De minister-president van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg heeft een subtiele manier gevonden om duidelijk te maken waarom je geen Japanse auto moet kopen. Hij wist te melden dat ‘wie Japans rijdt, eigenlijk Baden-Württemberg verraadt’. CDU-partijbobo Thomas Strobl gooide nog wat olie op het vuur door te stellen dat ‘niemand wil dat de minister-president zich per Japanse rijstschotel laat vervoeren’.
De Duitse minister-president van Baden-Württemberg ging los nadat de oberbürgermeister van Tübingen de hybride Toyota Prius uitkoos als dienstauto.
De Duitse politici lijken doodsbang voor de toenemende populariteit van milieuvriendelijke modellen uit Japan. De Duitsers worden letterlijk links en rechts ingehaald door de Aziatische markt. Dit gaat weer ten koste van arbeidsplaatsen van de autofabrieken van Audi en DaimlerChrysler, die in de deelstaat gevestigd zijn. Markus Schrick, zegsman van Toyota Deutschland: ´Het is bedenkelijk om berijders van een Japanse auto als verrader te betitelen. Er rijden zo’n 145.000 inwoners van Baden-Württemberg in een Toyota of Lexus en er werken 1.500 mensen bij een Toyota-dealer.’ (bron: bovagkrant.nl).
Daarnaast schreven we al eens dat Duitsers het meest tevreden zijn met Japanse merken. Dit bleek uit een tevredenheidsonderzoek van J.D. Power gehouden in Duitsland. Op het top-3 erepodium vinden we enkel Japanners: 1e Toyota, 2e Honda, 3e Mazda.
M Freak zegt
Ik vind hier niks veraardachtigs aan, de Jappen bouwen gewoon goede hybrides waar de Duitsers jaloers op zijn. Japan weet wat er gaande is in de wereld, Duitsland niet!
ik zegt
haha geweldig!
japio zegt
het lijken echt kinderen in de duitse politiek: “we verbieden japanse auto’s omdat ze beter en zuiniger zijn dan de onze” kom op buurland, jullie kunnen beter dan dit.
verder ben ik het eens met het top 3 rijtje van auto’s (als je het over betaalbare auto’s hebt)
SugarFree zegt
Wat een domme uitspraak van die MP.
Als je er van baalt dat andere merken het beter doen, zorg je zelf maar (via lobby) dat je ‘eigen merken’ minstens zulke aantrekkelijke auto’s maken…
Gelukkig is Duitsland een democratisch land ;)
Tenck zegt
Goh, zometeen kunnen die arme japanners nergens meer auto’s slijten.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/19/verbod-op-japanse-autos
hairry zegt
Is de vriendschap na 62 jaar dan zo bekoeld ?
swa zegt
Groot gelijk dat hij zijn eiegen markt promoot !!!!!
Q7 zegt
Moeten ze gewoon opschieten met de hybride Q7
lambo zegt
mischien eens tijd voor de duitsers om ook eens na de kwaliteit te kijken in plaats om decadent hun snavel open te doen en reageren als een 4 jarige kleuter bij de mc donalds zo kinderachtig gedoe
FJ zegt
@hairry: volgens mij begon die vriendschap toentertijd wel wat eerder, maar scherpe opmerking
@sugar: soms werkt een vrije markt nog beter dan democratie, zoals in dit geval dus…
Frostbite zegt
eigen markt promoten? dit is puur nationalisme.
Japanse automerken hebben op dit moment de beste kaarten in handen. Weldenkende medeburgers die een (rationele) keuze maken om een jappie te rijden in plaats van op emotionele gronden een duitser kiezen te betitelen als verraders is echt oerdom…
puur politieke zelfmoord…
beschuitfluiter zegt
Over smaak e.d. valt te twisten, maar feit is gewoon dat ze in Japan gewoon lomp goede auto’s kunnen bouwen… deal with it!
barry330cd zegt
In japan zijn ze net zo protectionistisch bezig, dus wat dat betreft kan ik ze in Germanie geen ongelijk geven. maar het wordt wel echt tijd, dat Ze Djermans eens aan de slag gaan qua ontwikkelen van schone en zuinige automobielen.
