
Het nadeel van deze Abarth 1000 SP one-off is dat je hem wil hebben. En dat kan niet.
Als je denkt aan Abarth, denk je waarschijnlijk aan gepeperde Fiats. Dat is wat ze nu voornamelijk doen, enkel op basis van de Fiat 500 en 124 trouwens. Maar voordat Abarth het performance-label van Fiat werd, was het een zelfstandig merk.
Sport Prototipo
In 1966 was er de Abarth 1000 SP. SP staat trouwens niet voor een Ferrari-esque speciale editie, maar voor Sport Prototipo. Het sportautootje moest het vooral hebben van een extreem laag gewicht. Ook de motor hoefde dus niet zo groot zijn. 1000 SP staat dus min of meer voor het aantal cc dat de motor had.

Revival
Het is dit jaar 55 jaar geleden dat de Abarth 1000 SP werd onthuld en dat gaf de Heritage-afdeling van Abarth het idee van een revival. Dit is het resultaat, in de foto’s geparkeerd naast het origineel. De basis laat zich vrij snel raden door het brede koetswerk en de voorruit.

De naam ‘Alfa Romeo 4C’ wordt nergens genoemd door Abarth, maar als je het hebt over een auto die er zo uitziet met een viercilinder 1.742 cc grote motor achter de bestuurder met 240 pk, dan kun je maar één conclusie trekken. Het is dan ook vooral het plaatwerk waar Abarth hun werk heeft gedaan. Toch zijn er een paar technische hoogstandjes, zoals driehoekige ophanging aan de voorkant en MacPherson-ophanging achteraan.

Helaas
De nieuwe Abarth 1000 SP wordt voorzichtig gepresenteerd, wat het gewicht dus een groot geheim maakt. Dan is er nog de grote olifant in de kamer: er is maar één exemplaar en daar blijft het momenteel bij. Een prijs is er dus niet, je mag hem niet kopen. De auto gaat voor promotionele doeleinden gebruikt worden. Of de Abarth 1000 SP one-off daarna nog een eigenaar vindt, is niet bekend.
Één nadeel is natuurlijk een persoonlijke mening, ik zie wel meer nadelen. Voorzijde is te TVR-achtig, spiegels zijn ook maar vreemd en de achterzijde lijkt wel of iemand z’n mond aan de uitlaat heeft gezet en hard heeft geblazen.
Het heeft bijna iets melancholisch, het vieren van hun heritage terwijl de toekomst van de vier Italiaanse merken er helemaal niet zo rooskleurig uitziet als ze zo doorgaan.
Een beetje het automobiele equivalent van een artiest als Jacques Herb die zijn gouden plaat die hij ooit in een ver verleden voor Manuéla kreeg op een sombere regenachtige dag oppoetst en in een nieuwe lijst doet em daarmee denkt nog een beetje mee te tellen als artiest.
@moveyourmind: Jacques Herb! Woooohoooooo!!
@moveyourmind
De grap is dat Jacques Herb ontdekt is toen hij in 1970 op tevelisie een heuse talentenjacht won (waarvan we er nu ongeveer 432 hebben onder ene Ali B ) en de hoofdprijs was ……………een FIAT 850 Spyder
Ik heb volgens mij die oude wel eens gezien in België , daar zat ( zit ?) een man die een hele werkplaats vol met abarths heeft
Die is erg laag en klein
Denk dat de nieuwe versie best mee kan vallen in het echt en dat hij niet zo groot is als hij lijkt
Ik vind het wel wat jammer dat door de nieuwe naast de oude te zetten het er erg op lijkt dat men de automobiele obesitas (waaraan de sector lijdt) promoot…
Fiat kan wel een visuele opsteker gebruiken.
Ik hoopte zo dat op de onderste foto de nieuwe aan de linkerkant staat. Helaas…
Wat ziet die nieuwe er dan enorm lomp uit.
Verder, een-niet-helemaal gelukte mix tussen een 4C / Wiesmann / TVR.
Op zich ook een prestatie!
Ik zie een veel groter nadeel.
Dingen zoals dit, gemaakt door zogenaamde “Heritage”-divisies, zijn een duidelijk teken van creatieve armoede. Arme, arme Abarth. Niet eens een schaduw van wat het geweest is…