6 dingen die je moet weten over de Alfa Romeo Giulia

Branded content, 82 Reacties

De kersverse Alfa Romeo Giulia moet van het merk weer een vaste waarde maken op de Nederlandse wegen. De Italianen barsten van het zelfvertrouwen en we gaan je uitleggen waarom.

1. Rijeigenschappen

Nog afgezien van het fraaie uiterlijk en de potente motoren, heeft Alfa Romeo een sterke troef in handen met de Giulia vanwege de rijeigenschappen. Zoals bekend is de sedan achterwielaangedreven, maar da’s nog niet al het goede nieuws. Alfa Romeo is er namelijk ook in geslaagd om de D-segmenter een perfecte gewichtsverdeling van 50/50 te geven, inclusief een carbon aandrijfas. Bovendien is de Giulia te bestellen met opties als een sperdifferentieel en Alfa Active Suspension, voor nog meer rijplezier en beter weggedrag.

2. Motoren

Qua benzinemotoren valt de keuze uiteen tussen de 2.0T met 200 pk en een 8-traps automaat enerzijds, en de snelle 2.9 V6 Quadrifoglio anderzijds. Deze laatste versie is heeft een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen of 8-traps automaat en is goed voor maar liefst 510 pk. Met een Nürbrugringtijd van 07:39 sloopt deze Alfa de concurrentie.

Het aanbod aan dieselmotoren blijft beperkt tot één blok, dat in meerdere uitvoeringen en met verschillende vermogens te verkrijgen is. Het vermogen van de 2,2-liter motor loopt uiteen van 136 pk tot 180 pk en is desgewenst met een 8-traps automaat óf met een handgeschakelde zesbak te koop.

3. Gunstige bijtelling

Zeker in het D-segment kan een fabrikant niet zonder aantrekkelijk leaseaanbod. Gelukkig heeft Alfa Romeo met de Giulia ook voor de zakelijke rijder een sterke troef in handen. De 2.2-liter diesel is met verschillende vermogens verkrijgbaar, te weten 136 pk, 150 pk en zelfs 180 pk. Let op: voor elk vermogen is een krachtbron met 21% bijtelling leverbaar! De 136 pk dieselmotor met lage bijtelling wordt geleverd met een handbak met zes verzetten, alleen de 150 pk versie wordt uitgerust met een automaat.

4. Design

Een punt dat in het kader van het roemruchte Italiaanse merk natuurlijk niet mag worden overgeslagen. De Alfa Romeo Giulia hint duidelijk naar de geweldig mooie auto’s die het merk vroeger bouwde en toch heeft de nieuweling een eigen gezicht. Bovendien zet Alfa Romeo met de Giulia een representatieve auto neer, wat zeker voor de zakelijke rijder van belang is.

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is uiteraard nog een stuk dikker dan de meer gangbare versies, zonder dat de 510 pk sterke topper van de range schreeuwerig of ordinair wordt.

5. Uitrusting

Standaard is de Alfa Romeo Giulia uitgerust met een groot aantal veiligheidssystemen, cruise control, dualzone climate control en het Alfa Infotainment System inclusief 6,5 inch display. De Superuitvoering doet daar 17 inch velgen, aluminium instaplijsten en een bekleding van stof en leder bovenop. Desgewenst kan de Alfa Romeo Giulia worden aangekleed met het Sport Pack, het Driver Assistance Pack en het Luxury Pack.

De topper van de range, de Giulia Quadrifoglio met 510 pk, komt met carbon delen aan het exterieur en alcantara sportstoelen.

6. Prijzen

We besteedden eerder al uitgebreid aandacht aan de prijskaartjes van de diverse uitvoeringen, maar voor de volledigheid kun je de actuele prijslijst vinden via deze link (PDF).



82 reacties

Nou na deze reclame word het tijd voor een video-review! :P
edit: gaat gebeuren, zodra de importeur er eentje heeft
@eagle: top!!
Kan niet wachten..
En nu maar duimen, bidden, hopen dat ie goed is en het Wouter-approved-Alfa stempel waardig is! Ow, en dat mensen m gaan bestellen natuurlijk, liefst in donkerblauw met dat bruine / amaretto leer. Over een paar jaar wil ik wel een mooie tweedehands Giulia :)
@ukbob: ik vond er weinig aan. Heb pas de diesel versie gereden en het rijdt prima. Maar verder weinig spannend en dan toch nog niet zo netjes afgewerkt als de grote concurrentie. Verder is hij wel mooi
@ukbob: Besteld. Eco Business Super 2.2 jtd 180pk automaat, in het blauw, met open dak, tobacco bruin leer en 18″ Veloce velgen… begin november.. kanniewachte…
@djbartje: helmaal mooi! Geef maar ff een seintje als je gaat inruilen :)
Eerst nog veel succes met het lange wachten!


