
Sebastian Vettel mocht alvast wat rondjes rijden op de banden voor volgend jaar. En die zijn breeeeeed!
Er staan de nodige veranderingen van de reglementen op stapel voor 2017, met als belangrijkste doel het sneller maken van de auto’s. Dat is broodnodig, zo stamt bijvoorbeeld het ronderecord op de Hockenheimring uit 2004… Een van de meest zichtbare en vermoedelijk ook voor de coureurs merkbare verandering is het breder maken van de banden. Meer band is meer greep is hogere bochtensnelheid. Tenminste, dat is de theorie.
Momenteel zijn de voorbanden 245 mm breed, terwijl de achterbanden 325 mm meten. Deze maten nemen met zo’n 25 procent toe tot respectievelijk 305 en 405 mm. Dikke sloffen dus. Overigens blijft de velgmaat gelijk met 13-inch, dus je Polo Bluemotion rolt nog altijd op dikkere wielen dan onze Max. Tijdens werktijd dan…

Gisteren mocht Ferrari als eerste testen met de nieuwe banden en dat deden ze op Fiorano, het eigen testcircuit. Speciaal voor deze gelegenheid hebben ze een auto van vorig jaar zodanig aangepast dat deze lijkt op de wagens waarmee volgend jaar gereden gaat worden. Er werd begonnen op slicks, maar al snel liet men het circuit onderlopen en gingen de intermediates en full wets onder de Ferrari. Vandaag mag Haas-coureur Esteban Gutierrez plaats nemen achter het stuur van de Ferrari.
Morgen en overmorgen is Red Bull aan de beurt op Mugello, terwijl Mecedes dit weekend voor het eerst met de nieuwe banden mag testen op Paul Ricard. Daarna volgen nog zo’n 6 testmomenten voor deze drie teams. Alle andere teams mogen pas op 29 november met het nieuwe rubber aan de slag, aangezien zij geen deel uitmaken van het banden-testprogramma.











Back to the seventies!
Ziet er heerlijk retro uit.
@RRRobert: 70’s? Eerder 80’s :)
Nu zien de F1’s er lig weer goed uit! Beetje bij beetje wat meer geluid. Goede ontwikkeling.
Ziet er best vet uit! Ben alleen benieuwd hoe een team even een auto aanpast. Is er degelijk onderzoek gedaan naar het nieuwe reglement of gooien ze zo even een paar andere vleugels er op?
@mrrallycross: Ik neem aan dat deze unieke test kans gretig wordt gepakt om alvast wat 2017 ideetjes te testen ipv simpel breder gebeunde spoilers.
@harrie: Nee, dat gaat niet. Los van het feit dat er streng toezicht gehouden wordt op de dingen die Ferrari (en straks ook Red Bull en Mercedes) heeft aangepast, is het zo dat alle bruikbare data naar Pirelli gaat. De testende teams krijgen alleen de broodnodige data door die nodig is om de auto op de baan te houden.
In een later stadium wordt de geanalyseerde data weer door Pirelli aan de teams teruggekoppeld. Niet alleen aan de testende teams, maar aan alle teams, dus Ferrari kan ook niet stiekem wat testen want dan komt die informatie bij een ander team terecht.
@mrrallycross: Ze gebruiken de 2015 auto, waar ze de voor- en achtervleugel hebben vervangen voor het formaat van volgend jaar. Die vleugels zijn er om downforce alvast naar 2017 niveau te krijgen. Ze moeten ook de oude auto gebruiken, anders hebben ze extra test tijd.
Ziet er inderdaad goed uit!
@mrB: Klopt helemaal; de achtervleugel is echter alleen breder gemaakt maar nog niet lager. Dat gaat in 2017 wel gebeuren. Qua hoogte gaan we terug richting de 90s. Kortom; de auto’s worden volgend jaar nog mooier dan deze plaatjes :).
Al een reactie van Vettel over z’n bevindingen?
@Jochempie:
Ja, hij had klachten over de blauwe vlaggen.
@harrie: honestly, what are we doing?!
@mrb: honestly, are we playing ping pong or what?
@mrb: haha geniaal
@harrie: hahaha!
@Jochempie: met deze banden kun je alleen achter de safetycar rijden”
Ik was gisteren bij het Ferrari-museum in Maranello en hoorde de auto over het circuit heen gieren wat erachter ligt. Kwam toch een best geluid vanaf en had niet verwacht dat dit een 2015 auto zou zijn….
