• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Werkt BMW aan een handgeschakelde zevenbak?

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 juni 2012 om 08:39 – 84 Reacties

BMW houdt wel van een verzetje


In de wereld van laag verbruik en een dito uitstoot zijn veel versnellingen onmisbaar. Voor alles boven de zes versnellingen zou ik zeggen: neem een automaat, maar goed, keuze is beter. Na Porsches pionierswerk met een 7 MT lijkt BMW de volgende fabrikant te zijn die de handbak (nog) een extra verzet geeft.

Via een aantal uitgelekte patenttekeningen op Bimmerpost lijken we kennis te maken met BMW’s aanstaande zevenbak, en eigenlijk is dit een vrij logische ontwikkeling. BMW faseert zijn atmosferische motoren langzaamaan uit, en wat resteert is drukvulling. Het karakter van deze motoren (bij zeer lage toerentallen al maximaal koppel en vermogen) leent zich perfect voor een ‘overdrive’.

Want dat is hoogstwaarschijnlijk wat het zevende verzet gaat worden. Je kunt de zes ‘basisversnellingen’ dan wat dichter bij elkaar leggen, terwijl je de zevende versnelling heel erg lang maakt. Menig BMW wordt zakelijk gebruikt, en maakt derhalve veel snelwegkilometers. Als je een heel stuk constant 120 rijdt, en je hebt een flinke vermogensreserve, waarom dan niet met een minimum aan toeren? Dit is gunstig voor het verbruik en de uitstoot. BMW blij, de EU blij, en de consument blij, iedereen wint.

En als gezegd: mensen die het te gortig wordt en vrezen voor een lamme arm kunnen altijd voor de 8AT gaan, die levert BMW in zo’n beetje elk model tegenwoordig. De layout is trouwens interessant, vermoedelijk moet de zijwaartse beweging voor de zevende vernselling en de achteruit schakelfoutjes voorkomen.

Naast de waarschijnlijkheid voor een 7MT in BMW’s, schijnt ook Chevrolet voor de volgende generatie Corvette aan een zevenbak te werken, en waarschijnlijk zullen meer fabrikanten met hun krachtigere modellen volgen. Ik denk echter dat met 7 verzetten de grens wel bereikt is.

Ook interessant!

  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Autoverkoper bouwt zelf een Sport quattro S1-eerbetoon met deze extra dikke RS3!
  • Brabants bedrijf verkoopt 911 schadebak, moet aankoop terugdraaien
  • Ford geeft Explorer en Capri meer actieradius, bestempelt ze als ”goede caravantrekkers”
  • Ferrari-PHEV-rijders laden nooit op, maar zouden dat wel moeten doen
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Techniek

Vorig bericht: « Kahn Design viert jubileum Queen met RR ‘Black Label’
Volgend bericht: Breek: Saab is verkocht? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. LaLancia zegt

    7 juni 2012 om 08:49

    Stelletje na-apers:p
    Overigens, ben wel ‘benieuwd’ hoe dat rijdt, een 7 bak.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      7 juni 2012 om 09:35

      Niet heel anders dan een zesbak. Je hebt alleen op de snelweg een extra schakelmomentje

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 juni 2012 om 11:09

      @LaLancia: goed, progresse bij BMW op de versnellingsbakken. De 1-serie heeft BMW nog lang geleverd met een 5-bak. Wat een ellende (mijn vriendin heeft dat onding nogsteeds). Bij 120 in z’n 5 doet dat ding al 3500 toeren: niet zuinig en een takke herrie.
      Met die M5/M6 bak begonnen ze goed; jammer dat dat ding in het begon nog al wat kuren heeft (en eerste modellen M5 nu dus relatief goedkoop zijn!).
      Dus ja, als eerste met een hand-7; waarom niet!

