Reuze handig dat een moderne auto zoveel data verzamelt, daar kan de overheid wel wat mee.
Als Nederland één ding op orde heeft dan zijn het de wegen wel. Het Nederlandse wegdek is een waar biljartlaken. In ieder geval in vergelijking met het wegdek van bepaalde andere landen, die we uit beleefdheid niet zullen noemen.
’s Lands wegen liggen er dus prima bij, maar het kan altijd beter. Dat vindt Cora van Nieuwenhuizen – die toevallig minister van Infrastructuur en Waterstaat is – ook. Zij heeft daarom een puik plan om het Nederlandse wegdek nog gladder te maken.
Gisteren vertelde de minister bij WNL op Zondag wat de bedoeling is: de overheid wil graag de data hebben die de auto’s registreren met betrekking tot het wegdek. Op die manier weten ze meteen waar er oneffenheden zitten en kan de Rijkswaterstaat daarmee aan de slag.
De moderne auto registreert al deze data toch. “Jammer om dat niet te gebruiken,” aldus Cora van Nieuwenhuizen. Daarom gaat de overheid deze handige informatie dus wél gebruiken. Het is de bedoeling dat daar aan het eind van het jaar mee gestart wordt.
Iedereen is tegenwoordig enorm gehecht aan privacy, dus dat onderwerp moest natuurlijk ook benoemd worden. De minister verzekert ons dat we ons daar geen zorgen om hoeven te maken. Het gaat puur om data over het wegdek. Wie waar in welke auto rijdt is daarbij niet relevant.
Voor nu in ieder geval. Maar is er natuurlijk andere data (de snelheid om maar iets te noemen), die óók heel interessant kan zijn voor de overheid. Vanuit de EU is er al een plan om de snelheid en locatie van iedere auto te gaan monitoren, zoals collega @jaapiyo jullie al op onheilspellende wijze meedeelde. Ook daar heeft Van Nieuwenhuizen desgevraagd op gereageerd. Ze schiet het nog niet op voorhand af, maar ze ziet het voorlopig nog niet gebeuren. Laten we ons daar dus nog maar niet teveel over opwinden.
Bron: WNL
Foto: @thomcarspotter
Flutterbi zegt
China is ook klein begonnen met het verhaal dat het in het voordeel is van iedereen. Kijk eens waar die nu staan.
alfa147ti zegt
@Flutterbi:
Ze zijn in Nederland al een jaar geleden begonnen met controleren in Nederland en iedereen vindt het prima.
faalhaas zegt
We willen dit als bevolking graag, anders zouden we er niet op stemmen… Jammer mede autogekkies van autoblog.
wimbers zegt
Te koop: oldtimer met V8 en gegarandeerd zonder electronica! 😎 voor die heerlijk anonieme ritjes.
Maar zonder gekheid, ik voorzie een nieuwe tuning business: het uitschakelen van alle communicatie met de buitenwereld van je auto.
Pascal zegt
Gelukkig heeft de overheid een goede trackrecord in het veilig opslaan van data en bewaken van je privacy daarbij. Niets aan de hand dus mensen!
dakloosinmx5 zegt
@Pascal: aan de andere kant, het is een ICT project van de overheid. Voordat het werkt zijn duurt dat wel eventjes.
VeniVidiVici zegt
Welkom in de upcoming surveillance maatschappij
mashell zegt
upcoming? Google bestaat al sinds 1998 en zit tegenwoordig in ieders broekzak. Je neemt het surveillance apparaat gewoon vrijwillig mee.
joki zegt
Niet waar. Je laat die nog altijd thuis als je wil! Maar als je bvb voor je werk de wagen nodig hebt kan je dat niet. Altijd die reactie dat het je eigen schuld is… Je kan toch niet ontkennen dat wij in een gouden gevangenis wonen. Als ik hier in België onderweg ben en eens op de verschillende camera’s begin te letten denk ik daar toch even aan. En ik laat mijn smartphone regelmatig thuis. Net als dat ik besliste dat ikzelf geen nieuwe wagen meer koop, omdat de data naar bvb fabrikant, overheid, verzekering en wie weet wie nog allemaal zal gaan, als mijn woon- en werksituatie hetzelfde blijft!
mashell zegt
Ik denk wel dat ik voldoende koffie in huis heb om iedereen die zijn smartphone thuis laat een kopje te geven. Dat is gewoon bijna niemand. Ik beweer niet dat je eigen schuld is, ik beweer dat er tegen de verkeerde vijand gestreden wordt. Op de overheid hebben we als burgers invloed, die kunnen we controleren, die moet verantwoording afleggen. Facebook, Google etc. gaan gewoon hun gang en dat vinden we prima want zij bieden gratis leuke dingen aan, dat is zo verschrikkelijk naïef.
Een Europese auto voldoet aan de Europese privacy regels en zal dus niet zomaar data aan derden geven, in mijn Audi kun je gewoon full privacy aanzetten en dan gaat de wagen gewoon offline.
ghost zegt
Alles waar die Cora van Nieuwenhuizen bij betrokken is, is somehow mega kut…geen idee hoe dat mens dat voor elkaar krijgt maar het is best knap..
lekkerlinksrijden zegt
De overheid en data, het lekt nu al
alfapeter zegt
De ambtenaar die mijn data moet doornemen zal dood gaan van verveling.
(Misschien zijn ambtenaren daaraan immuun?)
koeberg zegt
> die we uit beleefdheid niet zullen noemen.
‘k stond zelfs in dubio maar ik nam geen enkel risico.