@87sandyd: hoe vond je het museum? Stond een enkele bijzondere Ferrari toen ik er was. Snap niet dat zo’n marketing machine als Ferrari dit niet beter voor elkaar heeft.
Gratis tip van escort77 voor Bernie:
Geef voor volgend jaar alleen een maximum breedte van de banden aan. Afhankelijk van het circuit en de afstelling van de auto kan een team dan ook smallere banden monteren (met hogere topsnelheid, meer grip bij natte of opdrogende baan)
Ik ben benieuwd hoe dit uit zou pakken.
@escort77: En dan? Dan moet Pirelli banden in tientallen tot honderden verschillende maten gaan maken…
@Jer: nou, begin met 2 of 3 breedte maten, desnoods in de plaats van een van de hard/zachte varianten.
@escort77: Lang geen slecht idee. Echter hebben teams dan nog 12x zoveel banden nodig per race en wordt het een logistiek dingetje…
@escort77: En pirelli mag dan banden ontwikkelen voor 20 verschillende breedtes?
@escort77: ze proberen de F1 weer begrijpelijk te maken voor de fans, moeten ze vooral dit soort dingen in de reglementen opnemen….
@awesome: als je het overzichtelijk wilt maken, moet je teams vrijheid geven en niet in reglementen opnemen dat dingen moeten.
Verplichte wissels waarbij verplicht verschillende compounds gebruikt moeten worden, dat vind ik pas lastig uit te leggen.
Ziet er echt super dik uit! 405 is dan ook super dik. Ik ben wel benieuwd eigenlijk hoe het er uit zou zien als ze met 17inch zouden rijden met een platte band…
@dutchdriftking: http://www.autoblog.nl/nieuws/pirelli-presenteert-dikke-18-formule-1-pimpjetsers-68477
Voor echte foto’s: Lotus heeft ze in 2014 op Silverstone getest.
@dutchdriftking: dan zouden de remschijven flink wat groter kunnen worden. Waarmee het aanremmen vóór een bocht nóg later kan worden ingezet, en de gemiddelde rondetijd dus nóg hoger wordt.
Ik ben helemaal vóór.
@RRRobert: Alleen mag de race-overall dan wel ingewisseld worden voor een pak wat straaljagerpiloten aanhebben. Nu halen ze al 5.5 G tijdens het remmen. Nog harder remmen en dan hebben ze geen bloed meer in de kop zitten en zit alles in de tenen.
@ahs1979: dat past wel bij de high tech uitstraling waarmee de Formule 1 zo graag mee pronkt.
@ahs1979: Ik dacht dat remvermogen allang voorbij t grip niveau van de banden lag? Ze verremmen zich toch regelmatig..
@dutchdriftking: vorig jaar getest met 18″
http://www.f1fanatic.co.uk/2014/07/09/pirelli-lotus-begin-18-inch-wheel-test/lotus-18-inch/
@awesome: *2014, excuses
Ziet er dik uit. Maar ze zullen wel behoorlijk zwaarder zijn, ik ben benieuwd wat dat voor de pitstops gaat doen. Zo’n fors bredere band gang je toch weer een stuk moeilijker op in je eentje.
Natuurlijk slim van Ferrari om dit te doen op fiarano. Het circuit waar ze met een 2015 auto oneindig kunnen rijden. Kunnen ze natuurlijk gewoon gaan vergelijken met de originele 2015 auto
@mrrallycross: ze hebben er absoluut voordeel van.
Ik blijf het vreemd vinden dat ze nog steeds super kleinen velgen blijven gebruiken met enorme ballonbanden.
@HZW: Dat is vooral uit praktische overwegingen. Natuurlijk, grotere velgen zijn een stuk relevanter voor straatwagens, maar wanneer ze daarnaartoe zouden overstappen zou de gehele ophanging en vering opnieuw ontwikkeld moeten worden. Nu is het zo dat de auto een deel van de klappen opvangt, en dat een deel van de veerweg in de banden zit.
@HZW:
Dat is heel simpel, met 18 inch wielen zie je niks vanuit die lage zitpositie. Martin Brundle testte een GP2 wagen met 18 inch wielen in Monaco en klaagde meteen over het zicht in krappe bochten.
Dat ziet er behoorlijk vet uit
Het is overigens niet zo dat Ferrari, Red Bull en Mercedes de enige teams zijn die mogen testen. Pirelli heeft alle 11 teams een uitnodiging gestuurd, maar omdat er nogal hoge kosten mee gepaard gaan hebben alleen die drie teams de uitnodiging geaccepteerd.
Bewegende beelden van de test.
https://www.youtube.com/watch?v=wCmORzdOb5s