Wat we weten over de Volkswagen Golf 8

Auteur: , 81 Reacties

Na zeven generaties is de koek voor de Golf nog lang niet op. Geen grote verrassingen, maar een solide evolutie.

Volkswagen Golf 8

Er gaan geruchten dat Volkswagen binnenkort de Golf 7, die sinds 2012 mee draait, een lichte opfrisbeurt geeft. Een facelift mag het waarschijnlijk niet eens heten, maar het moet de Golf 7 helpen het tot 2018 uit te zingen. Het heeft er namelijk alle schijn van dat in dat jaar de Golf 8 zijn debuut gaat maken. Iets later dus dan we anderhalf jaar terug aannamen, toen leek 2017 nog het beoogde jaar van introductie.

Vertrouwd platform, nieuwe motoren

De Golf 7 was een van de eeste VAG-modellen die gebruik maakte van het MQB-platform en ook de Golf 8 zal gebruik maken van deze modulaire bouwwijze. Net als de Golf 7, lijkt Volkswagen erop te mikken de Golf 8 weer een stukje lichter (35-70 kg) te maken dan zijn voorganger, wat het brandstofverbruik uiteraard ten goede komt. Dat doen ook de nieuwe motoren. De bekende 1.4 zal worden opgevolgd door een 1.5 TSI, die naar verluid zijn opwachting al zal maken in de gefacelifte Golf 7.

Ook de 1.6 TDI krijgt een vervanger en ook deze krijgt een slagvolume van anderhalve liter. Dit blok zal zijn debuut waarschijnlijk beleven in het vooronder van de Audi A3, eind 2017, om een jaar later ook de Golf 8 weer net wat spaarzamer met diesel om te laten springen. Het lijkt er op dat dit blok aan het opgefriste neusje van de Golf 7 voorbij zal gaan. Uiteraard komen er ook weer een elektrische E-Golf en een plug-in hybride GTE.

Volkswagen Golf 8

Virtual Cockpit

Moet de huidige Golf het nog doen met een traditionele klokkenwinkel, in de Golf 8 zul je hoogstwaarschijlijk tegen een digitaal setje tellers aankijken. De Virtual Cockpit, zoals die in de huidige Audi TT debuteerde, zal langzaam zijn weg gaan vinden naar andere modellen binnen het VAG-concern en het lijkt niet meer dan logisch dat ook de Golf deze fraaie digitale klokkenwinkel krijgt aangemeten.

Vooralsnog is Volkswagen behoorlijk conservatief geweest, échte innovaties bracht de Golf in zijn lange geschiedenis nauwelijks. Nu Volkswagens betrouwbare imago een flinke deuk heeft opgelopen, wordt het misschien tijd dat Volkswagen met de Golf wat meer gaat inzetten op innovatie. En daarvoor doen we een beroep op jullie. Welke features zien jullie graag in de volgende Golf terug of waarmee denk jij dat Volkswagen van de achtste generatie net zo’n groot succes kan maken als zijn voorgangers?

UPDATE: inmiddels is de opgefriste Golf bekend, alle info lees je HIER!

Illustraties: Theophilus Chin



81 reacties

Ik weet niet of we nu al een golf 8 nodig hebben….
@miata93: Nee.
@miata93: we hebben sowieso geen golf nodig. Ik zal ze niet missen als ze van de straat werden gehaald. Op de type 1 na.
@miata93: heb je uberhaupt gelezen? 2018 pas!
@flightom: Voor Automotive termen is dat vrij rap.
Wacht nog maar even
Benieuwd naar de emissie testen..
@norge: haha inkoppertje.
@norge: je blijft maar olie op het vuur gooien hé..
@ettie:
Je kunt die dure olie maar beter in de motor gooien.
@vorsprungdurchbetrug: ook dat gaat in rook weg.
@thefmanl: qua niveau komt ’t bij tijd en wijlen anders aardig in de buurt
Ik ben de tel kwijt.
@yipikaye: tot 8 tellen blijft voor sommige mensen lastig…
Waarom heeft de Golf op het plaatje dan Golf VI achterlichten? Op de VII zie ik alleen maar de LED variant, maar ik kan me vergissen.
@stephane8200: omdat dit een shopje van zo maar iemand is en niets met Vw zelf te maken heeft?
@potjak: theophilus chen shopt wel vaker wat inderdaad maar dan zou ik verwachten dat hij een andere basis zou gebruiken.
Hee een nieuwe VW Golf! Wacht, een Golf? Saahaai.
via iPhone app
@hight96: juuupppp en dat betrouwbare karakter was vroeger ook ver te zoeken! De golf 3/4 misschien…
Volstrekt logisch dat VW de introductie met een jaar uitstelt. De Golf is wereldwijd gezien het belangrijkste volumemodel en dat móet gewoon weer een succes worden. Met dit uitstel hebben ze bij VW een jaar extra om de puinhopen van het dieselschandaal weg te werken en tegen de tijd dat het 2018 is, zijn de meeste consumenten dit al lang weer vergeten.
Een compleet eigen design.
Een gtd versie met de 2.0bitdi blok met 240pk