Rufrt12 zegt
Laat de jappen maar komen in de echte topklasses hebben ze geen zak maar dan ook echt geen zak te bieden. Dikke sportwagens? zeer schaars en niet zo extreem snel. Dikke limousines nope, alleen lexus maar een Duitser is nog altijd dikker mooier duurder en sneller. En zo kan je nog jaren door gaan, de Jappen maken verstandige auto’s maar verdomd weinig leuke al zijn ze er natuurlijk wel. En ik weet zeker dat als mensen geld hebben ze in 80% van de gevallen nog niet eens aan een jap denken. Stel je voor zeg je tegen je buurman ”ik heb nu tog echt eens een dikke auto gekocht” Wat voor een? ”een toyota” hahahahahha gefeliciteerd. Ik haat zo goed als alle japanse auto’s ze zijn duf, lelijk, te langzaam, en hebben geen status lexus uitgezonderd
the stig zegt
Nieuwe vorm van marketing, een stukje chauvinisme kan geen kwaad. Mooier zou zijn, dat wegens protectie maatregelen de Japanse wagens nog wat hoger geprijsd zouden zijn, elke land denkt aan haar eigen bevolking, dus daarom moet je import niet te veel toejuichen als je al kwaliteit hoogwaardige materiaal kunt produceren. Heb je eind van het jaar nog een mooi handelsbalans.
Fons zegt
Zolang Japan de eigen markt op sloot houdt door torenhoge importheffingen, heeft hij mijn zegen.
Niets is gezonder als voor je eigen produkt kiezen.
Je vaart er zelf tenslotte wel bij.
Robin zegt
Uhhmm ja of je accepteert gewoon dat je beter je best moet doen en stimuleert de verbetering van je producten….
Klassiekerrally zegt
De boodschap kwam misschien wat rottig zijn strot uit, maar in wezen heeft hij natuurlijk wel een beetje gelijk.
Als MP lobby je jezelf een slag in de rondte (of hoor je dat te doen) om producten uit je eigen land/deelstaat aan de man te brengen. Als een Oberbürgermeister dan voor een buitenlands product kiest, kan dat makkelijk in het verkeerde keelgat schieten…
Frank zegt
“heimat”-gevoel? Onvoorstelbaar, helemaal niks bijgeleerd. Ligt altijd aan een ander (volk, ras et cetera)
lincoln mark8 zegt
oooohh ja…dus er zijn nog wel echte leiders in europa….stoere aktie.
swa zegt
@ Frostbite
Nationalisme is niet dom .
Dan zorg je misschien nog voor jobs in europa als je ne jap koopt ni .
Dus nationalisme kan bijdragen tot de economie
JLJ zegt
Veel ‘japanners’ worden al in Europa gebouwd (Honda, Toyota, Mazda, etc.), dus zorgen ook voor werkgelegenheid, naast de al in het artikel genoemde arbeitsplaatsen bij dealers. Bovendien bestaat er al een importmaximum voor importauto’s uit Japan naar de EU (vandaar die fabrieken…). Volslagen misplaatste opmerking dus van die MP.
sjoerd zegt
Japanse auto’s zijn sowieso waardeloos
swa zegt
@ Frostbite
politieke zelfmoord ?
nee toch niet als je in nationalistische gedachten goed gelooft
waar ik politiek in geloof
Gerard zegt
Wat een onzin, een ieder zal toch zeker zelf bepalen in wat voor auto hij/zij rijdt. De meeste japanse auto’s die in Europa rondrijden worden ook in Europa gebouwd, dus is economie geen argument.
@sjoerd
Zeker nog nooit in een japanner gereden?
pipo zegt
swa is de afkorting van swastika?