      Login om te reageren
  2. eklasse zegt

    7 juni 2012 om 08:54

    Mijn eerste auto, een Siërra, had er maar 4. Dat was idd te weinig. Maar ik vind 6 wel genoeg. Als die verzetten te dicht bij elkaar liggen boeit het toch eigenlijk niet of hij in de 3 of 4 staat? Overdrive begrijp ik natuurlijk wel.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      7 juni 2012 om 10:21

      @eklasse: Zelfs met 5 verzetten heb sla je soms een schakelmomentje over. Best vaak ga ik gewoon van zijn 3 naar zijn 5..

      Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    7 juni 2012 om 08:57

    @faalhaas:

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      7 juni 2012 om 09:56

      @faalhaas: hahaha, inderdaad wou ’t net zeggen! :lol:

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      7 juni 2012 om 10:15

      @faalhaas: Het enige verschil met een 5-bak is dat er volledig links, en volledig rechts nog een versnelling bij komt (voor achteruit en overdrive).
      Deze kan je niet verwarren met een andere omdat je voor achteruit de pook moet opheffen/indrukken, en voor overdrive moet je hem hélemaal rechts gooien.
      Als je hier verkeerd mee kan schakelen ben je een held.
      Maar dat is blijkbaar te moeilijk voor de meesten?

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        7 juni 2012 om 10:31

        @vale46: Bij BMW hoef je hem niet in te drukken of op te tillen. Daar zit de R namelijk helemaal links, maar daar kan die gewoon in komen zonder andere trucjes. Je moet wel iets harder erin duwen, wel wennen in het begin. Dat is overigens ook niet de bedoeling van faalhaas’ plaatje, er staat eigenlijk dat er in het echt slechts 5 versnellingen zijn normaal gesproken, maar dat er in de Fast en Furious films bijna oneindig aantal schakelmomenten zijn.

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          7 juni 2012 om 10:40

          @jzaero: Bij onze Merc is het ook opzij, maar daarvoor moet je hem lichtjes omhoog trekken. Bij mijn 206’je is het ook zonder iets te doen.

          Maar het plaatje van @faalhaas is fel overdreven. Er veranderd eigenlijk niks aan die 6 gangen, want er komt gewoon links & rechts eentje bij.

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            7 juni 2012 om 11:58

            @vale46: Je snapt het plaatje niet. In de film Fast en Furious schakelen ze oneindig door, dat plaatje is ook een spot op die film en niet zozeer BMW of Porsche met hun 7MT. Hij heeft er gewoon BMW van gemaakt omdat het samen met Porsche die kant op gaat..Er komt er trouwens slechts rechts eentje erbij lijkt mij? R staat al links eigenlijk.

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              7 juni 2012 om 13:20

              @jzaero: Die uitleg over F&F was een beetje overbodig :D
              & dat hij er BMW van gemaakt had kon mijn aars ook zien.
              Mijn punt is dat hij van een mug een olifant maakt. 7 versn is echt niet overdreven als ze liggen zoals het artikel aangeeft.
              Met dat er aan “die 6 gangen niks veranderd” bedoel ik dat je tijdens het gewoon vooruit rijden enkel de 6 “standaard” posities gebruikt die je nu op bijna elke wagen vind + achteruit helemaal links. Nu komt er gewoon een overdrive bij helemaal rechts.
              Dus qua moeilijkheidsgraad voor het schakelen zelf komt er niks bij.

              Login om te reageren
              • jzaero zegt

                7 juni 2012 om 14:22

                @vale46: Dat klopt.. maar 7 versnellingen zijn sowieso niet overdreven.. Je hebt er maar 4 nodig als je er echt voor gaat op een circuit, hooguit 5. In zijn 4 haal ik 200. In dagelijks verkeer sla je gewoon een versnelling over als je op je gewenste snelheid zit.

          • MARS zegt

            7 juni 2012 om 12:10

            @vale46: *zucht*

            Login om te reageren
          • eklasse zegt

            7 juni 2012 om 12:37

            @vale46: Arme vale46, eerst ga je volledig de mist in met de camouflage op de Targa en nu dit met plaatje. Tijd voor een andere nickname? haha ;)

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              7 juni 2012 om 13:22

              @eklasse: Dat over die targa had ik echt niet ingezien, dat is waar. Dit plaatje begrijp ik maar al te goed hoor, al meermaals gezien op “9gag” achtige sites.