Moet overigens bekennen dat ik in de 1e week dat er Giulia’s bij de dealer stonden direct ben gaan kijken, was niet direct onder de indruk.. Waren dan ook wel juist extreem saai geconfigureerde zwart-zwart auto’s.
@eagle: die zijn er al lang en breed.. Behalve de Q
@eagle: Je mag er ook 1 lenen van mij, heb de 180pk diesel als demo staan, kleine naam benoeming is voldoende ;-)
Ik vind de Giulia zo veel fijner op de oog dan de 159.
@toyotafortuner: Echt? Ik niet. Ik zie liever (mijn) AB mascotte.
Reclame voor de Giulia op Autoblog is net als reclame voor de trein op het perron, nutteloos omdat je niemand meer hoeft te overtuigen! ;)
@knipperlichtje: een trein op het perron gaan mensen toch wel een beetje raar van kijken…
Echt een prachtige auto! Ik zag er laatst al eentje rijden in Amersfoort.
Vergeet niet het IBAN nummer naar Alfa te sturen voor deze advertorial.
Toch wel relaxed die 50:50 gewichtsverdeling met achterwielaandrijving op je 136pk diesel.

Overigens zie ik de Giullia al rondrijden in Zurich…
Waarom staat de qv met automaat niet in de lijst?
@tvklarenbosch: omdat je die niet wilt hebben
@kennone: op youtube staan reviews die anders suggereren
@tvklarenbosch: Q, “verde” is geskipt
@vetnek: macht der gewoonte
Vind m aan de buitenkant nog steeds niet mooi, maar bij het concours heb ik er in kunnen zitten en dat verbaasde met enorm. Ziet er prachtig uit, voelt degelijk en logisch ingedeeld. Achterbank is nog redelijk ruim ook. Zou, ondanks dat (in mijn ogen ongelukkige) uiterlijk mijn keuze zijn in dit segment
Heb ‘m gister zien staan. Not impressed.. At all.
Maar waarom hoor je nou niemand over de 280pk 2.0 turbo? Dat hij komt is zeker, maar wanneer Europa aan de beurt is blijft onduidelijk.
Evenals de Ti-uitvoering. Ook die is in de USA al gepresenteerd, maar in EU blijft het opvallend stil hier over.
@veloce: net zoals de 1.9 diesels die potent genoeg waren. Alles boven de 2.0d komt in België in een andere klasse en verkoopt niet net zoals Honda met hun 2.2d. En België het dieselland…dit wordt hun doodsteek
De diesel, is dat nu een 4 of een 5-pitter?
@jack_abarth: 4, het is geen Audi he
@thefmanl:

Audi heeft al heeeel lang geen 5-pitter diesel meer.
Alfa daarentegen had in de 159 nog wel een 5-pitter diesel.
@jack_abarth: ik geniet er elke dag nog van, vooral de lekkere sound is erg prettig. Verder is ie wel na 10 jaar behoorlijk ingehaald. De 2.0 jtdm in de 159 was veel lichter en net zo lekker.
@jack_abarth: was meer een grapje omdat Audi bekent staat ok hun 5 cilinders (benzine) maar het spijt me
@thefmanl: Het 5 cylinder-idee heeft Audi van Fiat gejat. En wie is de eigenaar van ALFA?
De diesel is met weinig moeite naar 250pk en 560nm te tunen…
Interessante keuze, totdat je opties aan gaat vinken. Overpriced Italiaanse kwaliteit.
Doe mij maar zo’n 2.0T!….