F. zegt
Die Duitsers denken nog steeds dat ze goede producten hebben op basis van hun imago uit de jaren 80. Toen waren duitse auto’s inderdaad beter dan de meeste andere merken, maar nu worden ze ingehaald door Italianen en Japanners en dat begint pijn te doen…
stefan zegt
Sjoerd hoe kun je japanse auto’s waardeloos vinden waarscheinlijk weet je ook niks van japanse auto’s af wat is er waardeloos aan de type r modelen van honda of de 350z rx-8 of de skyline ga aub geen idioote dingen zeggen.
En rufrt12 japaners hebben wel dikke limousines ooit van de lexus ls460 gehoort of de toyota crown nissan president en infiniti q45 infiniti m45 ik kan zo nog heel lang door gaan.
En over status gesproken subaru’s impreza is wereld bekend en de skyline gtr is een legende en hij is nog nooit buiten japan verkocht.En weet je wat duf is VW audi en mercedes allemaal dood saaie modelen en vind je de golf soms spannender dan de civic of mazda 3.
En over snelheid de skyline gtr was jaren lang de snelste auto op je geliefde Duitse nordschleife en als de nieuwe met 450pk uitkomt dan pas ga je zien wat snel is,en een civic type r met 200pk is sneller dan een golf r32 met 250 pk op de nordschleife.
Lote zegt
Stefan, je bent een kenner!!
Je had het niet beter kunnen verwoorden…
De Duitsers woorden, de Japanners daden!!!
HONDA MY NUMBER ONE!!
Chauffeur in hart en nieren zegt
Quote: Rufrt12 schrijft (26 February 2007 om 15:45 ):
Laat de jappen maar komen in de echte topklasses hebben ze geen zak maar dan ook echt geen zak te bieden. Dikke sportwagens? zeer schaars en niet zo extreem snel. Dikke limousines nope, alleen lexus maar een Duitser is nog altijd dikker mooier duurder en sneller. En zo kan je nog jaren door gaan, de Jappen maken verstandige auto’s maar verdomd weinig leuke al zijn ze er natuurlijk wel. En ik weet zeker dat als mensen geld hebben ze in 80% van de gevallen nog niet eens aan een jap denken. Stel je voor zeg je tegen je buurman ”ik heb nu tog echt eens een dikke auto gekocht” Wat voor een? ”een toyota” hahahahahha gefeliciteerd. Ik haat zo goed als alle japanse auto’s ze zijn duf, lelijk, te langzaam, en hebben geen status lexus uitgezonderd
Goh nee… Een golf of een passat, nee die hebben uitstraling? Ordinaire Overbetaalde Duitse
eenheidsworst, meer is het niet…. Skoda octavia, A4, Volkswagen Passat of A8 en Pheaton, het zijn gewoon dezelfde auto’s maar mensen laten zich nou eenmaal graag bedonderden. Toch zonde dat je 10.000 euro extra betaalt omdat er op de Motorkap Volkswagen of audi staat. Terwijl je voor het zelfde geld een Jap c.q. Koreaan kan kopen die MEER EXTRA’s HEEFT, Luxere interieurs en net zo lang c.q. langer mee gaat dan een golf of wat dan ook.
Ach ja, Maar je kan wel pochen bij je vrienden dat je een VW of een AUDI rijd…. Beide merken hebben de uitstraling: ALLEEN MAAR GESCHIKT VOOR BEJAARDEN….
Japaners komen tenminste met frisse modellen, Worden in meer kleuren geleverd dan alleen donker blauw, zwart of zilver… Zijn sneller dan die moffen… Rijden comfortabeler (de gemiddelde duitse auto heeft nog minder comfort dan een sherman tank) Hebben allemaal een sportievere look dan een gemiddelde VW/audi/Opel.
Een mooi voorbeeld, kijk maar eens waar ze in afrika mee rijden: TOYOTA, MAZDA, etc…. Waarom? Ze gaan veel langer mee…
O ja, ik rijd in een franse auto…. Ik vind comfort en luxe nou eenmaal belangrijker dan kunnen grootdoen bij mijn vrienden met een Golfje CL van de baas….
phantom zegt
dit is gewoon kinderachtig gezeik, als duitsland en andere landen eerlijk willen concurreren moeten ze dat niet door middel van verbieden en afkraken doen maar gewoon door gzonde concurrentie
Rossi zegt
Haha geweldig, bannen al die gevoelloze lelijke jappen auto’s!
