• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dodge Viper SR II

Auteur: RubenPriest, gepost 29 januari 2022 om 16:00 – 15 Reacties

The Collectables - Dodge Viper SR II

Het wordt te makkelijk gezegd: bucketlist materiaal.. Maar deze stond er toch echt wel op, tot nu!

8 liter V10

Die kop alleen zou al het hele artikel kunnen zijn. Deze Dodge Viper beschikt over een 8 liter V10. En dat levert een rijervaring op die past bij iets wat je verwacht met een 8 liter V10. Ongepolijst, ruw aan de randjes dus. Maar vooral ook. Heel veel brute kracht!

Chrysler CEO Bob Lutz wilde een nieuwe sportauto te bouwen in de lijn van de Shelby Cobra. Je kijkt naar het resultaat. De Dodge Viper getekend door Tom Gale. Die naam ken je misschien wel. Want hij heeft ook nog een ander icoon op zijn naam staan. De Lamborghini Diablo. Die Carroll Shelby link die Bob Lutz in zijn hoofd had werd overigens door Shelby bekrachtigd toen hij achter het stuur kroop van de eerste Viper toen deze als pace car ingezet werd tijdens de Indianapolis 500.

The Collectables - Dodge Viper SR II

Die V10 waar we mee begonnen, die was ontwikkeld voor de Dodge Ram. Dat gietijzeren blok kon natuurlijk niet onveranderd in een sportauto gelepeld worden dus werd de hulp van Lamborghini ingeschakeld. De Italianen vielen destijds onder het Chrysler concern.

Zij zorgden ervoor dat er een aluminium versie kwam van de V10. De techniek bleek oerdegelijk. Variaties op de in 1995 geïntroduceerde coupé versie wonnen de 24 uurs races op Le Mans, Daytona en de Nurburgring.

De 8,0 liter grote V10 leverde in eerste instantie 406 pk en 630 Nm aan koppel. In 1996 werd het uitlaatsysteem aangepast. De sidepipes werden vervangen voor uitlaten die van achter uitkwamen. Wel zo prettig bij het uitstappen. Het resultaat is dat de V10 in deze Viper 421 pk en 662 Nm koppel levert. En ABS of tractiecontrole? Nee helaas (?). In de Viper ben je op jezelf aangewezen.

The Collectables - Dodge Viper SR II
The Collectables - Dodge Viper SR II
The Collectables - Dodge Viper SR II
The Collectables - Dodge Viper SR II

In 1996 waren er nog enkele wijzigingen. Zo kwamen er vijfspaaks-velgen in plaats van driespaaks-velgen werd er 27 kg aan gewicht bespaard door het gebruik van extra aluminium componenten. Omdat deze Viper uit 1996 eigenlijk tussen de SR I- en de SR II-generatie inzit, wordt deze ook wel officieus de SR 1,5 genoemd.

Eens zien wat Wouter vindt van deze Amerikaanse bruut!

Foto’s: Noortje Blokland

Ook interessant!

  • Honda NSX
  • Autoblog Spot van de Week: Chrysler Viper RT/10
  • Lotus Esprit Turbo
  • Lancia Delta HF Integrale

Nieuwste artikelen

  • Video: twee ego’s krijgen het met elkaar aan de stok
  • Auto huren op vakantie steeds goedkoper om logische reden
  • Mazda presenteerde sportieve uitvoering zonder dat iemand het door had
  • Vakantiegangers opgelet: Italië gaat dieselauto’s verbieden!
FacebookTweetPinLinkedIn

Dodge, Video, Viper

Vorig bericht: « BMW schudt modelgamma op, brengt deze oude lobbes terug
Volgend bericht: Salaris Max Verstappen stijgt niet mee met inflatie »

Lees Interacties

Reacties

  1. banderas zegt

    28 januari 2022 om 22:24

    Zo, die staat hoog op z’n poten.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 januari 2022 om 10:46

      @banderas: die zakt wel als er een dikke Amerikaan instapt

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    28 januari 2022 om 22:57

    Een wat boertig apparaat, een soort Trump op wielen. Maar het lijkt me wel een heel gaaf ding om mee te rijden, lekker ongepolijst op z’n Amerikaans.

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      29 januari 2022 om 07:26

      @amghans: Klopt.

      En een Pontiac Aztek is een soort Joe Biden op wielen!

      Login om te reageren
      • Niels zegt

        29 januari 2022 om 17:22

        @z4coupe30si: Haha held

        Login om te reageren
  3. Davion zegt

    29 januari 2022 om 00:09

    Gran Turismo flashbacks :)
    Gave wagen !

    Login om te reageren
    • scott zegt

      29 januari 2022 om 12:45

      NFS 1 flashbacks.

      Login om te reageren
    • b00m3rang zegt

      30 januari 2022 om 05:03

      Viper Racing flashbacks hier!

      Login om te reageren
  4. onnes zegt

    29 januari 2022 om 07:39

    Tijdloos ontwerp

    Login om te reageren
  5. spidermann zegt

    29 januari 2022 om 08:19

    Die reclame “o sexy boy”.

    Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    29 januari 2022 om 09:23

    Blijft een machtig apparaat. Was toch wel een coole supercar in de tijd, maar ook een lastig en zwaar beest om te besturen schijnbaar.

    Login om te reageren
  7. KiraLight zegt

    29 januari 2022 om 10:29

    Gaaf ding en mooi uitgevoerd.

    Stukje autohistorie.

    Login om te reageren
  8. bernoulli zegt

    29 januari 2022 om 11:23

    Uit de tijd dat iedereen bij Dodge meteen moest denken aan Al Bundy. Heel gaaf apparaat.

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    29 januari 2022 om 17:46

    Het is vooral de motor die deze auto interessant maakt. Ik vond destijds al dat de lijnen er volkomen inspiratieloos waren en hij is ook niet mooi oud geworden. Auto’s als de Charger en Challenger lieten (en laten) zien dat het merk op dit vlak echt wel beter kon.

    Login om te reageren
  10. grandmasterb zegt

    1 februari 2022 om 14:16

    Speciaal ding, maar is dat geen vrachtwagenmotor? Dat verhaal ging toen die op de markt kwam.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North