Dit hoop ik, maar denk niet dat het gebeurd
@dirkiii: leuk idee maar dan mag die ook wel standaard 4motion meekrijgen met dat koppel.
Golf R&D krijg je dan neem ik aan ….., kunnen ze ook nog wegkomen met gesjoemel. Zeg je dat het Research & Development is .
@dirkiii: Dat wordt dan een behoorlijke onderstuurde obesitas-Golf.
Als ik de plaatjes zo zie vind ik het echt helemaal niets. Net een mislukte Golf plus. Maar nu de huidige Astra beter blijkt te zijn zullen ze toch aan de bak moeten.
@dutchdriftking: mislukte Golf plus/sportsvan is een pleonasme ;)
@dutchdriftking: wat is er ‘beter’ aan die Kadett dan?
@parker: Net als de Golf een heel goede allrounder. Maar hij doet alles net nog even beter voor een lagere prijs.
@parker: en Koreanen doen het ook beter, voor een nog lagere prijs.
@dutchdriftking: het schijnt ook niet dat de Golf er uit gaat zien als op de plaatjes… Hij komt in 2018 pas, dit is gewoon een shopje van iemand buiten VW
@hight96: Klopt, maar veel spannender zal het niet zijn.
@dutchdriftking: klopt ook, de Golf is dan ook nooit spannend geweest
De meeste innovatie zat in mijn ogen in de Golf III en IV En zal ik er niet snel een bestellen,heb ik nog altijd een groot zwak voor die auto..Een zwarte GTI,19″ en dat Audi klokkenspel.Strik eromheen en zet ‘m maar voor de deur.
@sydney: een echte auto met ballen bedoel je?
@sydney: voor mij een blauwe golf 4 R32. 3 deurs, zwart interieur, DSG, helemaal fijn!
Ik vind dat ze alleen maar benzinemotoren mogen aanbieden in de nieuwe Golf ( of hybride ). Nog voorstanders?
Een petjes-aangever zou wel een innovatieve feature zijn.
@aambei: Dat is alleen aftermarket leverbaar op de oudere generaties, mk3-4-5.
Wat te denken aan een ode aan de eerst GTD, licht gewicht en toch een dikke diesel. Gewoon geen airco, ABS, TC en andere rommel erin veen geluid sisolatie, maar wel de biturbo diesel licht gekieteld tot 280pk. Dat klinkt top!
@ronnys: ik bedoel geen geluidsisolatie….
@ronnys: ‘veen’ is wel zoals vooraf bedacht? :p
Nee, doe mij maar nog steeds een golf 4 tdi, na 7 jaar en 335.000km verder rijdt ie nog steeds 1op 18 gemiddeld met een olieverbruik van 1 liter op 10.000km.Bij stevig trappen een mooi zwart pluimpje, dit is meer een golf facelift van de facelift
@mpowerm3: mijn pa had een werknemer. Meneer was vertegenwoordiger en had meer dan 1.1 miljoen km gereden in zijn golf 4 tdi. En hij was er niet zuinig op. Betere golf is nooit neer gemaakt.
@gerjan:
Klopt, beregoede auto, helaas worden ze zo goed niet meer gemaakt.
Saai, geef mij maar een Renault. Ook een stuk betrouwbaarder tegenwoordig
@dizono: De Golf heeft toch wel voor een paar noviteiten gezorgd. Eén van de eerste Hot Hatches (GTI), fatsoenlijke diesels (GTD, TDI), compacte zescilinder (VR6), vierwielaandrijving in een C-segmenter (Syncro, 4-Motion), DSG transmissie. Vaak waren de noviteiten al op een auto uit de hogere klasse, maar was de VW met de Golf wel een van de eerste in zijn klasse die het aanbood.