…. In een 4C, that is.
Vind eigenlijk alleen maar de 2.9 versie (heel) leuk, rest doet me niet zo veel.
Iedereen is zo overhyped dat de auto straks nog wel eens tegen kan gaan vallen…
Ik heb er eens wat in gezeten… Bummer. Slechte kwaliteit van binnen.
@doewap: Nu er nog eens een stuk in rijden. En anders lekker een Audi kopen, kan je de hele dag het zachte dashboard aaien.
@trustmeiamanengineer: En de hele dag opscheppen hoe de airco de Audi extra koud krijgt, omdat het motorblok lekker ver bij de cabine vandaan ligt. Dat isoleert en zo.
@trustmeiamanengineer: want het aanbod bestaat alleen uit Alfa’s en Audi’s?
@lekkaah: Uit Alfa, Duitsers en een verdwaalde Zweed.
@trustmeiamanengineer: O, men mag geen kritische mening over de Giulia hebben, want Alfa?
@str8six: Heey, die discussie heb ik ook al eens gehad! Hij is gewoon niet zo goed in het moven van z’n mind….
@doewap: Vreemd, mijn ervaring is precies tegenovergesteld… Heb in jaren geen Italiaanse auto gezien met dergelijke kwaliteit…
Ik betwijfel heel erg of je er ook echt ingezeten hebt of dat je gewoon wil janken…
@OverSoft: Er zijn een paar dingen die ik online niet doe; ik val niemand aan, ik lieg niet en ik trek het me niet persoonlijk aan wat iemand anders zegt. Probeer het ook eens. Het lucht op.
@doewap: Ik weet niet waar je nou precies je punt van wil maken, maar liegen doe ik niet (bij Driessen in Eindhoven staat er een en ik ben aan het oriënteren voor een andere auto), persoonlijk aantrekken doe het me al helemaal niet (als jij het een k-auto vindt, moet je dat vooral vinden) en als je “janken” aanvallen vind, dan was dat iig niet zo bedoeld.
Even “Advertorial” erbij zetten gaarne
@lekkaah: Staat er bij..
@lekkaah: op de iOS app staat het zelfs voor de titel, ik las eerst dan ook Adv.1 en raakte in de war :P
@lekkaah: lekker belangrijk
Ben benieuwd hoe hij in het echt oogt, maar ik ben bang dat ik de 159 mooier ga vinden.

Verder klinkt het recept van de auto erg goed. Al verwachtte ik hem in prijs wat goedkoper dan de Duitse concurrentie terwijl hij juist wat duurder is. Dat komt grotendeels doordat er geen echte instap-benzine is. Het lijkt mij dat het beperkte benzine aanbod wel eens een probleem kan worden.
Ik vind het best een leuke auto, maar zat net even te spelen met de configurator. De 180mt met een paar opties erbij komt op bijna 54k. Laat BMW nu een actie hebben met de 5-serie. Ik kan een 520d AT met sport-pakket in schwarz II en zimt leder krijgen voor hetzelfde geld (en daar zit ook genoeg op). Dan weet ik het wel…
@pier: Kleed eens een een vergelijkbare 320d aan. En dan niet de Efficient Dynamics maar de 190pk. Gelijkwaardig uitgerust is de Bimmer 5-7k duurder.
@E34M5Touring: geloof ik meteen. Maar aangezien de 5-serie er eind van het jaar uit gaat kan je die ook goed aangekleed krijgen voor een full-option Giulia. En ik vind de 5 nog steeds fraai van binnen en buiten, that’s all.
@pier: Het is een actiemodel, gaat er aan het eind van het jaar uit en is kapotondersteund (qua prijsbijdrage) door BMW. Is de Alfa dan duur of de BMW bijzonder goedkoop. Want een normale 520d zonder dat actiepakket maar met die opties gaat dik over de 65k. En dan is het geen vergelijk meer.
@E34M5Touring: de BMW is nu ‘voordelig’, met het nieuwe model zou ik deze vergelijking ook niet maken. Ik zeg het ook niet omdat de Alfa niet goed is of te duur is, het is gewoon even een afweging die nu mogelijk is.
Prachtige auto! Heb tijdens Concours de uitnodiging gekregen om snel eens te komen rijden. Zit te wachten tot iemand die 180pk diesel beschikbaar heeft. Want als ie er komt wordt het toch met die motor. Of, als de V6 diesel nog komt, die. Maar of dat gaat gebeuren… Zou wel top zijn. Die 275pk diesel in deze auto.
@e34m5touring: Het dieselblok wat Maserati in hun Ghibli en Quattroporte leggen is een prima blok! 275PK met 600NM koppel in combinatie met de heerlijke automaat. Is niet mis en in een auto als de Giulia zou het prima kunnen lijkt me. En waarom niet? De connecties zijn er..
Het merk Alfa en ook deze Giulia doet me echt niet veel. Van binnen is deze wel weer mooier dan de vorige alfa’s. Maar zal er nooit een kopen of in overweging nemen.
In juni stond er hier eentje om de hoek geparkeerd, waar gewoonlijk een 159 SW voor de deur staat. Achter een Mercedes CLA en een Jag S-type, nabij de Lidl in Liendert, Amersfoort, voel de sfeer. Over 10 jaar staan ze hier op alle hoeken, want imponeren doet ‘ie wel.
@solksagen: Damn, nieteens de Lidl op de Balladelaan, niet eens die op het Pieter Stastokerf, maar die Lidl in fucking Liendert! Was het toevallig een grijze, met Giulia-stickers op de zijkant? Die zag ik laatst voor het stoplicht staan op het kruispunt aan de Ringweg Koppel, naast de spoorbrug.
Hopelijk vind de 2.0 benzine met automaat, alle opties en in het blauw of rood ook gretig aftrek. Die wil ik namelijk hebben over een jaar of 4 als tweedehandsje!
Gevoelsmatig voelt 108.000 ekkermannen (am I doing it right?) als erg veel geld voor een AR, maar de prestaties liegen er niet om.
Hier in Duitsland bij de dealer er even kort ingezeten. Vind het een mooie auto maar qua uiterlijk vind ik de Alfa 159 mooier, mis hier de stoere schouderlijn.
Qua interieur zijn er qua infotainment wel behoorlijke stappen gemaakt tov de 159 qua afwerking en kwaliteit niet helemaal overtuigt (bijvoorbeeld kofferbakbeugels ipv veren zoals bij de 159)
Ik rijd inmiddels een 2016 – BMW 330d en op punten als interieur afwerking en infotainment kan de Giulia hier net nog nie aan tippen. En er ontbreekt een echt dikke diesel dat is ook de reden dat ik voor de Beamer ben gegaan.
Wel hoop ik voor Alfa dat dit een succes wordt!
Graag nog een 3.0 T benzine met 300-350 pk. Die QV is een beetje over de top. Oh ja, en station!
eind deze maand te bestellen bij de dealer? is toch al sinds vorige maand te bestellen bij de dealer? oude tekst op een nieuw artikel?
Ik dacht dat ADV.1 een setje dikke 7-gaats velgen had gemaakt voor AR :/
Ik zag laatst een grijze. Die kleur is het niet helemaal, maar eerlijk gezegd vind ik die kleur op geen enkele auto mooi. De auto zelf was wel schitterend om te zien. Als hij ooit 2de hands in mijn prijsrange komt dan is de kans groot dat ik er ook 1 ga rijden.
Man man man, hoeveel topics moeten er nog komen over dat ding. Het is maar een Alfa
Een 2.2 Turboblok me 136 PK gaat natuurlijk nergens over. Lijkt mij een gewilde wagen voor de tuners.