              BTW: ik moet hij een beetje aanpassen aan Rossi zijn prestaties hé, het moet wat gelijk blijven ;)

              Login om te reageren
              • pimmp zegt

                7 juni 2012 om 14:20

                @vale46: jij bent zo’n dom persoon weet je dat ik zou eens een boek open slaan als ik jou was. (dat was een tip dat je het even weet)

              • vale46 zegt

                7 juni 2012 om 14:41

                @pimmp: Mocht je ook nog eens kunnen zeggen waarom precies, dan kon ik bijleren…
                Ik ga maar wat sterkteleer studeren, want van jou word ik niet slimmer.

              • pimmp zegt

                8 juni 2012 om 09:58

                @vale46: ZUCHT jij bent gewoon een hopeloos geval en ik kom toch terug op mijn vorige reactie want een boek heeft voor jou geen zin want in een boek leer je geen logica daar word je mee geboren!!!

              • jordy14 zegt

                7 juni 2012 om 17:42

                @vale46: in assen gaat Rossi winnen let maar op.

  4. Lucb zegt

    7 juni 2012 om 08:58

    Ik gebruik de 6 al nooit in onze auto

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 juni 2012 om 11:05

      @Lucb: dan is er dus nog een bespaar mogelijkheid!

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    7 juni 2012 om 09:05

    6 plus E dus zoals VW vroeger 4 plus E had.

    Login om te reageren
  6. TSI-tje zegt

    7 juni 2012 om 09:08

    Waarom niet net als bij de oude Triumph’s een (electronisch) schakelaartje bovenop de pook? In de 6e versnelling, schakkelaartje om en hoppateej… de electronische overdrive in geschakeld. Zie;
    img src=”http://www.rimmerbros.co.uk/ItemImages/Large/153515.jpg” width=”450″ /
    De oplossing is soms, zó simpel…

    Login om te reageren
    • umadbrah zegt

      7 juni 2012 om 09:12

      @TSI-tje: De meeste automaten met 8 versnellingen of meer, zoals bij BMW en Audi in veel nieuwe auto’s het geval is, zijn versnelling 7 en 8 al (vaak) overdrive ratio’s. Deze auto’s bereiken hun topsnelheid bijvoorbeeld ook bijna altijd in versnelling 5 of 6.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        7 juni 2012 om 10:49

        @umadbrah: Ik doelde op de -bediening- van de Hand-geschakelde 7-bak.

        Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      7 juni 2012 om 11:06

      @TSI-tje: Vergeet Volvo niet, deze hadden dat vroeger in de 740 e.d. ook al. Knopje op de pook indrukken voor de overdrive.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        7 juni 2012 om 11:34

        @Freewarefreak: Klopt. En later had ik op mijn Mitsubishi Sigma 3.0 V6 DOHC Automatique ook al een knopje op de zijkant van de pook waarmee je de o/d in- en uit kon schakelen.

        Login om te reageren
  7. dawwg zegt

    7 juni 2012 om 09:10

    Een erg lange overdrive lijkt me irritant, moet je weer terugschakelen van de 7 naar 6 voor een beetje vlotjes inhalen op de snelweg … Vind 6 soms al een beetje van het goede voor een handbak, laat staan 7 :(

    Login om te reageren
  8. vale46 zegt

    7 juni 2012 om 09:14

    Mijn volgende auto zal toch een van deze 2 hebben
    5versn + overdrive = 6versn
    of
    6versn + overdrive = 7versn
    Waarom zit iedereen er mee in dat ze “zoveel moeten schakelen”?
    Als ik met een 6versn auto een oprit op de autostrade neem, dan trek ik hem in zijn 4e door tot 110-120 en dan schakel ik direct van zijn 4 naar zijn 6. Niemand verplicht je alle verzetten te gebruiken.
    Zo zijn er ook mensen die altijd in 2 vertrekken, of in extreme gevallen alleen de even versnellingen gebruiken (2-4-6). Maar voor die mensen is de automaat uitgevonden :D

    7 versnellingen vind ik nog perfect doenbaar, alles wat meer dan 7 is is geschikter voor een automatische bak.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      7 juni 2012 om 09:51

      @vale46: Helemaal mee eens, wat is hier nou erg aan.. Dit gebruik je alleen maar op de snelweg op lange rechte stukken met een constante snelheid, dat is waar overdrive voor is. Ach, je moet eerst nog effe naar z’n 6, wat een ramp..