Robert zegt
@koeberg: LOL! Zouden ze een dergelijk registratie systeem dáár invoeren, dan zou de database ongetwijfeld bezwijken onder de ddos aan gegevens die wordt ge-upload.
mashell zegt
De overheid wil de data en dat vinden we heel erg, laten we een protest groep openen op facebook…
Beorn zegt
Overheid en privacy… dan weet je al genoeg. Legio voorbeelden waarbij data of lekt, of te lang bewaard wordt. Of dat ze toch maar even gingen kijken wie waar te hard aan het rijden was, want ja… zonde om die data niet te gebruiken. Walgelijk plan!
supertjeduc zegt
Bij ons in het dorp , vorig jaar geasfalteerd, zaten op het kruispunt een paar matige plekjes
Vandaag gewoon opnieuw gedaan , echt vakwerk
Denk dat de rest van de wereld in zijn handjes zou klappen met de oude situatie
Maar ze kunnen echt een fantastisch stukje asfalt weg maken in Nederland
moveyourmind zegt
Straks moeten we dat kastje nog zelf gaan betalen ook.
Iets soortgelijks deden de Duitsers ook door de bevolking die ze onderdrukten op te laten draaien voor de bezettingskosten.
gregorius zegt
Dat had de ANWB toch ook al? Ze adverteerden zelfs OP autoblog daarmee en zelfs de comments-sectie mocht aan blijven staan.
sabrerator zegt
Niet van mij!
Mijn nieuwste vervoermiddel is 15 jaar oud en die is al bijna gevaarlijk modern naar mijn smaak.
vaakbenjetebang zegt
@sabrerator: Hier ook, ik zie dat 2005-ding in mijn vlootje nog steeds als een moderne, nieuwerwetse auto.
fabian159 zegt
Ik heb mijn broer eens de data laten uitlezen dat in prive modus uit mijn auto wordt doorgestuurd. Ze weten nog net niet de op welke tijdstippen ik het vaakst in mijn neus peuter.
janstehouwer1954 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
frank2b zegt
Er wordt allang via honderden camera’s langs de weg geregistreerd wanneer je waar rijdt en we vonden het allemaal OK. Ik hoor daar niemand over. En nu gaan we opeens miepen? https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/cameratoezicht/cameratoezicht-in-het-verkeer
joki zegt
Ik heb daar wel al jaren last van hoor in België. Verschil met de verschillende camera’ langs de weg is dat je daar erg weinig kan aan doen, een recente wagen hoef je niet te kopen, gelukkig!
marcomanta zegt
Wacht even, ons wegennet een biljartlaken, zeker nooit op 60km wegen gereden met k*t drempels, ik heb nog nooit een drempel op een biljart zien liggen.
Al_caPino zegt
@marcomanta: in sommige, niet nader te noemen, landen, vind je drempels ook op de snelwegen.
wimof zegt
Hoe gaat mijn T4 TDI dat doen, ik zou het wel willen weten, anderzijds zou men een beetje respect mogen hebben voor zijn hoge leeftijd en retevele kilometers die hij zonder problemen afmaalde.
Hoezo, via mijn nummerplaat, dan moet ik die er gauw afhalen, ik heb ze betaald dus is ze van mij!
Hoeveel meters zijn mij nog gegund?
Enfin, in alle vrijheid?
dwfc zegt
Het moet enkel nog goedgekeurd worden lees ik in onderstaande artikel …
Rekeningrijden is in aantocht !
Begin 2023 krijg je de eerste factuur van je gereden kms in 2022 in de bus.
Goedkope oplossing voor alle lidstaten, hoeven ze geen netwerk meer uit te rollen …
https://www.vroom.be/nl/nieuws/zwarte-dozen-in-auto-s-verplicht-in-europa-vanaf-2022-21649#:~:text=Het%20Europees%20Parlement%20heeft%20nieuwe,mei%202022%20ook%20verklikkersoftware%20verplicht.
xjs678qr zegt
Het is mijn data, zou ik dan betaald worden voor het ter beschikking stellen van mijn data?
flutterby zegt
@xjs678qr: zeker, nu moet de RDW mensen inzetten om het wegdek te monitoren. Dus worden daar kosten bespaard. Deze kosten komen uit indirect vanuit de belastingen, echter merk je daar niets van.
Als slechts maar 5-10% hieraan mee doet is het al ruim voldoende. Een opt-out is dus prima. 99% van de bezoekers hier hebben waarschijnlijk ook niet overwogen om hun gemeente te benaderen dat ze hun gegevens niet mogen delen (bijv met de kerk) en dat is een veel groter risico.
gregorius zegt
Het lijkt me een beetje overbodig dat NL een manier moet gaan vinden om data uit te lezen (verplicht ??) dat te gaan opslaan en te gaan gebruiken.
Bel gewoon Pon op; je weet wel, die organisatie waar je vrijwel AL ‘aanbesteden’ jullie auto’s al kopen.
óf zij leveren precies de locaties (dat kunnen ze makkelijk regelen met VAG in Wolfsburg) óf de volgende aanbesteden wordt toch wat ruimer zodat ook andere merken evt gekozen zouden kunnen worden.
ometom zegt
De moderne auto registreert al deze data toch. “Jammer om dat niet te gebruiken,” aldus de minister van justitie/financiën of wie er dan ook maar interesse in heeft bij de overheid.
marcomanta zegt
Ach jongens toch, we hebben allemaal onze smartphone bij ons, wat denk je nou zelf wat dat ding allemaal doorgeeft, oja, als ik bij mij de plaats uitrijdt, dan staan er al de nodige webcams bij rotondes, de slimme meter die weet of je ‘s avonds thuis bent ivm stroom of gas afname, of je kijkt TV, dat weet de provider wat je kijkt, ga zo maar door.