De tijd op de Nürburgring vertrouw ik niet.
@sjaakjwt: lang leve levensduur!
@lekbak: mag inderdaad ook een keer
7.39 Nurnbergtijd……met ander onderstel en veranderd motormanagement stond er in Autobild.
Van ’t weekend eentje zien rijden, een ‘gewone’ (dus geen Quadrifoglio). Vond ’t wel een mooie auto. Als-ie ook nog zo zou blijken te rijden als je van een Alfa verwacht móet dit een behoorlijk verkopende auto kunnen worden.
Ik mis punt 8: hij is te duur voor wat je krijgt.. prijzen plus beetje aankleding zit je op een mooie a4 avant. Iemand dit deze koopt is een liefhebber en dat zijn er te weinig voor goede verkoopcijfers.
Heb de beste herinneringen aan Giulia’s, GT junior’s, GTV’s en spiders. De nieuwe Giulia is een meer dan waardige opvolger in de beste Italiaanse traditie. Voor mij een rode 2.0 Turbo met 200pk met de mooie flippers aan het stuur en startknop in het stuur. Verder zo standaard mogelijk. Ik bewonder de mensen die er één kunnen kopen. Wat mij betreft alleen nog te overtreffen door een blauwe Maserati Ghibli. Echter de Giulia benzine Turbo heeft een vanafprijs van onder 40k en de Ghibli start vanaf € 83.640 (= 275pk V6 turbodiesel). De prijzen van de V6 benzine versies liggen hier nog boven. Ik zag overigens dat de prijs van de Giulia Qudrifoglio in Duitsland iets boven de 70k lagen. Nederland en belastingen…
Zag tijdens mijn vakantie er een staan bij een dealer. Een zwarte.
Eigenlijk deed de auto me niet zoveel. Gewoon een nette auto, niet meer en niet minder.
Wellicht dat een andere kleur helpt.

Foutje AB. De 180pk is ook leverbaar met automaat.
heb in een 180pk diesel gereden (nieuwkoop denbosch),.. wat een heerlijke auto om in te sturen.. heerlijk hoe hiij je gewoon op zoek laat gaan naar lekkere bochtjes… ik dacht dat de 159 lekker reed…. totdat..
Interessant zo’n advertentie blog zonder de juiste informatie. Alle motoren zijn reeds bestelbaar. Ook de topper met 180pk en 8-traps ZF automaat met 21% bijtelling deze heeft alleen 105g CO2 uitstoot ipv 99g
Een ding heb ik gemist, denk ik, auto’s zouden toch ook met 4wd te verkrijgen zijn?
@MauritsH In Rijswijk bij Preuninger staat er 1 die rijd regelmatig rond daar.. of zal dat voor de dealer zelf zijn om de auto te leren kennen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).