Noisemaker zegt
@ rossi
Je bedoelt lelijke duitse auto’s…wat is daar nou spannends aan.
Alle audi modellen lijken op mekaar…spannend nee toch zeker.
Kwaliteit verkoopt nu eenmaal en dat zie je bij de jappen…dat is waarom die duitse bratwursten nu zo geirriteerd zijn…zij kunnen geen kwalitiet leveren,iig niet voor de prijs van ’n jap :)
m5 zegt
CDU-partijbobo Thomas Strobl gooide nog wat olie op het vuur door te stellen dat ‘niemand wil dat de minister-president zich per Japanse rijstschotel laat vervoeren’.
hahaa geweldig echt van die duitse praat daar hou ik wel van
Mark zegt
De Fransen vinden hun eigen auto’s geweldig, de Duitsers ( en de bladen) veelal hun eigen auto’s. Ach zo gek is dat niet, maarja om het als hoge pief te gaan roepen…
piet zegt
nou als de duitsers dan ff auto’s gaan maken die net zo degelijk, zuinig en scherp geprijst zijn als toyota……… dan rijd ik zo weer in een duitse auto.
Gegroet van een starlet rijder.
Nick zegt
Alsjeblieft Duitsland val niet in de hybride kuil!
Hybride aandrijving bestaat al talloze jaren. In de onderzeeërwereld dan.
Ferdinand Porsche had zelfs een conceptueel plan voor hybride aandrijving ergens in de dertiger jaren.
Roy zegt
@rossi
gevoelloos? lelijk? neem bijvoorbeeld de Honda S2000, er zijn weinig europese auto’s die mooier en minder gevoelloos zijn in dezelfde prijsklasse. Geldt ook voor de NSX, Integra, Skyline GT-R, 200sx, 350z, mx5, rx7, rx8, MR2, Celica, Supra, AE86, Impreza, Evo, Eclipse, 3000GT etc. Japanners zijn gewoon goed in auto’s bouwen, face the facts.
Ik zou ook graag een sportieve europese auto willen rijden, maar ze hebben bijna allemaal suffe FWD. Dat vind ik heel jammer.
Niels zegt
Heh. Leuke reacties toch :-) Ik vermaak me bijzonder met onze Mazda Premacy (model gezin-met-kinderen), die minder kraakt en rammelt dan de A klasse waar we eerder ervaring mee mochten opdoen. Schokkend was ook het prijsverschil. Wat een feest dit onderwerp, veel plezier verder he ;-)
japio zegt
@roy goed punt! volgens mij heb jij de japanse anime Initial D gezien, zo niet moet je die echt gaan kijken, want daar komen alle coole japanse auto’s in voort!!!
swa zegt
@ pipo
nee is gewoon ne nick als ne andere
Citrofiel zegt
Fantastisch zeg. Beetje Jappen bashen. Ze mogen dan verstandige auto’s bouwen, van emotie weten ze niets af…
Chief_S5 zegt
Hoewel ik een audi-fan ben… Probeer maar een betere auto te bouwen dan de nieuwe Lexus LS, oosterburen!
Arjen zegt
Tja een kat in het nauw he.. En ja wie wil er nu in zo een slap aftreksel van een skoda superbh rijden (audi A6)
lambo zegt
@Rufrt12 langzaam en duf het is maar net welk model je kiest maar ik ken genoeg japaners voor een prikkie te koop die de duitse markt alla golf gti en astra gsi gewoon zoek rijden en ook nog minder zuipen, lichter zijn en minder uitstoten en way minder onderhoud vragen zecht ook wel wat
Markus zegt
Ik heb net weer eens problemen aan mijn Golf 3 uit 1997 gehad, terwijl ik hiervoor een probleemloze Nissan Sunny uit 1994 met net zoveel kilometers reed.
