Oh wow. Dit is toch wel de clash der clashes. De prestigebolide van de Volkswagen Group die het mag opnemen tegen het meesterwerk van Christian von Koenigsegg.
De immens snelle Vitesse-uitvoering van de Bugatti Veyron laat zien dat ze nog steeds heer en meester zijn in de hypercar klasse. 1200 pk uit misschien wel de meest indrukwekkende automotor van deze tijd. Koenigsegg komt echter met een auto die een stuk minder weegt, maar wel 973 pk uit een 5.0-liter V8 haalt. Tenzij er E85 wordt getankt, want dat peurt hij opeens 1.155 pk uit dat blok.
Enfin, dit naast elkaar zetten en voluit laten sprinten zou de aarde uit baan kunnen brengen, maar tot dusver is dat niet aan de orde. Zelfs niet na vier rollende dragraces vanuit de tweede versnelling.
Actie vanaf 02:50.
108 reacties
“this koen is directly from the factory with 100km on the tacho prepared specialy, with ethanol and i bellive with more boost on the turbos just for the race… put the same fuel gas in the two cars and you will see the real result”
Overigens op 3:12, ik weet niet hoe hard de Koenigsegg rijdt, maar holy F*ck(!) wat gaat die Kever er als een gek vandoor!
Ja, want zo’n 5.0 V8 is bijzonder…
Zie het als wijn. Er en een mooie complexe wijn als Chateau Mouton Rothschild altijd goed, technisch verfijnd en zal je nooit tegenvallen omdat het bewezen is. Of je hebt de euroknaller bij de AH. Technisch gezien wordt je misschien sneller zat van het laatste brouwsel, toch zou ik liever het instituut van exclusiviteit hebben. Gewoon omdat alleen hard gaan niet moeilijk is. Hard gaan in stijl, luxe en comfort… dat is pas knap.
Met andere woorden geef mij de Chateau Mouton Rothschild maar… geeft mij de Veyron maar.
Leuk dat je AH-tje lekker smaakt, totdat je de volgende morgen wakker wordt met koppijn van de sulfiet.
Leuk dat je agera sneller is, totdat je ziet wat er allemaal bij komt kijken om hem rijdend te houden.
Klasse betaald zich altijd terug!
Je moet je is afvragen waarom we zo weinig Koenigsegg (rijdend) zien en wel vol op Pagani’s ?
http://m.clublexus.com/forums/showthread.php?t=460581&page=8
En een koenigsegg van dichtbij gezien wil niet zeggen dat je het allemaal weet en de ervaring heb van zo’n auto bezitten.
Ik heb vertrouwen in Harry Metcalf, die heeft recht van spreken en die koopt niet voor niets prive een Pagani en geen Koenigsegg.
Maar leg uit waarom die dingen niet verkocht worden (zoals de pagani’s wel goed verkocht worden) terwijl (ik ook) het mooie auto’s vinden ?
Waarom altijd deze biasd GTboard video’s, op koenigsegg “test track” met waarschijnlijk weer de koenigsegg test driver en dus zeer verdachte omstandigheden ?
Als die Agera zo snel is waarom hebben ze hem dan nog niet aan Motor sport geveven om over de Nordschleife te jakkeren ?
Maarja jij weet het want je heb er 1 van dichtbij gezien, lol, puberale dwaasheid
Sowieso de Agera voor mij( als ik het ooit kan betalen..)
Om het voordeel van awd op te heffen.
Het filmpje lijkt wel gefinancierd door Koenigsegg.
Agera + ski koffer graag
Voor een juiste weergave van de vergelijking moet je dit toch echt onder gecontroleerde omstandigheden doen.
Wel twee prachtige bolides!
Ook erg aandoenlijk om te lezen hoe de VAG fans zich in allerlei bochten wringen om deze vernedering goed te praten.
De Agera valt in de categorie Hennesy en is eigenlijk niet serieus te nemen, is ook geen toeval dat harry Metcalf Pagani’s koopt en geen koenigseggs.
En dan komt het er nog eens bij dat die gasten van GTboard verweven zijn met koenigsegg en dit de zoveelste pruts film is die niets bewijst.
Bij de vorige veyron “test” was de auto niet eens in sport mode, ook nu is de vleugel niet omlaag wat voor dit soort drag wedstrijdjes van belang is.
http://www.gtspirit.com/2013/05/27/road-test-koenigsegg-agera-r/
Lees dat maar eens….
Dank voor het bevestigen van mijn stelling, erg aandoenlijk.
Volgende sprint is een Formule 1 tegen een stockcar te laten dragracen?
