Officieel: Volkswagen Golf facelift [updated]

Auteur: , 61 Reacties

Alle info over de wijzigingen en vernieuwingen lees je na de klik.

Vanmorgen zagen we al een glimp van de facelift aan de hand van lekfoto’s. Zojuist heeft Volkswagen dan eindelijk officieel het doek van de opgefriste Golf getrokken. De veranderingen zijn groter dan je op het eerste gezicht zou denken.

Op aerodynamisch gebied hebben er kleine wijzigingen plaatsgevonden. Onder andere een licht gewijzigde voorbumper en een nieuwe diffuser. Ook hebben de uitlaten een vers design gekregen en zijn LED-achterlichten standaard. Vanbinnen beschikt iedere Golf standaard over een 6,5-inch scherm. Optioneel kun je kiezen voor een 9,2-inch display. Het infotainmentsysteem kan gekoppeld worden aan je Android-smartphone middels Android Auto of aan je iPhone via Apple CarPlay. Een leuke gimmick is dat het infotainmentsysteem met handbewegingen bediend worden, een feature die we al eerder zagen bij de nieuwe BMW 7-serie. Tevens beschikt de opgefriste Golf over de 12,3-inch ‘Virtual Cockpit’ dat we natuurlijk allang kennen van concerngenoot Audi.

De MY 2017 Golf kan deels autonoom rijden dankzij een file-assistent. De Duitser stuurt zelf, remt zelf en geeft gas in een file. Je moet wel je handen aan het stuur houden. Daarnaast kan de auto voetgangers detecteren en helpt de hatchback een botsing te voorkomen als je even niet oplet in stadsverkeer. De nieuwe file-assistent werkt met snelheden tot 60 km/u. Het afgebeelde Turmeric Yellow is overigens een nieuwe kleur die te bestellen zal zijn.

Onder de kap hebben tevens een aantal wijzigingen plaatsgevonden. Volkswagen introduceert een nieuwe 1.5 TSI Evo met 150 pk. In BlueMotion-trim levert dit blok 130 pk. Dit is een viercilinder turbomotor en het blok beschikt over cilinderuitschakeling. Een ander nieuwtje is de ‘zeilfunctie’ voor de 1.5 TSI Evo BlueMotion. De motor schakelt zichzelf uit wanneer de bestuurder gas loslaat. Hierdoor wist Volkswagen een verbruikswinst van 1,0 l/100 km te realiseren. In de praktijk komt dit volgens VW neer op een winst van 0,4 l/100 km. Op het moment dat de zeilfunctie actief is blijven de rembekrachtiging en stuurbekrachtiging gewoon werken.

Er komt ook weer een Golf GTE, die tot 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden, een Golf R en een e-Golf met een actieradius van zo’n 300 kilometer. De gefacelifte Golf GTI beschikt nu over 230 pk (+10 pk) en de GTI Performance doet 245 pk (+15). De zestraps DSG wordt met pensioen gestuurd en hier komt een nieuwe DSG voor in de plaats met zeven verzetten. De vernieuwde e-Golf en Golf R zijn vandaag niet onthuld maar worden wel binnenkort gepresenteerd.

De nieuwe Golf staat vanaf maart 2017 bij de dealer. Prijzen zullen in een later stadium bekend worden gemaakt. De Duitser debuteert volgende week tijdens de Los Angeles Auto Show.

UPDATE: we hebben nu ook deze dikke video van de vernieuwde Golf, inclusief vrolijke muziek.



61 reacties

Okee! En weer door!
@hight96: sjoemel techniek?!
Active Info Display heeft naar mijn idee echt wel meerwaarde en maakt in mijn optiek de facelift alleen daardoor al geslaagd
@griffendahl: Ja heel tof idd!

Hoop niet dat deze te “retrofitten” is op de huidige Golf 7. Als dat wel het geval is kunnen verzekeringsmaatschappijen hun borst alvast nat maken.
@exotic: die kan toch niet te te retrofitten zijn? Om die kaart te kunnen weergeven moet er een flinke dataverbinding (zal wel ethernet zijn) tussen de Mib en het kombi liggen. Die extra kabel ligt er bij de bestaande Golf 7 natuiurlijk niet.
@mashell: Het zal je verbazen wat je allemaal kunt retroffiten.

