• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat Volkswagen de huidige Golf al in 2017 vervangen?

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 augustus 2014 om 11:19 – 19 Reacties

Schets VW Golf


De VW Golf 7 werd in 2012 geïntroduceerd, dus je zou verwachten dat zijn opvolger zich niet voor 2020 aandient. De Duitse pers denkt echter zeker te weten dat de Golf 8 al voor 2017 op til staat.

De huidige VW Golf onderscheidt zich veel meer van zijn voorganger (Golf 6) dan deze dat van zijn voorganger (Golf 5) deed. De 7 staat op een geheel nieuw platform (MQB), is tot 100 kg lichter, en bij de ontwikkeling is rekening gehouden met een volledig elektrische variant, in plaats van dat een bestaand model geëlektrificeerd werd. De verkopen lopen prima, en zullen dat ongetwijfeld blijven doen, dus je zou zeggen dat er geen enkele reden is om af te wijken van een traditionele levensduur van ca. 8 jaar met een facelift in het midden.

Maarrrr…de Golf is geen auto met een gewone levenscyclus. De Golf I ging weliswaar 9 jaar mee, maar dit was in de jaren ’70, toen kwam je nog weg met een lange cyclus. Kijken we echter naar de laatste 3 generaties Golf, dan hield de IV het 5 jaar uit (’98-’03), de V eveneens 5 jaar (’03-’08), en de VI zelfs slechts 3 jaar (’09-’12)

Wat mogen we verwachten

Volgens Auto, Motor & Sport krijgt de Golf 8 radicaal nieuwe lampunits voor en achter, en zal hij zich optisch veel sterker onderscheiden van de Golf 7 als deze van zijn voorganger, met een bredere, plattere vorm en ‘markante’ lampunits. Wij zeggen: eerst zien, dan geloven.

We kregen namelijk precies hetzelfde verhaal gevoerd over de Golf 7 toen deze ontwikkeld werd (yada yada). Daarna kwamen de verhalen dat het management de tekeningen van tafel had geveegd, omdat ze te radicaal zouden zouden zijn, en nu hebben we de Golf 7, die er weliswaar prima uitziet, maar geenszins revolutionair ten opzichte van zijn voorganger is te noemen.

Natuurlijk zal er weer technologie van de Passat doorsijpelen, en krijgen we zuinigere (driecilinder) motoren en minder gewicht, maar dit zijn schoten voor open doel. Bovendien is 2017 nog ver.. Vooralsnog zal het concern volle bak verder gaan met de huidige versie, die er behalve op benzine en diesel nu ook puur elektrisch (e-Golf), als plug-in hybride (GTE), en op CNG (TGI) verkrijgbaar is.

Wij zijn eigenlijk alleen nog benieuwd of VW die R400 nog gaat bouwen (doen! doen!), en misschien een echte hete dieselvariant. Wat de Golf 8 voor ons in petto heeft, en of deze daadwerkelijk in 2017 komt? We zullen zien.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-8, Volkswagen

Vorig bericht: « Goedkoopste Bugatti Veyron ter wereld is een grote uitdaging
Volgend bericht: Rowen Toyota GT86: Japanse extreemcoupé [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. endofline zegt

    26 augustus 2014 om 11:30

    Dit is een algemene trend in autoland. De levensduur van een model kan en moet nu eenmaal korter. Nieuwe 3d ontwerptechnieken zorgen dat er sneller nieuwe modellen kunnen komen. Men kan de wagen nu al virtueel in en uit elkaar halen voor er een eerste prototype is.

    Login om te reageren
    • mipmip zegt

      26 augustus 2014 om 23:49

      @endofline: in america werken ze al sinds de jaren 50 met jaarlijks gewijzigde uitvoeringen, toch? Zodat de buurman ziet dat je nog het oudere model rijdt, en de voor sociale druk gevoelige mens eerder geneigd is een nieuwere te kopen.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        27 augustus 2014 om 00:36

        @mipmip:

        Dat is er in de late jaren ’80 wel een beetje uitgegaan.
        Ze denken nog steeds een modeljaar vooruit (modeljaar 2015 halverwege 2014) maar een model heeft nu een redelijk Europese levensduur.
        Denk bijvoorbeeld aan de Chrysler 300C (2005-2010) of bestseller Ford F150 (2004-2008). Die zijn op een enkele facelift na jaren hetzelfde gebleven.

        Login om te reageren
  2. str8six zegt

    26 augustus 2014 om 11:41

    VAG kennende een kleine aanpassing in de text: “Radicaal” nieuwe lampunits voor en achter.