Met andere woorden, ik ben met name blij met de laatste alinea uit dit bericht. Blij dat de Duitsers zelf ook inzien dat hun degelijkheid niet zo degelijk is als er geroepen wordt.
Wat een plaat voor z’n kop heeft die CDU gast.
Leo zegt
Ik snap dat achterhaalde idee niet helemaal dat Japanse auto’s goedkoop zouden zijn… Mijn Accordje was toch ook gewoon ruim 36.000 euries, hoor.. Beetje Civic loopt ook al snel richting de 29 rooien… Kwaliteit is wel hoog voor deze centjes. Afwerking en build quality zijn toch echt beter dan de meeste huidige duitse auto’s. Blijf niet in het verleden leven. Vroeger was die Mercedes het beste wat je kon kopen, ja… maar kijk de cijfers na.. duitse auto’s komen in de top 15 van de lijsten (o.a. klanttevredenheid) niet meer voor ! Heeft toch echt te maken met de kwaliteit. Auto’s waar de meeste problemen mee zijn in de eerste 3 jaren na aanschaf zijn de franse auto’s, al snel gevolgd door de duitse. Staat wel tegenover dat voor de duitse auto’s flink meer betaald moet worden tov de franse. Japanse auto’s (Toyota/Lexus, Honda/Acura, Nissan/Infinity en Mazda) scoren (ook) hier het best.. moet wel voor betaald worden, maar zijn het wel waard.
Roy zegt
@japio
Haha, ja ik heb alle Initial D afleveringen gezien. Hoe wist je het :P
shivan zegt
hehe mooi deze blog ga helemaal dood van het lachen. Als ik de comment lees ineens zijn alle bmw fans weg van autoblog. Zie er geen een meer reacties plaatsen en ahmm die meneer ruf volgens mij weet hij niet waar hij het over heeft. Hij wil wel graag weten of hij een auto heeft of zelfs beter een rijbewijs?
-EDIT, leestekens gebruiken ajb-
Markus zegt
Niet alles uit Japan is goedkoop inderdaad, in ieder geval niet als je nieuw koopt. Honda, Mazda, Toyota, Lexus… het kan echt goedkoper. Maar in ruil daarvoor sta je in ieder geval minder vaak stil (mijn ervaring is: je staat helemaal niet stil, pas als je auto gejat wordt of in puin gereden, dan sta je stil. En ja, dat is ook uit eigen ervaring.)
En Mercedes, BMW en Audi zijn toch echt altijd nog prijziger, net als een VW waar je wat standaard accesoires op wilt.
Markus zegt
Tweedehands zijn Japanse auto’s wel heel interessant! Geweldig toch dat zulke goeie auto’s ook nog eens flink afschrijven!
Noisemaker zegt
@ Markus
Flink afschrijven op ’n japanse auto…dacht ’t niet.
Japanse auto’s zijn ’t meest waardevast…zeker de kleintjes.
@ japio
@ roy
Heb zelf nog niet alle initial D anime’s gezien,wel initial D the movie waarin de AE86 ’n silvertop 20V erin gelepeld krijgt…topfilm en aanrader voor iedere fan van japanse auto’s.
Boxster zegt
De MP heeft zeker zelf een tv van Grundig, een autoradio van Blaupunkt en een magnetron van Nordmende… Alles wat van buiten de staat komt is zeker eng en ongewenst.. Van mij mag ie zich verslikken in z’n braadworst!
pipo zegt
@ swa: trek het je niet aan jongen, mijn nick zegt alles….. ;)
swa zegt
@ pipo
ik trek mij dat niet aan .
ik ben wel ne Vlaams nationalist maar gene nazi ;)
Leo zegt
Noisemaker heeft gelijk… Ik rijd al jaren Honda’s… gemiddelde afschrijving die ik heb is 2.500 euries per jaar… Valt op zich toch wel mee dacht ik voor een auto van rond de 35.000 euro… Probleem is gewoon dat een hoop mensen nog met de situatie van 20 jaar geleden in hun hoofd rond lopen en hun mening niet willen bijstellen. Leuke aan automerken is dat (bijna) elk merk zijn volgelingen heeft. Het is ook maar net wat je cool vindt…
Maarten zegt
Ik misgun Duitsland zijn autoverkopen absoluut niet, maar ik ben het met Autoblog eens dat de Duitse auto-industrie veel te star en conservatief is. Hoe lang kan men nog volhouden dat een nieuwe benzine-, of dieselmotor ook daadwerkelijk nieuw is, in de zin van VERnieuwend?
