Deze snode plannen heeft de SP voor de automobilist

Auteur: , 65 Reacties

De linkse rakkers van de SP hebben weer een paar tomaten geplukt en presenteerden vandaag hun verkiezingsprogramma. Staat er tussen alle ronkende leuzen over miljonairsbelastingen en dergelijke ook nog iets in wat ons autoliefhebbers treft?

Tomaat

De partij die je graag precies vertelt waar je moet gaan wonen en naar welke school je je kinderen moet sturen heeft vandaag de plannen voor de komende vier jaar bekend gemaakt. Onder het motto ‘nu wij’ moet de elite die sterker uit deze crisis is gekomen aangepakt worden, moeten de lonen voor noeste arbeiders omhoog en de huurkosten tegelijkertijd omlaag.

Een en ander moet gefinacierd worden door een nieuwe belastingschijf van 65% voor mensen die 150.000 Euro of meer per jaar verdienen, de zogeheten miljonairsbelasting. Kortom weer het gebruikelijk liedje met mooie termen zoals ‘rijke elite’. Jammer eigenlijk dat de villasubsidie nu achterhaald is wat dat betreft. Ook moet de zorg volledig op schop volgens de SP wat, euhm, misschien ook wel nodig is. Maar voordat we ze met onze gebruikelijke nuance een puntje gaan toekennen, eerst maar eens kijken wat ze met ons autoliefhebbers voorhebben.

Voor hoe autobezit eruit moet gaan zien onder een SP-juk-meerderheid zouden we je natuurlijk door kunnen verwijzen naar dit artikel over autobezit in de USSR, maar dat zou te makkelijk zijn. Daarom hebben we het SP-programma er eens bijgepakt en volledig uitgeplozen.

De eerste keer dat we het woord auto tegenkomen is onder het kopje ‘meeprofiteren van duurzame energie’. Hierin valt onder punt zeven te lezen:

“We maken serieus werk van hergebruik van restwarmte en van een optimale afstemming van energie-vraag en -aanbod. Dat doen we op kleine schaal, bijvoorbeeld via de accu in de auto, maar ook op grote schaal, onder meer door het effectief benutten van restwarmte op bedrijventerreinen.”

We weten niet precies wat we ons hierbij moeten voorstellen. Waarschijnlijk bedoelen ze dat een gezichteloze bureaucraat in een grijs confectiepak achter de voordeur komt onder je motorkap kijkt en daar een accu plaatst om warmte energie op te vangen en die te vervoeren naar de dichtstbijzjnde Khrushchyovka. Zoiets moet het wel zijn.

Enfin dit is slechts een terloops puntje in een groter verhaal, maar er is ook nog een apart hoofdstuk getiteld ‘Een bereikbaar land en betaalbaar vervoer’. De subtext onder dit kopje leest:

“Hoe voorkomen we dat we allemaal tegelijk gaan rijden over hetzelfde stuk asfalt? Waarom lukt het maar niet om het openbaar vervoer een echt alternatief te laten zijn voor de auto? Hoe zorgen we ervoor dat autorijden schoner wordt, maar toch betaalbaar blijft?”

De eerste zes punten in dit hoofdstuk gaan over het gebruikelijke linkse geneuzel van het verbeteren van het OV en dat dit een aantrekkelijker alternatief voor de auto moet worden. Dat terwijl wij autoliefhebbers natuurlijk weten dat er maar één goede manier is om het vervoer een beetje ordentelijk te regelen.

Dat is namelijk door álle investeringen in het OV af te schaffen en het vrijgekomen geld te investeren in duizenden kilometers asfalt en het verlagen van de torenhoge belastingen op auto’s. Dan kan iedereen gewoon een auto kopen en zo efficiënt mogelijk van punt A naar punt B reizen op het tijdstip dat dat nodig is. Niemand hoeft dan meer minimaal een half uur eerder dan noodzakelijk te vertrekken en je hebt ook geen last van tokkies of aso’s naast je. Ideaal.