Enfin, dat gezegd hebbende, de laatste tijd was het inderdaad allemaal wel erg behoudend, en VW heeft wat goed te maken door dat hele dieselschandaal.
@gtwillem: Ik vind het klinklare onzin dat VW de hot hatch heeft uitgevonden. 15 jaar voordat VW met de Golf GTI kwam had Ford al RS modellen van hun normale familiewagens. VW moest het toen nog jaren met de Kever doen. OK, de Fords waren geen hatches maar het waren wel snelle familiewagens.
@fordnut: Ford had RS modellen van hun normale familiewagens, 15 jaar voordat de eerste GTI kwam. Maar dat waren geen hot hatches, maar familiewagens. Wat is dan klinkklare onzin? Je spreekt jezelf heel erg tegen…
@viezefreddyw: Vind je, ik vind mijn uitleg wel duidelijk.
@fordnut: Maar ik wil het wel uitleggen. VW heeft de hatchback niet uitgevonden en VW heeft het maken van snelle versies van een familiewagen niet uitgevonden. Ergo, VW heeft de hot hatch niet uitgevonden.
@fordnut: Maar er is niemand die beweerd dat Volkswagen de eerste was met een hot hatch, ook @gtwillem niet. Hij zegt alleen dat Volkswagen een van de eerste was in het segment, niet de eerste. Dat is een groot verschil.
@gtwillem: PSA is de eerste die Diesel in een Snel jasje heeft gegoten. Kijk maar naar de CX of de 505. Dat waren Diesels die toen al ver over de 200km/u gingen toen Mercedes nog 0-100 tijden van 20 seconden of zo had.
@rufctr01: renault Fuego diesel mag ook wel eens genoemd worden.
@deboes: klopt! Eigenlijk was ik die vergeten! Een supermooie auto in die tijd!
via iPhone app
Ik denk niet dat de virtual cockpit z’n weg naar de golf gaat vinden. Audi deelt haar MMI ook niet, zelfs niet met Bentley. Het digitale display uit de Passat zal straks natuurlijk wel in de Golf te vinden zijn.
Een facelift van de Golf 7. Dat wordt des Volkswagens gewoon gepresenteerd als de nieuwe Golf 8
Laten ze maar eens zorgen dat alles heel blijft dit keer. Oftewel, maak ‘m net zo ongelooflijk betrouwbaar als een Golf 3 en 4!
@dragspert: als de I en II zal je bedoelen! Bij de III en IV ging ’t al bergafwaarts (spreek uit er ervaring).

Innovaties en VW zijn geen gelukkige combi, dus dat geld kan VW beter stoppen in de betrouwbaarheid en de aftersales.
@lalancia: noem dan eens een beter Golf alternatief ten tijde van de III en IV.

306, excel, Astra ?? Nee hoor. Ben blij dat je destijds een Golf had. De concurrentie was zeker niet beter.
@eklasse: bij lange na niet, de concurrentie liep mijlenver achter….
@87sandyd: Ja tuurlijk…kan me topgear nog herinneren…de corolla e10 1.6 was dus sneller dan een golf 3 gti…hoezo mijlenver achter?
@eklasse: alles was al beter dan een golf 3, zelfs een alfa 145/146 deed het al beter in de betrouwbaarheidsstatestieken van die tijd.
Super, ik kan niet wachten.
Wanneer komt de nieuwe polo?
Doe alstublieft geen innovaties maar maak het ding gewoon honds en honds betrouwbaar. Zorg ervoor dat net zoals bij de golf 4 de aandrijflijn bijna onverwoestbaar is. Doe voor de rest maar lekker conservatief, dat is toch wat het koperspubliek wil. Wellicht rij ik over tien jaar dan wel een golf!
Dat vindt het koperspubliek wel leuk, maar dan verdient de dealer niks meer aan aftersales.
Ok, wat mag er voor mij allemaal in de nieuwe golf:

ACC die meer dan 160km/h max doet
1.8 tsi en 2.0 tsi met cng (ipv die laffe turboloze 1.4)
En ook in de variant!