      Login om te reageren
  9. c63amgvos zegt

    7 juni 2012 om 09:18

    Dit had m5 toch ook ?

    Login om te reageren
    • Sportspotter13 zegt

      7 juni 2012 om 09:23

      @c63amgvos: de M5 E60 heeft een 7 versnelling automaat, maar geen handbak.

      Login om te reageren
  10. DennisS65B40 zegt

    7 juni 2012 om 09:31

    Tsja vind schakelen erg prettig en 6 vind ik dan ideaal.. Moet geen vrachtwagen gaan worden…

    Login om te reageren
  11. risl zegt

    7 juni 2012 om 09:33

    Volgende stap wordt een handbediende CVT-bak ;)

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      7 juni 2012 om 10:32

      @risl:
      Grappig dat je het zegt.
      Mijn Punto CVT had 7(of 6, weet het niet meer) voorgeprogrammeerde standen die je met de versnellingspook kon bedienen.
      Een tikje tegen de pook en je had de volgende versnelling.

      Login om te reageren
  12. the-budel-guy zegt

    7 juni 2012 om 09:49

    aangezien onze auto er nu ongeveer een week zo bijstaat

    img src=”http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/551251_423375794363555_24884365_n.jpg” width=”450″ />

    hebben wij al een week een passat 1.4 TSI met een 6 bak handgeschakeld. en zodra je hem in de 6de versnelling zet is de power (die de auto toch al niet heeft) helemaal weg. dus zodra je 7 versnellingen in auto’s tot 120 pk gaat stoppen kan je hem toch nooit gebruiken want de 6de versnelling is al overbodig.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      7 juni 2012 om 09:53

      @the-budel-guy: Nee, de 6e versnelling is niet bedoelt om te ‘versnellen’ maar om op constante snelheid te rijden met een laag verbruik.. Snelweg dus. Zodra die 7-bak erin zit zul je zien dat die 6e versnelling wél nog wat vermogen tot beschikking heeft.

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        7 juni 2012 om 09:56

        @kaasboerin: kunnen ze de 6de dan niet gewoon wat langer maken

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          7 juni 2012 om 10:03

          @the-budel-guy: Dat weet ik niet, zal wel.. Ik weet wel als ik op moet trekken/inhalen dat ik dat het best in z’n 4 kan doen op de snelweg, want de 5e heeft ook aardig weinig pit in de 3er. Zodra ik op snelheid rijdt pak ik z’n 6. Maar zoals al geschreven, bijna elk benzineblokje heeft een Turbo, wat betekend dat je niet per se de toeren in moet duiken om snelheid te maken en dus in hogere versnellingen kan blijven zitten.

          Login om te reageren
  13. W115 zegt

    7 juni 2012 om 09:54

    Waarom tot 7? Maak er gelijk 8 zodat je in dezelfde patroon schakelt

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      18 juni 2012 om 16:38

      @W115: +1!

      Login om te reageren
  14. the-budel-guy zegt

    7 juni 2012 om 09:54

    aangezien onze auto er nu ongeveer een week zo bijstaat

    hebben wij al een week een passat 1.4 TSI met een 6 bak handgeschakeld. en zodra je hem in de 6de versnelling zet is de power (die de auto toch al niet heeft) helemaal weg. dus zodra je 7 versnellingen in auto’s tot 120 pk gaat stoppen kan je hem toch nooit gebruiken want de 6de versnelling is al overbodig.