De bureaucratische vertaling van ‘het OV een aantrekkelijker alternatief voor de auto maken’, komt in de praktijk dan ook doorgaans neer op het OV net zo te laten als het is en de auto mínder aantrekkelijk maken door prohibitieve belastingen. Maar, de maakbare samenleving jongens staan er echter op om te blijven schaven aan een systeem dat eigenlijk geen mens intrinsiek wil. Dus moeten er bijvoorbeeld peperdure ‘weerbaarheidstrainingen’ voor mederwerkers in het OV komen, moeten ProRail en de NS weer samen en moeten alle bussen, treinen, trams et cetera beter op elkaar afgestemd worden. Dat niemand nog ooit op dat laatste idee is gekomen in de afgelopen zeventig jaar…

Goed, met dat OV-gedoe uit de weg kunnen we dan eindelijk door naar de échte plannen voor de auto. We trappen af met ‘rekeningrijden’. Zou autorijden hierdoor goedkoper of duurder worden?

“We maken de komende periode een begin met het betalen van bezit naar het betalen voor gebruik van de auto. In combinatie met meer investeringen in het openbaar vervoer en het goedkoper maken van het openbaar vervoer.”

Om vervolgens Jesse Klaver de wind uit de zeilen te nemen, is er ook nog wat over elektrische voertuigen en waterstof. Die fiscale maatregelen, dat zal toch niet het extra belasten van fatsoenlijke auto’s inhouden of wel?

“We stimuleren de overstap van fossiel naar volledig elektrisch rijden, of andere milieuvriendelijke brandstoffen zoals waterstof. Dit doen we door fiscale maatregelen, voldoende oplaadpunten en goede informatie aan de autobezitter over de voordelen.”

De maximumsnelheid moet variabel worden. Misschien zodat we in verwarring zijn over hoe hard we mogen rijden en de flitskasten smelten?

“De maximumsnelheid op snelwegen willen we meer dynamisch regelen, waardoor de doorstroom verbetert en de uitstoot afneemt. Dit houdt in dat de maximumsnelheid wordt aangepast aan de hoeveelheid verkeer en wordt aangegeven op de matrixborden.”

De veiligheid moet omhoog door rijschool-beunhazen aan te pakken. Hè, kon je nog ergens lekker makkelijk en voordelig dat roze papiertje pasje halen…

Veiligheid in de auto begint bij het aanleren van veilig rijgedrag. De rijschoolbranche gaan we verbeteren: voor beunhazen is geen plaats meer en aan gesjoemel met examens maken we een einde. We zetten in op het verder terugdringen van doden en gewonden in het verkeer. Hierbij hebben we extra oog voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals etsers en motorrijders. Waar nodig passen we wegen aan.

En tenslotte: ach ja, wie houden we voor de gek. Zet die auto nou toch gewoon aan de kant joh.

“We stimuleren het wandelen en fietsen, ook over langere afstanden. Landelijke en regionale wandel- en fietsroutes moeten van goede kwaliteit zijn, zodat zoveel mogelijk mensen hier gebruik van kunnen maken en routes ook trekpleisters kunnen worden voor vakantiegangers uit het buitenland.”

Zie jij iets in de plannen van comrad Roemer, of heb je toch liever een gepersonaliseerd kenteken?



65 reacties

Ik stop met werken en ga SP stemmen!
@aadzor: met een WW val ik wel buiten de nieuwe schijf van 65%
@aadzor:
Dat gaat zeker lukken als deze lieden de meerderheid zouden krijgen.
Probleem is dat het geld reuzesnel op zal zijn en we dan weer op een achterstand zitten.
Oh nee, drukken we gewoon wat geld bij….
@desjonnies: ik moet dan altijd aan de geniale uitspraak van wijlen Margret Thatcher denken: the problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money
@aadzor: ik stop met SP stemmen en ga werken!
Zoals Kameraad Roemer zou zeggen: “Сука Блять!”
Wandelen!?!?!?!? Neenenenenee, stop maar….
Ik ga nog liever op de fiets als het moet!
@banaan7: mn spartan met 2cilinder, die net zoveel uitstoot als mn zuinige 4cilinder
@peug206: gemotoriseerde fietsen zijn voor mij hetzelfde als scooters, ondingen.
Normaal fietsen is de toekomst!

