
Het woord bio gecombineerd met het woord brandstof laat bij menig autoliefhebber nog steeds de wenkbrauwen fronsen. Zoals al eerder geschreven werd, dat is nergens voor nodig! Want de brandstof waar het hier om gaat, E85, bestaat voor 85% uit ethanol. De manier waarop dit verkregen wordt, maakt het suf bio.
Ten tijde van het vorige bericht was de eigenaar van de E85 Viper nog druk aan het testen. Toen werd er nog een topsnelheid gehaald van 189 mph, zo’n 304 km/u. Gisteren is hier een flinke schep bovenop gedaan! Met een eindsnelheid van 220.7 mph, oftewel 355 km/u, is het wereldrecord voor de hele mijl met staande start neergezet. Dat is 5 km/u sneller dan het zelfde record voor een benzine auto. Niet gek! Nu maar wachten op de eerste Saab BioPower die hetzelfde doet. (via autobloggreen)
Toch beetje pauper he, een Viper rijden en toch pretenderen dat je doet aan brandstof besparing.
Al zou de brandstof 100% bio zijn en de uitstoot CO2 neutraal, dan nog worden wij automobilisten met allerlei “maatregelen” geconfronteerd.
Volgens mij reed de VW Fsca (=Brazil Kever) al op alcohol/biobrandstof (methanol), alleen nog niet zo snel! :-)
de nieuwe koenigsegg met 1000pk+ rijdt toch ok op biobrandstof? Dat zou toch zo dat record kunnen verbreken.
ps biobrandstof is eigelijk milieuschadelijker dan gewone brandstof (maar veel mensen beseffen dat nog niet… CO2 uitstoot +- het zelfde, maar door productie etc gaat er veel meer CO2 verloren en het is nog eens zeer belastend voor de ecologie (tenzij je frituurolie gebruikt natuurlijk)
@54-JV-DS: In Brazilie rijden heel erg veel auto’s op ethanol. Dat maken ze daar geloof ik van suikerriet.
goed en wel maar er is sprake van ‘sneller dan de snelste verkeerlegale benzine auto’ >> en de Veyron dan die op 407 km\h staat
of zit ik verkeerd ???
Benzine is toch ook (uiteindelijk) een natuurproduct? Natuurlijk knalt ethanol als een joker ;)
“wereldrecord voor de hele mijl met staande start”, niet gewoon topsnelheid Semihh. Wat doet de Veyron op de mijl met staande start?
excuseer,, heb het nu door!
dus is de veyron gwn niks waard dan
@Semihh.. ik geloof dat je daarvoor een keertje heen en terug moet rijden op hetzelfde parcours en daar een gemiddelde van (correct me if I’m wrong) en de bugatti heeft dit nog nooit officieel gedaan.
benzine komt ook voort uit plantjes.. alleen van een paar jaartjes geleden he..
In Brazilie rijden ze daar idd al heel veel op, hierdoor is de prijs van een brood alleen 3x zo duur geworden omdat boeren veel liever (m)ethanol maken.
alleen in nederland zal E85 niet zo snel van de grond komen, spul is hier super duur en nergens te krijgen (wellicht wel met overheidssteun zoals in zweden)
is die viper standaard of heeft ie ook meer pk want zn topsnelheid is een stuk hoger ??
@ david
Het schijnt hier om een 1200pk viper te gaan, hierbij is het vermogen vergeleken met de standaart viper dus meer dan verdubbeld.
Bron: http://domesticfuel.com/?p=2548
En ik kan niet zien wat ik gepost heb dus vandaar dat ik in herhaling val ;)
En nu zie ik het wel en schaam ik me ervoor dat ik standaard met een -t heb gespeld.
op dat spul waar die viper op rijdt rijdt ook de koeningsegg op en dat goedje zorgt voor meer pk
@Carnie: een koenigsegg met meer dan 1000 pk bestaat niet…Wel een met 900 pk, en dat is dan ook nog met biobrandstof, dus zonder biobrandstof is het eerder iets van een 800 pk.
Saab Aero-X op Biopower met een V12 TT? Dat moet het wel doen :P .
@simonmc
Zie autoweek nr 11 2007 14-21 maart. Blz 13 Rechtsbovenaan. Onze Zweedse vrienden zijn zo briljant geweest om een motor te ontwikkelen genaamd “CCXR”. Aangepaste V8, 1018 PK ! Zonder Bio “slechts” 806 pk.
@Robski: http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/02/downtuned-koenigsegg-ccgt
De Veyron zou theoretisch op E85 kunnen rijden want er zitten anti-klopsensoren in de W16, het hele inspuitsysteem word dynamisch geregeld (waarschijnlijk veel doorstarten, maar ja) en er zit een variabele luchtinlaat in.
Dat is allemaal van belang want bij E85 moest er volgens mij extra veel ingespoten worden, en de compressieverhouding moest ook aangepast worden.
Het blok zal wel sterk genoeg zijn.
Piëch had wel als wens dat de Veyron een flexfuel auto werd.
Of dat in de praktijk nog wat is geworden weet niemand, want VAG stopt alles in de doofpot.
Maar dan heb je nog de Caparo T1 die eigenlijk niet specifiek ervoor was geoptimaliseerd (en toch nog 700 PK haalt i.p.v. 575 PK) maar wel op ethanol kan rijden en daar ook absoluut op verbeterd qua prestaties.
Die zou theoretisch iets over 360 km/u gaan dus het record wellicht verbreken.
En de Lotus Exige 265E is een speciale ethanol uitvoering.
Het is eigenlijk niet zo gek dat de Ethanol versie harder gaat, want als je Ethanol gebruikt als energiebron, heb je ook meer PK’tjes. Dus dat ie harder gaat verbaast mij niet.