Bij de zoveelste nieuwe vtec/bluetec of wat dan ook, denk ik steeds vaker schouderophalend: hoe je het ook wend of keert, het is toch weer een ouderwetse verbrandingsmotor, terwijl de echte innovatie en vooruitgang daar al lang niet meer te vinden is. En dat heeft een klein percentage Japanse fabrikanten goed begrepen, toegespitst als ze zijn op bruikbare nieuwe technologieën.
walter zegt
en terecht natuurlijk, wat is er nu mis met een Audi of een Volkswagen?
je wilt toch niet gezien worden in een Mazda of Toyota…
Nederlandse zuinigheid
Mr Jazz zegt
Wat een ongelofelijke lutsers daar in Duitsland.
Ons kanker bezorgen door die TDi’s van ze niet uit te rusten met een roetfilter en belachelijke inefficiente auto’s ontwikkelen als de Maybach, de Porsche Cayenne of een Polo met een 1.2 benzine motor die maar 55 pk levert.
Onbetrouwbaar als de hel was zo’n Golf 4 met een 2.0 liter blok. De olieboot werd hij wel gekscherend genoemd in de garage.
Duitse auto’s? Dat is de hoofdprijs vragen voor een kale onbetrouwbare en onzuinige visieloze auto.
Weg met die bruine rotzooi uit Baden Wurtemberg!
SJP zegt
@ Walter
Ik rij zelf een Mazda 323F BG (klapkoplamp type) en moest een paar maanden geleden voor 2 weken de Golf4 nemen van mijn zwager. Nou na 3 dagen was ik de Golf4 al zat…
– Zoekerig tot en met, niet te beginnen over het bochtenwerk, had erger last van overhellen dan mijn eigen auto (en die is niet eens verlaagt!) Stuur reageerde minder direct, moest extra aan stuur trekken bij dezelfde bochten
– Niet te beginnen over het gevoelloze aan het stuur… In mijn Mazda merk ik alles aan mijn stuur (en ja deze heeft zelfs nog stuurbekrachtiging!)
– Gaspedaal van de Golf was ook veels te lief… Als ik dat ding intrap wil ik ook wel directe respons…
– En dan over het wakker blijven in de auto… Ik ben servicemonteur geweest en weet hoe laat het is als ik merk dat ik inzak… Nou bij de Golf was dat binnen een uur.. Mijn auto heb ik een keer 2,75 uur aan 1 stuk gereden zonder enige vorm van inzakken
– Qua comfort had ik ook veel meer verwacht van de Golf… Voornamelijk omdat het een Highline is… (Mijn auto is was strakker geveerd dus ga ik dat niet vergelijken)
En trouwens te praten over vermogen en zuinig rijden… de nieuwe Toyota Auris perst wel even 124pk uit een 1,6 VVT-I. De VW haalt met 1.6 FSI max 115 eruit… Dus wat dat betreft kun je wel zeggen in een Jap zuinig rijden… maar dat komt puur omdat de Jap er meer uit kan halen. Niet te spreken over hoe rauw de Duitse blokken lopen tov de Japanse blokken…
Waarom denk je dat Lotus een Toyota blok in de Elise heeft gelegd? Omdat de eisen in Amerika der mate groter zijn geworden qua emissie… Dus dat zegt wel genoeg, want in de Elise vind je wel veel Duitse (GM) onderdelen…
Leo zegt
Honda S2000 motorblok => 240 pk uit een 2 liter (geen turbo)… en da’s een blok van alweer een paar jaar geleden… en ja, hij voldoet aan de strengste emissie eisen…
Eric zegt
Ach, bij Toyota denken ze gewoon “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.” :-)
In 2002 oordeelde de vice-president van GM dat hij kopers van een Toyota Camry niet serieus kon nemen. Dat waren mensen met een slechte smaak, want de Camry was in zijn ogen ‘de lelijkste auto ooit gemaakt’. De Camry is al ruim vijf jaar de bestverkochte personenauto in de VS.