    ** nu met werkende foto

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      7 juni 2012 om 10:04

      @the-budel-guy: Een 6e/7e dient dan ook niet om power te hebben maar om het verbruik te doen dalen.
      Als je “plots” wil inhalen, of je moet vertragen dan neem je een verzetje trug, duw ze hem eens op de staart en leg je hem terug in zijn overdive.
      Dat is net het nut van een overdive.
      BTW: niemand verplicht je de overdive te gebruiken, je kan evengoed in de 2de hoogste versnelling blijven als je liever lui doet.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      7 juni 2012 om 10:05

      U woont in Frankfurt?

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        7 juni 2012 om 10:15

        @sir_smokalot: wij hebben een huis in Frankfurt en aangezien de auto prijzen in Duitsland een stuk lager zijn hebben wij onze auto’s op duits kenteken

        Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      7 juni 2012 om 10:13

      @the-budel-guy: onzin, lees de tekst opnieuw… Als je 7 versnellingen hebt liggen de eerste 6 dichter bij elkaar, de 7 komt dan meer overeen met een iets grotere 6e versnelling… Zelfde geld als je een 5 ipv een 6 bak hebt, bij een 6 bak zitten de eerste 5 ook wat dichter bij elkaar, het is niet alsof alles boven de 5 er lukraak aangeplakt word

      Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      7 juni 2012 om 11:08

      @the-budel-guy:
      niet helemaal mee eens met 6bak en 120 pk
      mijn broertje heeft 110 pk in zijn auto met 6bak maar op de snelweg met 120 even gaan inhalen trekt hij nog redelijk op voor een NA blokje

      Login om te reageren
  15. jack_abarth zegt

    7 juni 2012 om 09:55

    Volgens de puristen is schakelen sportief, en BMW wordt altijd geassocieerd met sportief. Klinkt als een logische keuze.

    Login om te reageren
  16. kaasboerin zegt

    7 juni 2012 om 10:09

    Weet er iemand trouwens of het schadelijk is als je volgas (lees: vol belast) gaat in z’n overdrive? Altijd al willen weten..

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      7 juni 2012 om 10:18

      @kaasboerin: Je waterpomp draait waarschijnlijk niet op zijn optimale toerental waardoor het bij het langdurig vol belasten van de motor in lage toeren, kan voorkomen dat de motor heet raakt.

      Dit is ook de reden dat veel mensen met een caravan of aanhanger stil komen te staan in de bergen.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      7 juni 2012 om 10:27

      @kaasboerin: Het is nooit fijn om een auto in een te hoge versnelling te rijden waarvan je weet dat er power tekort is. Ik moet hem dan met 40km/u in zijn 5 rijden bijvoorbeeld. Als ik dan gas geef, hoor je gewoon dat de motor teveel belast word. Het is ook zo dat wanneer de motor koud is, je ook niet teveel gasdruk erachter moet zetten en natuurlijk je toerental niet te hoog moet laten komen, een tussenweg daarin vinden dus.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      7 juni 2012 om 10:28

      @kaasboerin: Dus met andere woorden, op lang termijn is het schadelijk voor het blok en is het beter om terug te gaan naar zijn 5. Ik heb laatst ook in een 318i gereden en daar is het wel fijner om een tandje terug te gaan!

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        7 juni 2012 om 10:37

        @jzaero: Thanks voor de snelle en duidelijke uitleg. Nee dat is precies wat ik dacht, ik probeer zo zuinig mogelijk met dat ding te zijn en ik vind het belangrijk om te weten. Ik heb eens mogen vernemen van iemand, dat volgas met lage toeren (dat hoor je ook inderdaad, ’n soort ‘brom’) schadelijker is dan de toeren induiken met een redelijk koud blok..