En het verleden
Schokkend, zijn willen doen wat de VVD in de regering al gedaan heeft, autorijden duurder maken (de VVD heeft de houderschapsbelasting voor zuinige auto’s weer terug gebracht, aantrekkelijk bijtellingstarieven laten verdwijnen). Zaten ze bij de SP wel op te letten in de kamer?
Conclusie, de SP en de VVD hebben allebei geen zinnig idee hoe het verder moet met het verkeer.
Ik ben benieuwd naar de Autoblog samenvatting van het D66 programma, of daar anders dan hun 3 standaard doordrampunten: onderwijs, onderwijs en onderwijs nog wat zinnigs in staat.
@mashell: butthurt leasert?
Ik zie helemaal niks in de plannen van de SP, wat een verrassing. Ik zou het OV overigens niet eens gebruiken als het gratis was, en om eerlijk te zijn is het dat ook nog voor mij. Ghehe.

Ik heb genoeg redenen om niet met het OV te gaan. Het is in de bussen bijvoorbeeld áltijd krap op de tijden dat ik moet reizen, ik kan niet bepalen hoe warm of koud het er is, ik kan niet precies vertrekken wanneer ik zelf wil, ik kan niet precies vertrekken vanaf waar ik wil en uiteraard rij ik niet zelf. Do I need to say more?
@ej20g: ‘nuff said
@ej20g: precies
Zijn er op AB überhaupt mensen die dit clubje serieus nemen?
@str8six: ik niet! Wandelen! Bah!
Dit land is compleet verziekt!
Het is goed samen te vatten in: We gaan meer geld afnemen van mensen die ervoor gewerkt hebben en geven het aan mensen waarvan de SP vindt dat ze er recht op hebben. Die mensen zijn vervolgens afhankelijk van de staat en zullen in de toekomst dus ook op ons stemmen. *slaat 20 jaar over*
Tadaaa! communisme! (Echt jongens, deze keer werkt het wel. Geloof ons nou.)
@lambo4all:
Dingen die we aan het socialisme te danken hebben: vakbonden, betaald verlof, een minimum loon, de 38uren week, ziekenkassen (België). Niet dat het beter is in landen zonder zo als de VS waar je 50k legt voor een gebroken been en je de prijs van een woning mag neer leggen voor deftig onderwijs. Ik zie mij zelf als links/extreem links maar ik besef ook dat communisme niet werkt. Net zo als een compleet vrije markt ook niet werkt. Het utopie ligt midden in.
@shiva: afgezien van het feit dat als je de plannen van de meeste rechtse partijen in NL bekijkt uit Amerikaanse ogen, je nog steeds denkt dat het gigantische communisten zijn.
@shiva: de utopie. Als je bij geschiedenis en maatschappijleer net zo goed hebt opgelet als bij Nederlands, dan snap ik je politieke voorkeur.
Het ov is hier in de omgeving beroerd lastig en altijd overvol. Iedereen word hier wel de auto in gejaagd om ergens te kunnen komen.