De facelift is uiteraard van hetzelfde platform, dus ik vermoed dat de architectuur van de systemen hetzelfde zijn. Namelijk een: dataunit (handschoenkastje), Scherm middenconsole en tellers. Met deze onderdelen + kabels die je van “Happyparts” besteld, zal het hoogstwaarschijnlijk wel lukken.

Waarom ik dit weet? Zelf slachtoffer geweest van navigatie diefstal. F*ckers..
Buitenkant niet echt veel op vooruit gegaan. Interieur ook niet veel, al vind ik het navigatiesysteem/dashboard wel fraaier geworden (volgens mij is er voor de rest ook weinig meer veranderd).
Ze zijn zo te zien weer een hele golf aan vernieuwingen (not), maar dat is al jaren de reden dat ik niet heel warm word van golfjes. No surprises dus.
Eigenlijk is het cru dat de exclusieve performance modellen pas aan het einde van een levenscyclus worden gelanceerd. Zo ben je op je Golf GTI weet-ik-veel-edition aan het wachten, komt er alweer een nieuwer model aan.. Zo rijd je -50 dagen met het meest courante model rond. Kost wat maar dan heb je ook niets.
@Jochempie: Alsof iemand het verschil ziet tussen deze generatie en de vorige..
@rijbewijzer: Gaan we weer..
@Jochempie: Is gewoon wel zo, waardoor jouw punt niet erg relevant is…
@dedon: Ah, de befaamde mening als waarheid verkondigen tactiek. Chique.
@Jochempie: Ah, ontkenning en “de beste verdediging is de aanval” techniek. Makkelijk hoor.
@dedon: we kunnen er ook gewoon inhoudelijk over spreken als je dat liever hebt. Waarom zou “het is gewoon wel zo” een sterk argument zijn? Ik zie ten eerste iets anders en ten tweede is het jouw woord tegen het mijne.
@jochempie: Het lijkt me sowieso altijd beter om inhoudelijk bezig te zijn…
Maar als je mijn argument in twijfel trekt en het ALLEEN mijn mening noemt, vraag ik me af waar je de afgelopen 50 jaar bent geweest? Ik bedoel: Zelfs de Golf 6 werd door de gevestigde journalistiek als een facelift van de Golf 5 betiteld. Het “conservatieve uiterlijk” (Om het maar taktvol uit te drukken) is toch wel hetgeen de Golf om bekend is. Dus komt mijn “mening” daardoor dichter bij het zijn van een feit dan een mening, lijkt mij. En kan je ook beslist niet serieus nemen als je vindt dat de Golf een grote verandering heeft doorgemaakt. (If ever)
@dedon: Een mening kan lijken op een hypothetisch feit, maar dat verhoogt de status van de mening niet zolang er geen feit te produceren is. De Golf 6 staat op het platform van de Golf 5, en deelt de monocoque-structuur, de binnenste plaatdelen van de carrosserie, deuren, motorkap en achterklep met die van de Golf 5. In die zin is de verandering te vergelijken met wat de Focus Mk2 tijdens zijn levensloop onderging: Niet alleen de kunststofdelen werden veranderd, zoals bij wat gezien wordt als een traditionele facelift, maar ook de buitenste delen van de koets werden aangepast. Dit betekent dat Ford een hele nieuwe set plaatstamp-gereedschappen heeft moeten aanschaffen voor een bestaand voertuig. Goed, de Golf 6 kreeg een nieuw dashboard, dat van de Focus bleef grotendeels gelijk. Beide bestaande auto’s hebben een grondige verandering ondergaan, de Focus mk2 naar de Focus mk2.5 en de Golf 5 naar de Golf 6, maar in beide gevallen werd er niet gestart met een volledig nieuw platform.

Deze facelift van de Golf is meer eentje zoals we gewend zijn. Nieuwe koplampen, achterlichten, nieuwe bumpers, nieuwe tech aan boord, nieuwe velgen en kleurtjes.