+ wat iedereen zegt hier; Go Koenigsegg!! Kut Veyrons. über saai die dingen. Mooie prestatie geweest om ooit de snelste productie auto neer te zetten.. maar inmiddels gewoon niet tof meer.
Kwa techniek staat de bugatti nog steeds op eenzame hoogte. Ik zie een koningsei echt geen 50.000 probleemloze kilometers maken, wat ik de bugatti wel zie doen.
Dus puur appels met peren vergelijken.
Maar ze hebben hetzelfde doen voor ogen: zeer luxueus maar toch de snelste hypercar ter wereld zijn.
Hoe je er geraakt dat boeit niet, zolang het maar heel blijft voor een langere tijd.
Het probleem van de Bugatti is dat hij té robuust is gemaakt waardoor hij zoveel kost en zoveel weegt!
Mocht er nu eens een Veyron Superlegera komen, die zou de Agera opvreten met huid en haar!
Een bugatti is voor ingenieurs heel knap: exotische materialen, nieuwe technieken, 4 tubo’s, topsnelheid (en alles wat daar bij komt kijken van speciale banden etc), variabele rijhoogte etc.
Maar toch steelt de Agera mijn hart. Het is allemaal zeer basic, maar toch zeer verfijnt!
Motor: loopt op alles wat je er maar in doet, hij past zichzelf aan m.b.v. een kleine sensor.
Versnellingsbak: Single clutch, maar met een hulp-koppeling/rem om heel snel te kunnen synchroniseren. Voordelen van DCT met bijna het gewicht van een gewone versnellingsbak
Ophaning: Triplex ophaning, uniek in de wereld en werkt blijkbaar heel goed om de banden te laten bijten in het asfalt (+1000pk , RWD)
Het is op het eerste zicht allemaal old-school, maar het is technisch zo verfijnt dat het echt een meesterwerk is!
& daarbij is het nog eens rendabel ook, hoeveel moest VAG nu weer bijdragen per Veyron? ;)
Koenigsegg FTW!
Nee geef mij de Veyron maar. Kan je tenminste ook nog alle dag gebruiken. Een achterwielaangedreven auto met zoveel pk, vouw je waarschijnlijk na de eerste bocht al om een boom.
Voor mij altijd de Veyron. Hoewel ik de Agera een hele mooie auto vind is de Veyron voor mij een instituut. Een auto die niet alleen snel is, niet alleen mooi is maar ook nog eens de beste GT is ter wereld. En dat allemaal zonder schreeuwerig te zijn. Dat is juist hetgene wat ik er mooi aan vind.
* Porsche en VAG bashen kan onder de streep.
______________________________________________
De Agera is back on the trailer en op zijn weg terug naar de fabriek voor controle
Ik weet het antwoord wel
Omdat het design de mensen die het zich kunnen veroorloven niet aanspreekt.
Omdat de pagani’s vergevender zijn.
De naam klinkt chiquer.
Kies maar 1 ipv constant op de koenigsegg te zitten zeiken
1 in die categorie maakt een half miljoen niet uit
2 design is al om geroemd (ik vind hem ook mooi, mooier dan de pagani’s)
3 eufemisme voor slechte wegligging , klopt het zijn ook drag racers, niet voor niets dat we dit soort pruts filmpjes zien en geen test op de Nordschleife waar het waarscheinlijk niet in de top 10 komt
4 nog onzinniger dan de vorige argumenten.
Een filmpje van een veyron(welke versie dan ook) op de ring moetk ook nog zien.
Als hij slechte wegligging had dan zou hij het ook nie zo goed gedaan hebben in topgear(was met de tg vleugel dat wel maar die zit er nu standaard op)
Ik vraag mij af waarom je zo anti koenigsegg bent zonder ook maar een deftig argument
Maar iets bouwen wat een keer sneller is (onder verdachte omstandigheden) dan een veyron is niet het probleem.(Henessy bv) De veyron is een auto opzich (Concorde onder de auto’s noemt Clarkson dat) en de Veyron kan je ook gewoon weer mee naar huis nemen en boodschappen mee gaan doen.
Het is niet voor niets dat VAG 4 miljoen per auto er op toe legt, waarom denk je dat dat is ?
En ga is wat op ferrari chat kijken en zo en lees/leer de ervaringen die men heeft met Koenigsegg (en nee niet 1 verhaal van een koekwouse amerikaan). Lees is wat mensen als bv Martin brundle (noemt het test auto’s die niet af zijn) en Harry metcalf hier over te melden hebben, en Pagani bouwt gewoon een betere auto
http://www.evo.co.uk/carreviews/cargrouptests/289600/koenigsegg_cc8s_v_agera_r.html
meer info :http://www.topcarrating.com/topspeed.php