Me broertje heeft gratis studenten OV maar als de kosten voor hem zouden zijn is het een stuk goedkoper om met de auto te gaan.
Mensen op het platteland hebben geen FUCK aan openbaar vervoer.. leave us alone!
IEDEREEN EEN GRATIS LADA!
@trustmeiamanengineer: verdomme jij hebt mijn stem! Dan de 2103 met bruine skai bekleding en koplamp wissers?
God wat zijn die linkse partijen debiel…
@sjeppie156: pvv is ook niet helemaal honderd heb ik het idee
@banaan7: die is ook links.
Had je niet gedacht he!
@awesome: beetje door elkaar toch?
@mauking: pvv is gewoon links met een racistisch sausje erover. Maar de linkse pers brengt dat graag als rechts zodat links een beter alternatief lijkt.
@lekbak:
Jip Nationaal Socialisme er staat vast iets over geschreven in enkele geschiedenis boeken.
@lekbak: linkse pers? De Volkskrant? De rechtse pers, de Telegraaf, PowNed, Geenstijl etc vinden de PVV ook niet tof. Niet zo gek ook, ze zijn erg nationalistisch (anti europa) en socialististisch (want de onderkant van de samenleving is hun achterban) en geven af op een specifieke bevolkingsgroep (de moslims). Die combinatie hebben we al eens eerder gehad en was geen succes.
@awesome: ach ja, eigenlijk moet ik me als jongere hier niet mee bemoeien…
Welke jongere is tegenwoordig nog erg geïnteresseerd in politiek :/
@banaan7: de 2010-tot nu jaren zijn prima toegankelijk voor de jongere. In de politiek hebben ze het niet meer over plannen waar we beter van worden.
Het enige wat je nu nog ziet zijn spreekpoppen met 1-liners; aandacht over wat de andere slecht heeft gedaan en, als er eenmaal iets wordt gedaan, blijft men zeiken en zeiken over dat het niet goed is (wat het vaak ook niet is). Prima instappen als jongere.
@gregorius: toegankelijk? Klopt
Interessant voor veel jongeren? Ben ik niet zo zeker van. Voor mijn gevoel boeit het heel weinig jongeren wat er in de politiek gebeurd. Er wordt ook nooit over gepraat ofzo namelijk. Enige politieke waar wij jongeren het over hebben zijn Wildersgrappen en Trumpgrappen/negatief zijn over Trump.
@banaan7: ik snap je, dat had ik vroeger al hoor.
Politiek is iets van de laatste 10 jaar dat het me raakt. Met name als ze in m’n portemonnee gaan graaien, dan ga je er vanzelf iets van vinden.
@banaan7: die ook uiteraard
Tja, linkse hobby`s….
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Faal faal faal. Dit gaat natuurlijk niet goedkomen.
We brengen de hele economie naar de filistijnen met dit communistische geneuzel.
Heeft die man visioenen van Lenin ofzo. Nee, Rutte is een boefje, maar Roemer snapt er helemaal niks van.
Brrrr eerst die Renault modus en nu dit. Het lijkt wel een maandag
Politiek voor de bühne. Met een ‘miljonairstaks’ pest je wel de mensen met een (heel) goede baan. Maar de echte miljonairs met een eigen bedrijf bepalen hun eigen salaris en kunnen heel eenvoudig kiezen dit te omzeilen.
65%… als dat doorgaat verhuis ik gelijk naar België
@draadloos: weet je dat wel zeker?
@draadloos: Dat gebeurt toch al jaren door iedereen die veel verdient en in de buurt van de Duitse/Belgische grens woont. Kan ze geen ongelijk geven overigens.
ELEKTRISCHE AUTO’s zijn NIET de oplossing, wordt nou is wakker man! Het is ecologisch nog beter om met een oude benzine rond te blijven rijden dan de natuur te verkrachten met accus… Of ga waterstof rijden maar hou is op met dit elektrische korte termijn sprookje…
@goodolddays: nou eens
@goodolddays: ik hoor het al. U heeft er verstand van.
Als dit door gaat ga ik alles wat ik boven de € 150.000 verdien uitgeven aan de meest dikke auto’s die ik kan verzinnen. Laat ze maar proberen aan mijn wagenpark te komen…

Kan ze nu al op een briefje geven dat dat niet gaat lukken, al brengen ze de ME of het leger
mee. Voor mij part staan die tokkies van de SP met zijn allen met hamer en sikkel op de oprit.

