Wen er maar aan: de Red Bull met dikke banden

Auteur: , 59 Reacties

De mechanische grip moet omhoog in de Formule 1 en dus worden de banden een stuk breder.

Dat smoelt ook gelijk een stuk meer “Formule 1”. Sinds 1998 wordt geracet met auto’s die 1,80 meter breed zijn en volgend jaar gaan we dankzij het bredere rubber na 20 jaar weer terug naar racers die gewoon 2 meter breed zijn. Inderdaad: zoals het hoort.

Naast de bredere Pirelli’s zal het nodige worden gewijzigd aan de aerodynamica, om de focus meer te verleggen naar mechanische grip. Dit alles moet ervoor zorgen dat het aantal inhaalacties omhoog gaat. Want hoewel er meer wordt ingehaald dan ooit in de Formule 1 (bewijs), moet en zal de spanning omhoog want de kijker zegt er niks meer aan te vinden. Maar de kijker zeurt graag op de Formule 1, da’s altijd zo geweest.

Helaas heeft Red Bull nog geen commentaar gegeven op de testsessie te Mugello met Sebastien Buémi achter het stuur. Bovendien lijkt het erop dat het team de aerodynamica nog niet heeft aangepast naar de regels van volgend jaar, wat Ferrari bijvoorbeeld wel deed. Al met al geven de plaatjes toch een fijne impressie van wat ons te wachten staat.



59 reacties

Nu nog een lagere en bredere achter vleugel die niet open kan. En komt het tanken ook weer terug? En als we dan toch bezig zijn zou een v10 ook wel weer mooi. Misschien nog een 2de banden merk. Maar dit ziet er wel al beter. Begin is er.
@gerjan: geen tankstops! En de periode van de tankstops, waren de inhaalacties op de baan minimaal. Dat wil je als kijker ook niet…
@suheyl: Precies, alles leuk en aardig, maar tankstops hoeven er niet meer te komen. Inhalen doe je door te racen, niet door strategisch te stoppen.
@suheyl: Het bewijs dat er minder werd ingehaald op de baan en meer in de pitstraat komt ook door andere factoren. Statistiek toont aan dat er bij intrede of opheffing van tanken (1983, 1994 en 2010) geen significante verschillen zijn geweest op gebied van inhalen op de baan. 2011 is het jaar wat een groot verschil maakt en dat is ook het jaar dat de auto’s op Pirelli’s staan en DRS gebruikt wordt (samen met andere reglement verschillen). Bridgestone banden kon je een hele wedstrijd gebruiken alleen het tanken zorgde voor nog een beetje spanning. Als we het seizoen bekijken waar het minste werd ingehaald is dat toevallig ook het seizoen dat er geen banden gewisseld mocht worden gedurende een wedstrijd (2005). De “slechte” Pirelli band zorgt voor veel verschil in rondentijden en DRS zodat er geen Trulli-treintjes ontstaan, tanken heeft weinig invloed op inhalen op de baan en in de pitsstraat gehad.
@bassx: Trulli treintjes +1
@gerjan: die maar een v12
@gerjan: Niet tanken en V12’s toestaan, terug naar zelf koppelen en schakelen.
@gerjan: inhalen van tegenwoordig valt ook tegen. Rechte stuk vleugel open en er voorbij. Meest waardeloze wat ze ooit bedacht hebben. Laat maar zien dat je beter en sneller bent. Verder ben ik voor tanken voor de spanning in de pits. Slang die niet wil. Brandje. Met slang weg rijden. Auto met de weinig brandstof. Minder computer werk minimale contact tussen rijder en pits.
@gerjan: ik zie anders nog genoeg mooie inhaalacties. De tijd waar iedereen zo graag naar terug denkt (!) te willen stond bol van de saaie races en enkel “inhaalacties” in de pits. En toen klaagde iedereen ook dat F1 saai was!
@gerjan: die lagere brede achtervleugel komt er in 2017. Tanken en V10’s gaan er niet meer komen, ik zou zeggen wen er maar vast aan.
Ik zie wel wat aero-aanpassingen, namelijk een beam-wing en veel bredere diffuser. Weliswaar niet het aeropakket van volgend jaar maar dat gold ook niet voor de ferrari van eerder deze week. Grappig dat de teams hele andere oplossingen hebben gevonden om de downforceniveaus van volgend jaar na te bootsen.
Heb nou niet het idee dat ze een gebrek aan grip hebben. De vorige keren dat ik keek (rond 2001) gingen ze vaker van de baan af. Tanken vond ik altijd een erg spannend moment, toen kwamen soms ook nog wel eens auto’s stil te staan zonder brandstof.
@stfu: Klopt, ze hebben in principe ook voldoende grip. Maar door dit bredere loopoppervlak hebben ze straks nóg meer grip, wat ervoor moet zorgen dat ze harder door de bochten kunnen en ze plusminus 5 seconden per rondje sneller zouden moeten zijn. Tenminste, dat was de doelstelling van het nieuwe reglementenpakket.
@Edge: Moet zeggen dat ik de snelheid al niet verkeerd vind. Althans, op TV zie je toch geen verschil tussen 250 of 300 km/u. Maar nog harder in bochten is natuurlijk wel nice.
@stfu: als je de rondetijden naast die van ‘vroegah’ legt, is het verschil echt groot. Ik vind dat echt bizar voor een sport die naar technische perfectie streeft
@stfu: het zelfde geldt in grote mate ook voor het geluid. Ik heb in de V8 era wel eens een Grand prix bezocht en het geluid ervaar je eigenlijk alleen “in het echt”. Veel mensen storen zich aan het huidige geluid (en daar ga ik in mee) maar op TV merk je er naar mijn mening niet veel van.
@Edge: het punt is vooral dat die grip op dit moment veel te afhankelijk is van aërodynamica (downforce). Dat geeft problemen als auto’s kort achter elkaar rijden en maakt inhalen dus lastig. Door meer mechanische grip te genereren zijn auto’s minder afhankelijk van aero en verliezen ze dus minder grip in close combat. Dus makkelijker duelleren.
@stfu: heeft ook veel met de huidige circuits te maken: als je nu een metertje te veel pakt rijd je over een run-off area, terwijl je vroeger op het gras of grind kwam en er dus letterlijk af vloog. Foutjes al fan niet door gebrek aan grip werden vroeger harder afgestraft. Nu nog steeds wel, alleen dan helaas kunstmatig dmv tijdstraffen…
Dan gaan we weer lekker naar dit idee.

