• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wethouder Amsterdam: ‘donder op met je touringcars’

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 november 2011 om 20:55 – 31 Reacties

Opteffen met je touringcar, or else.....


Als het aan wethouder Eric Wiebes (VVD) ligt, zijn geparkeerde touringcars binnenkort verleden tijd in het stadscentrum van onze hoofdstad. En daar kan kan ik me wat bij voorstellen.

Als je SUV’s het liefst uit de binnenstad wilt weren, dan moet je ook consequent zijn, en de nog grotere en nog meer stinkende touringcars er ook uit mikken. Wat moet je überhaupt met zo’n groot ding midden in het drukke, smalle centrum, mensen kunnen heus wel een stukje lopen toch?

Maar: het is niet zo dat de dingen niet meer in de binnenstad mogen komen, ze mogen er alleen niet stilstaan. Met andere woorden: ze mogen toeristen ergens droppen, maar moeten dan vervolgens naar een plek buiten het centrum gaan, daar wachten, en pas terugkomen als iedereen weer klaar staat om ingeladen te worden.

Beetje krom, vind je niet? Waarom die dingen niet gewoon meteen het stadshart uit, en toeristen ofwel lopend, danwel per rondvaartboot, danwel per fiets (kan in Londen ook, dus waarom hier niet?), danwel per EV kennis laten maken met het centrum van de hoofdstad? Ook rijden er zat trams en (OV-) bussen. Amsterdam wil zich toch zo graag profileren als groene stad? Pak dan ook meteen door.

De taxibranche staat bij het slopen van het busvervoer in ieder geval handenwrijvend klaar om de toeristen voor een schappelijk prijsje (à minimaal 50 euro per rit) uit de brand te helpen. Amsterdam is immers zo’n donders fijne taxistad.

Of zal het weren van touringcars de toeristische sector veel geld gaan kosten? Dit is iets dat Amsterdam niet echt kan gebruiken, nu de Wallen (grote trekpleister) steeds verder worden ingeperkt en eigenlijk alles wat leuk is wordt verboden. Uw mening? Liever een binnestad met zo min mogelijk gemotoriserd vervoer, of mogen ze blijven? (via Parool)

Ook interessant!

  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations
  • BMW M4 Competition klapt op vangrail in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, eric-wiebes, Verkeer

Vorig bericht: « Ferrari tovert zes mensen tegelijk weg [video]
Volgend bericht: Nieuwe Mosler GTR laat zich zien in videoclip »

Lees Interacties

Reacties

  1. masterstig zegt

    15 november 2011 om 21:04

    Dan gaan de toeristen als de bus buiten de stad staat lekker met de fiets (oer-Hollands), en zijn ze een gevaar op de weg in A’dam. Mijn god, als ik in A’dam kom word ik echt gek van al die fietsende zondagsrijders die uit allemaal hoeken van de straat komen (die zelfs nog nooit eerder gefietst hebben, is dan extra gevaarlijk in zo’n drukke stad), ze zijn echt een gevaar op de weg. Ik kom btw uit R’dam.

    Login om te reageren
  2. pas430 zegt

    15 november 2011 om 21:08

    @masterstig dat laatste zinnetje zegt al genoeg..

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      15 november 2011 om 21:09

      @pas430: Hoezo, waar woon jij dan?

      Login om te reageren
  3. floryn zegt

    15 november 2011 om 21:11

    Wat mij betreft mogen ze blijven. Veel van deze bussen droppen de toeristen die uit Europa met de bus naar Amsterdam komen. Het zijn misschien niet de rijkste toeristen, maar soit, ook toeristen en andere minderbedeelden moeten welkom blijven.

    Misschien kunnen ze de plaatsen waar ze worden gedropt nog wel wat stroomlijnen. Ik zie de bussen ook vaak door het centrum kruipen.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 november 2011 om 11:28

      @floryn: dat zal je nog tegenvallen. Er zijn een hoop Aziaten (China, Japan, India, Z-Korea) die een rondreis door Europa doen; allemaal per bus. Hier in Zwitserland worden ze voor de juwelier uitgeladen en dat vinden die juweliers niet erg. In NL kijken ze blommetjes en gaan ze molen kijken in de Zaanse Schans. In Amsterdam vinden ze de bloemenmarkt, madam toussaud (ik ga geeneen mijn best doen om die touristtrap goed te spellen), de grachten en bijvoorbeeld ook de Bijenkorf prachtig.
      Het zijn ideale touristen: ze komen per 50 en geven geld uit. Omdat ze per 50 zijn, moeten ze een beetje haast maken bij het kopen.
      Dus ja, touring cars in de stad: laat ze maar afzetten bij de Munt of op de Dam. Die diamond-jongens (Coster volgens mij) op het museum-plein wil ze ook wel hebben denk ik zo.
      Gevaarlijk? Ach ja; stadsbus 15 achter je hebben terwijl je fiets is ook geen pretje.

      Login om te reageren
  4. supermo zegt

    15 november 2011 om 21:23

    Lekker krom. Zo’n touringcar stoot per inzittende een stuk minder uit dan de gemiddelde suv. liever 1 touringcar met 50 passagiers dan 50 suv’s met 1 inzittende.

    Login om te reageren
  5. mrbones zegt

    15 november 2011 om 21:28

    Dat is helemaal niet krom. Toeristen hebben helemaal geen zin om dat hele eind te lopen. Bovendien kost het teveel tijd.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      15 november 2011 om 21:59

      @mrbones: Als toerist doe je normaal niks anders dan van het ene naar het andere wandelen, dan kunnen die paar km er ook wel af.
      & daarbij, als ge gedropt en opgepikt word valt er niks te wandelen, en is de verkeersoverlast minimaal.

