen te nemen.
berlinetta zegt
@nidlaobud: Troll-alert.
87sandyd zegt
@berlinetta: jongetje slaapt vannacht weer onder zijn BMW dekentje
flik2punt0 zegt
@87sandyd: echt hè
remcott zegt
@nidlaobud: fanboy alert, waar baseer je deze mening op.
BMW’S zijn ook niet heilig hoor, swirlflaps in de diesels, automaten die ‘sealed for life’ zijn, foute injectoren, I-drive is niet altijd betrouwbaar.
Beter als andere merken, nee dat ook weer niet.
Dutchdriftking zegt
Ze gingen laatst preventief de uitstoot verbeteren. Zegt al genoeg denk ik.
flik2punt0 zegt
@dutchdriftking: beter dan de put dempen als het kalf verdronken is! Preventief is altijd beter
realhustler zegt
Ik zie het probleem niet. Een hele simpele oplossing:
Alle EU landen hebben APK of iets dergelijks. Bij de apk gewoon NOx, COx, HC, Partikels, de hele rimbim meten, moet aan de wettelijke eisen en type goedkeuring voldoen.
Morgen invoeren.
Wedden dat alle sjoemelaars heel snel hun auto’s gaan terug roepen! Geen fabrikant wil dat alle autos van 4 jaar oud niet meer de weg op mogen. En alle claims die dat op levert.
robert110 zegt
@realhustler: Dat zou dus beteken dat 99,99% van het wagenpark van Europa niet door de keuring komt en naar de sloop kan. Ik hoop dat je zelf ook wel begrijpt dat dat niet kan.
lekbak zegt
@robert110: en de rest van de auto’s. Volgens mij is er letterlijk niet één auto die in de praktijk het zelfde uitstoot als in de test.
robert110 zegt
@lekbak: Waterstof auto’s en elektrische auto’s waarschijnlijk wel.
lekbak zegt
@robert110: ook die verbruiken meer in de praktijk dan in de test. Omdat de test zo onmogelijk is…
arjontje zegt
@realhustler: is goed wil jij dan even 250 euro voor een apk betalen. Er zal dan flink geïnvesteerd moeten worden in test apparatuur.
martinus zegt
@realhustler: Prima idee.
Het werkelijke probleem is de gifitge uitstoot.
Auto’s die in de praktijk giftig blijken te zijn, boven de norm horen de weg niet op.
remcott zegt
@martinus: ligt het probleem niet in de onrealistische tests?
martinus zegt
@remcott: een onrealistische test kun je niet in/uit ademen.
De NOx uitstoot in de praktijk, is iets dat daadwerkelijk longen van astmapatiënten, kinderen en andere verkeersdeelnemers aantast.
klimz zegt
“Fiat heeft commentaar gegeven over deze kwestie door geen commentaar te geven.” ?
prop zegt
Je banden harder oppompen of de naden van de auto afplakken is ook sjoemelen. Als iedereen zich er gewoon bij neerleg dat dit een gebed zonder einde is en men gezamelijk een test / oplossing zoekt en overnieuw begint dan kom je verder dan nu
robert110 zegt
Ze komen er toch nooit uit. De tests zijn nooit realistisch, de van Europa niet en die van DUH ook niet. Zelfs als ik de uitstoot van mijn auto iedere rit een jaar lang bijhoud heb ik nog geen realistische cijfers.
broekhoest zegt
Ik ben benieuwd welke fabrikanten gesjoemeld hebben. De RDW heeft ook een onderzoek ingesteld naar alle merken, ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
87sandyd zegt
Elke auto heeft te veel nOx uitstoot, duhhhhg
knipperlichtje zegt
De DUH (duhhh…) doet z’n naam wel aan met resultaten die voorspelbaar zijn, iedere auto stoot in de praktijk meer NOx uit dan tijdens de test, een auto is namelijk geen lamp, hij kan meer dan slechts ‘aan’ of ‘uit’. Als je het pedaal diep intrapt zul je altijd een hogere uitstoot zien dan in een test waarin de auto veel minder vermogen hoeft te leveren. Kern van het verhaal: praktijktesten zeggen niets over sjoemelen d.m.v testherkenning (VW, is illegaal) of een auto bewust zo ontwerpen dat hij onder testomstandigheden zuinig is (alle andere diesels, is niet illegaal)
martinus zegt
@knipperlichtje: Deze test is dus net zo gedaan als tijdens de officiële cyclus.
Maar dan niet met een koude motor, maar met eentje die nog warm was.
Zo’n verschil mag dat niet maken, en een koud motor zou eigenlijk nadeliger moeten zijn voor verbruik of NOX.
Robert zegt
Het lijkt tegenwoordig niet meer de vraag welk merk te veel uitstoot, maar welk merk niet…
Als ik moest gokken: Mazda. Alleen vanwege het feit dat zij niet kiezen voor gedownsizede turboblokjes, maar voor het verbeteren van atmosferische motoren. Dat zie je ondermeer terug in de verbruikscijfers: de praktijkwaarden liggen veel dichter bij de fabrieksopgaves dan bij vrijwel alle muesli-auto’s.
flik2punt0 zegt
Het is specialer als een auto niet te veel nox uit stoot dan wel! Ik lig dr niet wakker van en vind de 50x nog steeds een mooie auto
clarkson zegt
En wat zijn de toegestaande marges? Ik vind het maar een raar verhaal. Eigenlijk geloof ik er helemaal niets van.
trustmeiamanengineer zegt
Al deze ‘nieuwe onderzoeken’ slaan natuurlijk nergens op. De auto stoot gewoon uit wat hij moet doen tijdens te test die ervoor is gemaakt. Dat je onder andere condities andere waarden krijgt is logisch. En
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: En zal dus bij vrijwel elke auto voorkomen. De media en die geitenwollen sokken lobbies hebben geen idee waar ze het over hebben en halen alles door elkaar.
martinus zegt
@trustmeiamanengineer: De auto wordt dus onder exact dezelfde standaarden getest als bij de gewone officiële NEFZ-cyclus test (EUDC), en ook volgens de nieuwe WLTC-cyclus getest.
Ze hebben die officiële tests, beiden 2x of 4x gedaan.
Waarbij het enige verschil was, dat de keren met de hoge uitstoot de auto niet ‘officieel’ een half uur stil heeft gestaan, dit zodat de ’testmodes’ niet geactiveerd werd.
Het onderzoek is ook prima verantwoord:
http://www.duh.de/uploads/media/B449_DUH_FIAT_500X_DE_v0_4_web.pdf
Tijdens dezelfde testcyclus, ineens veel hogere uitstootwaarden, als je de auto kort voor d cyclus actief laat zijn zodat die de testmodes niet ingaat.
trustmeiamanengineer zegt
@martinus: hmm, kijk zulk soort details horen ook in het bericht hier op Autoblog te staan.
viggen93 zegt
Al jaren weten we het en nu komt de eco-taliban met een campagne. Best wel laat dunkt me. Met alle partijen bijelkaat zitten en oplossing zoeken ipv bashen naar alle fabrikanten.
dracae zegt
Wat een mazel hebben al deze fabrikanten dat ze dit soort motoren niet in de US verkopen.. en met hen wij allemaal, want de US zou deze ook allemaal leegknijpen als een citroen…
Vergis je niet in de schade die nu al wordt gedaan aan onze economie door VW’s gekloot en de Amerikaanse reactie.
Calimero zegt
@dracae De 500X wordt ook in de VS verkocht. Ook met de 1.4 MultiAir motor.
dracae zegt
@milan0: En dat is een diesel?
norge zegt
Vingertje wijzen..