    Login om te reageren
  3. nielsvanderweiden zegt

    26 augustus 2014 om 11:57

    VW heeft er tegenwoordig ook een handje van om over een compleet nieuwe generatie te beginnen terwijl we voorheen van een Modellpflege zouden spreken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2014 om 12:44

      @nielsvanderweiden: ach ja, ook Mercedes doet dat tegenwoordig. De “nieuwe S klasse” is vooral een heel knappe facelift van de vorige S klasse.

      Login om te reageren
  4. carmasterr zegt

    26 augustus 2014 om 12:24

    Nog even en we gaan naar goed Amerikaans gebruik modeljaren invoeren, elk jaar weer net wat anders.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2014 om 12:46

      @carmasterr: yep en dan in maart 2015 een MY 2017 op de markt brengen. Zodat niemand het meer snapt.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      26 augustus 2014 om 14:14

      @carmasterr: en daar is op zich niks mis mee vind ik. Bij de Amerikanen kan je ook vaak de zelfde auto met 3 verschillende koetsen krijgen, geven ze t gewoon een andere merknaam (en daar gaat VAG ook wel een beetje heen). Ik zie t probleem niet. Lampen beetje veranderen; wat nieuwe bumper opties erop; paar nieuwe interior colors erin, geupdate versie van het media systeen en klaar is Kees.

      Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    26 augustus 2014 om 12:39

    Als dit zich zo doorzet rijd je over twintig jaar na drie dagen al in een ‘oud model’

    Volgens mij was de kracht van de Europese auto industrie altijd de lange tijd dat een model meeging, nauwelijks aan sleet onderhevig.

    De door ons meest geliefde auto’s als de oer Mini, de Eend en de Kever zijn een mensenleven lang meegegaan.

    Misschien kunnen ze tegenwoordig niet meer fatsoenlijk ontwerpen.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      26 augustus 2014 om 12:52

      @desjonnies: Het is natuurlijk fantastisch om de consument al na 1 (of aan half) jaar in een verouderd product te laten rijden. Dat de buurman een nieuwe(re) heeft is nog altijd de beste drijfveer om een nieuwe te kopen :-)

      Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    26 augustus 2014 om 12:55

    ben benieuwd om de Golf 8 GTD dan te zien met de power diesel van de Passat in, die van 240pk en 500nm!

    Login om te reageren
  7. marokkaanseheld zegt

    26 augustus 2014 om 12:57

    Sorry, maar de Golf IV heb je ook in 2004..
    Zie marktplaats.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 augustus 2014 om 13:00

      @marokkaanseheld: Misschien ingeschreven in ’04, maar gebouwd in ’03?

      Login om te reageren
  8. Dizono zegt

    26 augustus 2014 om 13:22

    Ik denk dat ze met de VII hetzelfde trucje uithalen als met de V en VI: een soort heel grondige facelift en dat dan als nieuw model in de markt zetten. Dus nieuw plaatwerk, maar bijvoorbeeld dezelfde raampartij.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      26 augustus 2014 om 13:25

      @dizono:
      Jij hebt wel heel hoge verwachtingen..
      Je mag al blij zijn met een paar andere koplampen.

      Login om te reageren
  9. jaapiyo zegt

    26 augustus 2014 om 13:35

    A-M-und-S neem ik sowieso niet meer zo heel serieus. Ik bezoek de website wel eens voor het autosport nieuws en voor reviews van Alpina’s en dergelijke die ze daar met enige regelmaat doen maar als het gaat om de vergelijkende testen kan je net zo goed niet lezen; het VAG product wint namelijk altijd, op het lachwekkende af dat ze de oude A4 nog van een 3 en een nieuwe C laten winnen.

    Ook toen dat schandaal er was met die auto van het jaar stemming hebben ze daar niet over bericht terwijl ze dat normaal wel doen…kortom, VAG zit daar vuistdiep, nog dieper dan bij autobild zou ik zeggen. Niet te serieus nemen dus deze PR.

    Login om te reageren
  10. sulobb zegt

    26 augustus 2014 om 20:06

    Vervangen niet, maar een facelift is welkom…
    Bovendien kunnen ze voortaan ook geen ‘nieuwer’ model maken.
    Vanaf de Golf 5 hebben ze buiten de looks een snufjes niet veel veranderd.

    Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    27 augustus 2014 om 13:00

    Misschien gaan ze die “radicale” (haha) tekeningen van de 7 gebruiken voor de 8. Spaart tijd en geld uit…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North