Het klopt mijns inziens dat Volkswagen er een strakke filosofie op nahoudt als het op de Golf aankomt, waarbij het verwantschap duidelijk zichtbaar moet zijn. Maar dat moet niet verward worden met gebrek aan verandering, want als de Golf 7 de eerste Golf is die je ooit gezien had, had je het waarschijnlijk een bij de tijds ontwerp gevonden.
@jochempie: Ik zou echt niet kunnen bedenken waarom de status van mening niet verhoogt zou kunnen worden? Ik zeg toch ook niet dat het een feit is. Alleen dat het dichter bij een feit ligt dan bij een mening, omdat die mening door het overgrote deel gedeeld wordt. Dan lijkt het me toch bewezen dat het toch “iets” meer is dan een mening.

En wat bijtijds ontwerp betreft: Ik heb de Golf nog nooit een bijtijds ontwerp gevonden.
Bovendien: Als je ook kijkt hoe erg alles verandert is de laatste 42 jaar en hoe weinig de Golf, is dat in mijn ogen ook gewoon onmogelijk.
@dedon: Nee sorry, een feit is iets dat niet door een publiek kan worden vastgesteld. Ook al is 100% van het publiek het er mee eens, dat maakt het geen feit. Dat maakt het waarschijnlijk aannemelijk. Daarnaast zeg je wel degelijk dat jouw mening een feit is: “Is gewoon wel zo”. Als iets “is”, betekent het dat het feitelijk is. Dat is het niet. Het is jouw mening.

Ik eindig de discussie van mijn kant even met twee plaatjes:

https://s22.postimg.org/7gxwfiald/Volkswagen_Golf_I_1974_1600_02.jpg

https://s17.postimg.org/rfxsjye73/Volkswagen_Golf_2017_1600_01.jpg
@jochempie: Feitelijk heb je daar wel gelijk in, ik reageerde iets te direct, maar zoals je zelf al zegt is het niet alleen maar “mijn mening”, maar door algemene draging, “aannemelijk”.

En je plaatjes onderschrijven dat eigenlijk alleen maar. In de basis nog precies gelijk, alleen een beetje gestroomlijnder gemaakt.