http://66.media.tumblr.com/tumblr_lvs6jhwPNW1qm04ryo1_1280.jpg
@HZW: and never forget the all time great, Ayrton Senna! Dank voor deze foto!
Staat lekker dik zeg!
Oké, ik ben eraan gewend. Bazenbak!
Hoop dat nu ook eindelijk de snelste rondetijden weer worden geëvenaard cq verbetert.
Van 1,8m naar 2m breedte betekent 40cm minder ruimte indien 2 wagens naast elkaar rijden, ik denk dat dat een impact gaat hebben op inhaalmanoeuvres… Voor mij hoeft het niet die bredere banden, of ze nu tegen 200 of 210 km/u door een bocht gaan, het blijft hard genoeg om als kijker geboeid te zijn. Met 40cm minder ruimte vrees ik dat we Max misschien niet meer zien inhalen buitenom op Spa in de Blanchimont…
@zwannes: Goed punt!
@zwannes: wat nou als je de breedte naar binnen rekent? dan zijn de auto’s even breed en is er geen probleem. Moet alleen wel de geometrie totaal anders maar dat kan vast met een nieuw ontwerp auto’s.
@b00m3rang:

Er staat toch in de tekst dat de wagens van 1.80 naar 2.00m gaan.
Vind de banden zo juist cool, doet me denken aan de echt mooie en stoere F1 autos van vroeger met die grote dikke banden erop
Gewoon een paar barretjes meer in de huidige banden dus, dan lijken ze precies op deze banden. :)
Lekker! Nu nog een V12 tussen de wielen, als we toch bezig zijn!
@jorisk: vergeet het maar, die gaat nooit meer terug komen
Lekker hoor. Nu nog coureurs er in die ballen hebben zoals een Senna, Piquet, Lauda (nou vooruit Verstappen ook) etc. ipv de mietjes van vandaag en we’re back in business.
Bedankt Max! Nu dat de hele wereld van de inhaalacties van Max aan het genieten zijn komt Bernie er eindelijk achter de wij van inhalen houden!
@simppa: Het maffe is dat Ome Ber dat best weet. Hij wil(de) zelfs na kwalificatie de grid omdraaien: snelste auto’s achteraan. Een niet helemaal doordacht idee… Los daarvan lijkt me een fundamenteel issue in de F1 dat de teams die vooraan rijden in de Strategy group zitten (oid, waar de beslissingen gemaakt worden) en willen die best meer inhaalacties en spektakel in de F1, als ze zelf maar vooraan blijven rijden…
@meximal: Bernie is in tegenstelling tot wat veel mensen denken dan ook helemaal niet degene die de regeltjes opstelt…
Zien we nu dan ook weer vaker auto’s de lucht in vliegen omdat de banden over elkaar struikelen tijdens het inhalen
Wat is eigenlijk de oorzaak dat men de mechanische grip wil verhogen en de aerodynamica wil verlagen?
@jack_abarth: door de aerodynamische grip verliest diegene erachter juist grip waardoor het inhalen lastiger wordt, dirty air. Minder aero verhelpt dit probleem.
@suheyl: nouja, max haalde juist in omdat hij die clean air pakte in de buitenkant van Catalunya of Spa van vorig jaar. Dus ik ben het niet helemaal mee eens. Maar het is wel zo dat als je dirty air hebt dat je minder grip hebt dus het klopt wel.
@b00m3rang: dit is voornamelijk in de snelle bochten btw (edit knop?)