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      7 juni 2012 om 10:37

      @kaasboerin: Onderin toeren is je trekkracht nooit optimaal. Je belast op die manier je krukaslagers behoorlijk als je volgas gaat. Ik heb het idee dat je het zuinigst rijd als de motor in zijn optimale toerengebied zit. Dat hele schakelen bij 2500rpm is totale onzin. Als ik me daar met de M5 aan moet houden bokt ie vanaf de 3e versnelling rond de 1000 toeren. Dan is ie A) niet zuiniger B)slecht voor die motor (klein vliegwiel houd de boel dan niet aan de gang) en C) doordat de verbranding niet optimaal is stoot ie ook nog is meer uit.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        7 juni 2012 om 10:42

        @E34M5Touring: Klopt. Maar over toeren maken gesproken, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met een koud blok continu in de 4-5k hangt, misschien kan dat als je weinig gas geeft (of lieg ik nu?) maar het lijkt mij niet zo goed als je continu optrekt/afremt met zulke toerentallen. Ik refereerde trouwens meer naar puur de ‘overdrive’, niet lage toerentallen, dat wist ik al. :D

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          7 juni 2012 om 13:11

          @kaasboerin: Nee dat is ook niet nodig. Bij koude motor schakel ik bij 3-3200rpm max. Zelfs onder deellast. Het krukaslager verhaal still stands. De drukken die je opbouwt kan ie niet kwijt (in de vorm van meer toeren, dus bokkende motor) en kan schade veroorzaken.

          Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        7 juni 2012 om 10:52

        Echter hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan sinds jouw M5 gemaakt werd :) BMW’s huidige turbo-benzinemotoren kan je met gemak onder de 2.000 houden en soepel rijden, geloof me.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          7 juni 2012 om 11:45

          @kaasboerin: Nee dat belast je de onderdelen weer op snelheid, de olie is dan nog niet warm (dus smeert niet goed) waardoor er significant meer slijtage kan optreden dan wanneer je olie goed warm is. Nieuwe BMW’s warmen overigens snel op omdat er flaps in de nieren zitten die dichtgaan wanneer de motor op temperatuur moet komen(in elk geval bij de E60), maar ik mis daar de temperatuurmeter. In mijn E46 warmt ie binnen 2km op vanaf koude start naar bedrijfstemperatuur. Gewoon tussen de 1500 en 3500 toeren is prima.
          @sir_smokalot: De zes-in-lijn vanaf 1996 hebben variabele kleppentiming genaamd VANOS. Onderin hebben die blokken immens veel trekkracht zonder dat hulp van een turbo. Bij ongeveer 1500-2000 toeren heb je 75-80% van je koppel en bij 2500 toeren is het maximumkoppel bereikt. Door ’t VANOS systeem krijg je vanaf 4000 toeren een kruising in de grafiek en gaan de pk’s pieken (die overigens ook erg lineair opbouwen). Dit maakt het blok heel erg bruikbaar voor dagelijks gebruik. Snelweg alles in zijn 5 en stad alles in zijn 3 kan prima, inclusief rotondes etc.
          @E34M5Touring: Vanaf 1200 toeren is mijn blok qua trekkracht aardig bij de les, daaronder wilt ie ook nog wel maar komt ie zelden.

          Login om te reageren
        • jzaero zegt

          7 juni 2012 om 11:49

          @sir_smokalot: Overigens doel ik op double VANOS, die werkt over de gehele toerenrange.

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          7 juni 2012 om 13:14

          @sir_smokalot: Dat wel natuurlijk. Maar de wat kleinere turbomotoren met veel vermogen komen ook niet echt meer lekker weg op lage toerentallen.

          Login om te reageren
    • timberleek zegt

      7 juni 2012 om 11:31

      @kaasboerin:

      Hij moet dan wel harder werken.

      Het zal niet direct schadelijk zijn, maar op de lange duur kan het wel slecht zijn. Mijn ouders hebben het wel eens gehad met een Maxima 3.0. Die stond ook in zijn overdrive (hadden ze niet gezien) terwijl ze een caravan door de pyreneeën trokken bij 30-35 graden buitentemperatuur.

      Daar kreeg hij het flink warm van. Gewoon uit de overdrive (Dus een stuk meer toeren maken) loste het probleem op.