Dan kan je beter naar je eigen voorbeeld bij Ford kijken. Daar is tenminste echt wat verandert:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Ford_Escort_I_in_rainy_Garmisch.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Brand_new_Ford_Focus_1.0_Ecoboost_%282014%29_%2816063440736%29.jpg
@jochempie: Aan de andere kant, tegen de tijd dat de opvolger komt heb je er weer een jaar of 3 opzitten met de huidige. Kan je die mooi weer inruilen.
@e34m5touring: De opvolger is dus al verschenen voordat je je auto afgeleverd krijgt..
Is die 1.5 TSI een driepitter?
@123bat: neen, 4
Geen nieuwe diesels??
@camber24: Enkel een softwareupdate, waarbij hij extra roet uitstoot als de GPS registreert dat je langs een openlucht-kinderdagverblijf rijdt.
de midden console is wel erg druk. en komt nogal rommelig over.
Die koplampen vindt ik wel wat weghebben van de Astra. Dat is zeker niet verkeerd…
@marcus: ja vind ik ook al vind ik het lelijk. Beetje Koreaans / Japans.
Het lijkt alsof er minder marketingbudget is aangezien de foto’s gewoon op het fabrieksterrein in Wolfsburg genomen zijn, hetzij extreem bewerkt
@bmwalpina: die zoutvlakte met de GTI ligt niet in Wolfsburg. Ook de obligatorische foto met de hippe man met baard is niet in Wolfsburg. Voor de rest, VW moet bezuinigen dus geen pretreisjes meer voor de photoshop achtergronden maar die gewoon thuis in Wolfsburg maken.
@bmwalpina:
En van slechte kwaliteit..
Vanaf je een beetje inzoomt op de gsm zie je niets meer …
@dimglor: Dat ligt aan hoe Autoblog de foto’s op de servers heeft geüpload.
Afgezien van het feit dat ik de wijzigingen niet echt zie blijft het een prima auto. Niet spannend maar ook niets mis mee. Infotainment en instrumentarium vind ik een mooie update, evenals het knallende gele kleurtje. Ik hoop dat er genoeg mensen zullen zijn die de kleur aan durven te vinken, kan de Golf toch nog eens sprankelen!
@Gulli: dan moet Pon die kleur wel voeren… Check de Duitse vw configurator maar eens, staan veel meer op dan op de NL site… Ik mag over 2 jaar weer kiezen en vind de bronzen kleur echt gaaf dus hoop dat die naar NL komt
Eigenlijk zit er dus alles in waarvoor sommige mensen bij grotere en luxere modellen zouden shoppen.
Als er een e-golf met 500km range (300-350 werkelijk) was geweest; zou t zomaar mensen uit een Tesla kunnen halen.
Wel stukken beter met het nieuwere infotainment systeem en ‘virtual cockpit’ moet ik zeggen. Het exterieur is hier en daar wat aangepast maar niet heel schokkend. De uitlaten hebben ze van Mercedes gejat?
@viezefreddyw: of van de Passat of van Audi of van BMW, die doet dat bij de nieuwe 5 ook zo.
Mooi geworden/gebleven, mooi interieur ook. Valt me altijd op dat in de Golf (de wat beter uitgeruste modellen) altijd lekker echt koud aanvoelend aluminium zit verwerkt aan raambedieningsknoppen, spiegelverstelling en in het stuurwiel. Veel Franse merken en BMW gebruiken toch echt plastic fantastic. Alles steekt gewoon goed in elkaar.
Die gele kleur is gaaf. Dat diffuser met neppe uitlaten dan weer niet.
Slecht passende navi met aftermarket looks, dat zal wel priemiejum zijn.
Dat wordt weer flink knutselen voor de huidige Golf 7 rijders om hem de 2017 look te geven. Nieuwe koplampen, bumpers, einddempers, achterlichten…
Same shit, different year…
In alle nieuwsartikelen wordt nergens de GTD meer genoemd. Hoop toch wel dat die ook nog meekomt en niet uitgefaseerd gaat worden. Mijn huidige GTD7 is aan vervanging toe en bij gebrek aan betere keuzes op dit moment zou ik hem weer willen bestellen….
@dennisdd: Ford Focus ST Diesel? Lijkt me ook een leuke.
@berlinetta: ik heb een shortlist en een longlist. Ford komt op beide niet voor… zal tussen (weer) een GTD als veilige keuze, de 320d, nieuwe Tiguan of Aklasse gaan. Maar ze hebben allemaal voors en tegens.
@dennisdd: In het persbericht wel.
Prima facelift lijkt me. Misschien hadden ze iets meer aan het uiterlijk kunnen veranderen. Ben erg benieuwd naar die 1.5TSI, en die “zeilmodus”.
@audi18: ik ook, of het weer zo’n twijfelachtig blokje wordt, of nu wel van dag 1 betrouwbaar is.. 150paardjes zijn niet verkeerd, ik ben wel benieuwd naar het koppel…
Hebben die GTE lampjes nou booskijkers?
Pfffffff… wat saai zeg! Het viel ook wel te verwachten natuurlijk, maar toch. Dit is toch geen facelift?
Goede auto wordt nog wat beter. Vooral niet teveel aan veranderen.
U vind het saai? Niet kopen dan!

Vooral benieuwd wat de nieuwe R brengt…
Same difference.
Dash is er wel op vooruit gegaan. Jammer dat het er altijd uitziet als een stuk steenkool met infotainment. Mag van mij best wat meer kleurvariatie in. Allemaal wel erg zwart zo. Qua uiterlijk zie ik geen verschillen. Niet om grappig te doen, zie oprecht geen verschil met de vorige.
Hopelijk hebben ze de achterlichten in het led pakket subtieler gemaakt. Ik heb nu een GTE en vind die achterlichten echt foei lelijk. Die van de Passat zijn stukker subtieler.
Pfff saaie golf
wat een gezeik van iedereen !
Alles zelfde geen verandering
Ik ben erg benieuwd naar de R, maar beetje weinig veranderd hè… Volkswagens tactiek natuurlijk. Maar dat nieuwe blokje klinkt erg interessant, zeker die zeilmodus…
Oké dus er is een model jaar vernieuwing. ( niet dat Volkswagen dat alleen doet ieder merk doet dat) en da is groot nieuws ? Merken komen vaak met updates dus zie her nieuws hier niet echt in. Leuke techniek maar ben benieuwd naar de werkelijkheid en praktijkgebruik.
De meest interessante vernieuwing lijkt me nog dat de GTI en R nu eindelijk een 7-traps DSG krijgen, en geen belachelijk hoge 2800rpm meer zullen draaien bij 120km/u.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).