-=edit: die zit naast de “ik heb mijn reactie nog effe gecontroleerd op tikfouten dus posten maar!”-knop=-
@b00m3rang: juist ja, dat zeg ik, cleaner air zorgt voor meer grip en dus meer kans op inhalen.
Hopelijk gaan de mannen van de pit-crew deze zomer flink trainen, kan me namelijk niet voorstellen dat deze brede banden lichter zijn dan de ‘smalle’ bandjes waar ze nu mee rijden.
@oetelaar: het zijn natuurlijk formule 1 banden, die zitten helemaal vol met super lichte lucht…
@mashell: gelukkig maar, dacht even dat het de compound was waar het gewicht vandaan kwam :-)
Ik snap eerlijk gezegt niet waarom de mechanische grip omhoog moet ,ik dacht dat de wegligging bij de meeste teams toch wel ok was alleen motorisch lopen sommige wat achter op 1 en 2
@cthijs: Een brede band brengt meer met zich mee. Meer wrijving met asfalt, meer wrijving met lucht en groter frontaal oppervlak van de auto. Wanneer een F1 auto met 300km/u door lucht snijd moet je niet vergeten dat de bovenkant van de band dit met 600km/u in de tegenovergestelde richting gaat. Het gevolg zal zijn dat Eau Rouge en Bianchimont met twee vingers in de neus gedaan kan worden en we topsnelheden van een kleine 380km/u (378 km/u door Bottas) zoals we op Baku zagen niet meer zien.
Het geeft wel een veel krachtigere uitstraling aan de auto vind ik. Alsof ie meer power heeft. Hopen dat het z’n effect heeft!
Vet!
Andere coureurs die echt racen en niet zeuren over blauwe vlaggen, twee keer uitwijken of commentaar hebben als ze een beetje van de baan af gedrukt worden. Huilebalken zijn het allemaal. Net voetballers die bij een lichte tackle al doen of ze half dood geschopt zijn.
Als die het water in vliegt blijft hij drijven haha. Wel heerlijke jaren 80 stijl zo.
Wordt nog moeilijker om Max voorbij te rijden.
Zoals velen al hebben gezegd: v12 of v10 motoren terug aub! Al die trucks die de hele wereld over rijden voor elke race kunnen ze beter wat op vinden ipv dit bullshit gedownsize. Wat stoten die auto’s nou uit vergeleken met al die vrachtwagens?
@driver38: het gaat natuurlijk niet om die 22 autootjes zelf, maar om de technologische ontwikkeling achter de motoren, die in afgezwakte vorm ooit zijn weerslag gaat hebben in productie auto’s. En daar valt wat voor te zeggen, 850 pk uit een 1.6’je. F1 heeft altijd voor gelopen in de techniek en doet dat nu nog steeds. Daarom zal er niet terug worden gegaan naar V10’s of V12’s, want dat is hoe jammer ook, ouderwetse techniek.
Geen gezicht zeg! velgmaat is veel te klein i.r.t. de bandenmaat. Lijken wel jaren 60 banden.
Het zal wel sneller zijn maar het ziet er niet uit. Helemaal uit proportie..
We zullen het zien volgend seizoen..
Iemand een idee waarom bij formule 1 de banden zo groot zijn en de velgen zo klein in tegenstelling tot andere auto-race sporten? Je zou toch denken dat ze hierdoor meer gaan stuiteren en minder controle hebben omdat het rubber zover ‘afwikkelt’ in de bochten?
@derkie0: ik denk dat ze dan minder ingewikkelde ophanging nodig hebben waardoor er meer ruimte is voor andere dingen. Een dragster heeft ook van die flexibele achterbanden, om grip te behouden tijdens de extreme krachtenwisselingen (van stilstand naar vol power) vervormd de band heel erg. In de slomo’s zie je ook dat als ze door een bocht gaan de band op de zelfde manier (maar dan zijdelings) vervormd om de directe richtingsverandering op te vangen. Maar dit is natuurlijk allemaal speculatie en mijn eigen logica.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).