      Login om te reageren
  17. slowland zegt

    7 juni 2012 om 10:52

    Ach, een beetje vrachtwagen had vroeger al 18 versnellingen en een paar achteruits….

    Ik heb een keer in een oude 2CV gereden met 3 versnellingen en een overdrive! Alles op centrifugaal koppeling, dat waren nog eens tijden…

    Toch vind ik de techniek in mijn DAF nog het beste: De variomatic; altijd het juiste koppel bij de juiste snelheid. Volgens mij gebruikt Audi dit systeem ook

    Login om te reageren
  18. c63amgvos zegt

    7 juni 2012 om 11:00

    @spotspotter17 owjaa klopttt

    Login om te reageren
  19. Volvo_440_turbo zegt

    7 juni 2012 om 11:06

    Toen ik mijn Skoda had, vond ik 6 versnellingen al te veel. Die 6de, daar trok ie geen meter mee en het voelde ‘onhandig’ aan.

    Sinds dat ik een powerbox heb steken betrap ik mezelf er op dat ik van tijd naar een 7de zoek, wegens het extra koppel dat ik heb…
    Als ik met de Saab rij vind ik dat ie in 5de te veel toeren maak sinds ik met een 6-bak rij.

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    7 juni 2012 om 11:19

    Ik dacht dat we in de toekomst helemaal niet meer zelf schakelden, alleen nog maar in sportwagens en semi-sportwagens (M modellen van BMW).

    Login om te reageren
  21. jeanclaude zegt

    7 juni 2012 om 11:30

    Ik reed laatst een golf 6 2.0 tdi bleumotion met 140pk en een 6-bak (erg felle motor voor een bleumotion haha), maar die haalde 220km per uur in de 5 bij 4100 toeren (in de 6 3500 toeren), en reed 130 in de 6 bij 1900 toeren, (verbruik is dan zo rond de 1:27/28) geen 7 bak nodig lijkt me.

    Login om te reageren
  22. jeffreym3 zegt

    7 juni 2012 om 11:47

    Volgens mij bedoelde faalhaas het vooral sarcastisch hoor serieuzelingen…

    Login om te reageren
  23. jeffreym3 zegt

    7 juni 2012 om 11:52

    Mooi zo’n 7de. Toch weer een stukje zuiniger. Als ze 1 t/m 6 nu dichter op elkaar gaan zetten snap ik het nut niet meer van die 7de. Dan is het verschil nog minimaal.

    Heb nu overigens totaal geen last met acceleratie in de 6, Jullie auto is underpowered :P

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      7 juni 2012 om 11:59

      @jeffreym3: Ja, jouw overdrive wel..

      Login om te reageren
    • barrrry zegt

      8 juni 2012 om 18:34

      @jeffreym3:

      Wat jij zegt klopt deels wel.

      Anderzijds zijn het altijd de mensen die klagen over 6/7e versnellingen die zelf nooit harder rijden dan 140. Vind je ’t gek dat je dan geen koppel hebt..

      Login om te reageren
  24. erweka zegt

    7 juni 2012 om 11:56

    Het voordeel van een lange slag 5 cilinder is dat het ook onder de 2000 toeren nog gewoon trekt. Wij kunnen met de V70 in de bebouwde kom rustig in de 5 blijven rijden, met 1000 toeren en het trekt vrolijk weer weg. Bij 120 heb je dan nog steeds een respectabele 2800 toeren. Een 6e versnelling missen we niet, en zelfs in de 4 is de topsnelheid haalbaar. Met al die kleinere motoren is het inderdaad niet te doen om lange halen te hebben in je versnellingsbak, maar met een motor met reserve rijdt het prima. Met al dat downsizen krijgen we straks nog 60 versenllingsbakken, zoals in trekkers als de Same Silver.
    Toch blijft het principe van DAF het fijnste!
    Zelf vind ik 5 of 6 versnellingen wel genoeg…

    Login om te reageren
  25. panasonic zegt

    7 juni 2012 om 12:15

    Domste wat ik ooit heb gehoord. Men vertelde dit destijds ook met de 6 versnelling.