Dan kennen ze mij nog niet…

En mijn werkgever, want die zorgt er wel voor dat ik nooit boven de € 150.000 ga verdienen. En anders zorgt mijn vrouw wel dat alles op is voor er wat te halen valt.
@moveyourmind: 65% inkomstenbelasting he. Dat gaat gelijk van je bruto inkomen af. Ga je geen auto’s van kunnen kopen
@depsycholoog: inderdaad hij snapt het nog niet helemaal goed en zal dus ook niet zoveel verdienen..
Of je nu door hond of kat gebeten wordt, gebeten wordt je toch.
Was gisteren op tegenlicht VPRO: 17 container schepen vervuilen evenveel als alle auto’s op de wereld!. Er zijn vast meer dan 17 container schepen in omloop. He daar hoor ik de SP niet over, wat vreemd nou toch…
@sracert:
Misschien qua SOx en/of NOx uitstoot. Maar qua CO2 echt niet.
@Original_Arnoud: Doe je groene bril maar af en kijk eens verder dan het huidige verkeer, et voila je ziet het echte probleem.
Wat zijn ‘ we’ het lekker met elkaar eens zeg.
Misschien een beetje off-topic, maar in de verkiezingsprogramma’s van de andere partijen staat ook maar bijzonder weinig zinnigs…
iedereen is de afgelopen 8 jaar genaaid door de partijen die deel uit maken van de regering. Uit de reacties hier boven te lezen zijn er velen die straks weer hetzelfde pad zullen volgen. Wat een hoog bralgehalte hier, blijkbaar allemaal mensen die op 150.000 euro of meer zitten.

Denk eens na voordat je klakkeloos in je reactie gaat heulen de degene die voor jou gereageerd heeft. Elk verkiezingsprogramma van een wilekeurige partij heeft wel iets of meerdere punten waarin je jezelf kunt vinden. Ja zelfs Groen Links.
@milan0: Dat is zeker zo. Daarom ben ik na een uitvoerig gesprek met een hoogleraar politicologie achter gekomen dat het beter is om niet te stemmen. Leuk allemaal die beloften, maar allemaal loos, “omdat er compromissen gesloten moeten worden”. Haal je roze bril van je hoofd af en verdiep echt in keer in het stelsel ipv de partijen die momenteel zieltjes winnen en je komt tot de conclusie dat de gehele politiek een sprookje is voor volwassenen. Slaap lekker
Ja potdomme. Staan die lui van RTL nieuws hier ook nog 5 km verder op te filmen over het rode bolwerk Veendam. Vreselijk. Links gelul in de ruimte. Ga maar weer gauw met die andere linkse moraal paupers geitenwollen sokken breien. And leave us alone.
Mijn opa zei altijd “niks mis met het openbaarvervoer, alleen jammer dat het openbaar is”
Hadden er al iemand gezegd dat km heffing het hebben van een hobby auto naast je vervoersblik een stuk voordeliger maakt?
Goede plannen. Autogebruik laten we gewoon afnemen door iedereen 10 jaar op de wachtlijst te zetten voor een wagen. Momenteel willen de mensen dat wellicht nog maar als we over 30 jaar nog steeds dezelfde, dan hopeloos verouderde, Mini in Born produceren voor een veel te hoge prijs dan zien de mensen er wel vanaf. Goed, met deze plannen maak je op lange termijn niemand blij maar om dan te voorkomen dat iedereen schreeuwend wegrent, bouwen we een ijzeren gordijn langs de grens (en in Kerkrade een hele grote betonnen muur met wachttorens, landmijnen en Duitse herders) en die zetten we dan in de markt als dé oplossing om Duitse en Belgische economische vluchtelingen tegen te houden. Uitkeringen komen op hetzelfde niveau als de inkomens. Dat is dan de oplossing voor vrouwen die niet meer kunnen werken omdat ze iedere dag uren lang in de rij moeten staan voor de supermarkten met lege schappen. Die inkomens zijn dan natuurlijk allemaal gelijk getrokken, want intelligentia zijn staatsvijand nummer één. Intelligentia krijgen bij de geboorte trouwens meteen afluistermicrofoons geïmplementeerd want die zijn de rot van de maatschappij. Behalve de partijhoofden. Die mogen ook meer verdienen, want die zijn net wat gelijker dan de rest.

Zouden dit soort plannen werken? Ik zal me eens in de geschiedenis verdiepen, misschien is dit wel eens ergens geprobeerd. Ben benieuwd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).