Misschien hebben deze Duitse politici de ambitie om de Duitse auto-industrie GM te laten evenaren in haar mega-verliezen en massa-ontslagen ;-)
mercedesfan zegt
Zalig, die MP heeft grood gelijk. Duitse auto’s zijn beter dan die lelijke Jappaners.
VW-POWER zegt
@ mercedesfan,
helemaal met je eens
ze zeggen niks voor niks duitse degelijkheid
en de reden dat jappanse auto’s zo snel in prijs afschrijven komt door hoe snel ze roesten kijk maar naar de gemiddelde honda civic of zo zitten onder het roest terwijl bijv een mercedes, audi of vw nog gewoon keihard is
swa zegt
@ mercedesfan en VW-POWER
de rest waarde van ne jappanse auto ligt over het algemeen lager dan een Duitse auto
bert zegt
ik weet dat er vroeger in japan belasting werd betaal over de motorinhoud, je zult niet snel een japanner vinden met meer dan 3 liter, ze zijn er wel wel maar dan zeer sterk georiënteerd op de amerikaanse en europeese markt. en verder hebben ze door die belasting een leuk voordeeltje, zoveel mogelijk pk uit een kleine inhoud, niets opboren maar gewoon vernieuwend te werk gaan scheelt een hoop. een duitser zal al snel naar een half litertje meer gaan… en blijven ze dus zitten in die “duitse degelijkheid”, dat kan best een goede positie zijn maar vooruitgang moet er ook zijn anders waren we nooit zo ver gekomen…
Jan zegt
Goh wat een autokenners.
De Golf die vergeleken met een Mazda zoekerig is. Geef dan gewoon toe dat je niet rijden kan. Kwaliteit tussen die twee wint de Golf ook.
Nurburgring: Ik meen dat de Donkervoort daar de snelste rondetijd had voor een productiewagen…
En dan kanker combineren met diesel… Een diesel is en blijft zuiniger dan de hybride. Het roet “probleem” is op te lossen door een roetfilter (die kritiek staat natuurlijk wel). En met diesel is Duitsland nog altijd beter dan Japan.
Oh: En de Italianen die Duitsland inhalen op het gebied van kwaliteit is een lachertje.
Het spijt me, maar dit is oud nieuws, de reacties vind ik in sommige gevallen bedroevend. Overigens, buiten kijf staat natuurlijk dat Japan kwalitatief goede aut’s bouwt die bijna niet stuk te krijgen zijn.
bert zegt
ik moet je toch gelijk geven over de kwaliteit vergelijk tussen golf en mazda… maar het roet probleem oplossen de je nooit, met een roetfilter blijft het binnen de norm een hybride blijft schoner…
italianen zullen de duitsers niet inhalen want ik ken nog geen alfa die na 3 maanden niet ergens gaat rammelen…
japanners bouwen goede auto’s (prijs kwaliteit gezien natuurlijk) motorisch zijn ze zeker goed omdat ze enkel technieken gebruiken die zichzelf al bewezen hebben, op die oude techniek een aantal nieuwe toepassingen waardoor je voor een goede prijs een toch vernieuwende auto hebt, een vernieuwing die er ook echt toe doet, je kunt net als bij een veyron 1000pk ergens uitpersen,ik geef toe behoorlijk vernieuwend maar niet bereikbaar… niet iedereen heeft er wat aan….
SKYLINE zegt
Rufrt12 als ik zeg tegen mijn buurman die een mercedes clk heeft “Ik heb een NISSAN Skyline GTR” of langs rijd bij porsche meetingen krijg ik heus wel het respect hoor. Het enige wat ze zien is rook, ze smeken me om genade.