      Login om te reageren
  6. beckerbauer zegt

    15 november 2011 om 21:33

    Nouja, ik neem aan dat er weinig buschauffeurs vrijwillig het centrum van Amsterdam in rijden. Zet al die toeristen op een station af buiten het centrum… win-win: extra omzet voor het OV, en de buschauffeurs kennen een uurtje langer tukken omdat z’n passagiers de verkeerde trein hebben nemen.

    Login om te reageren
  7. betonstaal zegt

    15 november 2011 om 21:34

    Epicture!

    Me Like A Bus.

    Login om te reageren
  8. betonstaal zegt

    15 november 2011 om 21:37

    Oplossing: Rondvaartbus, hebbon ze in Rotterdam al

    http://www.youtube.com/watch?v=KcqetcBx9lM

    (geluid uitzetten, er zit een heel dom muziekje bij!)

    Login om te reageren
    • agera zegt

      15 november 2011 om 22:49

      @betonstaal: Hey dit was erg leuk en denk er met veel plezier aan terug. Op mijn verjaardag nam mijn vriendin mij mee voor een ritje :D Echt een aanrader

      Login om te reageren
    • bempi zegt

      16 november 2011 om 11:25

      @betonstaal:

      In Amsterdam ook hebben ze het ook al. Instappen kan vanaf schiphol. ;)

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        16 november 2011 om 11:34

        @bempi: en uitstappen in de prinsengracht? ;-)

        Login om te reageren
        • bempi zegt

          16 november 2011 om 11:39

          @Simpson:

          lol. En met de taxi terug :D

          Login om te reageren
  9. betonstaal zegt

    15 november 2011 om 21:38

    deze link dan:
    http://youtu.be/KcqetcBx9lM

    Login om te reageren
  10. faalhaas zegt

    15 november 2011 om 21:52

    Die touringcars gaan nog wel, maar die walgelijke blauw-witte bussen die in ijzeren gootjes rijden. Het lijkt wel vee wat erin zit.

    Login om te reageren
  11. vale46 zegt

    15 november 2011 om 21:56

    Doen ze in Barcelona al lang.
    Wij werden ook gedropt. De bus is dan ergens op een busparking buiten de stad gaan staan.
    En wij moesten op een bepaald uur klaar staan om opgepikt te worden.

    Zeer mooi systeem!
    In Gent zie je dak ook, veel bussen blijven aan de Dampoort staan & vanaf daar gaan de touristen te voet/tram/bus/fiets.

    Login om te reageren
    • Search zegt

      15 november 2011 om 23:38

      @vale46: Parijs ook, elke bus die maar even stil staat zonder dat mensen in of uitstappen wordt meteen door de politie doorgestuurd en daar hebben ze er een hoop van.

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        16 november 2011 om 01:05

        @Search: Hier in Lucca ook.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          16 november 2011 om 11:29

          @betonstaal: Yup: in Luzern en Zurich ook

          Login om te reageren
        • gregorius zegt

          16 november 2011 om 11:30

          @betonstaal: btw: Lucca is cool. Wat is daar te doen (om geld te verdienen)? Of studeer je?

          Login om te reageren
  12. smoked zegt

    15 november 2011 om 22:26

    Gewoon de bussen in de binnenstad laten, alleen dan op de hoofdwegen. De passagiers drop je gewoon langs de bestaande bushaltes.

    Login om te reageren
  13. janklaassen zegt

    15 november 2011 om 22:39

    SUV’s zijn baas.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      16 november 2011 om 01:05

      @philipzuidijk: en net als mijn baas: dom

      Login om te reageren
      • euro95 zegt

        16 november 2011 om 10:40

        @betonstaal: lol :)

        Login om te reageren
  14. willemseles zegt

    16 november 2011 om 01:02

    Al meer dan 15 jaar komen de bussen van Eurolines en Atlassib aan bij het Amstel treinstation.Meestal wordt men door familie/vrienden opgehaald en als toerist kunnen ze 1 station verder naar Centraal.De meesten hebben veel bagage bij zich en moet dat dan op de fiets of lopend ? Maar,met de tegenwoordige goedkope vliegcharters sterft het probleem vanzelf uit.Gok, dat A’dam liever 5 auto’s a E 6,- per uur laat parkeren, dan een busplek vrijhouden voor af en toe.

    Login om te reageren
  15. norge zegt

    16 november 2011 om 06:49

    Wat een gezeur ,gewoon de grachten volgooien en asfalteren dan heb je plaats zat in A,dam.

    Login om te reageren
  16. mcf1 zegt

    16 november 2011 om 08:16

    niet echt milieuvriendelijk, elke bus nu 2 keer zoveel uitlaatgassen uitstoten in de stad
    heen terug wordt volle bus heen, lege bus even weg, lege bus terug, volle bus weg?
    dat je ruimte gebrek hebt ok , maar denk niet dat dit de oplossing is

    Login om te reageren
  17. roquez zegt

    16 november 2011 om 08:58

    Lijkt me een topidee! Vooral als een basisschool uit nunspeet bv een keer naar t Anne frank huis wil. Busje buiten t centrum en al die kleuters op de fiets of et OV.. Stadskaart erbij en zoek t maar uit! Kan toch niet ??!!!
    Droppen en ophalen zou prima zijn, idd wel extra uitstoot maar elk voordeel heb…….

    Login om te reageren
  18. mashell zegt

    16 november 2011 om 13:42

    Zou het toerisme in Amsterdam niet veel meer te lijden hebben onder de eeuwigdurende verbouwingen van bijna alle musea tegelijk dan van het sluiten van de Wallen of het parkeren van touringcars buiten het stadshart?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North