Verder had ik geen klachten. Heb met een jaartje met de 7 gereden, 1.6tdi sjoemel die geen 3l maar 5,2l verbruikte 😜
De haat zit diep. Dat krijg je als je zo eenzaam bovenaan staat. Hoe je het ook wend of keert, de golf zal nog jarenlang aan de top blijven. Ondanks het schandaal blijft het de beste no nonsense auto die er is. De Golf 7 is allang betrouwbaar, de haterz blijven alleen in het verleden hangen. Bij een Golf klopt alles gewoon. Noem het saai, noem het behoudend, maar je weet altijd waar elke knop zit en voor dient en voor de gemiddelde rijder is het prima vertoefen in een Golf. Daar kan een kadett niet tegenop.

Dat gezegd hebbende zou ik zelf persoonlijk altijd voor de Ford Focus gaan, dat heeft met smaak te maken. Niet zozeer het uiterlijk, maar wel de rijeigenschappen…
@87sandyd: niks aan toe te voegen.
@87sandyd: mooi gezegd
@87sandyd: Dat is volgens mij ook gewoon waar de Golf voor staat. Functioneel, representatief, kwalitatief redelijke op orde. Met recht een echte auto voor het volk.
I
@Vreddy_B: auto’s voor het volk komen tegenwoordig uit Korea, voor het gewone volk is een lening voor een golf niet los te peuteren.
@87sandyd: idd maar in z’n jarenlange evolutie vind ik het rijplezier verloren gegaan. De wagen is simpelweg TE volwassen geworden.
M’n moeder heeft full-ops golf 6 1.4TSI 160pk DSG.
Ding gaat als een trein maar oersaai. Constant “oops 170” “oops 200” (in Duitsland natuurlijk … kuch).

Wat we eigenlijk zouden moeten verwachten:
-MQB met die nieuwe klokken als innovatie
– voor de emissie en rijplezier gewicht rond 1000kg. De Cactus kan het met 995kg door sober om te gaan met opties zoals klapramen achterin, alu motorkap enz. Een li-ion batterij uit de rekken v Porsche nemen (optie GT4)

En persoonlijk? Zoals @ronnys zegt een ode aan de sportvarianten:
-VR6 met 180pk op de voorwielen!
-rolkooi
Nix rondetijden maar gewoon Peugeot 106 ralley-fun met de oeroude VR6 soundtrack
=perfecte golf
@87sandyd: Betrouwbaar nog niet echt. Zeker niet op het vlak van DSG en motoren laat de Golf (en andere VAG-producten) forse betrouwbare steken vallen.
Door bezuinigingen en uitknijpen van leveranciers hebben Mercedes-, Renault- en VAG klanten de prijs betaald voor het streven naar winstmaximalisatie in plaats van klanttevredenheid en betrouwbaarheid.

Dat alles op dezelfde plek zit is voor veel mensen inderdaad een aankoopargument. Die houden van vertrouwd en voorspelbaar. Dat doet VAG goed vind ik.
Al spreekt het mij niet aan en zie ik liever het dashboard van Mazda voor mijn neus…
Golf 1 en de 6 vind ik de mooiste, bij mij in de straat stond een 4 in het paars met licht cognac kleurige leren bekleding ook erg mooi. De Golf is en zal voorlopig nog wel een succesvol model blijven, en terecht!
Goh, ik wist niet dat we in Rusland woonden. Gisteravond stonden er een aantal reacties die veel plusjes kregen en vandaag ineens nergens meer te vinden zijn. Riekt naar censuur. Autoblog, workshopje gevolgd bij de FSB (voor degenen die dit niet kennen, dit is de opvolger van de KGB)?
Is dit een nieuwe?
Ik hoop niet dat hij op deze photoshop gaat lijken. Dit is me iets teveel Golf 7 met Golf Plus trekjes.
Een ingebouwde 5 gassentester met weergave op een display, geijkt en wel. Dat zal een hoop goed maken
@87sandyd “amen”
je kunt het inderdaad bekijken zoals je wilt, golf is sinds 75 de auto.
al die andere merken hebben van alles geprobeerd om de golf van de troon te stoten, maar tevergeefs en waarschijnlijk daardoor zo veel haat. maar cijfers zijn cijfers.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).