Jij bent nou typisch zo’n sjonnie die bmw rijd ofzo he? haha voordat je kan schakelen naar de 2 heb je een verrekijker nodig dude
Voor de liefhebbers top secret video… moet je dat geluid eens horen…starwars geluid :P
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/13/spyvideo-nissan-skyline-gt-r
Japanese cars rules
VW-POWER zegt
ik wil niet lullig zijn (doe het tog ff) maar ze maken al geen eens meer een nissan skyline dat is een gtrgeworden, dus don’t fuck en kom niet lullen van dat je een nieuwe skyline rijd want dat is gewoon een gtr.
en als er dan nog zonodig hier gasten moeten opscheppen dat je een skyline heb plaats dan ff hier wat specs:
bouwjaar
kenteken
en de uitvoering
SKYLINE zegt
baka…
tuurlijk rijd ik geen “nieuwe” skyline
btw ik woon in Engeland en ik geef je heus niet m’n kenteken wat is jouw kenteken rijd je golf zeker
VW-POWER zegt
als je je mail adress geeft dan stuur ik je zo het kenteken vam me golf
Jonas zegt
ik rijd ook een japanner, ben er heel tevreden van, maar mijn persoonlijke smaak gaat toch naar duitsers, maar dat is voor als ik wat meer verdiend heb!
SKYLINE zegt
hey Jonas je stapt toch niet over??? oke laten we beginnen met;
R32 vs 3 MPS
VW-POWER zegt
-edit: ip ban-
Carfreak zegt
je kan wel zeggen dat japanse auto’s kut zijn, maar over honda moeten jullie niet klagen. ze hebben zeer degelijke en goede kwaliteit, heb nog nooit gehoord dat een honda problemen, en vooral motorproblemen heeft gehad !
SKYLINE zegt
VW-POWER rustig aan jongen denk aan je hart zeg, je kan echt niet tegen geintjes typisch Golf rijder :P
ik schep inderdaad graag op, want ik heb zo hard moeten werken om het te kunnen kopen en ja ik ben er elke dag mee bezig want ik ben een tuning-freak, bezoek bijna alle meetings hier in Engeland. Tja ben gewoon trots en dat mag toch ook wel? Werk er keihard voor! BTW… In Nederland zijn er zoveel Golf rijders dat het dan ook de grootste kans is dat je door zo’n auto aangereden wordt :P
tonino zegt
Ik heb op veel websites gezien dat Honda Accord de de meest betrouwbare en ook beste auto is, is dat een Japanse of Europese of Amerikaanse auto? Ik weet het niet echt,kan iemand mij helpen?
autoblogger zegt
@tonino: check! http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/20/top_100_meest_betrouwbare_auto
Leon zegt
De betrouwbaarste auto’s komen al jaren uit Japan. In Duitsland zijn ze nog steeds met een wedstrijdje bezig wie de meeste pk’s in een gezinsauto kan proppen terwijl de rest van de wereld aan het milieu begint te denken.
Ik hoor van veel VW rijders dat het complete electrische systeem regelmatig opeens dood is. Daar sta je dan langs de weg met je pk’s in je dooie duitser.
Laat mij maar in m’n Mazda 6 Sportbreak rijden. Eens in de zoveel jaar misschien een paar nieuwe bandjes of een slokje olie en rijden maar weer.
Multyply zegt
Ach Die duitsers maken alleen maar productie fouten
T.D. Rulezzzz
MazdaZoomZoom.hyves.nl zegt
Tegenwoordig jat men alles van elkaar… zo zie je een mix van stijl en dynamic.. tja iedereen koopt iedereen over en van al het beste wordt er uiteindelijk 1 gemaakt…
De nieuwe Mazda 6 is deels lexus, ford, rx8, oude 6 en heeft 50% vanzichzelf nieuw… kan niet wachten op een proefrit! (hoop op een nieuwe mps 6!!!)