    Login om te reageren
  26. CasperH zegt

    7 juni 2012 om 12:24

    Met de 7 versnellingen handbak van de 991 cabrio heb ik de 7 amper gebruikt. Waarom zou je ook, aangezien de 6 al een prima eindoverbrenging is. Ik zie die zeven (+) bakken sindsdien dan ook gewoon als een cadeautje: je auto wordt er op papier zuiniger van en dus goedkoper dankzij de verknipte wetgeving. Dat kan je alleen maar toejuichen toch?

    Heeft dat zijwaartse patroon overigens niet gewoon met patenten te maken van andere fabrikanten? Bij Porsche werd een misschakeling gewoon opgelost doordat je alleen vanuit 5 of 6 naar 7 kan, niet vanuit lagere versnellingen.

    Login om te reageren
  27. MLTB zegt

    7 juni 2012 om 12:50

    6 is fucking chill :),

    Ik vind mijn A3 ook teveel toeren maken met 120 KM/h op de snelweg, dan draait ie ook bijna 4000rpm ( heb maar vijf verzetten ).

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 juni 2012 om 17:41

      @MLTB:

      huh ??

      dan heb je geen koppel of de aerodynamica van een koelkast ..

      Login om te reageren
  28. SimonMc zegt

    7 juni 2012 om 13:16

    Een 7de versnelling had bij mij meer dan welkom geweest.
    In 6de 130km/h @4000 toeren is geen pretje…

    Login om te reageren
  29. gearhead zegt

    7 juni 2012 om 16:24

    Kan men niet standaard op de 6e versnelling een elektrische overdrive maken? Dan dalen de toeren altijd als je in die versnelling rijdt. Vraag je vermogen dan “keert” ie automatisch terug naar de versnelling.

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    7 juni 2012 om 17:39

    marketing gelul ..
    echt complete bullshit ..

    en nog van die sukkels die het serieus verdedigen ook ..

    Login om te reageren
  31. svenbmw zegt

    7 juni 2012 om 18:24

    Nu kan je allemaal lopen grapen over de 7-bak ,
    Maar bijv. Hyundai aan een 10 bak bezig als of dat niet teveel is.
    Ik heb er 5bak onder zitten maar dat vind ik prima hoor , draait 3500 toeren bij 120 .
    Het verbruik maakt mij helemaal niks uit , ik tank altijd voor een tientje :p.

    Login om te reageren
  32. tjorque zegt

    7 juni 2012 om 18:39

    Doe maar! Meer is beter! Ik vind dat je bij kleine motoren (1.6 diesel 116d) met een 6 bak al wel erg veel moet schakelen om vlot vooruit te komen zonder hoog in toeren te gaan…

    Ik vrees wel dat ik met een 7e bak al helemaal geneigd ga zijn om altijd +140km/h te rijden.

    Verder hoop ik dat zo’n 7e bak iets communicatiever is dan de 6bak in de nieuwe 1-reeks. Bij sportief rijden gebeurt het dikwijls dat ik van 2 ineens naar 5 ga omdat je het verschil niet goed genoeg voelt als je snel schakelt. Bij de vorige 1 reeks was dat een stuk voelbaarder…

    Login om te reageren
  33. Anoniem zegt

    7 juni 2012 om 19:45

    Ik blijf toch bij mijn tweebak met centrifugaalkoppeling..

    Login om te reageren
  34. tjorque zegt

    7 juni 2012 om 20:59

    Doe maar! Meer is beter! Ik vind dat je bij kleine motoren (1.6 diesel 116d) met een 6 bak al wel erg veel moet schakelen om vlot vooruit te komen zonder hoog in toeren te gaan…

    Ik vrees wel dat ik met een 7e bak al helemaal geneigd ga zijn om altijd +140km/h te rijden.

    Login om te reageren
  35. rstyled zegt

    8 juni 2012 om 12:16

    Ik rij zelfs 80km/h in 6e versnelling (A). 2100-2200 toeren tijdens 120km/h in 6e versnelling.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North